What to do.. når en står der 5 dager før avreise til Kjula. Og tilfeldig finner ut av girkassen som sitter i bilen er mos. Sprekte tenner på første gir og Ring/pinion. Det jeg har liggende på hylla av ettermarkeds mainshafts er ikke brukanes til dragrace.. Men må duge. For kjøre, det skal jeg uansett. 3,55 førstegir og 1,9 andre åker inn med Jee-shift modifisering. Og sammen med ny 3,875 R/P gir det meg hele 75km/t på førstegir og 136km/t på andre. Prosjektet er egentlig dømt allerede her. Men startkontigentet er betalt. Setter sammen greiene å tar en tørrgjennomkjøring av gir med hjulene i været før bilen går på hengeren.
Selve turen visste jeg skulle bli topp notch. Med Ulf, Kormi og Pål går alltid ting greit. Litt kjegling pga trege handlerutiner og en sur-stresset undertegnende blir det alltid. Men vi har lært hverandre og kjenne, så med litt kløing bak øret og oppvarming av kalde skuldre blir det alltid hyggelig til slutt. At Pål stiller med matriell som lagstelt, feltsenger, multifuel ovn, multivan og henger er vi alltid takknemlige for. At klagene på morgenen gikk i at det var for varmt i teltet kan vi anse som luksusproblem
Vel fremme på startplata gikk alt i stein allerede under burnouten. Null grep fra klutsj og slur på alle gir ga 12,2 og Lørdagen var ferdigkjørt. Ut med motor og de glade svenskene Hans Landelius og Niklas Haglund ga meg to valg innen klutsj. Ny stage 1, lik den jeg akkurat hadde ødelagt, eller en godt brukt konkav stage 3. Lommeboka tilsa ikke at jeg skulle ødlegge en klutsj til. Så jeg gikk for stage 3, Shimset den ut endel for ennå bedre grep. Da denne nå kun ga anlegg på de ytterste millimeterene.
Var spent som en unge i oppliningen på Søndag morgen. Her måtte det stålbørste til for å få bort all rattrust. Burnout gikk knirkefritt. Og med startturtall på 7800 rpm bare skjøt det ut fra linja. Null hjulspinn eller hjulløft. Ikke noe røsk eller napp. Perfekt slur på klutsj og 1,63 i 60 fot. Som å akslerere med fly. Alle gir satt perfekt. Litt pussig følelse å legge inn 3 gir på 200meters merke men smilet var stort inni hjelmen der. 11,66 og ett hundredel fra tangering av personlig beste fra Tierp i 2011. Neste drag gikk som på skinner. Rutinene var tilbake og gutta smilte fra øre til øre når de kom kjørende for å hente med en timeslip som sa 11,57. Om noen skulle lånt penger av meg skulle de spurt meg akkurat da
3de run ble litt kjeitete da jeg gikk rett i stage og alle oppspenningsrutiner ble unnagjort i litt raskere tempo enn jeg foretrekker. Fikk bilen avgårde og følte allerede når jeg så grønnlyset att dette ble ett drag for å sammenligne slutthastighet. Gutta boys kom kjørende alvorlige som når jeg har driti meg skikkelig ut. Jeg må spørre om timeslip for å se på hastigheten. Og der sto det svart på hvitt. 11,44. Nå kunne vinteren komme.
Tok ett drag til, men med litt hjulspinn ble det litt tap, og 11,53 ble slutt-tiden. Men nok til å backe opp 11,44 draget på en offisiellt måte.
Det er ikke fort i følge dagens standard, men jeg er stolt som en unge uansett. Alt er selvgjort med veldig begrenset budsjett, og de dyreste bitene på hele bilen er de spanske IDA forgasserne som sitter på toppen av motoren. Og det sitter fortsatt 42mm ventiler i toppene. Gasserne er ikke tatt opp. Stål støtstenger. Og jeg kjører 98 blyfri fra ESSO. Bensin forbruk for hele helgen endte opp på ca 1,5 liter
Takk for en kjempe helg folkens. Var ikke første turen til Kjula. Og definitivt ikke den siste. Blide mennesker, lite fyll og bråk. Og sporten dragrace som høyeste prioritet.
Til de som lurer på resultatet med "the shit" potta kontra langstingeren. De kom helt likt ut på topphastighet. Men stingeren satt på bilen når 11,44 draget kom.[attachment=1]