april 27, 2024, 01:37:14 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 15
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen på: juni 22, 2015, 11:16:53 am
Røde lykter blir bra så slepper vi å forklare på EU at bobla aldri har hatt ryggelys...[attachment=1]
62  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: panser og dører 1303s på: juni 19, 2015, 21:03:11 pm
Holder til i Elverum BP 73. Skal vel litt rundt i sommer, så en Oslotur er ingen heft. Vil avvente litt og se hva folk har liggende. Skulle noe i gull dukke opp, er jo det det enkleste for da er panseret rett farge på undersiden og dørene på innsiden.
63  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / panser og dører 1303s på: juni 19, 2015, 16:34:07 pm
Ønsker å kjøpe panser til gullbobla mi, ei 1973 1303s.
Må være i fin stand (og gjerne i rett farge om noen har)

Ønsker å kjøpe dører til samme bil.
Må være i fin stand (og gjerne i rett farge om noen har)

Ta kontakt om du har noe, så får vi se om det blir "bolt on" eller lakkjobb på meg ;-)

[attachment=1]
Mener denne fargen heter Maya Gold.

Jørn.
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen på: juni 12, 2015, 19:55:42 pm
Nye dempere fremme kjøpt inn. Synes bilen er for stiv, så skal teste vanlige oljedempere. Kjøpt til hyggelig pris hos Dalhems (390,-).  Osteaktig
[attachment=1]
65  Forum / Snikk-snakk / Sv: OPPFORDRING! Bruk forumet. ;-) på: juni 11, 2015, 09:18:07 am
Når det gjelder TV, så finnes det et program som heter "bilfikserne" på Discovery. Det er ganske så bra  Blunker
De har fiksa både boble og buss og thing og....

Men jeg er såklart helt enig med trådstarter. Forum er utrolig mye bedre enn FB. Ikke minst pga at det kan søkes på tråder og finne gamle tråder som kan være til god hjelp.

Jørn.
66  Forum / Snikk-snakk / Sv: OPPFORDRING! Bruk forumet. ;-) på: juni 11, 2015, 09:16:42 am
Den er her. Bare å trykke!

[attachment=1]
67  Forum / Snikk-snakk / bilder av 1966 Notchback på bloggen om noen vil se ;-) på: juni 06, 2015, 16:15:33 pm
Link:

https://hauganfoto.wordpress.com/2015/06/06/1966-notchback-t3/


Jørn.
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 73mod på: mai 26, 2015, 16:03:17 pm
 Gliser Grattis  Gliser
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: JB Garage 1303s BIG på: mai 24, 2015, 15:52:59 pm
Herlig bil. Velkommen i gullboblegjengen.
[attachment=1]
70  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW veterantreff på Vålerbanen på: mai 19, 2015, 17:20:55 pm
Solør vw veteranbilklubb. Bare å møte opp det vettu.
71  Forum / Snikk-snakk / VW veterantreff på Vålerbanen på: mai 17, 2015, 20:05:26 pm
Bilder og tekst fra treffet finner du her:
https://hauganfoto.wordpress.com/2015/05/17/veteran-vw-pa-valerbanen/

Jørn.
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen på: mai 12, 2015, 10:40:43 am
Bra tips Formula Vee, skal notere meg det.
Tenker at i fremtiden blir det sikkert full motoroverhaling og doble gassere og da blir dette med innstillinger enda vanskeligere, og bredbåndslambda kan nok gjøre jobben mer overkommelig.

Jørn.

