mars 29, 2024, 14:09:23 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 83
151  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: januar 16, 2015, 23:57:50 pm
Mulig det. Men med mye overlapp og overlading (tvangsforing) må det uansett være dumt å fore fuel og ladetrykk ut av eksosen. Uavhengig om det er trykk i eksosen eller ikke. Men arrester meg gjerne.
152  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 181 til greker´n på: januar 16, 2015, 00:44:17 am
Angående kam vil det rimeligste alternativet bli en Engle TCS-10. Med 112 graders lobesenter vil du få bygd opp mer sylindertrykk og mer bang pga kortere felles åpningstid på ventilene. Ingen vits å kjøre ladetrykket rett ut i eksosen :-)

Med stivere fjærer som f.eks ett brukt sett med doble normale cb fjærer (det finnes det mange av rundt om i Norske garasjer) kan du fint kjøre 1,25 vipper og lette stålstenger. Bør holde fint opp til 6500 rpm med std ventiler.
153  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Revolution hjul selges. 7"x15 med piggdekk. Nye. Aldri vært montert på bil. på: januar 15, 2015, 22:03:51 pm
Solgt!
154  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: januar 14, 2015, 13:51:32 pm
Rattet ditt er klart  Osteaktig

[attachment=1][attachment=2][attachment=3]
155  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Megasquirt MM på: januar 13, 2015, 19:08:00 pm
Er billig nok ihvertfall  Osteaktig
156  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 4 stk Big felger selges for 100,- Grei stand. på: januar 13, 2015, 10:53:23 am
Ok. Solgt
157  Bruktbørsen / Deler selges / 4 stk Big felger selges for 100,- Grei stand. på: januar 13, 2015, 10:02:45 am
Selges som de står. Støvete men i grei stand. Ikke strøkne. Men heller ikke helt avskrekkende. Så og si rustfrie.. Dekk sitter på. Men der er det 3 stk av en type og ett med annet merke. Men de sitter på og følger i utgangspunktet med. (Jeg kan ta de av for en 200,- i tillegg). Mangler en senterkopp.

Pris. 100,-. Må hentes på Jessheim.[attachment=1]

158  Bruktbørsen / Deler selges / Revolution hjul selges. 7"x15 med piggdekk. Nye. Aldri vært montert på bil. på: januar 13, 2015, 09:38:36 am
Selges for kunde.

Nye og ubrukte revolution felger med dimensjonene 7"x15, Med ubrukte Fulda 195/65-15 piggdekk. Boltsirkel 4x130. Har aldri vært montert på bil. Selges samlet. Og må hentes i Oslo/Jessheim.

Dette gikk for å være noe av de mest solide felgene en kunne få back in the days. Løp og kjøp.

Selges for 7000,-

Om du ikke trenger vinterdekk.. selg de løst og sitt igjen med ett sett meget rimelige felger.
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4][attachment=5][attachment=6]
159  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: januar 12, 2015, 17:06:41 pm
Blir mindre og mindre igjen av svinghjulet ditt gitt...  Gråter[attachment=1]
160  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dellorto 40 på: januar 12, 2015, 15:21:35 pm
Jeg har ett sett liggende. Trenger rengjøring men ble demontert fra fungerende motor.  Med offset innsug. Må hentes på Jessheim. 2500,-
161  Forum / Problemløseren / Sv: Tri-mil eksos? på: januar 09, 2015, 01:12:27 am
Det du referer til vil uten tvil være bedre både effekt og støymessig i forhold til to individuelle buggy potter. Men gull i forhold til effekt er det nok ikke...
162  Forum / Problemløseren / Sv: Tri-mil eksos? på: januar 08, 2015, 17:45:52 pm
Er litt å velge i.. så vrient å si.  http://www.tri-mil.com/
163  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 500hk på T1 -bruke kobberpakning i toppen eller ikke? på: januar 08, 2015, 15:48:53 pm
Bare for å slenge inn. Vi må huske at Norges sterkeste luftkjølte vw-motor kjører problemfritt med kobber-ringer.  Race proven!!  Gliser
164  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: 500hk på T1 -bruke kobberpakning i toppen eller ikke? på: januar 08, 2015, 14:21:35 pm
Kobber-ring er gull! Og er så og si failsafe om delene er riktig maskinert, og ringene er frie for bulker og riper. Dette gjelder også ventilpasta trikset. Men om borringen i toppen er for stor slik de kommer fra de fleste ferdig-del levrandører da hjelper dirtytriks lite.

