mars 28, 2024, 23:08:28 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 8 9 [10]
271  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dynamofot, dynamo, for oljekjøler ++ på: april 25, 2009, 20:52:27 pm
Har original dynamofot og brakett til oljekjøler på lager.

Men....

Nei, nå var det nettopp en her og tok det....!
272  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Oppstarte-bukk på: april 09, 2009, 22:49:53 pm
Hadde vært gromt å fått laget en tank i aluminium, men bukken skal jo ikke koste for meget.
Er det noen som kan lage en slik tank for meg billig?

Her er tanken på min oppstarte-bukk. Ikke aluminium, men lightweight. Tilkobling til pumpe via M8 skrue med hull og pakning på begge sider. Kan lage en slik til deg for en ny boks honning og en bayer til arbe. Blunker
273  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tiltrekking av svinghjulsbolt? på: april 02, 2009, 22:29:06 pm
Tony China har nok 'fasiten' her:

"Det er jo friksjon mellom veiv og svinghjul som holder svinghjulet på plass, løsner svinghjulet må friksjonen økes. Det er det flere måter å gjøre det på, øke moment, øke annleggsflate og moment, minske annleggsflate med samme moment, da får man mere kraft per mm2 osv..."

Men det er riktigere å si strekk i bolten fremfor moment, dvs. forspenning av bolten. Høyere strekk i bolten gir større flatetrykk og dermed muligheten for å overføre mer kraft til drivverket. Hvor mye strekk man får i bolten etter tiltrekking med gitt moment avhenger av friksjonen. Problemet er at det er vanskelig å vite hvilken friksjon man faktisk har og dermed hvor god forbindelsen mellom veiv og svinghjul egentlig blir. Høyest mulig friksjon mellom veiv og svinghjul blir det med tørre, rene, plane flater. Med olje på gjengene og undersiden av bolthodet går mer av kraften fra tiltrekkingen over til strekk i bolten istedenfor friksjon i gjenger og bolthodets anleggsflate.
274  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Har fått tak i girkasse for 1700/1800/2000 motor til Bay på: mars 24, 2009, 23:05:38 pm
Valget falt på den største kassa fra den nærmeste selgeren. Satser på at den funker, ellers får du ett oppdrag!
275  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Girkasse for 1700/1800/2000 motor til Bay på: mars 23, 2009, 23:38:22 pm
Kasse er i boks. Takk for alle svar.
276  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Har fått tak i girkasse for 1700/1800/2000 motor til Bay på: mars 17, 2009, 23:24:01 pm
Ønsker å kjøpe en girkasse til Bay for 1700/1800/2000 motor (type 4), helst i grei stand.

Kassekoder CK, CL, CM, CN, CP eller CT.

Kan hentes og evnt. også tas ut av (dele)bil på egen hånd.
277  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Transporter bay kasse. på: mars 11, 2009, 00:05:29 am
Hva ble det til med denne kassa? Er det fastslått hvor mange ribber den har, og er den fortsatt til salgs dersom den har mer enn 3 ribber? Trengs til en bay som har blitt ribbet for sin originale kasse (3 ribs).
278  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stabstag plassering , virkemåte etc. på: februar 24, 2009, 23:36:43 pm
Ingen tegn til tåke her, begge løsninger vil funke.

Den øverste, med høyt moment, krever et kraftigere stag for å få overført kreftene p.g.a. liten vinkelendring, den nederste kan klare seg med tynnere stag. Problemet blir å finne ut hvor stivt (=Ø) staget trenger å være for å fungere som du vil.

Men du klarer sikkert å teste ut en 7-8 varianter før jeg har satt opp regnestykket.
279  Forum / Problemløseren / Sv: Scan>CAD>CNC-fil>alu-laserskjæring : Noen som kan hjelpe? på: februar 24, 2009, 23:06:07 pm
Har mulighet for litt CAD'ing, med mindre det er hastverk?

Kjenner også til et par Mr.Y's som kan skjære med vann eller laser avhengig av om du vil holde kostnadene nede eller etterarbeidet oppe.

Om du ikke får skannet i 1:1, så sett på et par hovedmål.
280  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stabstag plassering , virkemåte etc. på: februar 20, 2009, 01:02:22 am
Lengde a, avstanden mellom armene og diameteren på staget mellom armene betyr noe for stivheten. Og materialet selvsagt, men det er vel snakk om stål?

Når det gjelder forholdet a/b bør dette være ca. 1. Blir b mye større (eller mindre) enn a vil ikke all bevegelsen i festepunkt b kunne transformeres direkte til nyttig bevegelse av festepunkt a. Forholdet b/a kan ses på som forsterkning av stivhet.

En lang arm a fører til mye vridning og høy belastning på staget, bedre å holde denne kort, med mindre den totale fjæringsveien er ganske kort. Avstanden mellom armene er mer eller mindre gitt av konstruksjonen, det som da gir mest betydning for stivheten er diameteren på staget.

