mai 01, 2024, 21:47:45 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 41 42 [43] 44 45
1261  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt på: mars 11, 2008, 09:01:27 am
Prøv Veteran & VW Service i Fredrikstad.
Knut kan ha noe sånt liggende.
69 32 51 88 hvis jeg ikke husker feil.
1262  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skvettlapp ønskes på: mars 10, 2008, 22:35:50 pm
Jeg har en skvettlapp med logo liggende i kjelleren, skal se i morgen om den er lik... Den er er montert på ett metallfeste av ett slag..

Flott!!
Ta kontakt med meg i morgen. Jeg er interessert hvis den er av samme type. 
1263  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt på: mars 10, 2008, 22:31:55 pm
byttet bensinkran i kveld, selvsakt var det feil dim på røret mellom tunnelen i bilen. må se litt på det om en skal gå på å bytte det også.

Husk at alle slanger og rør til bensin på en splitt skal være 8mm og IKKE 6mm. Bare ett godt råd.
1264  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skvettlapp ønskes på: mars 10, 2008, 22:28:02 pm
Jeg ringer deg i morgen.

Hei.
Jeg tror jeg muligens har en slik med blikk på,og et løst blikk til,har også varmepotter til 52 med firkantet topp som jeg tror du mangler.
ref
fossum.
Ring meg i morra på dagen så skal jeg se etter skvettlapper...
Mvh Lars   
1265  Forum / Originalprat / Sv: Retningspiler. Når? på: mars 10, 2008, 15:44:13 pm
Hvilke modeller/årsmodeller har retningspiler orginalt?

Har sett så mye forskjellig at jeg blir litt i tvil.

Nå er ikke jeg noen ekspert på nymotens biler fra slutten av 50tallet,
men det var vel slik at amerikansk-leverte biler ikke hadde piler,
men puppeblinklys på forskjermene fra og med modellåret 1956?

Glem ikke at fabrikken leverte en rekke ulike piler på ulike årsmodeller også.
I farten husker jeg fem ulike typer fra perioden 1949-1958.
Antageligvis ble det brukt flere enn dette i dette tidsrommet.
1266  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skvettlapp ønskes på: mars 10, 2008, 09:56:42 am
En sånn en er det han skal ha! Om du skulle få tak i flere Fursten, er det bare å rope ut. Jeg har dessverre bare til en side selv.
Jeg tenker at de andre 2/4 av klubben vil mislike sterkt av vi skal ha skvettlapper på bilene våre!



Skvettlapper må en ha Blunker
Jeg har egentlig to biler som trenger disse skvettlappene,
så det kan vel ta sin tid før jeg får noen til overs for å si det sånn..
1267  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 1951 split - patina - uk på: mars 10, 2008, 09:20:44 am
Kikket på denne bilen i Bad Camberg. Utrolig fin patina hele veien.
Tydeligvis skiftet den eier i fjor.
Det var en ellers høyprofilert danske som eide den tidligere.
1268  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt på: mars 10, 2008, 09:11:43 am

Som alltid: "stygt" og originalt er alltid bedre enn fin og repro.



For et utrolig bra utsagn  Glad
Er hjertens eing  Glad
1269  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Skvettlapp ønskes på: mars 09, 2008, 23:00:16 pm
Jeg skulle gjerne hatt tak i en skvettlapp av typen som på bildet.
Jeg trenger mest av alt selve VW-logoen, men aller helst hele skvettlappen.

Hvis du har flere enn kun én av disse liggende kjøper jeg gjerne de også.

Ta gjerne kontakt med PM
1270  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min splitt på: mars 09, 2008, 21:20:53 pm
Utrolig flott funn  Sjokkert

1271  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Stigtrinnsgummi - ett brennhett tema på: mars 07, 2008, 23:21:33 pm
Jeg har akkurat vært og sett på en urestaurert sen 52 splitt med originale (slitne) stigtrinn. Ihvertfall med forsterkninger osv. Denne hadde ikke V-profil, men "vanlig" mønster som gikk helt ut til skjermene.


