april 25, 2024, 12:28:47 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 35
901  Bruktbørsen / Deler selges / FORDELER på: juni 20, 2008, 14:50:54 pm
Bosch fordeler uten vakum regulering. VW 211 905 205 F. JFR 4. 6v. Den er nesten helt ny i topp stand uten slitasje i rotoraksling.
902  Forum / Krigsmodeller / INFORMASJON OG PRESENTASJON AV VW TYPE 82 på: juni 16, 2008, 09:35:36 am
Grei info. Men denne doningen var pyntet men ikke helt orginal og komplett, den var også noe klusset med (modifisert). Det var vel bagateller, men jeg synes alikevel dette burde være på plass i en slik presentasjon.

Alikevel, en OK. film.




http://de.youtube.com/watch?v=-z4rq0pgs7c
903  Forum / Problemløseren / Sv: Reduskjonsbokser som lekker. på: juni 15, 2008, 21:27:36 pm
Det kan være lurt å kjøre en tur etter rengjøring, dette på grunn av at vibrasjon og varme vil sette fortgang i prosessen.

Siste utveig, huset er støpt vil jeg tro.(Om huset demonteres, taes ut. Sprekker i støpen finner en effektivt ved å fylle huset eller deler av det med diesel. Diesel har penetrerende effekt og trekker ut og gjennom de minste sprekker. Det er et gammelt triks for å finne sprekker i støpte motorblokker etc. Nb.Fyller du opp husene påmontert så kommer det diesel i gearkassa, ikke gjør det.)

Jeg bruker godt med permateks tetningsmasse på pakning og hus men også på oljepluggen. Permateks tørker ikke men tetter. Det er ikke alle typer tetningsmasse som er brukbar her. Lykke til i alle fall.
904  Forum / Problemløseren / Sv: Reduskjonsbokser som lekker. på: juni 14, 2008, 21:29:34 pm
Du nevner ikke hvor de lekker? Gjør den helt ren og tørr slik at du kan finne ut hvor oljen kommer i fra.
905  Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre på: juni 13, 2008, 20:09:58 pm
Oppdatering av din gamle VW?   Noen av de gamle VW hadde to seperate bensin tanker + en tank med 1 lt. nafta eller startgass i motor rommet. Synd de gode løsningene blir borte.  Før kunne en også fylle en tiger på tanken men den er vel fredet nå.  Eller var det problem med pels og filter.  To bensinpumper var det også, begge Solex.    Blunker 

Noe alvor. Hvis du demonterer bensinkranen med filteret under, så er det en gummiskive som ligger under venderen. Denne gummien har laget trøbbel med trang pasasje. Er din krane av korekt type slik som på bildet, så løsne skruven på siden først for demontering og sjekk. (Med tømt tank.)
906  Forum / Problemløseren / Sv: Prøvd "ALT" - nå er gode råd dyre på: juni 13, 2008, 09:50:57 am
Her er det meste prøvd, skjønner jeg. Kjører med fordeler uten vakum selv. I alle fall noen få tips og erfaring med trøbbel.

Min poffer også i potta når jeg slipper gassen = bensin i eksos anlegg. Dette oppleget regulerer jeg med finjustering av tenning. Oplegget er følsomt og trenger korekt fortenning, når slitasje faller inn så skjer det noe. Ører og testing er bedre enn lampe når området er funnet og fin justering tar til. Må finne et område som funker på lavt og høyt turtall, det blir mitt på treet for min del.

Minst to problemer med bensinpumpa. Bakelitt brakett mellom blokk og pumpe har svellt. Derav for lite bensin med varm motor, periodisk feil. Så var det membrammen, den herder med tiden og blir stiv. Forlite bensin ved forbruk.  Resten med pumpa går vel greit.

Bare en brukbar forgasser på det gamle, nemlig Solex 28 pci etter min mening. Sett inn noe nytt og blend av vakumutaket om det er der, noen er laget uten. Gamle forgassere er værre enn sære damer, eller gubber for den saks skyld. Spesielt de tiligere forgasser modellene til VW er dårligere enn 28 pci. De gamle er trøbbel og heller til pønt. NB. Så er det noen som kjører med dyser til 30 hk eller andre feil dyser på 25 hk. Det er eget dyse sett til 25 hk. Dette må være riktig hele veien. Feil dyser her, feil og feit blanding og trøbbel med justering.