Hensikten med stabstaget er å løfte motstående hjul for dermed å forskyve noe av lasten til indre hjul i en sving. Mindre last på ytre hjul gir sikrere sving, eller mulighet for høyere hastighet før hjulet slipper. Så du har tenkt rett, kraften som dyttes inn på den ene siden brukes til å løfte hjulet på den andre siden.
281  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: senking bak med lange aksler... på: februar 20, 2009, 00:33:37 am
Hiver inn eit spørsmål i tråden her( håper det går greit?) :

Hva er forskjellen mellom korte og lange aksler, kva typer har evt korte og lange, ulemper/ fordeler med begge?

mvh

Johnny

Forskjellen ligger i navnet; frem til 66-modell var akslene korte, for 67-modellen ble de lange og de holdt seg lange fra -68 og oppover.

Fordelen med lange aksler er større sporvidde = mer stabilitet. En annen fordel er at samme fjæringsvei gir noe mindre utslag på camber. Ser ingen ulemper med lange aksler, eller fordeler med korte.
282  Forum / Drag-race / Sv: Traction på: februar 10, 2009, 21:55:28 pm
Enig med siste taler. Dette var vemodig vakkert, dragrace må ikke nødvendigvis bare være rock'nroll.
283  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "One Year Only" Oversiktstråd. på: januar 18, 2009, 23:16:24 pm
-67 Eneste som har støtfangerfeste bak av lang, tynn type, men med forsterkningsribbe. Se TomR's Tectyl-innlegg for et flott eksempel.

-71 1302 eneste med 'liten' bakrute som ble introdusert med 65-modellen.

-65 eneste året med kombinasjonen Bahama-blå lakk og stripete grå/turkise seter. Noen som har ett sett slike seter forresten?

-72 T2 eneste året med low-flasher front og nye, høye baklys

-71 T2 eneste året med skivebremser og motorrom kun for T1 motor
284  Bruktbørsen / Biler selges / -72 t2a/b DoKa prosjekt på: september 30, 2008, 22:04:34 pm
Påbegynt DoKa prosjekt selges. One-year-only overgangsmodell med gammel front, men ny hekk med plass til T4-motor. Rust i jekkfester, kanaler, gulv i baksetet, hjulbuer og hjørner bak. Noen bulker rundt omkring, på lemmer og lasteplan. Komplett med unntak av 1600-motor og defekte deler som lykteglass etc. Komplett overhaling av bremser, elektrisk og interiør må påregnes.

Følgende deler er tilgjengelige:
- Ekstra forstilling
- Nye jekkfester, Klokkerholm
- Nye gulvplater, original Brasil
- Nye innerkanaler, Klokkerholm
- Hjulbuer og hjørner fra en -76 DoKa
- Ekstra lemmer fra -76 Doka
- Nye setetrekk fra TMI

Pris avhenger av hvilke deler som ønskes sammen med bilen. Flere bilder kan sendes på e-mail til de som er interessert. Bilen står i Sande i Vestfold og er ikke kjørbar. Ferdig i løpet av vinteren for den som har MiG og TiD!
285  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1966 Banevokteren på: september 22, 2008, 15:41:41 pm
Denne er blitt skikkelig tøff, liker fargen også.

Det er mange forskjeller på 66 og 67; dørhåndtak med rund knapp isteden for firkantet, sort ratt og knapper, ingen knapp på askebeger, kortere motorlokk med annen fasong, seter med hendel i ryggen, låseknapp i dørkarmen og tror kanskje at '5-kløver' mønsteret på bremsetromlene også kom i 67, men er ikke sikker. Det enkleste er jo å se på rammenummeret, begynner det på *117 er det en 67-modell.

Hvordan gikk det med hu franske, forresten?
286  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvilke torsjonsstaver bak? på: august 25, 2008, 18:55:49 pm
De finnes med diameter 21, 22 og 23 mm, korte og lange, høyre og venstre.

De tynneste skal bare brukes sammen med ekstra-fjær som kom i 67 (?), den som ser ut som et stab-stag men som egentlig er en fjær som skal 'utligne' belastningen ved ekstra bagasje og passasjerer. I kurver krenger disse enda mer, av komfort-hensyn.

22mm er standard og 23mm er forsterket utgave, som jeg hittil ikke har sett. Dessuten vil de lange stavene alltid føre til litt mykere fjæring enn de korte, selv om de har samme diameter.

Sjekk om du har korte 22mm's.
287  Forum / Snikk-snakk / Hilseplikt på New Beetle på: juni 23, 2008, 21:10:07 pm
Pleier vanligvis å hilse på alt av luftkjølt når jeg er ute med min -65 boble. Hender tilogmed at jeg glemmer meg bort og hilser når jeg kjører T4'n.

Men har lagt merke til at det er flere og fler med New Beetles (=Golf) som har begynt å hilse på original luftkjølt. Skal jeg da hilse tilbake, eller blir det feil?

