mai 01, 2024, 18:04:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 189
121  Forum / Snikk-snakk / Sv: Spot my ride... på: september 10, 2015, 11:55:23 am
Serien fortsetter...
122  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk på: september 09, 2015, 11:04:21 am
Ser ikke dumt slik det er nå, men det ville vært mer klassisk med dekkene nærmere skjermkantene.
Uansett innertier-bil! Blunker
123  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 Mod bane/drag/bølle prosjekt. på: september 09, 2015, 09:24:02 am
Ikke dumt det der, legger du inn maskinsko (i kompresjon) i toppen av girkassehengeren så kan du kjøre i stillhet til vanlig, og blokke opp gapet med stål eller alu når du skal kjøre hardt.
Beste av to verdener  Blunker
124  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 Mod bane/drag/bølle prosjekt. på: september 09, 2015, 08:51:41 am
Han har jo fått igjen noe av styrken i hvertfall, men den girkassa der er laget for å henge i topp.
125  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 56 Mod bane/drag/bølle prosjekt. på: september 09, 2015, 08:14:00 am
Fester fra støtdemper og opp i karosseriet vil gjøre enn mye bedre jobb enn disse rør-stumpene inn til buret.
Akkurat som at et øvre girkasse feste opp i karosseriet vil gjøre en mye bedre jobb enn rammegaflene vil gjøre... uansett om buret går ned til de.
Spesielt hvis man slanker bort det eneste de behøver, høyden.
126  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk på: september 09, 2015, 08:09:17 am
Eneste måten å få den mer klassisk er vel å flytte hjulene ut foran  Blunker
127  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54 Oval - 356 motor og cal-look stuk på: september 07, 2015, 09:40:22 am
Tommel opp!  Gliser
128  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Kanskje en 90talls klassiker gjenoppstår..... på: september 07, 2015, 09:23:03 am
Du gjør lurt i å åpne de ytterste endene på den fremre napoleonshatten, der inne pleier rusten å herje friskt.
129  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Senking atter en gang :) på: september 04, 2015, 06:50:00 am
Jeg tror du har for harde støtdempere.
130  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 03, 2015, 09:06:25 am
Jeg kjenner en (Bare la oss kalle ham "Trond") som kjørte rundt i mange år med over 300hk turbomotor. Kun original oljekjøler, ingenting mer.
Dette sto i et originalt oval karosseri, og hvis den av og til skulle bli varm, satte han luka litt på gløtt med en Cola boks.
Jeg satser på oljekjøler med vifte, god eksosbandasje og turbo i friluft nå, med radiatorviftevannkjølt IC. Bruker det ene sidescoopet til radiator og det andre til inntak viftehus.
Jeg tror "alt" vil fungere i utgangspunktet, så går det å justere noen ting om det ikke ble nok.

Trond er også veldig glad i hjemmebrent som vi alle vet hjelper på det meste! Blunker

Hot Owl, at motoren er litt større og sterkere gjør ikke at den nødvendigvis går varmere, som regel er den under mindre belastning enn org motoren.
Har kjørt timesvis på autobanen i 40+ grader med campingvogn etter bobla mi med sin 2275 og hadde ingen andre problemer enn at tecktylen løsnet i de fremre innerskjermene pga varmen. Øyerulling

Riktig at den ikke nødvendigvis går varmere under normal belastning... men mange av ettermarkedstoppene er vanskeligere å få kjølt slik man gjør med en originaltopp. Forbrenningsvarmen treffer mest topp og helt øverst i sylinderen så dette er det viktigste område å kjøre luft gjennom. Selve luftstømmen blir også hindret av at sylindrene har blitt større i diameter og, kjøleribbene har blitt tilsvarende mindre.

Det vil alltid lønne seg å bygge en motor som fungerer på vanlig bensin, om man kan. Å kjøre på eksotisk drivstoff for å slippe å kjøpe en ekstern oljekjøler blir noe spesielt.   
131  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 02, 2015, 22:19:58 pm
Ja, et vanlig ikke-doghouse viftehus gjør jobben helt supert.

