april 29, 2024, 16:09:49 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: april 13, 2016, 06:56:04 am
Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden, om enn litt seint, i tilfelle noen ender opp her og lurer på hva problemet var.

Det viste seg at det var bensinpumpa som var årsaken, da den etter en viss tid ikke lenger pumpa bensin. Hvorfor vet jeg ikke. Har nå kjøpt ny pumpe, og bilen går som den skal igjen. Jeg skrev i det første innlegget at jeg midlertidig testa en elektrisk bensinpumpe, og ettersom bilen stoppa også da, kunne se bort fra at pumpa var årsaken. Det viste seg imidlertid at den elektriske pumpa ikke fungerte som den skulle den heller, slik at feilsøkingen ble styrt i helt feil retning (takk biltema Sint ).

Men takker for alle innspill, og må si jeg har lært mye av å finne problemet Gliser
2  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: juli 07, 2014, 02:37:33 am
Heisann

Hadde nesten akkurat samme på min -69
Gikk fint som bare det på tomgang og ved gasspådrag, men så fort motoren begynte å bli skikkelig varm så stoppet den ved tomgang og fusket mye ved gasspådrag. Justerte alt og gikk over alt på motor, ingen feil funnet. Helt til en med litt mer erfaring begynte å forklare om kjøleblikk og tettninger rundt motor. Viste seg da at jeg hadde et kjøeblikk som var av feil type og tettet ikke slik det skulle og manglet det som ligger mot brannveggen. Etter disse var montert og skiftet ut, sviver motor både på kald og varm gange og funker som den skal ved gasspådrag.
 
Håper du finner ut av det Glad


Hmmm, da høres mangel på kjøling mer og mer sannsynlig ut, ja. Som jeg nevnte ovenfor, har jo ikke jeg peiling nok til å se hva som mangler av kjøleblikk og tetningslister, selv om jeg vet at det er et par lister som er i dårlig forfatning. Gøy med luftavkjølt motor! Osteaktig
3  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: juli 07, 2014, 02:34:33 am
Ser på bildet i den andre posten din at pappen på brannveggen er fillete,
Er pappen løs så suges den inn til vifta og tetter hullet med resultatet: mindre eller ingen kjøling til motoren.

Sjekk også at du ikke har noe rester inne i vifta bak, eller at det ikke ligger en fille der. som stenger for kjølelufta til motoren

NB: HUSK STOPP MOTOREN før du stapper neven inn bak der.  viss ikke så blir du uten fingrer fort..  

Hadde motoren ute av bilen, men la ikke merke til noe i vifta da. Så jo ikke etter noe heller da, så jeg får vel sjekke det igjen. 
4  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: juli 07, 2014, 02:29:59 am
Må spørre.  er ventilene justert og justert riktig?
Rett rekkefølge ved motortrøbbel er:
Ventiler
Tenning
Forgasser
Spander på deg et reppsett til forgasseren med ny akselerasjonspumpe membran,
Rens alt og Juster gasseren riktig på skruene.
Forgasseren skal ha en grunn innstilling ved oppstart også finjustere du når motoren går. den grunninnstillinga setter du selv.
Juster choken i halvåpen stilling på kald motor, sjekk denne ved varm motor og evnt finjuster så den står åpen.
Skruen som sitter på den bevegelige armen skal ikke brukes til å justere tomgangen, kun anslag + en runde,
Sitter to skruer på siden av gasseren:
Tomgangen justerer du med den store flate skruen,
Blandingsforholdet justeres med den "tynne" skruen som er spiss i enden.. følg boka eller bruk Google/youtube
Monter et bensinfilter mellom pumpa og gasseren.

Den elektriske tomgangsdysa skal si et klikk når du slår på tenninga, om ikke.
Ta den ut og sett strøm på den, stempelet skal trekke seg inn, gjør den ikke det så bytter du den. ikke klipp av stempelet.

Bytt jordkabelen mellom girkasse og karosseri, den som ligger under bilen, rens alle kontaktflater.
Den kabelen kan se bra ut, men irrer innvendig..
Legg gjerne på en ekstra jordkabel fra motorblokk til -polen på batteriet.

