april 24, 2024, 10:03:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 83
181  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: A1 1 5/8 eksos selges... på: november 03, 2014, 22:43:34 pm
 Osteaktig  1000,-
182  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: A1 1 5/8 eksos selges... på: november 03, 2014, 21:54:18 pm
Jeg byr dreiejobben Svein :-)
183  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: HJELP - gearkasse-utvekslings-tips trengs! på: november 03, 2014, 14:52:04 pm
Etter og å lest hva du skriver ser jeg at du skal ha kjørbar til og fra kasse. Det vil si pose og sekk. Egentlig en umulighet dessverre.

Utvekslingen på kassen fra Rancho er jo så og si std vw 03 og 1300s. Fin på motorvei. Men absolutt ikke noe særlig å leke med. Du vil få ett alt for stort turtallsdrop fra andre til tredje. Og egentlig drepe all glede ved aktiv gassing. Tett i det minste opp her og få turtallsdroppet mellom 3 og 4de. Ett dropp ned i kjelleren på vil du få uansett. Det er bare og bestemme seg om hvor  Gliser
184  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: HJELP - gearkasse-utvekslings-tips trengs! på: november 03, 2014, 14:38:26 pm
Bruker du førstegiret mye i dag? Skal alle drev byttes eller skal mainshaft som første og andregiret sitter på være std vw? Og skal du ha i pose og sekk? Med andre ord girkasse som kan brukes på vei og til lek?

Grunnen til at jeg spør om førstegiret er at dette sjelden blir brukt til annet enn å få igang bilen ved start. Så en normal rally bakkeløp kasse vil ha ett langt førstegir. Vi snakker 3,4-3,8.. for deretter og tette opp resten. Og med hastighetene du kommer opp i ville jeg nok lagt meg på rundt 1,2-1,3 fjerdegir. Men det blir da ubrukelig på motovei.

Pose og sekk løses kun ved Berg 5 trinns kasse. Dvs en leke kasse med ett overdrive 5 gir (som har utveksling som ett normalt 4de gir)
185  Forum / Problemløseren / Sv: Hyperturbo motor lager.. hvordan skal jeg finne det? på: oktober 29, 2014, 11:56:03 am
Etter rask googling. (Driver lite med type 4) Er std journalmål #1-3 60mm og #4 40mm. Veiv slipes i 0,25mm step

http://www.pelicanparts.com/914/technical_specs/914_20_tech_specs.htm
186  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagringsolje eller fett. Slik som Volkswagen gjorde det... på: oktober 29, 2014, 11:48:50 am
Bare syntetolje blir for dårlig. Må være noe som varer minst 20 år. Jeg har mye deler serru. Og kommer neppe til å få brukt alt selv  Blunker
187  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lagringsolje eller fett. Slik som Volkswagen gjorde det... på: oktober 29, 2014, 09:07:52 am
Takker for tips.
188  Forum / Snikk-snakk / Lagringsolje eller fett. Slik som Volkswagen gjorde det... på: oktober 29, 2014, 00:48:03 am
Jeg har til enhver tid en god del motordeler liggende på lager. Og har pr i dag brukt wd40 og plastfolie (gladpack) for å konservere disse til en periode på hylla. Men det ser ut til at wd40'n blir borte over tid. Og kan lage misfarginger på blanke stålflater.

Så det jeg lurer på..  er det noen som vet hva bilfabrikantene bruker? Får jo innemellom inn 40 år gamle deler som fortsatt har seig gugge utenpå. Og etter en kjapp vask viser delene å fremstå som nye under. Dette produktet MÅ jeg ha tak i. Noen som har kunnskap?
189  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips på: oktober 25, 2014, 20:12:34 pm
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
Synes innfesting av spindel ser helt likt ut som på bj forstilling. Begge kulene er presset inn nedenifra og opp i armen

Får håpe det.. Er ikke gode nok bilder. Men uansett henger hele vekten på ei kule. Tipper levetiden blir kort  Osteaktig
190  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge "banebil", trenger tips på: oktober 25, 2014, 15:12:00 pm
At armen til styrestaget er skrudd med to skruer ville jeg ikke brydd meg så mye om. Det kan fikses enkelt om man er skeptisk.
Men værre er det at all vekten på bilen ender i to bærekuler som kun er presset inn. Nedre ytre. På en orginal balljoint forstilling sitter det en kule til, motsatt vei i tillegg som også tar i mot vekt.
191  Forum / Problemløseren / Sv: Hyperturbo motor lager.. hvordan skal jeg finne det? på: oktober 23, 2014, 07:48:13 am
Eneste måten å finne ut hvilke lager du skal ha med 100% sikkerhet er å måle veiva. DPR pleier å slipe til STD dimensjon der det blir lagt på sveis.
192  Forum / Problemløseren / Sv: Hyperturbo motor lager.. hvordan skal jeg finne det? på: oktober 22, 2014, 14:50:40 pm
https://www2.cip1.com/searchresults.asp?cat=1365
193  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: oktober 22, 2014, 14:27:26 pm
Kun muntlige sure oppstøt. Og de betyr ingenting. Det håper jeg du er med på  Osteaktig

