mars 29, 2024, 15:42:16 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 8
1  Forum / Snikk-snakk / Sv: Tips på noen som kan porte topplokk på: februar 20, 2017, 09:24:03 am
Skinne kan anbefales ja!
Veldig fornøyd med mine topper derifra.
2  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: AVO dempere til SCC? på: august 15, 2016, 10:40:42 am
Bruker justerbare AVO levert fra sjefen selv på min '68 også, fungerer veldig bra Glad
3  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Turboroadster -vi gir opp SCC på grunn av metalldeler i oljen på: august 15, 2016, 10:39:11 am
Jeg grubler på en liten ting..:
Jeg fikk støtstenger av Skinne, disse konte. (Tapered)
Og jeg brukte JayCee støtstangrør.
(Valgte det beste jeg fikk tak i.)

Når vi dro ut støtstengene, la vi merke til at samtlige hadde et ca. 1mm dypt spor på den tykkeste delen.
Dette gikk rundt hele stanga, og så nesten dreid ut. Vi mistenker at den har kneget borti den innvendige skjøten på røret når den har rotert.

Kan det metallshimmeret som jeg så i olja etter innkjøring av kam komme herfra?
Og kan dette fine støvet ha gått gjennom filteret og lagt seg i lagerbanene?

Høres veldig ut som om den har subbet borti ja, samme skjedde med mine JPM-stenger. Her endte jeg med å kjøpe CSP sine rør spesiallaget for JPM-stenger. De er ekstra tykke rundt problemområdet. Glad

Om metallshimmeret har tatt seg videre derimot er noe jeg ikke tørr svare på.. Her lar jeg de med bedre kunnskap kime til Glad
4  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Berger`s raser bil, "Rabalder" på: juli 19, 2016, 12:56:37 pm
Me gasar til det rasar! Gliser
Godt det gikk tilsynelatende bra med motor, og grattis med ny pers! Viser jo at det er snakk om en del trykk, og det liker vi  Osteaktig
5  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Aeromotive A 750 bensinpumpe på: juni 27, 2016, 13:47:16 pm
Hei,

Tar gjerne denne for oppgitt pris jeg - trenger til et lite prosjekt.. Glad

Sender deg PM.
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkstørrelse på: juni 24, 2016, 22:38:41 pm
5% av original størrelse eller mellom de 2 nye?
Har sett mange med mye større variasjon men regner med at det er spesialtillatelse.

5% av det som er godkjent i vognkortet. Man må også ha samme størrelse foran og bak i utgangspunktet - med mindre annet er godkjent i vognkortet. Men er det bare litt forskjell spørs det om de bryr seg..

Er nok mange som kjører ulovlig - relativt sjelden de slår ned på det, med mindre det er full teknisk kontroll. Kan også være godkjent, enkelte får til å godkjenne forskjellige dekkstørrelser foran/bak, samt også uvanlige størrelser. Krever TûV papirer.

Hvor finner jeg disse TUV reglene for dekkstørrelse?

TÜV er ikke "regler" sånn sett. Det er godkjenningspapirer som følger med noen felger, som sier at "den og den biltypen" (boble f.eks.) er godkjent med den-og-den dekkstørrelsen foran og den-og-den dekkstørrelsen bak. Svært få "moderne" felger har dette, men vil tro det kan skaffes til en del eldre ATS-felger osv. Sikkert noen andre her som vet.
7  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dekkstørrelse på: juni 23, 2016, 14:22:09 pm
5% av original størrelse eller mellom de 2 nye?
Har sett mange med mye større variasjon men regner med at det er spesialtillatelse.

5% av det som er godkjent i vognkortet. Man må også ha samme størrelse foran og bak i utgangspunktet - med mindre annet er godkjent i vognkortet. Men er det bare litt forskjell spørs det om de bryr seg..