Mulig feil kan også være sprekk i mellom ventilsetene, en liten sprekk som er kald holder tett, når det blir varmt så utvider den seg og da er det ikke tett mellom ventil og sete lenger.

Vakuum klokka på fordeler må også sjekkes, sug i slangen, og se om tenningsplate beveger seg problemfritt.
Bytt klokka om nødvendig.
Sjekk at du ikke har noe fremmedelementer inne i fordeleren, en skrue for eksempel, eller kullstiften fra det gamle lokket, sjekk at ikke den lille kobberledningen mellom tenningsplata og fordelerhuset er fliset opp og ligger i kontakt med noe annet. (lager jordfeil)

Startgass rundt har du prøvd, men prøv igjen.

Under forgasseren er det en slange som er koblet på innsuget, den kan du huke av og tette hullet på innsuget med en slangestump, kork  eller noe så det blir 100% tett, da er du sikker på at den ikke suger falsk luft derfra.

Termostaten bør også sjekkes, du finner den under motoren på høyre side, virker den ikke så løfter den ikke spjelda inne i viftehuset, da går motoren varm.  Bytt til ny om du er i tvil..
(For testing av motor og nødløsning er å løsne braketten og skyve termostaten så langt opp du kan og skru den fast igjen)

Jeg har mest tro må Jording mellom motor/gir og karosseri.  og at motoren ikke får kjøling.

Takk for utfyllende svar.

Ventiler er justert av han jeg hadde motoren hos. Han overhalte/sjekka også gasser osv. (inkl. vask/rens av gasser). Stoler på det han gjorde siden han driver og bygger boblemotorer på si.
Bensinfilter har jeg rett før pumpa, men er reint og fint.
Tomgangsdysa var det første jeg bytta da den gamle "fusket" litt. Har nå en ekstra dyse fordi jeg kjøpte ny gasser, men den som sitter der nå fungerer fint.
Vakuumklokka sjekka jeg også relativt tidlig i prosessen, funker fint.
Alt er som det skal i fordeleren.
Har prøvd å kjøre den med hullet på innsuget tetta, men den går ikke bedre av det.
Termostaten mener jeg at jeg sjekka for en stund tilbake, men kan jo sjekke igjen.
Jeg mistenker i grunn kjølinga selv, i og med at den først stoppa når det ble varmere i været (mai, hadde kjørt siden desember). Men på en annen side prøvde jeg å kjøre den i fjor høst, var vel rundt 10 grader, og den stoppa da også.
Skal sjekke/bytte jordinga. Alt som har med kjølinga å gjøre er verre for meg å sjekke, i og med at jeg ikke veit hvordan det skal være originalt.
5  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: juli 06, 2014, 17:26:06 pm
Siden du kan pumpe på pedalen og holde liv i den en liten stund tenker jeg først bensintilførsel. Men siden du har byttet det meste der, kan det være falsk luft når den blir varm? Prøv med litt startspray i skjøter og koblinger på innsuget og topper når den stopper, og prøv og start igjen?

Har lurt litt på falskluft, men ikke funnet noe før (sprayet startgass i skjøter ved innsug osv. under tomgang uten noe endring i turtall). Kommer til å teste igjen neste gang den stopper Glad
6  Forum / Problemløseren / Sv: 1302 stopper... på: juli 06, 2014, 16:50:29 pm
Prøv å legge opp en kabel direkte fra batteri+ til 15 + på coilen din (koble vekk den orginale,men alle andre ting som trenger 15 strøm må fortsatt få det. bruk da batteri+ på alt....)

Kan jo hende det er bilen din som er vrang og ikke noe med motoren Blunker

Du trenger ikke gjøre noe permanent her, bare teip fast en kabel rundt bilen eller noe, er jo bare en test kabel for å utelokke problemer....

