april 24, 2024, 07:40:10 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34
931  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trenger lokaler! (Løsning) på: oktober 08, 2009, 15:11:06 pm
Det å sette sammen to (eller 4!) konteinere var egentlig veldig lurt, kan jo bli et rimelig og bra lokale det! Skal undersøke den muligheten, og kansje leie ut til de to andre som trenger lokale. Men likte det lokalet på nardo, får jeg det for prisen jeg vil så kommer jeg til å satse på det.
Ja, lykke til Gliser
932  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trenger lokaler! (Løsning) på: oktober 08, 2009, 13:58:19 pm
Er det ikke litt for smalt og jobbe i en Container?
He he jo men d går heilt godt med litt planlegg. Har ogso lånt meg lokaler tidlegere, men dersom eg ikkje har anna valg så ville nok eg gått for dette. Behøver jo ikkje søke om å setta frå seg ein cont.. (ein kan også event. setta sammen to med sideåpningar)
933  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Trenger lokaler! (Løsning) på: oktober 08, 2009, 13:42:03 pm
Håper det ordner seg likevel da. Men jeg kan likevel gi deg et godt tips
om hva du kanskje kan gjøre... (Dette er heilt seriøst også)
-Kjøp deg en brukt 20 fot container, -det har eg gjort!! Desse får du brukt og nytt frå ca 2-3000 og opptil nye for ca 15-20000
-du kan låse de igjen
-du kan legga opp lysarmaturar og 16 amp kontakter
-du kan isolera de
-du kan montere taljer
-du kan dele av et lite rom i ene enden til f.eks en kompressor m sandblåsekabinett
-du kan setta på en hengslet arbeidsbenk (til å vippe opp)
-du kan bruka den til garasjen din (ikkje lett å bryte seg inn i)
-du eig ditt eget verksted o.s.v.

Du trenger bare en tillatelse til å plassere den på et ideelt sted, og  bestille et elektrisk arbeidsskåp fra kraftvrket e.l.

934  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: oktober 07, 2009, 19:03:16 pm
Fugeskum...la du inn en plastfilm for å få avstøpet ut igjen?
935  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Høgre passasjerdør til ca 56 splitt buss\panelvan ø.kj. på: oktober 07, 2009, 18:59:13 pm
Skal prøve å spore opp en brukbar dør for en kompis til ca midt femtitaler... (splitt buss)
Er det noken som har? å event. pris? ogso andre deler til 56 modell er interresant
936  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nettopp kjöpt meg en Boble og har noen spm. på: oktober 06, 2009, 20:15:01 pm
Har bestillt pakninger til platen som holder oppe oljefilteret. Men lurer på en ting: Hvordan skal jeg rense oljefilteret? Skylle det i vann - olje - avfetting ? Hvor mye olje går det på en 1600 maskin? Og trenger jeg å starte motoren för jeg peiler for at filteret skal fylle seg med olje, eller får jeg riktig nivå på peilepinnen uten å starte bilen?
[/
Ja bare vask nettingen med avfetting dette er bare en sil...(influerer ikke på nivået)...noen ettermonterer forskjellige eksterne oljefilter, men det er nok ikke noe som du trenger veiledning i nå, tror jeg.
937  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nettopp kjöpt meg en Boble og har noen spm. på: oktober 06, 2009, 19:48:02 pm
Har nå sjekket litt mer opp ang. varmeapparat. Har ikke fått jekket opp bilen, men blitt litt klokere. Slangene som er merket med rödt på bildet som er vedlagt var det masse hull i, så kjöpte 2 stk nye slik at det ble tett. Blåser godt ut av dem. I bunnen der de blir montert på en sak som det ser ut til eksosen også går inn på er det bare et åpent hull i bunnen (kan få tatt et bilde i morgen om det ikke er forståelig). Der kommer jo all luften ut. (På en måte en klump som disse rörene går inn på + eksosen). Hva trenger jeg? Er det her de såkallte varmepottene skal koples på? Slangen jeg har merket med gult savnes på min bil, er det noe som bör väre der? NB: Bilder et ikke av min bil, kun et jeg fant på nettet.