Kan det gjøres unntak for blondiner i New Beetle cabriolet i friske farger?
288  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: bye bye Springpressure ? ? på: juni 15, 2008, 22:43:46 pm
En ny variant av desmodromisk ventilstyring, ref. gamle damplokomotiver.

Nå er det vel bare Ducati som bruker dette fortsatt, men ble mye brukt i racere fra 30- til 50-tallet.

Fungerer greit, men er ganske kinkig å få alle klaringer til å passe ved alle motortemperaturer og belastninger.

Skaff deg et par brukte Ducatier og putt delene inn i Varianten!
289  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Org VS 356 bremser på: mai 25, 2008, 21:30:58 pm
Jeg fokuserte på sporvidder, siden dette sier noe om bredden på hjulopphenget mellom anleggflater for felgene.

Når det gjelder Porsche-bremser er det andre som har mer peiling enn meg, men mener at Porsche begynte med standard VW-tromler, men med duplex pumper. Sent i 1952 kom egne tromler med større diameter, men uten sporviddeøkning.

Så TomR, du må nok begynne å lete etter NOS tromler til 356 mellom 1952 og 1955 for å unngå økning i sporvidde.
290  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Org VS 356 bremser på: mai 24, 2008, 20:06:20 pm
Siden boble/ghia og tidlig 356 stort sett har samme hjuloppheng kan vi sammenlikne sporvidder;
Boble/Ghia (korte aksler): 1290mm foran, 1250mm bak
356 preA: samme som boble
356 A/B (tromler med aksielle eller radielle kjøleribber): 1306mm foran, 1272mm bak.

Så, jeg vil gjette på 11mm bak og 8mm foran, med standard felger og dekk. 
291  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lbs.ft = pund pr fot på: februar 11, 2008, 22:23:39 pm
Stahlwille ruler, aldri noe tull; http://www.stahlwille.de/drehmom_schl.php.

Men fastnøklene til Biltema er bra.
292  Forum / Problemløseren / Sv: Vann og muligens snegle oppi motoren på: februar 11, 2008, 22:10:37 pm
Er det ingen her som bekymrer seg for sneglen!

Hva skjer med den om den roter seg bort i kamdrevene f.eks.
293  Forum / Snikk-snakk / Sv: Smørefrie hjullager...? på: februar 10, 2008, 22:52:58 pm
Hvem lager noe sånt? Alle lager trenger smøring!

Men hva er problemet? Du setter inn lageret med fett, og så holder det normalt 200 000 km. Har du pendel-aksel bak (ikke 1302/1303 eller automat) så er lageret smørt av olje fra girkassa.
294  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hvor får jeg kjøpt deler til porsche 914 motor på: februar 03, 2008, 23:13:54 pm
914-motoren er i bunn og grunn en VW T4 motor. Skal du ha den inn i en boble må du bygge om kjølingen (viftehus som du nevner) og eksosanlegget, for å ta det viktigste. Også endel mindre triks som trengs for å få dette til. Søk på 'T4 conversion' så finner du endel om dette emnet. CSP i Tyskland og flere amerikanske firmaer selger 'kit' i forskjellige fasonger og prisklasser for å få en T4 motor inn i bobla.
295  Forum / Teknisk, teori og praksis / Swivel-feet; er det lurt? på: januar 20, 2008, 22:33:05 pm
Etter det jeg har skjønt er vippearmene konstruert slik at de skal rotere ventilene litt for hver gang ventilen åpner. Hensikten er vel å fordele varme og slitasje jevnt, unngå at ventilene lager seg sine egne spor. På mange ventiler ser man en slitt ring på toppen som viser at dette funker i praksis.

Endel ettermarkeds-vippearmer med annen utveksling har flate anlegg mot ventilene, og det selges justeringsskruer med swivel-feet, som sikkert reduserer friksjonen, men de vil vel også sørge for at ventilen ikke lenger roteres?

Hva er best, løsningen som hundrevis av VW-ingeniører utviklet, eller det som er laget for det amerikanske ettermarkedet?
296  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Meget skjeldne org .Transporter alu felger selges. 7"15" på: januar 20, 2008, 22:13:08 pm
Interessant, så sjeldne at jeg ikke finner info om dem på nettet! Hva er innpress og hvor mye vekt er de godkjent for, ref. godkjenning for varebil? Hva er f.eks det vw-delenummeret du refererer til.

Og ikke minst, hvordan er tilstanden på dine felger; kanter, rundhet, lakk.
297  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ØK: Hengerfeste og tankmåler(giver) til Bay på: januar 13, 2008, 23:46:03 pm
Har et hengerfeste fra -76 Panel. Typen som er montert i fangerfestene. Vet ikke om det passer -71, siden støtfanger er litt forskjellig.

Tror jeg har tankmåler også, fra samme bil. Skal sjekke med lagersjefen iløpet av uken.
Sider: 1 ... 8 9 [10]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!