Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 14
|
63
|
Forum / Problemløseren / Sv: Drenering 1303s??
|
på: oktober 19, 2011, 16:57:48 pm
|
Det er også en god mulighet for rust i bakveggen inni friskluftskammeret (der viskermotoren sitter). Da havner vannet på ubehagelige steder.
|
|
|
66
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feil på blinklys
|
på: oktober 17, 2011, 20:59:50 pm
|
Tankmåleren på -65 er mekanisk - kun instrumentlys som trekker strøm der. Den tror jeg kan frikjennes. På min -61 har det i det siste hent at blinlyset ikke blinker - men fast lys i indikatorlampa i speedoen. Da går jeg fram og leer litt på kontaktene til blinkreleet. Problemet borte. Jeg må nok ta en liten sjekk på kabelskoene. Anbefaler det samme til deg.
|
|
|
68
|
Forum / Problemløseren / Sv: motor problemer
|
på: oktober 13, 2011, 14:13:54 pm
|
En motor går ikke på bensin alene, den må ha luft også, jeg foreslår at du tar vekk handa nå. Forøvrig må vel de vanlige punktene sjekkes - plugger - pluggledninger - gnist - tenningsrekkefølge - bensinpumpe. Kanskje startgass kan avsløre eventuell falskluft hvis di får motoren til å gå.
|
|
|
69
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva skjedde??
|
på: oktober 12, 2011, 20:38:46 pm
|
Der traff du spikern på hodet! Fra mitt nærmiljø (som befinner seg 160 mil fra mjøsområdet) er det langt til både klubblokaler og treff. Takket være dette forumet har jeg likevel mulighet til å "møte" likesinnede, handle bruktdeler og diskutere løsninger. Man har det som man tar det
|
|
|
71
|
Forum / Problemløseren / Sv: Varmeapparathjelp
|
på: oktober 11, 2011, 20:43:58 pm
|
Sjekk torpedoveggen og innerskjermen bak forhjulene. Er det hull der så kan det være at det står vann i rusthull inni der og når du kjører på med varmluft fra motoren så blir det som en luftfukter.
|
|
|
72
|
Forum / Problemløseren / Tankmåler - giver???
|
på: oktober 11, 2011, 20:39:43 pm
|
Jeg trenger innspill. På min 1303S viser ikke tankmåleren mer enn såvidt over halv tank selv om den er full. Når tanken viser tom er det minst ti liter igjen. Har tatt ut tanken og giveren. Finner ingen mekaniske feil. Ohmer giveren og finner at motstanden endrer seg jevnt som den skal, riktignok blir den stående på ca 30 ohm på full tank. Hadde trodd at den skulle være helt kortsluttet da, men ikke sikker på det. Kan det være giveren eller er det flere feilkilder som jeg har oversett - bortsett fra instrumentet i speedoen da Noen som har vært borti lignende og løst saken?
|
|
|
75
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hvordan få ut radio på en 1303? pluss litt ymse :)
|
på: oktober 05, 2011, 17:27:31 pm
|
Hmm. Da jeg byttet radio så kom den lett ut fordi det ikke satt original radio adapter i dashen. Da er det masse plass. Fikk tak i et deksel fra tyskland og da ble det trangt men radioen satt som den skulle. Tok løs askebegeret og stappa handa inn der, trangt det og men går å dytte radioen ut.
Så har vi den egentlige måten for en moderne radio - bruk radioens originale demontreingspinner - stikk inn på begge sider - dra radioen ut. Ta så ut den ytre bæreramma hvis ikke radioen skal inn igjen.
|
|
|
77
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Noen bensinvarmere
|
på: oktober 05, 2011, 10:49:05 am
|
Noen som har et koblingsskjema?
-og tips om hvordan man foretar en liten "tilstandsrapport" før man blåser seg selv og bilen i lufta grunnet tekniske mangler på utstyr og montering?
se her:
|
|
|
78
|
Forum / Problemløseren / Eberspächer manuelt tidsur
|
på: oktober 03, 2011, 16:39:49 pm
|
Jeg lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan finne koblingsskjema eller bruksanvisning til dette tidsuret som er avblidet. Nå vi jeg med eng gang avskjære alle som advarer mot å bruke dette på en gammeldags BN2 eller lignende. Uret skal brukes på et nyere elektrisk defasystem. Den bensinbrennende Eber'n ville jeg ikke tørre å ha i drift uten at jeg selv er tilstede. Er for glad i bobla til det.