Sliper du inn sylinderen mot toppen med en slarkete sylinder. Har du ingen garanti for at den ligger i de innslipte sporene ved endelig montasje. Og denne innslipingen ble mest brukt i gamledager for å virkelig sjekke at anlegget i toppen var plant og tett. Og ikke for å forbedre tettheten.

Kobberringen liker seg best med perfekt fit i topplokket. Slik at den har støtte i ryggen 360 grader rundt. Dette oppnås ved å maskinere rett. For deretter og krympe strekke ringen for å passe. I mitt hode liker også kobberringen at topplokket er frest opp med skjær som ikke gir en perfekt flate. Men ørsmå riper lik dreie-ripene på toppen av sylinderne. Disse biter seg da inn i kobberet. Noe som kan sees ved demontering.

På en motor med høyt sylinder trykk og kobberring anbefaler jeg at kobberringen byttes for hver gang den blir dratt til moment. Nettopp fordi den skal forme seg etter alle maskinerings merker. På normalmotorer har jeg erfart at kobberringene er veldig tilgivelige og tetter nesten uansett hva du har utsatt de for. Så brukte ringer kan fint glødes opp igjen og gjenbrukes til normale applikasjoner.

Forbrenningen starter før stempelet har vært på topp. Så det er øvre del av sylinderen som får mest juling. Og korte ned den delen som stikker inn i toppen til det minimale er kun positivt. Men krever en nøyaktig maskinist.

Når det gjelder pianotråd trikset er dette noe som kommer fra motorer med faste sylindre. Og det ser unektelig kult ut. Men du vil oppnå det samme ved å dreie ^^^^ på tetteflaten på sylinderen. Til en brøkdel av prisen. Men ved begge disse  mulighetene anbefales det planing av toppen hver gang de blir demontert. Slik at pianotråden eller ^^^^ får fresht aluminium og gripe fatt i.

165  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 2275ccm type 1 motor, nyoverhalt og dynokjørt selges. på: desember 21, 2014, 14:55:50 pm
Da var denne solgt.
166  Bruktbørsen / Deler selges / 2275ccm type 1 motor, nyoverhalt og dynokjørt selges. på: desember 19, 2014, 01:13:01 am
Selges for kunde. Kun gått 9 pull i dynoen siden sammensetting. Dette er i utgangspunktet en Sune Jansson motor fra 80 tallet. Men er nå nyoverhalt med "ny" blokk og slitedeler. Selges plug and play, ferdig dyset og justert.
Kjøleblekk og dynamo sitter ikke på ved overlevering. Men alt skal være til stede. Kjøleblekk er glassblåst og gullchromatisert.. klar for den lakken du vil velge å legge på.

Motoren består av følgende deler:   
            
Veiv. 82mm slag fra DPR eller Demello. Omsveiset orginal vw veiv. Slipt 0,5 på bærejournaler. 0,25 på tre rådejournaler. og 0,5 på den siste. 8 stift SPG mønster. Oppmålt og polert. Balansert av Jørn Tangen.
               
Støpt 200mm svinghjul. 1700 lbs trykkplate stage 1. Cush lock lamell. Trykkplate shimset til maks trykk.
               
Kam Engle w120. Satt i null etter kamkort fra Engle. Med matchene kamfølgere fra Engle. Aluminium skråskjært kamdrev. Dobbelthrustet kamlager.   
            
Råder, vektjusterte orginale vw type 1.               

Blokk. Type 2 blokk fra industrimotor. Ikke linjeborret. STD i alle hull. Tatt opp til langslag. 94 borring. Og klargjort/frest for fullflow oljetilkobling.               

Topper. Modifiserte orginal type 1 topper. 42x37,5 rustfrie ventiler. Doble ventilfjærer med 160lbs innspenningstrykk. Portet og modifisert forbrenningsrom. Mira 3 vinklet ventilsetejobb. CC i toppene ikke målt            
               
Sylindre og stempler. 94x82 Cima/Mahle sats av den gamle GODE sorten. Nye Grant stempelringer slipt inn til hver enkelt sylinder.
               
