2403
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Ditt værste salg noensinne...
|
på: mars 15, 2008, 13:04:22 pm
|
Solgte i 2004 en ferdig slamma og smala splitt pickup med BRM for 24000,- ER virkelig lei meg for det i dag. Selv om bilen har det godt hos ny(e) eier(e) Solgte i 2003 en 65 splittpanel for 2000,-. Ingen ville ha den... da den var stygg. Les knall gul med grunningsflekker. Meget god 1500 byttemotor. Mener å huske den var bra for rust også. lampene var demontert så det var mye jobb å få den på veien Skulle nok hatt litt tålmodighet... Og verdien hadde vært noget høyere i dag.
|
|
|
2404
|
Forum / Drag-race / Sv: Før jeg bestiller meg mer parts...
|
på: mars 15, 2008, 00:18:38 am
|
Det er krav til tørrbatteri. Slik har det alltid vært. Men du kan komme utenom med å bruke en batteri-plastkasse. Slik båtgreie som de selger på Tema. Hvem vil egentlig ha batterisyre rennende oppover ryggen når de ligger på hodet å venter på Safety gutta Rally-gutta-dot-com ell? Du husker vel ikke hvor du kjøpte det Roar? Søkte litt rundt på Summit og de har jo system som er overkommerlig i pris. Men med det forbudte stoffet Halon. Et annet system de har, er med noe som heter Dupont FE36!!? what the fuck.. Skum eller pulver mon tro. http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=SAF%2DLT10HAB%2DSFI&N=700+4294925234+4294839021+400473+115&autoview=skuMen kan såklart ikke sendes med fly.... Har egentlig ikke problem med disse reglene. Men strengt tatt er de skrevet kun for biler med motoren foran. En motorbrann i boble vil aldri bli så dramatisk som i en frontmotor bil. Jeg vil nå velge å kjøre stripa ut med motor i full fyr enn å bli sprutet i trynet med skum i 170 km/t Bare for å være litt vrang og urealistisk. Jeg får tenke litt på det. Rådførete meg med samboeren om det var greit at jeg matet på med litt gass. Og svaret var "Det synes jeg du skal gjøre". Så det er vel egentlig ikke noe å vente på. Er det en slik som som trengs for "sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy" ? http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=NOS%2D16160NOS&N=700+400047+115&autoview=skuBlir en helt ny ballsport for meg dette...
|
|
|
2405
|
Forum / Drag-race / Før jeg bestiller meg mer parts...
|
på: mars 14, 2008, 01:09:57 am
|
Roter rundt i regelverket til Bilsportforbundet. Og trenger bekreftelse.. LYSTGASS!!! er dagens hodepine I street legal... 10.1 Nitro Oxide/ lystgass Ikke tillatt. synd. Men akseptabelt. Tydelig regel. I Sportsman derimot.. 1.6 Lystgass Lystgassflasker skal være fast montert og utstyrt med sikkerhetsventil. Flaskene skal være stemplet “DOT 1800 pound” trykklasse. Dersom flaskene er montert i kupe skal stengekranene lett kunne opereres av fører. Slanger skal være høytrykk “steel braided”. Oppvarming av flaskene er kun tillatt ved bruk av originale varmebelter fra systemets produsent. Se generelle tekniske bestemmelser 1.8.