Fordeler. Kjenn på rotorakslingen om det er slakk. Er den det, så er det slitasje og da går den eksentrisk og tenninga blir aldri riktig. Rens vekter, fjærer i rotorhus osv.

Håper dette var noen tips, forhåpentligvis til litt hjelp.
907  Forum / Snikk-snakk / Sv: henting av bil fra sverige på: juni 12, 2008, 13:18:28 pm
Alt dreier til syvende og sist om indrivelse og sikring av skatt og snikskatt fra politikerne/myndighetene. Det gjelder å tette alle smutthull slik at vi skatter rikelig. Tenk bare gamle bildeler om noe skulle bestilles fra utlandet, de skattes også med full mva. avgift.
Et gått råd, kjøp veteranbilen fra utlandet nå, før det kommer forbud. Nemlig på grunn av at de eldre kjøretøyene forurenser for mye med sin eldre teknlogi. Her i Norge blir de trolig etter vært avgifts faset ut av trafikken. Dette i neste omgang, med tileggsavgifter.
908  Forum / Problemløseren / Sv: kobling av orginal radio? på: juni 11, 2008, 12:42:36 pm
Har radioen  stått i Engelsk bil? En del av de eldre radioene har inbygd vender. Det vil si at + kan gå til det du kaller jord eller sjassi om det ønskes. Jmf. eldre Engelske biler. Det er ofte også en velger, mellom 6 og 12v. Kobler du dette feil ryker det noen transistorer.

+ og - velgeren er ofte tilgjengelig på insiden når en åpner lokket eller fra utsiden bak. På VW skal velgeren stå med - til jord, altså sjassi. Noen eldre typer av blaupunkt hadde også denne + og - valg muligheten.
                    + polen til jord ble produsert på enkelte biler opp til ca. 1965 vil jeg tro.
909  Forum / Snikk-snakk / Sv: Usynkronisert girkassa??? på: juni 10, 2008, 19:59:05 pm
Helt riktig purity. Ut og helt inn i fri så inn i gear i gjen. Ingen andre måter å gjøre det på. For å treffe ingrepet må drevene opp i likt turtall ved ned giring, derfor mellomgas. Ved opgiring er det bare å dobbeltkløtsje uten å bruke gaspedalen (mellomgas). Mange eldre veteranbiler må dobbeltkøtsjes. Gjør du dette feil så knekker du gearkassa.
910  Forum / Snikk-snakk / Sv: Usynkronisert girkassa??? på: juni 10, 2008, 18:24:08 pm
Topp. Godt svart. Husk å gi mellomgass på nedgiring, altså når en er innom fri.
911  Forum / Krigsmodeller / Schwimmwagen til salgs. på: juni 10, 2008, 17:26:10 pm
Denne er til salgs i USA og den er nok ikke helt billig vil jeg tro, selv om lav dollar kurs hjelper noe. Regner alikevel med at den går for en int. nasjonal markedspris, Den prisen er rimelig stabil. Annonsert på VW 166.com
VW. Type 166. 1943 model. Den ser tilsymelatene ut til å våre et fint ekemplar.