Det jeg trenger å vite er hva pinnene a, b og 54 (den som er øverst i det ned nederste bildet) er til. 31 og ck er helt opplagt til bakys og kontrollampe for drift (rødt felt).
|
|
|
79
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303
|
på: oktober 01, 2011, 11:20:41 am
|
hele problemet ditt, grunner i at når din bil ble "veteranimportert" ble den registrert som verneverdig kjøretøy, det blir gjordt for å slippe å fremskaffe typegodkjenning ved registrering . da skal bilen være 100% orginal, og skal ikke endres, er og bruksbegrnsning på bilen, så den skal egentlig bare brukes til treff og sånne tilstelninger. for å få godkjent senk eller andre ombygginger, må du fremskaffe såkalte ECE dokumenter, det finnes ikke ECE dokumenter før 1983, men bt tviholder på at man må få tak i de papirene, selv om de ikke finnes .! det du gjør, er å be de skrive hvilke deler de skal ha dokumentasjon på, det er beltefester, bremser og innfesting av disse, og en ting til som jeg desverre ikke husker i farta. er ikke en stor sak, bare å få forklart møller hva du trenger dok på. hadde dette blitt gjordt ved førstegangsreg i norge, hadde du ikke hatt dette problemet idag. men det er da mye bedre å kunne bruke sin egen bil som man selv ønsker og vel ? Å der kom svaret på det jeg lurte på
|
|
|
82
|
Forum / Problemløseren / Sv: Dokumentasjon typegodkjenning for VW 1303
|
på: september 30, 2011, 09:56:51 am
|
Kan ikke tro at begrepet verneverdig brukes av BT om en bil fra -74. Veteranbil ja, men ikke vernverdig? Hvis bilen har skilter så er den typegodkjent. Hva som skal til for å få godkjent senking og anført i vognkortet vet jeg ikke, men typegodkjenningen på bobla har BT, ellers kunne den ikke ha blitt registrert i -74.
|
|
|
83
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: september 29, 2011, 15:28:13 pm
|
Er vel 6mm hvis jeg ikke tar feil?
Jeg mener det egentlig er 5mm. Men det er ikke lett å skaffe lenger. Men 6mm med gode klemmer funker fint. Du har nok rett.
|
|
|
87
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bensinlekkasje - noen tips?
|
på: september 29, 2011, 11:41:12 am
|
Skift slangen som står på røret opp fra bæregaffelen til gearkasse og motor, slangen går til stålrøret som går igjennom kjøleblekket. Det er nok der det lekker.
|
|
|
89
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: EU-godkjenning Opptur & nedtur
|
på: september 29, 2011, 08:26:26 am
|
Her kan jeg fortelle kortversjonen av da jeg hadde -61 bobla mi på EU første gang. Brukte mitt ellers gode Toyotaverksted på Stokmarknes - det var første feilen! Når bobla kom inn i verkstedet ville jeg være med (i ettertid er jeg glad for den beslutninga), ALLE mekanikerne (6 stk.) slapp det de hadde i nevene og stormet inn under bilen utrustet med skrujern. De perforerte bilen under - stakk over alt - ropte KJEKS - HIV SKITEN - det var en oppførsel jeg aldri har sett maken til.
SÅ kom mekanikern som egentlig skulle sjekke bilen men - ja du hører riktig - med CO måler. Farsen var komplett. Det endte med et kontrollskjema som underkjente bilen på de fleste punkter. Jeg fikk beskjed om å foreta full motoroverhaling fordi co-en var høyere enn kravet til moderne biler. Det var en lynforbanna bobleeier som forlot verkstedet for aldri å vende tilbake.
Etter samtale med mine mentorer - pensjonert hovedlærer på billinja Melbu Vgs og svigers - boblemekaniker på -60 og -70 tallet fikk jeg rådet om å ta bilen til biltilsynet. Der møtte jeg en hyggelig kar med veteranbilinteresse. Etter min beskrivelse av måten kontrollen ble utført på gjennomførte biltilsynet tilsyn hos verkstedet og jeg fikk beskjed hos BT at jeg kun trengte å sveise noe rust i bunnen bak førersetet og i innerskjemene bak. Nå er bilen min godkjent!
|
|
|
|