73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endelig boble igjen - 1974 Jeans på: mai 10, 2015, 18:55:32 pm
BILDEEEEEER!  Osteaktig
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 73mod på: mai 10, 2015, 18:55:05 pm
JADA, Alt ordner seg til slitt vettu  Gliser

Blir den kjørbar i sommer da, tror du?
75  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 10, 2015, 18:04:21 pm
Da er kjøretesten utført. Full gass på tredjegir over et passende strekke, av med motoren og rull inn på busstoppet.  Ut med pluggene: De så slik ut:
[attachment=1]

Så konklusjonen ble. Hadde for diger hoveddyse. 127, 5 er nok mer passe. Denne pluggen ser nemlig rimelig perfekt ut.
Takk til BeetleBug og alle andre som bidro. Nå har jeg også bytta olje og er klar for sommeren!
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen på: mai 10, 2015, 08:37:18 am
Fikk plutselig sota plugger etter en hamartur. For å stille rett diagnose fikk jeg dette tipset av beetlebug:

Jeg vet at det ikke er en enkel jobb å bytte plugger på våre biler men her er en god, gammel racetest du kan prøve. 
1) Bytt til nye plugger
2) Start bilen og la den gå på tomgang (god og varm)
3) Stopp og ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på tomgangskretsen= magre ut tomgangskretsen

4) Er pluggene fine og hvite så setter du dem på plass igjen. Er dem sotete bytter du til nye plugger igjen.
5) Start bilen, kjør og plant gassen i 3de giret. Slå motoren av direkte fra fullgass
6) Ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på fullgassdysa.

MvhBB

Driver nå med uttesting. Hele tråden om sot på plugger finnes her : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65064.0.html

Jørn
77  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 09, 2015, 16:23:28 pm
Første del av testen er utført  Gliser
Kjørte bilen varm, bytta plugger og kjørte den på tomgang i 5 minutter. Plugga så fortsatt ut som om de var ny:
[attachment=1]

Skal teste kjøring i morgen.
78  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 07, 2015, 10:22:54 am
Da har jeg bestilt BP5HS (NGK) som hentes på mekonomen i morgen, og så blir det testing!
Blir steike artig. Lover å følge opp med bilder, så kanskje andre vil prøve racetesten til Beetlebug  Osteaktig

Jørn.
79  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Innsug DP 1600 på: mai 07, 2015, 10:12:55 am
PM
80  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Innsug DP 1600 (Har kjøpt) på: mai 07, 2015, 09:10:26 am
Trenger den biten som står under forgasseren (34 pict 3) med forvarmingsrør som ikke er tett...
Noen som har?

Jørn.
81  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 73mod på: mai 05, 2015, 21:38:09 pm
tips til lufting; start med høyre bak, så venstre. Pass på å dra (fysisk dra altså) pedalen helt tilbake, ellers renner ikke ny væske inn. Litt trykk i tanken fremme kan også gjøre underverker.

Du er da flink å holde fremdriften i gang! Blir flottings.
82  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min VW 1300S '73 (Mini prosjekt) på: mai 05, 2015, 21:34:16 pm
Dette var et artig prosjekt. Kjør på med egen stil, blir bil med særpreg da  Blunker
Jeg liker'n.
83  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 05, 2015, 15:05:22 pm
Har kjørt med Denso W16FS-U (som tilsvarer NGK BR5HS)
Kjørte med NGK B5HS i forfjor (har fortsatt disse liggende som "reserve" på langturer)

tabell: http://www.clubplug.net/bosch_ngk.html

Ser at Bosch WR8AC (som feks Unneberg selger) tilsvarer NGK BR5HS.
 
Betyr ikke den R'en bare at pluggen er støydempet i forhold til radiostøy?

84  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 05, 2015, 09:21:25 am
HAHA, det var jo en enkel og genial test.  Gliser

Skal kjøpe inn nye plugger og legge ut bilder etter test en og to.

Blir artig  Gliser


Jørn.
85  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 05, 2015, 07:03:19 am
Det har jeg ikke tenkt på Squareback. Kjører på 132,5 nå. Kjørte på den i hele fjor sommer og det gikk veldig fint det. MEN, kanskje det er marginale greier, så om jeg setter på 127,5, så kanskje det hele kommer seg litt. Det skal jeg pinadø gjøre.  Osteaktig

Jørn.