9.3 Brannsluknings systemer Dersom lystgass benyttes, er et fast montert sprinkelanlegg obligatorisk i biler med ET 9.99 eller raskere. Dersom slukkemiddel AFFF benyttes i biler som har metanol som drivstoff skal dette være av metanolresistent type. Se generelle tekniske bestemmelser 1.9 og 9.2Ok. Så lenge jeg kun leser her. Så er det fritt frem for biler saktere enn 9,99... Men samtidig blir jeg bedt om å lese generelle tekniske bestemmelser 1.8 og 9.2 (det referes også til 1.9... men så langt jeg kan se omfatter det oljesystem. Og har ingenting med dette å gjøre)La oss kikke litt på 1.8 og 9.2: 1.8 Lystgass I de grupper hvor lystgass er tillatt gjelder følgende: Flasken skal være merket med minimum DOT – 1800 pound og være identifisert som Nitrous Oxide. Den skal være godt festet til rammen eller gulvet. Det skal være god ventilasjon. Flasken skal ikke monteres i motorrom. Dersom flasken er montert i nærhet av førerplass skal den være utstyrt med en sikkerhetsventil som har en utluftning på utsiden av kjøretøy. Alle slanger skal tåle min. 3000 PSI. Lystgassens elektriske system skal være separert fra bilens øvrige elektriske system koblet via reléer. Tenning- og startbrytere skal være adskilte, og avstengningsventilen skal være merket “kill NOS”. Systemet skal bare kunne aktiveres ved full trottle. Solenoidene skal være produsentens originale til systemet. En “pressure safety switch” skal bryte lystgasstilførselen ved trykkfeil i bensinsystemet. Bak på bilen skal det finnes en hovedbryter for avstenging av lystgassanlegget.9.2 Brannslukker Brannslokker er obligatorisk i alle biler med lystgass. Fastmontert brannslukningssystem bestående av flaske på minimum 6 kg, rør og dyser skal finnes. Systemet skal kunne slokke brann både i motorrom og kupe. Alle slanger, koblinger og dyser skal være av metall. Monteringen skal kunne motstå en g-påvirkning under retardasjon på 25 g. Føreren skal kunne utløse systemet når han sitter fastspent i normal kjørestilling. Systemet kan bestå av én- eller to flasker, men utløseren skal være felles. Dysen i kupéen skal ikke være rettet direkte mot føreren.Oi.. da ble det fort litt vanskeligere. "pressure safety switch", "full trottle switch", Sikkerhetsventil med utlufting og Egen hovedbryter på gassen (Hva skal nå den bryteren styre... en remote bottle opener.. eller holder det å kutte strømmen til anlegget.
Også ble det i tillegg obligatorisk med fast brannslukningsystem... dobbel Oi.Missforstår jeg helt. Eller tolker jeg reglene rett. Noen som har innspill? Saster på midten 11ere med gass... så det ville ikke blitt så ekstremt. Men gidder jeg. Kanskje noe å informere om før SCC også. Kjedelig for utlendinger om de ikke får brukt gassen sin..
|
|
|
2407
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Launch control og/eller Line lock bryter
|
på: mars 11, 2008, 21:11:46 pm
|
Dette er helt opp til deg selv... og hva du foretrekker. Jeg har tidligere kun hatt linelock på knapp på girspaken. Har funket helt topp. Straks det skjer noe dramatisk fjerner jeg automatisk hånda fra spaken og opp på rattet... Deretter er den avslått. Under siste kjøring hadde jeg også ekstern turtallssperre på denne knappen. Da skjedde det noe oppe i hodet på gammern.. og jeg niholdt på spaken til langt forbi starttreet.. Hvorfor vet jeg ikke. Sånt som skjer. Så jeg vil nå sette rattmontert turtallssperre på tommelknapp, til venstre hånda. Og ser da om det får hodet mitt til å funke igjen... Jeg liker ikke tanken på å ha den på clutsj pedalen. Selv om mange har det. Føler liksom ikke at man har kontroll.. Kanksje en stortåknapp inne i raceskoa hadde vært noe Prøv deg frem i bruksbilen. Å se hvilken kroppsdel du har best styring på når du er gira som mest
|
|
|
2408
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Erfaring med turbothomas.com
|
på: mars 11, 2008, 21:00:54 pm
|
Den håndbaggasjen (2x32kg) får du kun med på business... Hvis SAS. Pleier ikke å kunne få med så mye..
Thomas Cook airlines tillater kun 1x17 kilo til motsetning... :-(
...og dette hadde ikke noe med turbothomas og gjøre... sorry
|
|
|
2410
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Tilbygg
|
på: februar 23, 2008, 23:44:05 pm
|
Skjønner den.. Om du engasjerer noen så sette fortlenke på de til jobben er ferdig
|
|
|
2411
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Tilbygg
|
på: februar 23, 2008, 22:07:14 pm
|
Det koster mer å få noen til å bygge hus enn å skru på vw Stemmer nok dette. Markedet er alt annet enn mettet av håndtverkere. Men for sikkerhets skyld er det alltid lurt å hente inn pris fra minimum 3 steder.
|
|
|
2412
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Deling av akselrør.