En ting til, spacer mellom vifthus og kjøleblekk enden? Jeg skjønner at det føles bra, men lufta treffer ikke så langt ut i toppen som den burde når motoren har blitt så bred. Skikkelige topper har kanaler som lar deg kjøle mellom forbrenningskammerene, men står den kanalen under "spacer-tak" blir den ikke spesielt effektiv. Eier man et sveiseapparat så kan man flare ut de nederste 10 cm av buen på vifthuset og møte opp med blekket som normalt. Husk at luften slynges mest langs ytterkanten i huset.

Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.
132  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 02, 2015, 21:14:52 pm
Hvis du er en kjip bilprodusent så prøver du å kjøle sylindrene OG oljekjøleren med samme vifte. To fluer i en smekk, og det funker om effekten i motoren er lav.

Har du derimot økt effekten i motoren kraftig så bruker du fort opp de marginene Volkswagen la inn i designen. Viften blir for liten til å kjøle sylindrene med siden den også skal kjøle oljekjøleren. Det er ikke lett å bygge en bredere vifte, men det er lett å flytte oljekjøleren og gi den sin egen vifte... Litt dyrere enn VW ville valgt, men LANGT bedre.

Og husk at viften leverer samme mengde luft selv om du setter inn type4 kjøler.
133  Forum / Hva skjer? / Sv: Hørt om SCC2016?? på: september 02, 2015, 12:43:10 pm
Jeg har hørt SCC 2016 blir 19-21 August!
134  Bruktbørsen / Eksterne salgs linker / Sv: type 3 911 replica....se link på: september 02, 2015, 08:49:17 am
Det var antagelig billigere enn å kjøpe en ekte i 1988.
135  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 01, 2015, 12:09:05 pm
Bruker Volkswagens egne viftehus så langt det går.
136  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 01, 2015, 08:52:33 am
Til info så blåser vifta på en doghouse- motor 6-700 liter i minuttet på 4000 rpm, mens de uten doghouse gir ca 400.

Forskjellen skyldes at doghouseløsninga krever mer luft.

Pratet med en som leverte en havarert trimma motor til overhaling hos en kjent norsk motorbygger, han nektet å bygge motoren opp igjen med "Porschekjølinga".

Og det er derfor vi monterer doghouse vifta i non-dog viftehus. Den går inn med litt massering  Blunker
137  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min -74 1303 Super Dumper - en lang reise som sklir ut... på: august 30, 2015, 23:32:23 pm
Jeg tror det er viktigere at de som har designet forstillingen har greie på hva de gjør, enn at det er en annen type. Mange gamle opler har dobble bærearmer, men i BTCC og lignende så er det mye McPherson uten at det ser ut til at de lider...  Blunker
138  Forum / Problemløseren / Sv: 56 mod bygge om til irs på: august 30, 2015, 23:23:33 pm
Det er tre lengder på fjærstavene, den korteste 553 mm, og den lange til svingaksel som er 627mm. Og den ekstra lange (675mm) som 1303'n har.
139  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bölleracing 1303s - Airforce none på: august 27, 2015, 15:46:48 pm
La den på 17Grader forspenn.