86  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 04, 2015, 18:22:49 pm
Refleksjoner fra sofakroken.

Tungt regnvær gjør at det er lite fristende å dra i gang i garasjen med påfølgende prøvekjøring, så da blir det å prøve å lese seg litt opp på emnet "pluggene mine soter" istedenfor  Blunker. Og her finnes det mye artig lesestoff på nettet! (dessverre mye tull).

1. Pluggene mine er tørrsota, ikke våtsota/oljefilm.
[attachment=1]
I følge haynes skyldes det "over-rich fuel mixture". - Sjekk forgasser (blandingen), luftfilter, høyde i flottørkammer og choke.


I følge haynes skal pluggene blir våtesota/oljeaktig om man har dårlige stempelringer eller ventilstyringer.  Mine er altså tørre, så da håper jeg vi kan utelukke full motoroverhaling en stund til  Gliser

2. I bentley står det (kap 2, vers 5.1) at om plugger soter opp raskt og man opplever "misfire", kan dette skyldes for høyt trykk på flottørventilen, eller lekkasje fra flottør, eller flottørventilen lukker ikke.

Vel, den er ikke lekk, jeg har nå satt på ny ventil, men å sjekke trykket har jeg ikke utstyr til.

Så da må jeg fikse nye plugger og så hadde det vært artig med en test på verksted som kan måle AF. Har uansett skrudd blandingen inn en halv turn, men mangler altså prøvekjøring. PS Choken slår seg av så snart motoren er varm, ikke noe tull der.

Fra sofaen, Jørn Kristensen, over til studio.



87  Forum / Snikk-snakk / Nå kan man ha frostveske i bobla på: mai 04, 2015, 13:29:19 pm
  Osteaktig
[attachment=1]
88  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 04, 2015, 12:01:41 pm
Hmmm, dette må man jo teste. Luftfilteret var nytt i fjor og er ikke så mye brukt, så jeg tror ikke det er slik at luftfilteret gjør at motoren får for lite luft. Dessuten har jeg litt ekstra hull i lokket på baksiden over filterelementet og har kappa tuten noe så ikke filteret skal være en flaskehals.
[attachment=1]

Med takrenne og greier  Gliser
[attachment=2]

Men en slik test, ville jo gjøre at man kan justere blandingen skikkelig fint, og ikke bare på måfå og via analyse av (sota) plugger.

Skal høre litt rundt i Elverum og se hvor det er hjelp å få :-)

Takk for svar. Det setter jeg pris på.

Jørn.
89  Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger på: mai 04, 2015, 10:50:34 am
Takker for tips. Oljelekkasjon via ventilstyringer og stempelringer orker vi ikke akkurat nå  Gliser så da tar vi tak i måling av AF og varmere plugger.
Så da lurer jeg bare på en bitte liten ting. Hvordan måler man AF? Lambdasonde? Eller?

(grønn på dette området med målinger, men det er i ferd med å komme seg... Blunker )

Jørn.

90  Forum / Problemløseren / Mye sot på tennplugger på: mai 04, 2015, 07:50:30 am
Et kjent og kjært emne som gir rom for ekstremt mye forskning på egen motor. Jada...
Hadde ikke dette problemet i fjor sommer, men har dukket opp nå.  Sint

Motor er 1600 dobbelport, rimelig original, men grenrør, litt porta topper og innsug.

Har renset og justert forgasser, inkludert akspumpe. (34 pict 3)
Har justert stift. (ny i fjor)
Har justert ventiler.
Har justert tenning. (SVDA)
Pluggene er ikke byttet, men var ny i fjor. (Denso)
Kondensator og coil også bare ett år gammel.
Fordelerlokk og pluggledninger er ca to år gamle.


Bilen går som en drøm når pluggene er nyrenset, men soter seg altså til igjen.
Kjør på, hva gjør jeg nå?  Hæ


Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 15
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!