Støtstenger i stål. Ukjent produsent. Skrudde vippearmsaksler av ukjent merke. Std type 1 1,1:1 vippearmer. Med Porsche "sviwel feet" justerskruer.   
            
30mm oljepumpe med filterholder. Cb performance.               

Cb offset innsug. Matchportet til toppene.               

Dellorto 45mm forgassere. Dyset til denne motoren.               

Eksos av ukjent type. Mest sannsynlig noe tyskprodusert fra 80 tallet. Med orginale vw varmepotter. Ikke opprustet, i god stand. Veldig stillegående.

Type 4 oljekjøler (viftehuset er modifisert for denne)

009 fordeler med elektronisk tenning. Mest sannsynlig Petronix.

Sump av gammelt fabrikat. Sannsynligvis noe for old speed trimmere.



Motoren yter som den står 127hk @ 5200rpm og 201nm @ 3669 rpm. Det mest jeg har bremset med orginale varmepotter til nå. Ut ifra innmat og eksos vil jeg antyde en god del effektøkning med normal 1 5/8 merged header. Men dette er noe ny eier eventuellt kan forske på. Men videre potensiale er helt klart tilstede.

Som den står er det en stillegående og snill, kjørbar motor med varme. Monter kjøleblekk og kjør.

Selges som den står nå for kun 33000,- da kunden vil slippe og bruke penger på lakkering osv. Da han allerede har motor i bilen sin. Og dette var en motor han hadde liggende i deler.

Ved hurtig avgjørelse kan den kjøres i bremsebenken for ny eier. Så du får se hvordan den oppfører seg. Dette er et tilbud som står helt til bremsen skal brukes til en annen motor. Etter det må jeg ta betalt for tjenesten.   

Kontakt meg, Erik, på tlf 91610027 eller mail jeeracing(a)gmail.com. Helst ikke PM eller SMS.       

Beklager dårlige bilder. HTC'n min er noget sliten.    
[attachment=1][attachment=2][attachment=3][attachment=4]
167  Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser/motor hjelp til nybegynner! på: desember 17, 2014, 01:57:37 am
Sett på orginal fordeler. Juster stift. Stiftåpning 0,45-0,5 på maks åpning. Når alt er på plass drei motoren rundt for hånd til stiften lukkes. Vri på tenning og vipp stiften åpen med noe som ikke leder strøm. Det skal sees en klar fin gnist hver gang du åpner den. Er det fin gnist på stiften monterer du en plugg på en pluggledning og får noen til å vri om nøkkelen for å sjekke om det er gnist på pluggen. Er det gnist her også.. monter.

Juster så tenning med stroboskop. Ikke prøvelampe. Prøvelampe er greit nok for å komme i nærheten. Men ikke godt nok for endelig justering.

Normalt er feilen på en orginal motor som ikke takler belastning, men går på tomgang, stiftrelatert. For liten åpning og motoren vil oppføre seg som du nevner. Men dette har ingen innvirkning på topplokks temperaturen.
Forskjellig topptemp på en singelforgasser motor tyder enten på gåen pluggledning/plugg, falskluft, ventiler som ligger på/ikke lukker. Og er 99% sikkert ikke forgasser trøbbel.

Vippearmsakselen skal under ingen omstendigeter være løs. Kun selve vippearmene som skal være bevegelige under toppdekslene. Om akselen er løs. Demonter den helt. Ikke prøv og etterstramme de to mutterne som holder den fast. De tåler ikke mer en 25nm som er endelig moment på de ved montering. Finn ut hvorfor den er løs. Bytt eventuelle deler og monter. Ventiljustering må gjøres på nytt.

Får du bilen til Jessheim og det mekaniske er i orden. Kan jeg godt få den til å gå for deg. Null stress.
168  Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser/motor hjelp til nybegynner! på: desember 16, 2014, 16:08:07 pm
Jeg skjønner at du ikke er redd for å prøve.. Og du skal ha for innsatsvilje. Men ut ifra det jeg leser ser det ut som du roter det lenger og lenger vekk fra en kjørbar motor med Petronix vakumløs fordeler miksing av forgassere osv osv.  

Sliter også litt med hva du mener da du ikke har helt kontroll på hva de forskjellige ting heter. Om du ikke kjenner navnene ta ett bilde. Det forklarer ofte mye. Når du nevner ting som "ventilløfter holderen" faller jeg helt av. Har ikke den minste anelse om du mener en vippearm, en bolt eller noe helt annet. Ta ett bilde eller film.

