Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 8
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC på grunn av metalldeler i oljen
|
på: august 15, 2016, 10:39:11 am
|
Jeg grubler på en liten ting..: Jeg fikk støtstenger av Skinne, disse konte. (Tapered) Og jeg brukte JayCee støtstangrør. (Valgte det beste jeg fikk tak i.)
Når vi dro ut støtstengene, la vi merke til at samtlige hadde et ca. 1mm dypt spor på den tykkeste delen. Dette gikk rundt hele stanga, og så nesten dreid ut. Vi mistenker at den har kneget borti den innvendige skjøten på røret når den har rotert.
Kan det metallshimmeret som jeg så i olja etter innkjøring av kam komme herfra? Og kan dette fine støvet ha gått gjennom filteret og lagt seg i lagerbanene?
Høres veldig ut som om den har subbet borti ja, samme skjedde med mine JPM-stenger. Her endte jeg med å kjøpe CSP sine rør spesiallaget for JPM-stenger. De er ekstra tykke rundt problemområdet. Om metallshimmeret har tatt seg videre derimot er noe jeg ikke tørr svare på.. Her lar jeg de med bedre kunnskap kime til
|
|
|
6
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkstørrelse
|
på: juni 24, 2016, 22:38:41 pm
|
5% av original størrelse eller mellom de 2 nye? Har sett mange med mye større variasjon men regner med at det er spesialtillatelse.
5% av det som er godkjent i vognkortet. Man må også ha samme størrelse foran og bak i utgangspunktet - med mindre annet er godkjent i vognkortet. Men er det bare litt forskjell spørs det om de bryr seg.. Er nok mange som kjører ulovlig - relativt sjelden de slår ned på det, med mindre det er full teknisk kontroll. Kan også være godkjent, enkelte får til å godkjenne forskjellige dekkstørrelser foran/bak, samt også uvanlige størrelser. Krever TûV papirer. Hvor finner jeg disse TUV reglene for dekkstørrelse? TÜV er ikke "regler" sånn sett. Det er godkjenningspapirer som følger med noen felger, som sier at "den og den biltypen" (boble f.eks.) er godkjent med den-og-den dekkstørrelsen foran og den-og-den dekkstørrelsen bak. Svært få "moderne" felger har dette, men vil tro det kan skaffes til en del eldre ATS-felger osv. Sikkert noen andre her som vet.
|
|
|
7
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkstørrelse
|
på: juni 23, 2016, 14:22:09 pm
|
5% av original størrelse eller mellom de 2 nye? Har sett mange med mye større variasjon men regner med at det er spesialtillatelse.
5% av det som er godkjent i vognkortet. Man må også ha samme størrelse foran og bak i utgangspunktet - med mindre annet er godkjent i vognkortet. Men er det bare litt forskjell spørs det om de bryr seg.. Er nok mange som kjører ulovlig - relativt sjelden de slår ned på det, med mindre det er full teknisk kontroll. Kan også være godkjent, enkelte får til å godkjenne forskjellige dekkstørrelser foran/bak, samt også uvanlige størrelser. Krever TûV papirer.
|
|
|
9
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Schadek 26mm oljepumpe
|
på: juni 03, 2016, 14:42:46 pm
|
Hei. jeg har en motor på ca 2,1l. Og rundt 130 hk. Er dette en pumpe som kunne passet?
Mvh Stian Reggestad
Absolutt! Skal bruke en tilsvarende på min 2.3 liter med (forhåpentligvis) godt over 200hk
|
|
|
10
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med?
|
på: juni 02, 2016, 23:04:34 pm
|
3-komma-noe kg aluminium på Corradoen. Lurer på om det var 3.5 ca.. Det var nydelig å kjøre med.. På bobla har jeg bare kjørt med det smidde jeg kjøpte hos dere for noen år siden.. https://www.unneberg-bil.no/product/9546I følge nettsidene skal det være 6kg, men har ikke veid det. Dette, kombinert med FK89 / raptor kam, KEP steg 2 med 4-puck lamell var helt kurant å kjøre med det også, både turkjøring, bykjøring, køkjøring og stripekjøring..