mailto:llylaclama@aol.com
912  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: TIDSRIKTIG BILRADIO ? på: juni 04, 2008, 12:34:13 pm
Eldre veteranbileler hadde målene i dasjbordet til disse radioene, se mål. Når kassett radioene kom ble hullet i dasjbordet vesentlig utvidet også med baufil, noen saget hull. Det kan eventuelt blendes i gjen med plate på begge sider.
913  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: TIDSRIKTIG BILRADIO ? på: juni 04, 2008, 10:23:32 am
Har svart på mail. håper du fikk den. ellers så prøver vi i gjen.
914  Bruktbørsen / Deler selges / TIDSRIKTIG BILRADIO ? på: juni 04, 2008, 08:53:36 am
Ca. 1970  talls bilradio selges. Er ikke 6v.
Grundig FM. 12 v. helt ok.  Mål skala del ca. 11,5x 4 cm.    450-
Blaupunkt med L-M-FM. 12v. litt svak, ellers ok. Mål skaladel 10x4 cm.    400,-
(I tilegg hull til brytere).
Høytaler ok. 150,-
915  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva mener DU? på: mai 30, 2008, 15:05:06 pm
Skal det bli forståseg-på, regler for statens regitrerings skilt også nå?
Ja, ja noe må en vel skrive om. For meg er allt lov, mine ønsker og staten bestemmer. (Men jeg har vel tatt førstegangsregistrering på en verdig veteranbil. Ved innport, fylkesbokkstav med årstall  osv.) Måtte kjøpe en henger en gang for å få det nummeret jeg ville ha. Er det kode i skiltet mitt så er det til eget bruk, faktisk helt privat   Glad
916  Forum / Krigsmodeller / SOMMEREN 2008. Kom med sommerbilder av eldre VW på: mai 30, 2008, 14:34:41 pm
Den var ikke helt fornøyd med turen. ÆSJJJ SALTVANN, fytte katta jeg vil til Farisvannet jeg. Nå er det også lovt under press. Snakker om å være en kresen VW, har jo ikke vann i kjølinga en gang, for ikke å snakke om spoiler tank ?? Spurte om jeg drakk saltvann he, he.

Her er det fint om sommerbildet av veteranen legges inn. Behøver ikke å være krigsmodel.
917  Forum / Problemløseren / Sv: Klonke/donke-lyder fra motor på: mai 29, 2008, 19:03:52 pm
Har fått løst svinghjul under kjøring med type 1. i sin tid. Det blir bråstopp med en masse bråk. Er enig, dette minner sterkt. Det er ikke alle som har egnet verktøy med swinghjul lås, slik at de får dratt til med det vi kaller latmannsarm 1". Tips. Gjør det korekt når du trekker til. (Vi sto på arma, da holt det i hvert fall. Men hvis jeg ikke husker feil så er det 30 kg. må sjekkes).
918  Forum / Krigsmodeller / Sv: Restaurering på: mai 28, 2008, 18:50:20 pm
Beklager, om teksten er feil. Jeg vil se nermere på den.

Sitat fra nåværende eier angående det kjøretøyet som er på de to ovenforstående bilder:

"Hentet på østlandet. Den var godt på vei til å bli et skogsvrak, allt sto fast og det meste var rustet hull i. Motor, gearkasse, akslinger stod fast. Lager og tetninger, allt var brukt opp av sivile etter krigen. Også med tegn på nødreperasjoner. Jeg bygget bilen opp i gjen, det har gått med 6 kg. tråd og eks. antall timer, men det gjenstår noen timer enda. Håper å få den på veien til neste sommer"
Denne informasjonen motok jeg 3 desember 2007. Så vidt jeg vet så er det ikke et gammelt funn, om det er viktig info. så er det enkelt å ta rede på det.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener/skriver. Kan du være så snill å komme med en nermere kommentar på dette svaret?                                                            Glad
919  Forum / Snikk-snakk / Sv: Bestille fra Cip1 på: mai 28, 2008, 10:51:24 am
Norge er et annerledes land? Jeg bestillte noen VW deler fra Tyskland fra en forhandler som kjenner meg. Han var fortvilet over byråkratiet. Pakken ble stoppet i den Norske intollingen til tross for at mitt navn og min adresse med avsender sto i alle papirer. Han måtte og ble pålagt å inhente kopi av mitt pass/førerkort for å ungå at pakken ble returnert avsender, altså i Tyskland. Når jeg sendte kopi av førerkortet som ble fakset vidre til intollingen gikk allt greit.    Hæ
Den forklaringen han fikk på dette var at de skulle vite hvem jeg er, legitimasjon. (Jeg står jo i telefonkatalogen.)
920  Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagte gjenger. HJELP på: mai 22, 2008, 11:34:32 am
He,he, Fint med inspill. Vel vel. Kanskje en skal si det. Jeg har flere biler med splines foran, ikke bare VW . Faktisk mange typer veteranbiler har det, også engelske. I alle fall utalte jeg meg denne gangen generelt, fordi det er de samme lover som gjelder.    Glad
Har jo litt erfaring med letvinte løsninger selv, som har vist seg å bli tidkrevende og dyre. NB. Beklager, var det drivaksel. Splitt mutteren, ring etter trommelfantomet før en bruker slegga.
921  Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagte gjenger. HJELP på: mai 22, 2008, 10:20:04 am
Ikke lurt dette nei. Feil delingsmetode, og bortimot herverk. Når dette gjøres, blir bolten kortere og gjengepartiet stuket.
En kan komme i vater med riktig og en god gjengefil. (Biltemas er ubrukelig). Dette for å få ned dimensjonen og få feste for gjengesnitt. Gjengestigningen hentes opp fra bunnen. Slik at det kan gå riktig, altså treffe gjengene lenger ned på bolten der de er hele. Gjør en ikke det er toget gått. Så må en vurdere resultatet om det holder.
Gjenger kan også slåes i dreibenk, men avhengig av emnets fasong.