Ja se der ja...Den "klumpen under" som du sier; er Varmepottene!! -Disse inneholder (J tube,er om du vil, altså eksosrørene fra H. og V. side av motoren) to sylindre på hver side, altså to Varmepotter til en motor....men inni disse går eksosen som da varmluften fra kjøleblekket passerer rundt eksosrøyrene inni der, og derfor må varmepottene ha en tett blekk-kappe for at det skal samlest opp oppvarmet luft som skal kunne styrest igjennom to flexislanger mot inntakskanalene i bilen. Dersom disse er f.eks rusta sundt eller er ødeagte så får du ikke varme til bilen, heller ikke dersom flexislangene er fjernet. -Slangen som er merket med Gult mener jeg er omluft fra motoren dersom en kjører med stengt varmeapparat.. (arrester dersom dette er noe annet) Flexislangene sitter foran motoren (under bilen)
938  Forum / Snikk-snakk / Sv: elbil:) på: oktober 06, 2009, 16:18:27 pm
Menihelvete.. For å vere mild. Kva med LYDEN, då?! Og er det ein reell miljøgevinst å spore på dette - om ein ser TheBigPicture?
Må legge lyden av ein skikkeleg boblemotor på Cd, og spella når ein fer behov, m Volumknppen på gasfoten då...og svære høyttalarar utafor...
939  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nettopp kjöpt meg en Boble og har noen spm. på: oktober 06, 2009, 14:56:43 pm
Dersom du hadde kjent noke trekk eller "vindstrøm" (blås frå utblåsingskanalane inni bilen...) så ville nok varmeapparatet virka, å særleg dersom ståltrådane frå varmespakane inni bilen hadde vore på. (stenge\opnespjelda bak på varmepottene) Det er ikkje sikkert desse er montert opp att sidan motorbyttet Hæ Det kan ogso vere at tidlegare eigar ikkje har montert flexislangane frå begge varmepottene under bilen til kanalinntaket (innafor-frammom bakhjulene)  Hæ Det er faktisk fleir som tek av desse for å ikkje få varme inn i kanalane på bilen om sommaren, og dette gjer at det ikkje blir kondens i kanalane om våren og hausten, og derfor rustar det ikkje so fort. Dette er nemleg noke plage for bobler som skal brukast om vinteren.  Det kan også være so dårlege varmepotter at lufta rundt eksosrøyra inni der, rett og slett lekk ut der.
Håpar du fekk noke å sjekka opp nå Glad
940  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1956 oval ragtop med airride selges på: oktober 04, 2009, 12:34:18 pm
PUHHHH....godt at denne bilen fortsetter livet sitt Øyerulling Gliser Det er ein av dei flottaste ovalan eg har sett, er svak for "ekstra ekstra", den mangla berre ein flott Blaupunkt Køln frå tidleg 60,s. e.l. og rep av lakkskaden.
941  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nydelig KG i kræsj i Sigdal.. på: oktober 02, 2009, 07:24:38 am
Ja, tragedie at denne pærlen ble påkjørt Trist Håper den kan reparerest).
942  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nydelig KG i kræsj i Sigdal.. på: oktober 01, 2009, 19:12:08 pm
hun gjorde det sikkert ikke med vilje  Blunker

Det er jo dette med kvinnfolk og bilkjøring da Blunker
Burde vel heller ha vært hjemme og stekt kjøttkaker enn å sette seg bak rattet.
ja Gliser
943  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ta ut + på dynamo for tenning? på: september 30, 2009, 21:48:27 pm
Ja, slik hjelp får me når det kjem inn fleire inlegg...etterhvert kjem det flere oplysninger om behovet, og tråden blir teknisk slik den bør vera. Gliser -Bra.