Er nok mange som kjører ulovlig - relativt sjelden de slår ned på det, med mindre det er full teknisk kontroll. Kan også være godkjent, enkelte får til å godkjenne forskjellige dekkstørrelser foran/bak, samt også uvanlige størrelser. Krever TûV papirer.
8  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 17, 2016, 07:35:57 am
Kjemisk metall som BB sier vil nok fungere gull og forhåpentligvis holde lenge her ja. Glad
9  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Schadek 26mm oljepumpe på: juni 03, 2016, 14:42:46 pm
Hei.
jeg har en motor på ca 2,1l. Og rundt 130 hk.
Er dette en pumpe som kunne passet?

Mvh
Stian Reggestad

Absolutt!
Skal bruke en tilsvarende på min 2.3 liter med (forhåpentligvis) godt over 200hk Glad
10  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor let svinghjul har DU kørt med? på: juni 02, 2016, 23:04:34 pm
3-komma-noe kg aluminium på Corradoen. Lurer på om det var 3.5 ca.. Det var nydelig å kjøre med..

På bobla har jeg bare kjørt med det smidde jeg kjøpte hos dere for noen år siden.. https://www.unneberg-bil.no/product/9546
I følge nettsidene skal det være 6kg, men har ikke veid det.
Dette, kombinert med FK89 / raptor kam, KEP steg 2 med 4-puck lamell var helt kurant å kjøre med det også, både turkjøring, bykjøring, køkjøring og stripekjøring..  Blunker
11  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1302RRR på: juni 02, 2016, 09:49:46 am
Håper du ikke bare har photoshoppa denne bilen? Er det noen som har sett den?  Gliser

Så den på et veldig tidlig stadie i fjor vår en gang. Da sto den utenfor møkkakjelleren når jeg leverte (eller hentet..?) et par veiver til balansering.
Allerede da var den rå å se på Glad
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: juni 01, 2016, 09:17:38 am
Satt fordeleren riktig i motoren?

-BB-

Tenkte det samme.

Sjekk hvilken "kontakt" på fordelerlokket rotoren peker på når sylinder #1 er øvre dødpunkt på kompresjonsstadiet. (At rotor peker mot pluggledningen til sylinder 1 når sylinder 1 har begge ventilene lukket) Glad
13  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stemningsbilder fra verkstedet. på: april 27, 2016, 08:20:53 am
Motoren kommer ut fra vinterdvalen..  Øyerulling
[attachment=1]
14  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: april 12, 2016, 07:20:27 am
Vi sjekker med plastigauge, kan du skaffe det? Da legger du en stripe med tynn plast nedi, drar til med moment og måler bredden på stripa etterpå. (Om du ikke har prøvd det før)

Plastigauge har de på Unneberg, eventuelt om du har lyst på en Stokke-tur, Roy, så har jeg en del til overs.
Prøv å mål rådene med lagrene montert og rådeboltene trekt til.. Målene her trekker du ifra målene på veiva, og du har din rådeklaring. Jeg pleier å måle 3 steder per journal/rådelager.. Når råden er tiltrekt er det normalt at den blir "strammere" fra horisontal til vertikal (eller motsatt? husker aldri forskjellen på de to...  Øyerulling)

Sjekk også at råden er HELT ren og støvfri der lageret monteres, et lite "støvkorn" er nok til å påvirke.

Edit: Hvis du har hatt det sammen, og prøvd å "vri" på det - så kan du nok se på lagrene etterpå hvor det har vært trangt. Litt mer "metallfarge"?

[attachment=1]

Bilde fra min, 0.05-0.07mm (0.002") klaring..
[attachment=2]
15  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Valg av Ventilfjærer på: april 12, 2016, 07:13:03 am
Må vel ha mer trykk om man har støtstangmotor?

Skulle tro det.. Vet ikke hvor mye Pinto / B20 løfter, men tror vi løfter flere mm mer enn de også, i tillegg til mer "vekt" på systemet pga støtstenger.. Trimmede OHC-motorer med mekaniske løftere er vel sjelden noe særlig over 12mm, vi er ofte opp i 14mm, selv er jeg på 15.5mm..
16  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ny funksjon på kjøretøyopplysning Statens Vegvesen Sjekk km stand på: februar 17, 2016, 08:14:07 am
Burde ringe et varsel om at speedometer og tripteller ikke fungerer...  Hæ
Gamle bruksgolfen min, samme kilometeravstand fra jeg kjøpte den og til den ble "vraket" sommeren i fjor.