Riktig ytre dimensjon kontroleres med skyvlær, ikke tomstokk før gjenging. Ellers så har forstillingsdeler med sikkerhet å gjøre. Vil ikke anbefale uprofesjonelle løsninger der.
922  Forum / Krigsmodeller / Sv: Medlemmenes biler - en presentasjon: på: mai 21, 2008, 22:53:38 pm
VW Type 166 med radio. Radio ble montert ved å fjerne et bak sete. Radio operatøren satt ved siden av. Det ble brukt to typer antenner. Antenne pisk, men for det meste ble antennen hengt opp i nermeste tre etc. Dette på grunn av frekvensene.
Radioen på bildet er en Tornister Eb. fra 1943. Denne radioen hadde et bredt frekvensområde og den tok også inn vanlige kringkastings stasjoner. Den grønne fargen på kassen er påmalt av forsvaret, den ble brukt her hjemme etter krigen.
923  Forum / Krigsmodeller / Sv: TYPE 82 og 166. STORT OG SMÅTT på: mai 19, 2008, 17:39:46 pm
Fra Volkswagenwerk G.m.b.h. Trolig 1943. Her er et bilde fra produksjonshallen. Vi ser type 82 i forgrunnen til høyre. På produksjonsbåndet til venstre ser vi ferdigstilling av type 166.
924  Forum / Krigsmodeller / Sv: En "Kubel" på stua? på: mai 14, 2008, 18:14:11 pm
Morsom sak denne. Er den for veteranfisk?

Det ligger nok noen Schwimmwagen i vann om ikke i akvarium. Og det ligger en på bunnen i Ilsvika i Trondheim. Det var tre glade vernepilktige fra forsvaret som tok en tjenestebil med på badetur. De stupte alle tre ut fra samme siden og når de kom opp var doningen på vei ned. Dette skjedde i 1946. En av dem var leder på bilskolen i Trondheim i sin tid.
925  Forum / Krigsmodeller / Sv: Deler til schwimmwagen fra andre VW biler på: mai 14, 2008, 16:13:55 pm
Sorry. Det er ikke mye det. Men en trøst er at mange deler har kommet i produksjon og det i en god kvalitet. Stort sett er det meste å få tak i. Når det gjelder replika av kubel og schwimmwagen så har jeg lagt merke til at gearboks og forstilling fra de eldste VW buss/varebilene brukes i noen skjeldene tilfeller. Dette for å opnå en tilnermet nedgiring og bakkeklaring. Men da får du en annen bil når det gjelder type 166. Nemlig uten lavgir, sperre og 4 X W.

Motor går greit fra de eldre modellene. For kraftig motor knekker driv verket, jeg vil si over 30 hk.