Hvordan fikk du til det? Man får ikke forspenn før du løfter opp på klakken, har du slipt på klakken da eller?
140  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min -74 1303 Super Dumper - en lang reise som sklir ut... på: august 25, 2015, 12:49:39 pm
Da er SCC over og dessverre ble det litt for snaut med tid på slutten til å fikse irriterende småfeil på denne bilen.
Motoren som sitter i den sliter med oljedrypping, så den må ut for et kjapt oversyn, det er også noe hemningsløst irriterende løsninger på den som må fikses.
Da slalomkjøringen skulle begynne på Lørdag viste det seg at venstre gasser var løs. Og siden viftehuset ikke kan løftes ut er det et katteslagsmål å få til.
Men ved hjelp av to godt utstyrte (?) outlaws fik jeg strammet om dette, men jeg rakk ikke tørke ut av drypp panna som jeg hadde tenkt til. Så da starten gikk nådde oljen eksospotta med god røykutvikling som følge. Flaut. Det ble en halvslapp runde med god avstand til kjeglene, og som på Varna stopper motoren i skap høyresving (bensinmangel?)  så jeg surret bort litt tid på å kjinne frem bensin til gasserne, men det holdt til en rundetid på 31 sekunder likevel. Og pga mangel av tid parkerte jeg hele greia... tror nok det skal gå å plukke et sekund eller litt til av tiden bare lysten kommer tilbake.  Øyerulling 
141  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jubel eller ikke? Nye regler for eu-kontroll/fritak. på: august 25, 2015, 09:59:50 am
I skrivet om dette på Regjeringen.no er ordlyden "Vegdirektoratet foreslår samtidig en mindre hyppig periodisk kontroll av bevaringsverdige kjøretøy, eller veteranbiler."
Bevaringsverdige kjøretøy står det vel bare i vognkortet på biler som er tatt inn fra utlandet i de siste 20 årene? Er ikke norsksolgte biler bevaringsverdige?
142  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: One piece window kit. på: august 22, 2015, 10:39:39 am
Noen som har funnet noe?
Jeg har fått tak i føringslister, men skrapelistene er fortsatt sterkt ønsket!  Gråter
143  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: TUV GODKJENNING AV BIL FØR VISNING HOS BT på: august 21, 2015, 08:20:02 am
Høres lovende ut!
144  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Anbefaling - oljesump - i tynn og god utførelse? på: august 21, 2015, 08:19:03 am
Det viktigste med en sump er at den ikke blottlegger olje pickupen ved hard svinging... jo bredere og større den er jo mer sannsynlig er det at den gjør dette.
145  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: SCC bussen 2.0 på: august 21, 2015, 08:09:06 am
Nailed it! Gliser
146  Forum / Hva skjer? / Sv: HØRT om SCC 2015... på: august 12, 2015, 19:52:00 pm
Kjører strax, klare ikkje å vente lenger!

Samme her!!
147  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: SCC bussen 2.0 på: august 11, 2015, 10:17:42 am
Lørdag kveld startet Thomas folieringen, og på Søndag fortsatte han, deretter kom Magne og monterte CSP bremser og heiset bilen foran.
Søndag kveld tok Pål seg av det elektriske og vi kjørte en liten testrunde. Stor takk gutter, uten dere hadde den ikke blitt ferdig!!
Så nå er den klar for å reise på SCC til Fredag... og den gleder seg veldig!






148  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: SCC bussen 2.0 på: august 11, 2015, 10:02:46 am
Og nå på fredag kunne vi reise opp å hente en buss med hvit rompe... og hvit snute!
Dino har stått på som en gal og fått slipt og sparklet bilen, og Rune W har hentet og levert bussen til lakk!
Takk gutter!!

Natt til Lørdag var den tilbake i Larvik takket være Pål Bryng som aldri sier nei til et eventyr!
149  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: SCC bussen 2.0 på: august 11, 2015, 09:24:00 am
Da har det skjedd litt med denne igjen, først kastet Eugen Vegger seg over den bakskjermen som var verst og fikk straket opp den en del.
Deretter kom Dino ned fra Hamar! for å pusse og sparkle opp resten. Vi rakk ikke over alt da, men vi fikk dratt bussen opp til Hamar så det ble lettere for Dino å gjøre resten.
150  Forum / Snikk-snakk / Sv: baklykter 68-70 vs -02 på: august 11, 2015, 07:59:08 am
Tips, kjøp baklysglass fra CSP. Jeg har kjøpt flere sett med slike baklys bare for å oppdage at de ser ut som gelehallon på Svinesund etter en kort sesong.
CSP selger US utgaver fra Hella, virker som det er en helt annen plast i de.
Sider: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 189
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!