PS : du må da koble fra denne kabelen for å kunne stoppe motoren igjen.....
Høres kansje teit ut, men er verdt ett forsøk og tar kort tid Glad

Godt poeng, will do Glad

Forresten, er et par kabler koblet til plusspolen på batteriet i tillegg til hovedkabelen. Noen tanker om hva de kan være eller hvordan jeg kan finne ut hva de er til? Ser ikke originalt ut.
7  Forum / Problemløseren / 1302 stopper... på: juli 06, 2014, 16:04:10 pm
Hei, lagde en tråd her for en stund tilbake, men problemet er fortsatt ikke løst. Prøver å summere så godt jeg kan;

Bobla er en '72 1302, 1600. Går bra på tomgang en god stund (20 min+), men så fort man begynner å kjøre kan motoren stoppe under gasspådrag på lavt turtall (virker litt som den ikke får bensin og dør). Når dette skjer, kan motoren holdes i live en stund til ved å pumpe gasspedalen. Etter å ha kjørt en stund, stopper den helt, og den vil ikke starte før timer senere.

Har byttet:
- Plugger/pluggledninger
- Fordelerlokk, rotor, stift og kondensator
- Forgasser (etter å ha renset den gamle)
- Bensinfilter
- Bensinslanger (alle av gummi fra tank til gasser)
- Coil
- Oljefilter

Har gjort:
- Blåst ut bensinslanger med trykkluft fra tank og bakover
- Rensa bensintank
- Pussa ned bakelitten i pumpa (fikk vite at den kunne utvide seg og kile seg fast)
- Bytta midlertidig til en elektrisk bensinpumpe (dette gjorde at den gikk tilsynelatende bra, helt til den plutselig stoppa igjen...)
- Kjørt motoren til en som har peiling (han gikk over alt og justerte stift, tenning, gasser ++). I benken hans gikk den som en drøm, men gikk dass med en gang jeg satt den tilbake i bobla (han kjørte den med annen bensintilførsel og uten mitt luftfilter (originalt oljebadfilter)

Sikkert mye mer, men dette er alt jeg kommer på nå. Setter pris på alle mulige teorier osv. Planen nå er å kjøre den en tur til den stopper, for så å sjekke bensinnivå i gasseren, sjekke om det er gnist mm.
8  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 1600 motor på: oktober 04, 2013, 15:33:57 pm
Ønsker å kjøpe en 1600 motor. Må være turnkey og klar, og i henteavstand til oslo.
9  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Søker bobledoktor på: september 27, 2013, 21:32:17 pm
Takker Osteaktig
10  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Søker bobledoktor på: september 27, 2013, 16:40:36 pm
Eventuelt om noen kan gi meg telefonnummer til noen som har litt peiling på boblemotor Glad
11  Min klubb / Follo VW Klubb / Søker bobledoktor på: september 26, 2013, 11:39:01 am
Hei, har nå i lang tid prøvd å fikse bobla uten hell, så har konkludert med at det er på tide å krype til korset. Lurer derfor på om det finnes noen i Follo som kan få den til å gå igjen (før vinteren hadde vært supert).

Det jeg har gjort/prøvd til nå er for det meste beskrevet i denne tråden: http://www.vwnorge.no/index.php/topic,55814.0.html , i tillegg til at jeg har sjekka termostat og oppdaga at den lekker litt olje når motoren går. Symptomene nå for tiden er at den kan gå greit på høyt turtall med kald motor, men dør når turtallet synker til der det skal være på tomgang. I tillegg går motoren verre og verre jo varmere den blir (ender opp med å ikke gå i det hele tatt).   


Krysser fingrene for at dette kan fikses av en kyndig bobledoktor, og håper jeg ikke må totalrenovere motor/kjøpe ny  Rekker tunge
12  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 18, 2013, 16:26:07 pm
Stryk det jeg sa tidligere om at vi kan droppe forgasserising... Lot motoren gå et par minutter nå, og både forgasseren og innsuget blei iskaldt. Hvordan får jeg skrudd av forvarmingsrør for sjekke om de er tette (og hvor er de Rekker tunge )?
13  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 18, 2013, 11:06:41 am
Den isolasjonen på brannveggen din, har du den hele veien? Jeg begynner å lure på om vifta di kan være full av dritt/isolasjon og at motoren går varm.. Hvor holder du til?

