Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 22
|
63
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hebmuller med isjasluker?
|
på: mai 27, 2010, 21:16:42 pm
|
Ble hebmulleren noen gang levert med isjasluker, eller brant fabrikken ned før den modellen dukket opp? Ikke isjasluker originalt på noen hebmullere. Det finnes en tofarga brun en (The south african heb) som har, men den har fått spleisa inn nyere front ved et tidspunkt.
|
|
|
69
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 29, 2010, 08:49:26 am
|
Utrolig lekkert, Roy! God start på en fredag, det her.
Den metoden har jeg klødd i fingra etter å prøve selv - nesten synd at jeg skulle ha helsorte sentre.
|
|
|
70
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 28, 2010, 09:17:26 am
|
Hmmmm, hadde passet bra på mine telefon'er også. Tør jeg spørre hvor du får disse fra...?
Tja, det står jo Apex-logo på bildet - neida, jeg prøvde å kjøpe direkte fra Apex på Ebay, men de sender ikke til Norge. Men DBA Motorsport sender derimot world wide: http://stores.ebay.com/DBA-MOTORSPORTSDet fikser du med en konto på hos jetcarrier espen. de ordner alt, og frakten er billig! Takk for tips - har jo hørt om det, men liksom ikke fått somla meg til å gjøre det. Så jeg valgte den late løsningen denne gangen
|
|
|
73
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 23, 2010, 18:22:18 pm
|
Takk for info Hebfan.
Her er litt regler rundt pinnebolter;
5.2 Felger
- Hjulbolter til bakhjulene skal stikke minst like langt ut gjennom felgen som diameteren på bolten. Hjulmuttere skal gripe i hele sin lengde.
Takk! Det var mer lettfattelig og konkret ja! Men jeg har et spørsmål - ser at noen anbefaler stålmutre fordi dette kreves av ymse sanctioning bodies for racing, mens originale porschemutre er alu. Jeg finner dog ingen krav til materiale i noen norske tekniske regelverk - verken det generelle, ndrg sitt, eller for rally/hastighetsløp, autoslalom eller bakkeløp. Så, skal jeg ha alu eller stål? Hipp som happ?
|
|
|
76
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 22, 2010, 19:59:36 pm
|
Se det se det.. pent.
Hvordan gikk du frem og hva sprayet du dem med?
Mvh BB
For å ta det siste først; brukte silkematt sort Quick sprayboks (!). Med 2 strøk Quick universalgrunning "mot rust" under, også på sprayboks. Fremgangsmåte? Tenkte å dele felgene, men det holdt ikke å skru ut skruene nei... Sitter som støpt. Så da gjorde jeg det enkelt. Anleggsflatene skal jo ikke lakkes uansett - kun det som er synlig. Maskerte med 14-dagers "blåteip" fra Jernia (tesa tror jeg). På disse er senteret frontmontert og ikke "sandwichmontert" (montert mellom felgbanene), og ytterkanten (på senteret) er rund både foran og bak, så det lot seg gjøre å skvise teipen godt inntil "sprekken". Festa svart plastsekk godt innpå teipen og dekka til alt som het "bane". Maskerte også godt rundt senteret på baksida, altså inni felgen. Fikk dermed tetta skruehulla og slapp sprut inni banen. plasten ble så festa på teipen på baksida. Disse felgene var jo "fully polished", så jeg dro over med 3M "sandblaster" pusseklut med 220-korning over hele senteret for å gi grunninga godt "bitt". Fant pussekluten også på Jernia - fins i et utall forskjellige korninger. Myk og fin skumgummi-ish klut - nydelig å jobbe med. Ble fort slitt og la igjen små skumgummibiter overalt, men alt i alt en positiv erfaring. Vaska GODT med rødsprit rett før lakk for å få vekk fett, slipestøv o.a. Jeg dusja også gulvet der jeg holdt på med vann, for å binde støvet litt, så det ikke skulle virvle opp når jeg bevega meg rundt. Så var det bare å svinge sprayboksen. Fikk tips om å ha felgen stående på høykant mens jeg lakka for å unngå at støvet setter seg, men jeg tok sjansen på å lakke liggende, siden jeg dusja gulvet (og skrudde av alt av vifter og ting som kan virvle støvet rundt). Dessuten ville det bli vanskelig å komme til på kanten av senteret, med felgen stående. Jeg reiste dog felgen opp på høykant mens grunninga tørka (10 min. pr strøk), og helt til slutt når jeg var ferdig. Hadde litt uflaks (eller flaks?) med lokalet - vi gikk tom for fyringsolje akkurat den kvelden, så det var neppe mer enn 10-15 grader der. Dette, kombinert med at jeg la på tynne lag fra lang avstand, førte til at finishen ble litt "grainy" på grunninga, men jeg tenkte at pytt, det jevner seg sikkert når jeg legger på svart. Men det gjorde det jo ikke - det ble akkurat like "ru" overflate pga at lakken ikke fløt ut skikkelig. Men; når det er sagt så likte jeg finishen bedre sånn den ble, enn hvis den hadde vært helt glatt og jevn. Lærte forresten et lite triks av en med-Slacker (takk, Ernst!) sist jeg lakka felg - selv om boksen anbefaler 2 eller flere strøk med en time tørk imellom, så er det lettere å få det pent ved å legge på flere syltynne strøk med 4-5 minutters mellomrom (tipper vel at jeg lakka i 6-7 runder) - ikke nok til at det forrige tørker, men nok til at det "setter seg" og du unngår sig. Men du kan altså ende opp med en litt "ru" finish - spesielt hvis lokalet/lakken/objektet er litt i kjøligste laget Lot greiene tørke en time, men da var den litt blank og litt matt om hverandre - så definitivt ikke ut som jeg ønska! Så jeg lot den stå og tørke over natta. Og det hjalp. Og thats it egentlig. Gjenstår bare å få skrudd greiene sammen igjen på skikkelig vis.