944  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 3 stk Vw/Magirus Brannpumper til salgs 1957-1961-1975 Nå med pris. på: september 30, 2009, 17:10:24 pm
aha, takker. Det har jeg ikke bruk for Glad
kanskje motoren som sitter på pumpene? motorene har som regel gått noen få timer siden ny..
Til Lauken83....Presisering;  Dette er boblemotorer som drar "brannpumpen" og disse motorene sklir rett inn i boblene når du har montert over tenningsfordeleren og div. anna utstyr som sit på bilane. (det er vanlegvis magnettenning på desse) -Tenk deg derfor at dersom du trenger ein ny motor i bobla di? so ville derfor dette verta det beste alternativet. -Det er ofte at slike "Pumer" vert seld på f.eks. millitærauksjonar, og som regel har gått berre nokre fåe timar.
945  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ta ut + på dynamo for tenning? på: september 30, 2009, 16:37:03 pm
Ja "Halooo"  Glad Glad ja, me får vakne her...meiner det er heilt kurant å ta ut strømmen derifrå, eller frå plusledningen til coilen...for når tenningsnøklen skrus på, så står det strøm på der. Håper noken andre kommenterer dette då.
946  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Sveising på: september 30, 2009, 16:21:49 pm
Når jeg hører hvordan du beskriver strøm-innstillingene for ditt apparat får jeg en kjent følelse. Du må ha muligheten til å bytte om jording og pluss for å sveise med rørtråd,noe mitt gamle apparat ikke hadde. Hvis det her er et av de billigere Biltema apparatene har du ikke den muligheten.
Om du setter korte punkter ,er det ikke umulig å bruke flussfylt(rørtråd) til tynnplate, men helsveising er ikke tingen da det blir varmt.
 Håper dette kan være til hjelp for deg,apparatet ditt er sikkert brukelig ,men du må kanskje regne med å skaffe deg gass og homogen tråd.
Hvorfor må du bytte om på jording og + for å sveise med rør tråd?
[/quote
En av grunnene er iallefall at med plussen til jording så får du en mere forsiktig varme, som er bra på "tynnere gods"
947  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: tmbryhns 1915cc-bygge: "T3 - T1-konvertering" på: september 30, 2009, 13:15:46 pm
Synest tråden er ultragod... gir meg større forståelse for bygging av motorer. (eg er amatør som sluker slikt stoff) Kunne nok tenke meg at JHU hadde ein tråd om dette temaet ogso på "Teknisk teori og praksis" for da hadde me som skal prøve å få sammenhengen i Tmbryhn sin motorbygg.. kanskje sett heile tankegangen han,ses under eitt.
men...foreløpig takk til begge to  Glad Glad
948  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ventiler og styringer på: september 27, 2009, 21:24:21 pm
Eg har hatt ei tube med "blåfarge" -lignar på mjuk oljekitt- intill for eit par år sidan.. men dette er tomt no, men kanskje nokon her på forumet veit kor ein fer tak i dette ennå? Brukte dette bl.a. på lagerflater m.m. i maskinen, når eg var sjømann i mine yngre dagar. Ein ser ogso om flatene blir slipte jamt rundt ventilen med slipepasta, etter at ein har turka vekk sl.pastaen. Det er kanskje fleire enkle metodar for å sjekka dette men eg har no synst at blåfargen har voe den beste til å sjekka slikt med.
949  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ventiler og styringer på: september 27, 2009, 17:30:55 pm
På 1500 jeg å anders driver med, var det Nye topper, altså Mexico topper.
Anders tenkte han skulle få slipt dem litt på skolen sin , Siden han går på mekken, Men læreren hans sa at det var ikke no vits i hvis du var nye.
Rens og vask og tut og kjør sa han.

Men så ett spørsmål, hvordan ser man om ventilstyringene er slitne?