|
på: februar 18, 2008, 21:14:20 pm
|
Jepp.. det er "bare" å gjøre slik du sier. Kun noen hundredels presspasning fra fabrikk. Men rust gjør somregel dette til en håpløs oppgave. Selv har jeg bare en 10 tonns presse og det holder sjeldent. Men har til motsetning også opplevd å lett kunne slå de av med en hammer... (husk at jeg reiser på ferie... om du plutselig skulle hatt motoren )
|
|
|
2413
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Air Ride???? HOHO
|
på: februar 17, 2008, 20:53:49 pm
|
Joggu.. Men kun i kort tid. Ingen selvforsynt trykk-kilde. 60 gallon tank. Så sprettene blir kortvarige. Den dagen de klarer slike bevegelser med luft... kommer nok aldri Men det hadde vært veldig moro og sett de luft kompressorene som hadde klart det på 12volt :-)
|
|
|
2414
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Air Ride???? HOHO
|
på: februar 17, 2008, 02:36:32 am
|
Den dagen de klarer slike bevegelser med luft... kommer nok aldri Men det hadde vært veldig moro og sett de luft kompressorene som hadde klart det på 12volt :-)
|
|
|
2423
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Planing av topper
|
på: februar 09, 2008, 00:21:21 am
|
Jepp. Jobben blir den samme selv om det bare er snakk om en 1/100mm "justering". Toppen må spennes opp og sentreres. Selve graveprossessen tar maskinene seg av. Og den bryr seg lite om hvor langt den skal grave...
|
|
|
2425
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Planing av topper
|
på: februar 08, 2008, 20:17:17 pm
|
Gjør alt på lufkjølte vw-motorer. Det som ikke blir gjort hos meg setter jeg til lokal virksomhet. Men om styringer og seter bør byttes vil det nok nesten lønne seg å kjøpe nye topper. Om det da ikke er snakk om noe mer påkostet enn orginaltopper.
Full blueprinting av en blokk tar noen timer. Og er veldig individuellt med tanke på tid. Men regn med minimum 400,- om jeg skal gå god for alle mål på ei blokk.
Bedre om dere ringer om det er noen spørsmål.
|
|
|
2426
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Planing av topper
|
på: februar 08, 2008, 12:12:22 pm
|
Maskinerer type 1 og 2 blokker. Også linjeborring av veivleie.
1100,- lineborring. Og 1000,- for borring av blokk for større sylindre.
Skjønte ikke helt hva behovet var i det siste spørsmålet. Men sliping av veiv og ellers all overhaling av topper osv utføres. Riktig nok leverer jeg dette videre. Men til usedvanlig gode priser.
Bare å ringe om det er noe.
|
|
|
2427
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Planing av topper
|
på: februar 07, 2008, 18:51:22 pm
|
250,- for hullet på en luftkjølt VW topp. 1000,- for ett sett topper med andre ord. Samme gjelder blokker. Rekke topper og V8 600,- pr topp
|
|
|
2429
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Planing av topper
|
på: februar 07, 2008, 00:05:30 am
|
Jeg planer alle slags aluminiums topper.
Erik. 91610027 er nummeret. Holder til på Jessheim
Det skal nevnes...Har også gode bekjentskaper på maskinering av støpejerns topper.
|
|
|
2430
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Stempler a JE
|
på: februar 05, 2008, 00:07:32 am
|
Har kun dårlige erfaringer med Kekonaiii som selger. Så mine anbefalinger er styr så langt unna som mulig. Fikk oss til å kjøre 100 mil omvei for å hente en girkasse hos han. Som han plutselig hadde gitt bort til en kamerat i Florida... Og det etter uttallige bekreftelser på at kassa lå og ventet på oss. STUT-KUKK!!
Hva AA stemplene angår, har jeg fortsatt ikke sett bilde av stempler med avtrekte kryssbolter som ikke bærer preg av å ha vært skjært mot sylinder i toppdelen. Om skjæringen kommer av dårlig klaring eller matrial utvidelse vites ikke. Men Wiseco og JE har så stor klaring på toppen av stempel at de neppe skjærer seg med mindre du virkelig går inn for det...
Må ikke stole blindt på alt på nettet. Mange som har erfaringer like lange som ett sett stempler, og en motor som andre har bygd 10 år før de kjøpte den.. ;-)
|
|
|
|