Ytre Enebakk. Er det mye jobb å sjekke vifta?
14  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 18, 2013, 01:32:40 am
Har nå lagd en tråd på thesamba.com, så får vi se om det kommer fler gode forslag Rekker tunge
15  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 20:07:22 pm
Har vert ute for att gummi skjøtene på innsuget har vert sprukne
(kan se hele og fine ut)Er de gamle ?

Hvor sitter disse gummiskjøtene?
16  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 16:50:08 pm
sjekk om stift har klappet sammen igjen....

Sitter som den skal
17  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 16:22:04 pm
Holder en knapp på bensintilførsel, er pumpa sjekket?

Pumpa er sjekket, bensinnivået i forgasseren er på en prikk der det skal være til enhver tid (både før og etter motoren stopper). I tillegg bytta jeg til en elektrisk pumpe en stund uten at det utgjorde noen forskjell...

Når det er sagt, virker det på meg også som det har noe med bensintilførsel å gjøre, pga måten den stopper på. I tillegg kan jeg jo holde den i live ved å pumpe gasspedalen. Men hva kan det i så fall være? Overoppheting?
18  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 15:12:55 pm
Kom til å tenke på at problemene faktisk ikke starta før jeg stengte varmen som går inn i kupeen... Kan det ha noe å si??

Edit
Ingen merkbar forskjell med åpne elle lukkede kupevarmesluser. Alle rør blir varme, også de som går inn på undersida av forgasseren, så NÅ kan vi vel utelukke forgasserising også...
19  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 14:08:44 pm
Har nå kjøpt og montert varmluftsslange og bytta pluggledninger - ingen forskjell... Mangler kraft og dør etter litt kjøring
20  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 17, 2013, 14:07:37 pm
Rens hele bensin systemet fra tank.

Gjort.
21  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 21:34:26 pm
Ser fra bildet at du mangler varmluftslangene til forvarminga av forgasseren. Dette bør være på plass, skal du få en originalmotor til å gå skikkelig. Bensinforbruket i høst/vintervær vil også synke betraktelig da.

Stiftåpning er alltid verd å sjekke. Forøvrig: forgasser som skal være riktig justert fra fabrikk? Det tror jeg du trygt kan stole på at den ikke er. Vil garantert ha godt av en finjustering. Google navnet på forgasseren, så finner du nok justeringsinstrukser på nett.

Stiftåpning justerte jeg når jeg bytta stift, så den er 0.4mm. At forgasseren ikke er perfekt justert fra fabrikk kan jeg gå med på, men motoren gikk veldig pent på tomgang rett etter forgasserbyttet, så det er nok ikke langt unna.
22  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 20:42:56 pm
Kanskje den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle pga forgasserising?
Sjekk at du har fri gjennomgang i forvarmerrøret, ihvertfall på eldre biler er det normalt at de gror igjen av sot.

Er en mulighet det, ja. Begynte i hvert fall å stoppe under nedbremsing når det blei varmere i været. Det problemet blei borte med ny forgasser. Skal ta en titt på alt detta i morgen og håpe på det beste. Har i hvert fall fått en del gode tips her nå, så takker for det Glad
23  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 18:56:04 pm
Sjekk at spjeldet for forvarmet luft virker, og koble til røret på luftfilteret. Du har forgasserising.

Det skjønner jeg ikke, for jeg har kjørt bobla gjennom hele vinteren uten problemer

Edit:
Har lest litt om forgasserising og skjønner at det er større sjanse for at dette oppstår mellom 5 og 15 grader enn ved minusgrader pga. luftfuktighet. I tillegg har motoren gått på høyt turtall i hele vinter fordi den forrige forgasseren ikke fungerte som den skulle. Skal derfor sjekke/kjøpe/montere forvarmingsrør i morgen.
24  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 17:39:33 pm
Ser ikke du nevner pluggledningene. Du bør vel prøve å skifte de også  Blunker

vwsteinar

Skal gjøre det i morgen tenkte jeg. Har målt motstand i dem, og fikk temmelig konsistente målinger, men det kan jo være dårlig kontakt i en eller fler av dem allikevel.