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR
|
på: juni 02, 2016, 09:49:46 am
|
Håper du ikke bare har photoshoppa denne bilen? Er det noen som har sett den? Så den på et veldig tidlig stadie i fjor vår en gang. Da sto den utenfor møkkakjelleren når jeg leverte (eller hentet..?) et par veiver til balansering. Allerede da var den rå å se på
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: juni 01, 2016, 09:17:38 am
|
Satt fordeleren riktig i motoren?
-BB-
Tenkte det samme. Sjekk hvilken "kontakt" på fordelerlokket rotoren peker på når sylinder #1 er øvre dødpunkt på kompresjonsstadiet. (At rotor peker mot pluggledningen til sylinder 1 når sylinder 1 har begge ventilene lukket)
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: april 12, 2016, 07:20:27 am
|
Vi sjekker med plastigauge, kan du skaffe det? Da legger du en stripe med tynn plast nedi, drar til med moment og måler bredden på stripa etterpå. (Om du ikke har prøvd det før)
Plastigauge har de på Unneberg, eventuelt om du har lyst på en Stokke-tur, Roy, så har jeg en del til overs. Prøv å mål rådene med lagrene montert og rådeboltene trekt til.. Målene her trekker du ifra målene på veiva, og du har din rådeklaring. Jeg pleier å måle 3 steder per journal/rådelager.. Når råden er tiltrekt er det normalt at den blir "strammere" fra horisontal til vertikal (eller motsatt? husker aldri forskjellen på de to... ) Sjekk også at råden er HELT ren og støvfri der lageret monteres, et lite "støvkorn" er nok til å påvirke. Edit: Hvis du har hatt det sammen, og prøvd å "vri" på det - så kan du nok se på lagrene etterpå hvor det har vært trangt. Litt mer "metallfarge"? [attachment=1] Bilde fra min, 0.05-0.07mm (0.002") klaring.. [attachment=2]
|
|
|
15
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Valg av Ventilfjærer
|
på: april 12, 2016, 07:13:03 am
|
Må vel ha mer trykk om man har støtstangmotor?
Skulle tro det.. Vet ikke hvor mye Pinto / B20 løfter, men tror vi løfter flere mm mer enn de også, i tillegg til mer "vekt" på systemet pga støtstenger.. Trimmede OHC-motorer med mekaniske løftere er vel sjelden noe særlig over 12mm, vi er ofte opp i 14mm, selv er jeg på 15.5mm..
|
|
|
19
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 01, 2016, 11:59:08 am
|
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør. CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull! Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper.. Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV[attachment=1]
|
|
|
20
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motor bygge spørsmål
|
på: januar 11, 2016, 09:05:04 am
|
Jeg synes det høres ganske mye ut - meste jeg har hatt selv er 2.25mm.. Ville målt hvor mye som er igjen av sylinderkanten inn i blokka som Gaffel nevner.
For min del høres det ut som om du har feil type stempler for langslag (er 2 (3) forskjellige typer her. Ene for 69mm, andre for 82-ish mm). Det kan være det fungerer, men mål! Lengre sylindere kan være et alternativ, men hvis de du har, har ca vanlig lengde ville jeg heller prøvd å bytte stemplene. På den måten minsker du muligheten for potensielle problemer senere. Alt for lange sylindere gir problemer med kjøleblekk, plass i motorrom, etc.
|
|
|
24
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spiral locks
|
på: oktober 27, 2015, 08:17:49 am
|
Spiral locks fungerer fint de - litt knot før man har monteringsteknikken, men så er de geniale. Ikke prøvd med turbo, men fungerte veldig fint med en høyturtalls 2332 med mye komp (8000+ rpm, 13:1 komp.)
|
|
|
|