Rikard
Det hadde ikkje skadd om du hadde prøvd å slipa litt sjølv om alt var nytt Øyerulling det stod ikkje noko om at dette var gjort ved ammensettingen vel Hæ men kanskje læraren viste dette? ...Det eg prøver å seie er at når ein har hatt på farge på ventil og v.sætet og snur ventilen rundt nokre turar (gjerne berre for å sjå om det er nødv. å slipa...) så veit ein heilt sikkert tilstanden på dette. Glad
950  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan i alle dager får jeg ut huset til oljepumpa av blokka (30 hester)? på: september 27, 2009, 13:32:30 pm
Jeg har lest haynes bok og har funnet ut hva jeg gjorde feil. Nå er den løs. Problemet med pumpa som står i "bruks58ærn" er at den synger veldig i drevene. Lokket er det snart hull i og akselene som drevene sitter på er nedslitt og derfor slarker ALLT. Jeg tror mye av oljen som skal passere pumpa smyger seg forbi på feil steder.
Ok jeg forstår nå at et skifte til ny eller nyoverhalt er nødvendigt...alltid godt å høre gode grunner til utskifing. Gliser
951  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ventiler og styringer på: september 27, 2009, 09:44:42 am
Ja her var det sabla mange gode kvalitetsråd Tistlo, og eg ser at du lærer raskt ved å få inn alle desse tipsa Glad Eg har skifta ut styringar og slipt inn att vntilane som har vore gode nok for dette på fleire typar motorar, med gode attendemeldingar, sjølv om eg har brukt dei enklaste metodane. -Poenget mitt er at Ventilar og styingar og sliping er ei og samma sak.. og dess meir proffesjonelt ein gjer dette, dess betre resultat fer ein ogso. Dette forteller ogso at ein kan, (dersom ein har forstått kor viktigt dette er for motoren utføra slikt arbeide (ganske enkelt... til svært avansert), alt etter kor tilstanden var i utgangspunktet, og kor høgt nivå ein har tenkt seg på motoren sin. Gliser
Lykke til med "trimminga" og
952  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan i alle dager får jeg ut huset til oljepumpa av blokka (30 hester)? på: september 27, 2009, 09:20:16 am
Hei, det er jo bra å få inn ny oljepumpe i motoren... men eg er litt nyskjerrig på hvorfor du vil bytte den?? er det fordi den gir dårlig trykk? hvis det er tilfellet så kan det vel vere at du har f.eks ein "rom motor" eller at oljekanalene lekker ut trykket? Skulle vert fint å få svar frå nokon av spesialistane her på forumet Tvilende Kanskje det finnest repsett e.l. som kan erstattes til oljepumpa i ditt tilfelle?
Tror mange på forumet ville vere glad for gode forklaringar på dette.  Glad
953  Forum / Problemløseren / Sv: Starter problem på: september 26, 2009, 09:18:34 am
Hvor stor batteri bør man ha på en bay? Jeg har satt inn et 12 v 60 amp batteri i bilen. Virker som om det ikke er sterk nok til og dra mototren rundt. Brukte start hjelp idag og da starta bilen ordentlig. Noen som vet?
60 amp batteri skal da greie seg for å dra starteren. Sjekk starteren din for drit i innslaget, eller dårlige børster, sjå over kommentatoren, (der børstene kviler mot, skal være ren kobber med rene mellomrom...) ev. bytt starter!! --kanskje det er prøvd satt i ein 6volt starter tidligere?? Tvilende
954  Forum / Snikk-snakk / Sv: heldig ? på: september 21, 2009, 19:43:36 pm
Ja, men du va no heldig lell då  Gliser Gliser
955  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Rust i etter fluss/tinn på: september 19, 2009, 12:40:02 pm
eller ovatrol  :-)   

Stemmer... kommer litt ann på hvor og hva en skal ha oppå ... vannbasert maling er ikke like glad i owatrol som oljebasert...