[attachment=1]
17  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Senkespindler T1 på: februar 10, 2016, 08:54:41 am
600 - kan muligens hente i Oslo i morgen. Evt betaler jeg porto.
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 13:04:50 pm
Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være. Glad
Hvilke støtstenger kjører du med?
19  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 11:59:08 am
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør.
CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull!

Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper..

Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV

[attachment=1]
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motor bygge spørsmål på: januar 11, 2016, 09:05:04 am
Jeg synes det høres ganske mye ut - meste jeg har hatt selv er 2.25mm..
Ville målt hvor mye som er igjen av sylinderkanten inn i blokka som Gaffel nevner.

For min del høres det ut som om du har feil type stempler for langslag (er 2 (3) forskjellige typer her. Ene for 69mm, andre for 82-ish mm). Det kan være det fungerer, men mål!
Lengre sylindere kan være et alternativ, men hvis de du har, har ca vanlig lengde ville jeg heller prøvd å bytte stemplene. På den måten minsker du muligheten for potensielle problemer senere. Alt for lange sylindere gir problemer med kjøleblekk, plass i motorrom, etc.
21  Forum / Problemløseren / Sv: Verktøy til montering av lister i rutepakninger? på: desember 08, 2015, 15:41:39 pm
For plastlister: https://www.unneberg-bil.no/product/71

For plast og metall-lister: https://www.unneberg-bil.no/product/70
22  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor kjøpe elektronikk komponenter på: november 09, 2015, 15:10:38 pm
Har en del på jobben - www.elektroshop.no - men holder til litt utenfor Tønsberg...
Skal du ha i Oslo-området er vel Elfa de eneste jeg kommer på i farta.
23  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: IDA 3.0 nåleventiler på: november 05, 2015, 12:13:49 pm
Opp Glad
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Spiral locks på: oktober 27, 2015, 08:17:49 am
Spiral locks fungerer fint de - litt knot før man har monteringsteknikken, men så er de geniale. Glad
Ikke prøvd med turbo, men fungerte veldig fint med en høyturtalls 2332 med mye komp (8000+ rpm, 13:1 komp.)
25  Forum / Hva skjer? / Sv: DRAGRACE KALENDER 2015 på: september 08, 2015, 08:04:51 am
Var der i fjor som tilskuer, var absolutt verdt turen!

Det frister veldig å være med for å se på i år også.
26  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: IDA 3.0 nåleventiler på: september 08, 2015, 07:17:13 am
300kr...
27  Bruktbørsen / Deler selges / IDA 3.0 nåleventiler på: september 04, 2015, 11:48:48 am
2stk 3.0 / 300 nåleventiler fra Italia selges. Aldri brukt.

400kr / bud?
300kr..
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: VW eller Porsche kjøling på 2332cc motor på: september 03, 2015, 08:04:19 am

Eller min favoritt approach... opp med kompen, og inn med stempler med oppflyttet krysspinne = smalere motor.

Denne. Min 2332 er ca 2mm bredere per side enn originalt - ikke noe problem å "bøye" til kjøleblekket så det passer perfekt.
29  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte bushingen i girkassa uten å ta ut motoren på: august 26, 2015, 07:16:08 am
Link til spesialverktøy forøvrig:
https://www.unneberg-bil.no/product/9379
30  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: vw type 1 og WBX veiv og råde design på: august 24, 2015, 07:32:49 am
Du nå begynner jeg å blekne her.. Er det forskjell på pauter journalene i Wiseco stemplene og? Regnet med at alt var symmetrisk?  Sjokkert

Ettermarkedsråder (og stempler hvis ingen ventillommer) pleier være symmetriske, ja.  Blunker
Sider: [1] 2 3 ... 8
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!