Jeg blir også litt engestelig når du skal igang med ventiljustering. Hvilke kunnskaper har du om dette? Det er kun på enkelte rotasjonspunkt du kan justere.. du vet det? Du skal gjøre det VELDIG feil om du skal ødlegge noe. Men det skal ikke store feilene til før motoren vil yte dårlig eller ikke gå i det hele tatt.

Før motoren vil gå må du ha kontroll på:

Tenner den på rett sted? Tenningsjustering. 30 grader på 3000rpm og 10 på tomgang. Vær sikker på at du går ut ifra riktig tenningsmerke.
Sitter pluggledningene på rett plass? Tenningsrekkefølge er 1-4-3-2. 1'ern finner du ved å ta av høyre ventildeksel. Dreie motoren rundt samme vei som klokka går. Konsentrer deg om sylinderen fremst, mot fronten på bilen. Når innsugsventilen åpner (går inn) (innsugsventilen er nr 3 sett bakfra) fortsetter du å dreie motoren rundt til tenningsmerke står rett opp på reimhjulet festet til veivakslingen. Når tenningsmerke står rett i forhold til blokkskjøten kan du ta av fordelerlokket. Rotoren peker nå der pluggkabelen til sylinder nr 1 skal være. Er den midt i mellom to er tenningen helt galt justert. Den skal peke i nærheten av en av kontaktpunktene i forderen. De påfølgene pluggkablene følger skal monteres med klokka. 1-4-3-2.
Om det sitter stift i fordeleren.. åpner den det den skal? Om det sitter elektronisk tenning... er alt riktig montert etter anvisning?

Får den bensin? Kikk nedi forgasseren og se om det kommer en sprut ut fra akspumpen når du gir gass. Om det gjør det må du ta utgangspunkt i at den får bensin. Og en motor vil starte uten smell og pang bare ved å pumpe på akspumpe kretsen om alt annet er potte tett.

Er innsugene tette mot toppen? Forskjellig varme på toppene tyder på falskluft. Det sier jeg med utgangspunkt i at den går på alle fire sylinderne. Som du lett kan sjekke ved å ta fingrene borti eksosen DER eksosen kommer ut fra toppene. IKKE underst bakerst på bilen. Du skal brenne deg etter ca 20 sekunders gange. Toppene blir under normal kjøring godt over 100 grader etter kun få minutters gange.

Alle slanger som satt på innsug eller forgasser i kombinasjon med orginalfordeler er vakumslanger. Og om disse ikke blendes/tettes ved overgang til vakumløs fordeler. Vil det suges falskluft.

Det skal kun være pakning mellom innsug og forgasser. Ikke noe silikon av noe slag. Da det på noen forgassere er kanaler i foten av forgasseren som tettes av silikon.

Om motoren ikke går som den skal uten belastning. Skal du ihvertfall IKKE kjøre den. Mange tror at man kan ruse bort problemene. Men der tar de veldig feil.

Og til slutt.. Når du får den til å gå. Monter ALLE kjøleblikk. Det bakre dekselet over eksosen blir ofte droppet.. Og kan sammenlignes med å trekke en plastpose over radiatoren på en vannkjølt bil. Luften går enkleste vei.. og da opp forbi eksosen. Varm luft kjøler dårlig.

169  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørsalg del 2 på: desember 13, 2014, 00:19:26 am
Ikke kast stein i glasshus nå.. annonsen har ligget noen dager. Og gikk ut klokken 2400. Du la inn bud 13 minutter før midnatt. Mitt bud er bare en respons på dette... Flaks at jeg rakk det. Siden budet på speedoen gjorde at jeg måtte skrive innlegget på nytt... "Pga advarsel om at det hadde blitt postet nye innlegg"
170  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørsalg del 2 på: desember 12, 2014, 23:59:47 pm
2600,- for alublokk
171  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørsalg del 2 på: desember 12, 2014, 22:31:08 pm
2000,- for alublokk
1200,- for alle innsug.
Kan også plusse på en 50,- lapp på orginal blokka. (1050,-)

Skulle gjerne hatt pakningene også.. men de lukter sikkert litt fis ;-)

172  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørsalg del 2 på: desember 12, 2014, 15:12:18 pm
Takk for at du sjekket opp. Skal telle opp noen glansbilder og se hva jeg kommer opp med.