Det blir alltid strøkent når du setter igang..


Og BTW.. syns synd på Folke fremover  Øyerulling
194  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: oktober 22, 2014, 13:37:23 pm
Litt rivalisering må vi jo ha. Jeg fikk jo smekk på lanken når jeg hadde kjøpt 16" fuchs for 20 år siden ;-)  Med kommentaren "Det er jo sånne nye..." Med påfølgende kald skulder.

019 "screamer". Kommer navnet av fryktutrykket til de som ser du har montert noe sånt på motoren...  Blunker

[attachment=1]
195  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: oktober 22, 2014, 12:15:05 pm
De fungerer sikkert. Må bare sende noen stikk til dere gutta som har look's fremfor funksjon  Blunker  Du skal sikkert ha på en støpejerns fordeler som Volkswagen forkastet på 60 tallet også..  Øyerulling
196  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Baboon vil gasse litt igjen på: oktober 22, 2014, 11:21:39 am
Fint arbe som alltid. Men er litt kritisk til de utrangerte dekkene du har montert... Blir ikke mye gassing med de  Gliser
197  Forum / Problemløseren / Sv: endeslakk på: oktober 15, 2014, 21:13:09 pm
Eneste måten å fikse dette på, er å linjeborre blokka til overdim.

Om lageret du har brukt er løst. Vil nytt lager være like løst...og vil være bortkastede penger.
198  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 30, 2014, 10:15:26 am
Det var en Kalle Grabèn inni der også  Osteaktig

Godt en har helsvensk navn. Aldri noen missforståelser.
199  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 29, 2014, 12:17:42 pm
..Og jeg glemte.. Ett stort GRATTIS til Jørn, Trond og Mr. Herman. 10 rattar.
Til Dawn og Tor Øyvind.. dere har min fulle sympati. Inga rattar alls... May the force be with you next year.
200  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 29, 2014, 11:54:01 am
What to do.. når en står der 5 dager før avreise til Kjula. Og tilfeldig finner ut av girkassen som sitter i bilen er mos. Sprekte tenner på første gir og Ring/pinion. Det jeg har liggende på hylla av ettermarkeds mainshafts er ikke brukanes til dragrace.. Men må duge. For kjøre, det skal jeg uansett. 3,55 førstegir og 1,9 andre åker inn med Jee-shift modifisering. Og sammen med ny 3,875 R/P gir det meg hele 75km/t på førstegir og 136km/t på andre. Prosjektet er egentlig dømt allerede her. Men startkontigentet er betalt. Setter sammen greiene å tar en tørrgjennomkjøring av gir med hjulene i været før bilen går på hengeren.

Selve turen visste jeg skulle bli topp notch. Med Ulf, Kormi og Pål går alltid ting greit. Litt kjegling pga trege handlerutiner og en sur-stresset undertegnende blir det alltid. Men vi har lært hverandre og kjenne, så med litt kløing bak øret og oppvarming av kalde skuldre blir det alltid hyggelig til slutt. At Pål stiller med matriell som lagstelt, feltsenger, multifuel ovn, multivan og henger er vi alltid takknemlige for. At klagene på morgenen gikk i at det var for varmt i teltet kan vi anse som luksusproblem  Osteaktig

Vel fremme på startplata gikk alt i stein allerede under burnouten. Null grep fra klutsj og slur på alle gir ga 12,2 og Lørdagen var ferdigkjørt. Ut med motor og de glade svenskene Hans Landelius og Niklas Haglund ga meg to valg innen klutsj. Ny stage 1, lik den jeg akkurat hadde ødelagt, eller en godt brukt konkav stage 3. Lommeboka tilsa ikke at jeg skulle ødlegge en klutsj til. Så jeg gikk for stage 3, Shimset den ut endel for ennå bedre grep. Da denne nå kun ga anlegg på de ytterste millimeterene.