|
|
|
77
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 21, 2010, 21:48:22 pm
|
Ok, jeg oppfattet det som at dette med gjenger var spes. viktig ved skrudde felger - så jeg antok at det hadde med skruene å gjøre - men det er da altså ikke så viktig?
Nei det gikk mer på at skrudde felger er en race attributt som på en måte legger veien åpen for flere i samme sjanger... som utstikkende pinnebolter Aha, skjønner - kul ide! Da lærte jeg jaggu noe i dag og. Takk for info, gutter
|
|
|
78
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 21, 2010, 14:41:06 pm
|
Å kopiere porno er veldig vanlig har jeg hørt.... I motorsport er det viktig at hjulene sitter fast, så de har en regel som går på hvor mange gjenger som skal være i inngrep i forhold til diameteren på pinnebolten. Med tette bolter blir dette masse kål å få sjekket, så derfor kjører man heller med åpne muttere og gjenger som faktisk stikker ut slik at teknisk kan se at ting er riktig bare ved å kaste et halvt øye på de... og det er de fem store det er snakk om Ok, jeg oppfattet det som at dette med gjenger var spes. viktig ved skrudde felger - så jeg antok at det hadde med skruene å gjøre - men det er da altså ikke så viktig?
|
|
|
79
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 21, 2010, 13:53:20 pm
|
Godt å se at det ikke ble vaskemaskinlakk (pulverlakk) Dette blir nok nice på bilen, hva tror du om gulkromatiserte hjulmuttere? Med skrudde felger så håper jeg vel du lar pinneboltene stikke ut gjennom mutteren slik at teknisk kan telle gjenger... it's all in the details...
Gullkromatiserte mutre er porno det, men jeg kan ikke kopiere mr. Prosser til punkt og prikke heller Har ikke bestemt meg ennå. Telle gjenger? Det er en detalj jeg ikke har fått med meg - fortell? Gjengene er flush med muttern på baksida (hvis du snakker om boltene rundt kanten) bortsett fra på et hjul. Hadde egentlig tenkt å skaffe kortere bolter på det ene - sier du at jeg heller burde skaffe lenger på de 3 andre? Eller snakker du om de 5 store boltene?
|
|
|
82
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Hebfan's 1302-prosjekt
|
på: januar 14, 2010, 15:24:59 pm
|
Der var de på plass ja :-) Godt ikke du også ble forsøkt svindlet... Utrolig kule
Hehe ja, var ikke fritt for at jeg tvilte - spesielt etter at det dukka opp en likelydende annonse som bare var svindel, like etterpå. Men dette viste seg å være fast fisk - selger har vært ryddig hele veien. Nå mangler bare detaljering - er overhodet ikke aktuelt å ha så mye bling
|
|
|
86
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Trimming
|
på: januar 05, 2010, 14:06:51 pm
|
Hvis du søker på forumet er det masse tråder om akkurat det du spør om. Jeg gjorde følgende med samme blokk: 1641sats 110 kam 009 fordeler 2 dobble 40 weber 1600 topper med std ventiler 1,4mm vendehøyde veide råder og stempler innenfor 1g diff justerte og justerte og justerte etter sammensatt ligger rundt det du spør om
Hva ligger kompen på med 1.4mm vendehøyde? Jeg spør fordi dette oppsettet er omtrent identisk med mitt, og jeg anslår effekten i min til å være ca. 70hk, dog uten vektjustering og med original komp.
|
|
|
88
|
Forum / Problemløseren / Sv: noen bilder med turbo trip eksos
|
på: desember 23, 2009, 21:34:04 pm
|
blir dette laveste pungt på bilen?bilen jeg skal sette det på er ganske lav.vil det subbe?takk for svar
Jeg mener bestemt bunnpanna er minst like lav, men du har et poeng - min har ræva aldri så lite i været
|
|
|
90
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Senkefjører 1302 72 mod
|
på: desember 22, 2009, 22:43:59 pm
|
ingen u pris det nei ,men må jeg også skifte støtdemperne eller kan jeg bruke di orginale som jeg har .Går ut fra at disse senker ca 5 cm Du kan bruke de originale hvis de ikke er utslitt, noe mine var. All olja lå igjen i bånn av fjærbeinet og demperne bare pistra det i. Greit å sjekke tilstand før du bytter, så slipper du å gjøre jobben dobbelt.
|
|
|
|