Dette underbygger min hypotese Kult
1272  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Lykteglass - Bosch og Hella på: mars 07, 2008, 08:26:23 am
Denne listen må vi bare ha her på forumet også:
Hella: 1952 K, 1953=L, 1954=M, 1955=N, 1956=P, 1957=S, 1958=T, 1959=U, 1960=V, 1961=W, 1962=X, 1963=Z, 1964=A, 1965-B, 1966=C, 1967=D

Bosch (Start at A in 1945): 1949=E, 1950=F, 1951=G, 1952=H, 1953=J, 1954=K, 1955=L, 1956=M, 1957=N, 1958=P, 1959=Q, 1960=R, 1961=S, 1962=T, 1963=U (3-digit numbering system starts in 1964)


1273  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Lykteglass - Bosch og Hella på: mars 07, 2008, 01:50:33 am
Denne tråden har ligget død altfor lenge  Blunker
Tenkte jeg kan ta den opp igjen.

Vet noen der ute hvor på thesamba.com listen over kodene stemplet på baksiden av reflektoren ligger? Skulle gjerne hatt denne listen. Jeg sikter til kodeverket som gjør at man kan datere lyktene. Skulle gjerne hatt en lang bildeliste her med ulike lykter og respektive koder.
1274  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Stigtrinnsgummi - ett brennhett tema på: mars 07, 2008, 01:45:18 am
Stort sett alle splitter, swittere og ovaler jeg har sett har hatt stigtrinnsgummien som kom på begynnelsen av 60-tallet.

He he.. Det har du rett i. Jeg burde vært mer presis og sagt: De som har forsøkt å velge riktig type, men som allikevel har valgt feil profil
1275  Forum / Type 1 1946-1957 / Modellendringer - speedometer 1950 VS 1951 på: mars 06, 2008, 10:06:36 am
En gang rundt årsskiftet 1950-1951 endret speedometeret seg på bobla. Telleverket fikk en annen plassering og et annet utseende, samt at røde streker kom til for å indikere girskift. Tallskiven ble også revidert, tilpasset det nye telleverket. 
Se forskjellene her:
1950:
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/389068.jpg
1951-1952
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/141934.jpg


Noen som vet når denne endringen fant sted? (Dato/Ch.nr)
1276  Forum / Type 1 1946-1957 / Stigtrinnsgummi - ett brennhett tema på: mars 06, 2008, 09:48:56 am
En vedtatt sannhet har lenge florert i VW-miljøet.  - Alle pre-zwitterbobler skal ha
V-gummiprofil på stigbrettene.

Jeg har gjennom en årrekke sett tilsammen 3-4 sett stigbrett (på 51-52 modell bobler) som etter all sannsynlighet har sittet på sine respektive biler siden fabrikkleveranse. INGEN av disse stigbrettene hadde den karakteristiske omvendte V-profilen. ALLE disse har hatt det mange vil kalle for nyere gummiprofil som garantert ble brukt hele zwitter- og oval 1953 perioden. (I 54 kom mest sannsynlig nok en profil som flatet ut mot skjermene.)

Dette tyder på at kun deler av året 1949 til ut året 1950 var den eneste perioden fabrikken brukte omvendt V-profilgummi i kombinasjon med pyntelistverk på stigbrettene.

Hvor mange har ikke benyttet for gammel gummi ved restaurering av en 51-52?Hæ Jeg bare spør?!??
Håper noen lot seg provosere....
1277  Forum / Type 1 1946-1957 / Duroglas og Sekurit på: mars 06, 2008, 09:34:12 am
Nok et spørsmål til den gemene hop:

Under ovalperioden i 1953 brukte fabrikken en kombinasjon av produsent-logoer på alt glass.
Frontruten var feks Duroglas, de små ventilasjonsrutene Sekurit, osv. En gang rundt årsskiftet 1954 fikk alt glass andre logoer.
Vet noen der ute om Zwitterne også hadde denne rare kombinasjonen av glasslogoer? 
1278  Forum / Type 1 1946-1957 / Hjertebaklys og dreneringshull på: mars 05, 2008, 18:40:40 pm
Jeg ble inspirert av diskusjonen der det ble sagt at altfor lite skjer her inne på originaltråden.
Derfor flesker jeg til med noen - i mine øyne - interessante spørsmål:

En gang iløpet av 1953-1954 introduserte Wolfsburgfabrikken dreneringshull på baklysene.
Noen der ute som har inngående kunnskap om når dette skiftet kom?
(Måned/Ch.nr/dato)
1279  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bakseteputer til splitt på: mars 03, 2008, 15:22:46 pm
Jeg har samlet på bilder av originale bakseteputer til splitt i en årrekke, men har fremdeles tilgode å se ett sett med puter i dette stoffet: http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=342721

Noen kan hjelpe med bilder?