Var spent som en unge i oppliningen på Søndag morgen. Her måtte det stålbørste til for å få bort all rattrust. Burnout gikk knirkefritt. Og med startturtall på 7800 rpm bare skjøt det ut fra linja. Null hjulspinn eller hjulløft. Ikke noe røsk eller napp. Perfekt slur på klutsj og 1,63 i 60 fot. Som å akslerere med fly. Alle gir satt perfekt. Litt pussig følelse å legge inn 3 gir på 200meters merke men smilet var stort inni hjelmen der. 11,66 og ett hundredel fra tangering av personlig beste fra Tierp i 2011. Neste drag gikk som på skinner. Rutinene var tilbake og gutta smilte fra øre til øre når de kom kjørende for å hente med en timeslip som sa 11,57. Om noen skulle lånt penger av meg skulle de spurt meg akkurat da  Osteaktig

3de run ble litt kjeitete da jeg gikk rett i stage og alle oppspenningsrutiner ble unnagjort i litt raskere tempo enn jeg foretrekker. Fikk bilen avgårde og følte allerede når jeg så grønnlyset att dette ble ett drag for å sammenligne slutthastighet. Gutta boys kom kjørende alvorlige som når jeg har driti meg skikkelig ut. Jeg må spørre om timeslip for å se på hastigheten. Og der sto det svart på hvitt. 11,44. Nå kunne vinteren komme.  Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser Gliser
Tok ett drag til, men med litt hjulspinn ble det litt tap, og 11,53 ble slutt-tiden. Men nok til å backe opp 11,44 draget på en offisiellt måte.

Det er ikke fort i følge dagens standard, men jeg er stolt som en unge uansett. Alt er selvgjort med veldig begrenset budsjett, og de dyreste bitene på hele bilen er de spanske IDA forgasserne som sitter på toppen av motoren. Og det sitter fortsatt 42mm ventiler i toppene. Gasserne er ikke tatt opp. Stål støtstenger. Og jeg kjører 98 blyfri fra ESSO. Bensin forbruk for hele helgen endte opp på ca 1,5 liter  Osteaktig

Takk for en kjempe helg folkens. Var ikke første turen til Kjula. Og definitivt ikke den siste. Blide mennesker, lite fyll og bråk. Og sporten dragrace som høyeste prioritet.

Til de som lurer på resultatet med "the shit" potta kontra langstingeren. De kom helt likt ut på topphastighet. Men stingeren satt på bilen når 11,44 draget kom.[attachment=1]
201  Forum / Resto-look / Sv: Det er jo ikke pent! på: september 25, 2014, 10:45:32 am
Når det alikevel ble liv i denne tråden igjen... [attachment=1]
202  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 24, 2014, 00:07:33 am
Min står på bukken klar til bruk. Laster opp i morgen  Gliser  Kun teknisk igjen...
203  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 22, 2014, 12:16:17 pm
Hadde vært fordelaktig for Øyvind å sitte på hos oss siden han ankommer Gardermoen med fly. Men vi har dessverre full bil.
204  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 22, 2014, 12:05:34 pm
Til dere som kommer tidlig. Hold gjerne av en plass til oss. Vi har 3x3 telt, boble og en multivan
205  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 22, 2014, 10:49:16 am
Skal ha det gøy uansett jeg. Og det håper jeg alle de andre som drar over får også..
206  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 22, 2014, 10:31:30 am
Blir noen nødløsninger. Men får kjørt. Ny PB blir det ikke.  Osteaktig

Holder på..  Blunker
Bra at du står på. Har du fått tak i alle delene?

207  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 22, 2014, 08:04:36 am
Holder på..  Blunker
208  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 21, 2014, 18:20:43 pm
Var det dit dere skulle. Møtte dere ved svinesund på Fredag  Osteaktig
209  Forum / Hva skjer? / Sv: Kjula Dragway 27-28 September 2014 på: september 19, 2014, 11:14:14 am
Er det noen som sitter på gjerdet med komplett bil som har lyst til å kjøre denne helgen?
210  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 3,88 Splined Ring og Pinion ønskes kjøpt. på: september 19, 2014, 11:09:01 am
Trenger en 3,88 R/P med splines innfestning av 4de gir asap. Helst i Akershus, Oslo eller Østfold området. Skal monteres til uken så har ikke tid til å vente på posten. Klinkenberg er å foretrekke. Men kan ta til takke med en Gleason om tilstand er topp notch. Må være 100% sikkerhet på at det er matching sett fra samme girkasse.

Erik, 91610027
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 ... 83
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!