Nei, og derfor trenger Owatrolen (som eg synest er meget god) å stå og trekke inn for å tørke skikkelig (frå 30 timer og oppover før en har på nok anna utanpå) og at en etter f.eks. en time med penetrering... turkar med ei fille det overskytende, så det ikke ligger som en tjukkare film utanpå. Eg er også nøye med at Owatrolen er ny, for då er den mest penetrerende. Dersom den har vore åpna so går det berre eit par veker før den har reagert med lufen og virker ikkje so tunn lenger, vert meir som ein lakk..
956  Forum / Teknisk, teori og praksis / Kjøleblekk på: september 19, 2009, 12:27:54 pm
Ser av og til at kjøleblekk blir "stesja"opp, det er flott att de blir raffet opp med f.eks. ny maling e.tc. men eg trur det skulle vert ein liten diskussion på forumet om hvorvidt alle har fått med seg at kjøleblikket på desse motorane burde hatt som førsteprioritet å bli tilbakemontert slik de var tiltenkt på kvar enkelt motor.. (men sjølvsagt i hvilke som helst farge) poenget mitt i dette er at eg ser at det ofte vert montert delvise kjøleblikk, der det kanskje mangler noen deler, og eller at det er tilpasset andre motordeler, og da blir det tatt bort mere plater enn som var tiltenkt kjølingen for desse motorane. Navnet "Køleblikk" virker som en ballong og at det for VW motoren er tildekking av motoren slik at sylindrene og toppene e.tc. får maximum kjøling fra den relativt kraftige viften. ("når lufta går ut av ballongen" o.s.v.)
Det skal tilogmed være en gummihette rundt plugghettenene som gjer at det ikkje lekk ut kjøleluft ut forbi pluggene, dette er viktig fordi motoren taper kjøling når det blir mange lekkasjer som avviker fa fabrikken rundt ettermonterte deler.
Det er ogso lett å tenkja seg kor liten varmeapparateffekt det vert dersom det er mykje lekkasje av varmluten baki motoren også.
Men det er jo også nokon som hevdar at dei berre brukar bilen om sommaren og då...

Sier derfor lykke til folkens med sjekk av kjølelekkasjer på motorene deres, og håper på attendemelding på noen gode erfaringer rundt dette temaet.  Gliser
957  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Delebil kjöpes på: september 18, 2009, 19:59:46 pm
Takk takk  Gliser Gliser Gliser
Da skal eg pøve å hugsa dette.
958  Forum / Snikk-snakk / Sv: gammern fyller år i dag på: september 18, 2009, 12:00:48 pm
ja Gratulere med dagen  Gliser
959  Forum / Hva skjer? / Sv: EBB does Rudskogen,,,på 1.05.87 med Buggy ( film ) + NY FILM på: september 15, 2009, 22:41:34 pm
Ja, beste filmsnutten med hærleg motorlyd Gliser Gliser
960  Forum / Snikk-snakk / Sv: boble vitser ;D på: september 15, 2009, 14:13:26 pm
Det var en folkevogn som hadde fått motorstopp og prøvde å få en bil til å stoppe. så stoppet det en Mercedez sportsbil. Mannen i folkevognen spurte om han kunne taue ham til nærmeste bensinstajon og det kunne han. Like før Mersen skulle til å dra folkevognen kom en Jaguar sportsbil forbi i en jævli fart, dette kunne selvfølgelig ikke Merse mannen fordra så han la ut etter Jaguaren. Så kom de til en bensin stasjon og alle kjørte rett forbi.
Dette så stasjonseieren og han løp inn til telefonene og ringte til neste bensinstasjon og sa:
- Nå må du forte deg ut, så skal du få se noe du aldri før har sett.
- Hva da? spurte han andre.
-Jo, først kommer det en jaguar sportsbil i en jævli fart, så kommer det en mercedes sportsbil og like etter kommer det gammel folkevogn som tuter og skal forbi!
HA ha...Kongevits denne Gliser Gliser
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33 34
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!