Eller ble det aldri laget puter til azurblå 51 bobler???

Hvis det er samme stoffarge som i min Strotssilver -54, har jeg en rull stoff stående. Vi kan jo se på det til torsdag kanskje???


Dessverre er dette en annen stofftype enn den jeg ønsker, men takker for tilbudet.
Fra og med januar 1954 begynte fabrikken med nytt/nye stoffer som skilte seg ut fra de eldre.
Det er faktisk litt av en jungel dette med stoff. En hel rekke ulike stoff ble brukt bare til bobler i tidsrommet 1950 til 55.
1280  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Påmelding - Vintage Volkswagen Show in Hessisch Oldendorf på: mars 03, 2008, 12:14:35 pm
To nye på listen siden sist.
Av nå totalt seks påmeldte nordmennene tror jeg kun én person (ikke meg) er påmeldt med bil som er kjørbar per dags dato..

Godt at folk setter mål for når bilen skal være ferdig.
1281  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Påmelding - Vintage Volkswagen Show in Hessisch Oldendorf på: mars 02, 2008, 22:16:23 pm
Se der er siste mann kommet med ja!
Plass nr 69.
1282  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Påmelding - Vintage Volkswagen Show in Hessisch Oldendorf på: mars 02, 2008, 13:10:06 pm
Herlig Glad Nummer 50 er også en nordmann. Rundt og fint tall Gliser
Merkelig at alle tre er 6V OutlaVWs-medlemmer...
Hvor blir det av alle dere andre??

Ta en titt på disse bildene hvis du lurer på hva slags treff HO er:
http://www.pre67vw.com/shows/thumbs.aspx?id=26
1283  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Påmelding - Vintage Volkswagen Show in Hessisch Oldendorf på: mars 01, 2008, 17:10:47 pm
Og DER fikk vi nok en nordmann inn som nr 26 på listen  Kult
1284  Forum / Type 1 1946-1957 / Påmelding - Vintage Volkswagen Show in Hessisch Oldendorf på: mars 01, 2008, 14:18:13 pm
Påmeldingen til HO startet i dag 1. mars.
Hvor mange nordmenn klarer vi å presse inn på listen blant de første 50 deltakerne???
Så vidt jeg kan se, er jeg første norske deltaker med plass nr 22.
Klarer vi å få nok en nordmann inn på listen før den runder 30 deltakere??

http://www.uralt-kaefer.de/teilnehmer.pl?lang=en

Let the game begin Blunker

1285  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bakseteputer til splitt på: mars 01, 2008, 14:11:50 pm
Hmm.. Elskverdig tips og slett ingen dum idé!
Selv om jeg er vel egentlig på jakt etter originale puter i dette stoffet.

Er det nok stoff til to puter mon tro??
1286  Forum / Type 1 1946-1957 / Bakseteputer til splitt på: februar 29, 2008, 19:17:26 pm
Jeg har samlet på bilder av originale bakseteputer til splitt i en årrekke, men har fremdeles tilgode å se ett sett med puter i dette stoffet: http://www.thesamba.com/vw/forum/album_page.php?pic_id=342721

Noen kan hjelpe med bilder?

Eller ble det aldri laget puter til azurblå 51 bobler???
1287  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Sjeldne godbiter på: februar 25, 2008, 22:40:02 pm
Også en liten godbit til beskuelse.
T1 1950-1952 oljetemp-måler til å stappe i hanskeromslokket ol.
Meget sjelden sak.
1288  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 50 split T1 på thesamba på: februar 22, 2008, 13:55:45 pm
For å komme inn mot sporet igjen... Denne splitten til flere hundre tusen, vil jo ingen kaste med det første, kanskje ikke på veldig lenge egentlig =) Og da vil den trolig overleve en del urestaurerte splitter, og når den endelig blir gravd fram i Nevada ørkenen om maaange år, vil den fremstå som så autentisk at kommende generasjoner vil tro at noen modeller kanskje ble levert med umbraco. For umbracoen kom vel i slutten av 1900 tallet en gang tenker de...

Men det er kanskje å sette det på spissen? For å være litt saklig, det er mye lettere å få tak i en ultrasjelden splittradio enn et komplett sett med 14 mm Kamax, eller for øvrig ett komplett strøkent sett med splitt skjermer... Men det blir sjeldent nevnt. Kanskje har man mer glede av en radio enn en Kamax?