I alle fall er deleproblemet overkommelig etter ca. 60 år +   Glad   


Bilde: 1 Forstilling.
        2 Driv verk.
        3 Driv verk           
926  Forum / Snikk-snakk / Sv: Farger på 50-tallet? på: mai 02, 2008, 20:28:58 pm
Er ikke noen fantast, men jeg husker da litt. Sort var en gjenomgangsfarge på 50 tallet. Kjørte foresten opp med sort boble hvor retningsviseren sto i dørbjelken i 1961. Dette etter 3 kjøre skole timer. Rundt 1960 ble boblene noe mere fargerike. Kan vel nevne blått som en tidlig farge. Metallic var det liten interesse for da den kom, dette berodde på at det var problemer med å lage reperasjonsfarge som lignet den orginale. (Sølv metallic ble populær når den kom fordi det var lettere å blande en erstatning som var sån nogen lunde lik den opprinnelige.) Husk du må en generasjon med teknologi tilbake når det gjelder produksjon av bil lakk.

I alle fall dette var etter hukommelsen. Ser du på hverdags bilder fra denne tiden, så kommer et konservativt fargevalg frem.
927  Forum / Krigsmodeller / Sv: DIV. VW KRIGSMOD. Gamle bilder av u-kjendt og kjendt opprinnelse. på: mai 02, 2008, 09:31:36 am
VW på belter. Prototype, variant av type 82. Det ble også festet ski på forhjula (vinterutrustning).                  1943 modell med 25 hk. motor.

Bilde fra test, trolig tatt i 1943.
928  Forum / Krigsmodeller / VW FOR MANNFOLK ? på: april 28, 2008, 23:19:11 pm
VW type 181 s. Prototype, lurer på når denne kommer ?

Foresten: Det ser ut til at den er luftkjølt, men tilsynelatene har den ikke 4 X W. Det vil si at den har trøbbel med å karre seg opp på land, men det er vel kanskje ikke viktig. Godt forsøk og trolig en ekte sjømann. Pinglebil det også?
929  Forum / Snikk-snakk / Sv: 7 år med bobla og så er det blir det el-bil... eller? på: april 28, 2008, 18:46:00 pm
Politikk. (Nå river de et nesten ferdigbygd nytt pasietbygg på radiumhospitalet også. Det er vel på tide at velgerne begynner å tenke litt, det er jo valg snart.)
Teknoligien som løser dette bil problemet er ikke kommet ennå, kankje den er rundt hjørnet? I alle fall fyrer de godt med brendsel på motorveiene der ute i Europa, ogå i andre land som vi skal belære. Og de følger sikkert etter den Norske bil politikken fra regjeringa kan vi vel tro.
Når det gjelder veteranbil kan en ikke selge til Sverige uten søknad, ei heller legre opphold. Lov om kulturminner, dette mens kjøretøyene blir avgiftsbelagt med økende gebyr, bare se på årets.

I alle fall unskyld for en liten avsporing på forumet, skal slette det om det ønskes.
930  Forum / Problemløseren / Sv: Bensintank behandling... på: april 28, 2008, 09:21:28 am
Dette med invendig behandling av bensintank har vi drevet med lenge på veteranbil.
Før ble en kjemikalie sterk og egnet to komponent maling brukt. På grunn av miljø, prøver myndighetene å fjerne disse produktene.

Men jeg har sett to komponent tankmaling annonsert i vel assorterte veteran - tilbehør blader ganske nylig. Den er trolig Amerikansk.
Her i Norge lager Jotun den malingen som brukes invendig i tanker og tankanlegg og den funker til evig tid. Desverre har ikke butikkene lov til å selge den, men kjenner du noen i bransjen så er det vel en mulighet her.

Malte en gammel og rusten VW tank i 1968 med tankmalig etter en tid med bare problemer. Den fungerer perfekt og er like fin i dag. Ellers har jeg brukt metoden på MG, Willys og en del andre veterankjøretøyer med topp resultat.

Opskriften er enkel., tøm ut løsrusket fra tanken. Hell oppi ca. 1 lt. maling. Teip i gjen åpnigene, rist grundig rundt. Sett tanken opp ned, la malinga renne ut i gjennom påfyllingshullet. Resultat, rustfri tank uten problemer.
Med denne behandlingen blir tanken 100% og den er tatt vare på til fremtiden. Lykkke til.
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33 ... 35
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!