 
25  Forum / Problemløseren / Sv: Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 16:42:33 pm
Tett forvarmingsrør. Kan bli værre hvis eksoshalene står for langt inn.

Hvilken årsmodell er bilen og motoren?

1302 1972 modell. Motor er jeg usikker på, men er en 1600

26  Forum / Problemløseren / Motorproblemer (hjelp!) på: august 16, 2013, 15:57:22 pm
Jah, nå har bobla stått siden slutten av mai, mer eller mindre, uten at jeg har klart å finne feilen. Symptomene for tiden er som følger; kan gå fint på tomgang, men blir kranglete når det er tid for å ta en kort tur rundt i nabolaget. Med det mener jeg at den i starten ser ut til å mangle kraft under akselerasjon, for så å plutselig ha kraft igjen. Deretter blir tomgangen værre, og til slutt er jeg nødt til å pumpe gasspedalen for å holde den i live lenge nok til at jeg kan kjøre den hjem igjen. Da problemene starta i slutten av mai var symptomene at bilen gikk supert ca. 10 min, før den mista kraft og stoppa. I ukene som har gått siden har jeg gjort/bytta følgende:

Justert ventiler og fiksa en oljelekkasje fra det ene ventildekselet.
Nye tennplugger
Ny coil
Nytt bensinfilter
Rensa bensintank og blåst gjennom systemet med trykkluft
Nye bensinslanger
Ny forgasser (som skal være riktig stilt inn fra fabrikk). Har kun rørt bypass-skrua for å se om det utgjorde noen forskjell på tomgang.
Nytt fordelerlokk og ny rotor
Rensa bensinpumpe, samt slipt bakelitten (også midlertidig brukt elektrisk pumpe uten hell)
Sjekka vakumklokka på fordeleren
Lett etter vakumlekkasjer
Utført kompresjonstest, god kompresjon i samtlige sylindre
Nye pluggledninger
Ny kondensator og stift
Justert tenning med stroboskoplampe

Da jeg nå sist hadde vært ute og kjørt etter å ha justert tenninga, prøvde jeg å starte den i garasjen etter den hadde stått noen minutter. Det kom et kraftig smell før den starta, noe jeg aldri har opplevd før. I tillegg la jeg merke til en del kondens på forgasseren.
 
Er litt lost, hva mer kan jeg gjøre? Hæ

27  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 18, 2013, 02:52:56 am
Mistenker overoppheting e.l.. Monterte el-pumpe fra biltema, og motoren stoppa etter å ha blitt kjørt varm (sånn som før), men denne gangen virka det ikke som problemet skyldtes bensinmangel, for el-pumpa klarte fortsatt å hente bensin.

På en annen side var ikke bensinfilteret halvfullt engang selv om det tydelig var bensintilførsel, så kanskje bensinen fordamper på vei til forgasseren pga. overoppheting. Enten det eller så er det mangel på luft eller noe elektrisk som kun fusker når motoren er varm  Hæ
28  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 12, 2013, 22:45:46 pm
Sjekka støtstanga og hylsa til stanga, der virker alt som det skal. Pussa til og med litt utapå hylsa da den var litt trang (youtube.com/watch?v=eU6aVBW71Es).
Utgjorde ingen forskjell, for når motoren ble varm stoppa den igjen...

Dermed blir nattens/morgendagens oppgaver å sjekke bensintank og slanger
29  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 12, 2013, 13:16:08 pm
Ny forgasser; bilen gikk veldig bra helt til den stoppa pga. bensinmangel. Tipper bensinpume, skal sjekke det seinere i dag...
30  Forum / Problemløseren / Sv: Må jeg ha ny forgasser? på: juli 10, 2013, 17:09:10 pm
Takker for svar, skal ta en titt så fort jeg kommer hjem i kveld
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!