Godt poeng. Når så du egentlig ett komplett sett med splittskjermer for salg sist?? Takker og bukker for den jeg fikk av deg for øvrig  Blunker
1289  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: 50 split T1 på thesamba på: februar 22, 2008, 10:18:27 am
Hvem bestemmer hvilken bit av historien som skal tas vare på?
Det bestemmer nåværende eier Osteaktig

En annen jeg kjenner sa en gang at INGEN eier bilene, vi har dem bare til låns, og forvalter dem til neste generasjon tar over...
Dermed kan man ta i bruk et kjent begrep: "Forlat objektet i den stand de selv ønsker å finne det" (noen ganger er det en børste inne bildet, men ikke her)

Det får bli dagens ord Glad
[/quote]



He he. Dette lyder nesten religiøst Knechten Gliser
Må virkelig si at utsagnet setter ting i perspektiv. Den samme personen som du referer til sa vel også: Det er historien som faktisk eier bilene. Hvem vil kjøpe Maihaugen for så å legge inn varmekabler, dobbelt glass i vinduene og induksjonsovner bare fordi det er mer behagelig og nymotens?? Her har vi kanskje mye å lære av historikere og arkeologifaget. Tar ikke vi vare på historien nå vil den sakte, men sikkert gå i glemmeboka.

Kanskje man kan gå så langt som å si at det er spesielt viktig å ta vare på autentiske bobler nettopp fordi mange deler passer om hverandre på ulike modeller. Tar vi ikke vare på noen autentiske overlevde boblene vil ingen til slutt vite at understellet var stemplet "Zoll-blech" med hvit lakk under baksetet på ventre side. Kunnskapen vil gå tapt slik som mange andre gamle håndtverktradisjoner tidligere har gjort.
1290  Forum / Originalprat / Sv: Original-fetisjisme av ypperste grad... på: februar 21, 2008, 20:52:24 pm
- Ja - hva/hvor/hvordan er det?

Inspirert av den nå legendariske KAMAX-tråden, tenkte jeg: Hva er den råeste historien du kjenner om original-fanatisme i forbindelse med korrekt bil-preservasjon? Jeg vet det er mange her på forumet som både har gjennomlevd og hørt/sett ganske "over-nerdete" restaurerings/preserveringshistorier... bring em on! Fortell dem gjerne her i tråden.

Jeg starter:
Som freelance biljournalist har jeg møtt mange og intervjuet mange. "Mr BOSSerud" ved Årnes er av Norges fremste på Shelby- og Mustang-restaureringer. Hans '68 Shelby GT500 Fastback er antakelig blandt de fineste i verden og nettopp ferdig.
Matching numbers? Selvfølgelig.
Riktig dato-kode på alle deler? Of course.
ONLY NOS-deler der noe må erstattes/mangler? En selvfølge.
En eneste repro-del? Er du gal!
Riktig boltehoder og lengder og merking? Finnes det noen alternativ?
Fargekoder og overflatebehandling av riktig type helt ned på detaljer som "fjæren i bagasjeromslåsen"? Intet unntak!
....og sånn kunne man fortsatt.

MEN...når vi kommer langt nok inn i materien. "Merking etter godkjennings-personell"... på samlebåndet hos Ford og Shelby ble en rekke deler kontrollert (feks balansert mellomaksel) ... og var det "Jhonny Fox" som var kontrollør brukte han et gult kritt og signerte "JF" på mellomakselen før den gikk videre til neste stasjon. Noen av disse merkingene kunne leses under skitt og møkk på denne Shelbyen....men ikke alt. Og noen deler hadde blitt byttet ut under årenes løp. Hvordan skal man så reprodusere disse krittmerkene....på riktig sted, med riktig type kritt, med riktig farge, med riktig håndskrift?Hæ Masse reserach av typen "hvem jobbet på shiftet, akkurat den dagen min gearkasse passerte akkurat der" ..... men "Bosserud" har gjort det.... sammen med diverse "anals" i USA....men det er gjort... og på Shelbyen på Årnes sitter alle de riktige krittmerkene på riktig sted...

"ta av hatt"

Slikt er kanskje vanskelig å toppe....men kom gjerne med dine historier om samme tema. We like 'em.

Helt utrolig bra historie. Det første som slår meg er: Har han sporet opp de rette personene for så å sende delene over dammen til signering? Eller har han BARE øvd inn rett håndskrift og REPRODUSERT dette selv  Hæ    Gliser
Sider: 1 ... 41 42 [43] 44 45
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!