Du Erlend trenger ikke motorblokk da jeg har full kontroll over når du har bil på veien igjen :-)   (Som du sikker forstår bare er en spøk)
173  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Opphørsalg del 2 på: desember 11, 2014, 02:04:04 am
1000,- for alu blokka.

Så noen spørsmål..

Har du målt opp alu blokka? Om den trenger linjeborring eller annen jobb bortsett fra reimhjuls hullet.
Er orginalblokka med 8 eller 10mm pinnebolter? Linjeborret eller ikke? (Ser den har vært igjennom resirkuleringen til Volkswagen.. ble ofte borret til overdim)
Er det komplette pakningssett.. Eller leftovers etter prosjekter?
Vil du selge alle innsugene under ett? Eller hver for seg? Uten å ha sett bilder og størrelse på porte-mønster kan jeg begynne på 1000,- for alle. (I værste fall får jeg brukt ett sett ;-) )
174  Forum / Snikk-snakk / Sv: Etterlysning!! , stjålet Brian James bilhenger LR4079! på: november 24, 2014, 21:56:35 pm
Holder øynene åpne. Håper du hadde forsikring...
175  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Er det noe interesse for gearkasse til T2 bay 1969 med "gnagelyd" + delekasse? på: november 18, 2014, 12:01:44 pm
Ok.
176  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Er det noe interesse for gearkasse til T2 bay 1969 med "gnagelyd" + delekasse? på: november 17, 2014, 13:40:28 pm
Ja. Alltid interessert i delekasser. Begynner på 300,-
177  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: topper som er tatt opp til 94 boring . ønskes t1 på: november 15, 2014, 10:33:05 am
Jeg har masse topper... og fres. Hva er du på jakt etter?
178  Forum / Problemløseren / Sv: Lambdasonder i parallell ? på: november 14, 2014, 01:43:29 am
Sonden er dum og sender i volt. Så kontrolleren din vil kun se den med høyeste voltstyrke..
179  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Verktøy! Smergel på stativ på: november 12, 2014, 00:02:58 am
Hvor står den?
180  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Svingaksel diff på: november 08, 2014, 19:12:20 pm
Om det er en dobbeltlokk IRS er det null problem. Dvs lokk på begge sider av diffen. Senere 1303 kasser kom med kun lokk på klutsjwire siden. Og kan IKKE konverteres til Svingaksel.

Det du trenger:
Svingaksel sidelokk med kulelager
Svingaksel diff komplett med spiderdrev, solhjul, fulcrumplater, stoppeskive og seegringer.
Ett godt utvalg med shims.
Varmepistol eller propanbrenner til varming.
Silikon eller annet fleksibelt tettemiddel.
Mye tålmodighet og god forståelse for mekanikk. Vanskelighetsgrad 8 av 10 på hele jobben. (Da mener jeg ikke at det er vanskelig å bare hive i sammen som ofte blir gjort. Men dette er vanskelig å få riktig)

Diffen shimses i bredden. 0,20mm preload på kulelagerne. Dvs når alt er trukket i sammen med 20nm på sidelokkene og du skrur stegvis boltene tilbake på det ene lokket. Skal du akkurat få inn 0,20mm bladsøker mellom sidelokk og girkassehus. Preloaden endres ettersom hvor robuste sidelokkene er. Weddle sine f.eks er så stive at det holder med 0,10mm. Det var den lette biten.

Du har nå hvor mange shims du skal bruke totalt. Nå må du finne ut hvor de skal. Problemet er å få kronhjulet til å bite riktig i pinionen. Jeg setter alltid opp med null backlash (slark) Dette pga av jeg stort sett driver med girkasser ment til aktiv kjøring. Regner med at vw aksepterte helt opp til 0,2-0,3mm i slark mellom pinion og kronhjul. Ligger den for langt fra eller for hardt på, betyr det meget kort levetid. Jeg shimser meg stegvis nærmere i steg av 0,10mm av gangen. Og når alt er korrekt vil du ha slark når boltene på sidelokket er løse. Mens den forsvinner akkurat når sidelokket får anlegg.

Lykke til...
Sider: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 83
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!