Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 15
|
62
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: panser og dører 1303s
|
på: juni 19, 2015, 21:03:11 pm
|
Holder til i Elverum BP 73. Skal vel litt rundt i sommer, så en Oslotur er ingen heft. Vil avvente litt og se hva folk har liggende. Skulle noe i gull dukke opp, er jo det det enkleste for da er panseret rett farge på undersiden og dørene på innsiden.
|
|
|
63
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / panser og dører 1303s
|
på: juni 19, 2015, 16:34:07 pm
|
Ønsker å kjøpe panser til gullbobla mi, ei 1973 1303s. Må være i fin stand (og gjerne i rett farge om noen har)
Ønsker å kjøpe dører til samme bil. Må være i fin stand (og gjerne i rett farge om noen har)
Ta kontakt om du har noe, så får vi se om det blir "bolt on" eller lakkjobb på meg ;-)
[attachment=1] Mener denne fargen heter Maya Gold.
Jørn.
|
|
|
64
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen
|
på: juni 12, 2015, 19:55:42 pm
|
Nye dempere fremme kjøpt inn. Synes bilen er for stiv, så skal teste vanlige oljedempere. Kjøpt til hyggelig pris hos Dalhems (390,-). [attachment=1]
|
|
|
65
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: OPPFORDRING! Bruk forumet. ;-)
|
på: juni 11, 2015, 09:18:07 am
|
Når det gjelder TV, så finnes det et program som heter "bilfikserne" på Discovery. Det er ganske så bra De har fiksa både boble og buss og thing og.... Men jeg er såklart helt enig med trådstarter. Forum er utrolig mye bedre enn FB. Ikke minst pga at det kan søkes på tråder og finne gamle tråder som kan være til god hjelp. Jørn.
|
|
|
72
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen
|
på: mai 12, 2015, 10:40:43 am
|
Bra tips Formula Vee, skal notere meg det. Tenker at i fremtiden blir det sikkert full motoroverhaling og doble gassere og da blir dette med innstillinger enda vanskeligere, og bredbåndslambda kan nok gjøre jobben mer overkommelig.
Jørn.
|
|
|
75
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 10, 2015, 18:04:21 pm
|
Da er kjøretesten utført. Full gass på tredjegir over et passende strekke, av med motoren og rull inn på busstoppet. Ut med pluggene: De så slik ut: [attachment=1]
Så konklusjonen ble. Hadde for diger hoveddyse. 127, 5 er nok mer passe. Denne pluggen ser nemlig rimelig perfekt ut. Takk til BeetleBug og alle andre som bidro. Nå har jeg også bytta olje og er klar for sommeren!
|
|
|
76
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303s gullklumpen
|
på: mai 10, 2015, 08:37:18 am
|
Fikk plutselig sota plugger etter en hamartur. For å stille rett diagnose fikk jeg dette tipset av beetlebug: Jeg vet at det ikke er en enkel jobb å bytte plugger på våre biler men her er en god, gammel racetest du kan prøve. 1) Bytt til nye plugger 2) Start bilen og la den gå på tomgang (god og varm) 3) Stopp og ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på tomgangskretsen= magre ut tomgangskretsen 4) Er pluggene fine og hvite så setter du dem på plass igjen. Er dem sotete bytter du til nye plugger igjen. 5) Start bilen, kjør og plant gassen i 3de giret. Slå motoren av direkte fra fullgass 6) Ta ut pluggene. Sot = for mye fuel på fullgassdysa. MvhBB Driver nå med uttesting. Hele tråden om sot på plugger finnes her : http://www.vwnorge.no/index.php/topic,65064.0.htmlJørn
|
|
|
77
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 09, 2015, 16:23:28 pm
|
Første del av testen er utført Kjørte bilen varm, bytta plugger og kjørte den på tomgang i 5 minutter. Plugga så fortsatt ut som om de var ny: [attachment=1] Skal teste kjøring i morgen.
|
|
|
78
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 07, 2015, 10:22:54 am
|
Da har jeg bestilt BP5HS (NGK) som hentes på mekonomen i morgen, og så blir det testing! Blir steike artig. Lover å følge opp med bilder, så kanskje andre vil prøve racetesten til Beetlebug Jørn.
|
|
|
81
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1303 73mod
|
på: mai 05, 2015, 21:38:09 pm
|
tips til lufting; start med høyre bak, så venstre. Pass på å dra (fysisk dra altså) pedalen helt tilbake, ellers renner ikke ny væske inn. Litt trykk i tanken fremme kan også gjøre underverker.
Du er da flink å holde fremdriften i gang! Blir flottings.
|
|
|
85
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 05, 2015, 07:03:19 am
|
Det har jeg ikke tenkt på Squareback. Kjører på 132,5 nå. Kjørte på den i hele fjor sommer og det gikk veldig fint det. MEN, kanskje det er marginale greier, så om jeg setter på 127,5, så kanskje det hele kommer seg litt. Det skal jeg pinadø gjøre. Jørn.
|
|
|
86
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 04, 2015, 18:22:49 pm
|
Refleksjoner fra sofakroken. Tungt regnvær gjør at det er lite fristende å dra i gang i garasjen med påfølgende prøvekjøring, så da blir det å prøve å lese seg litt opp på emnet "pluggene mine soter" istedenfor . Og her finnes det mye artig lesestoff på nettet! (dessverre mye tull). 1. Pluggene mine er tørrsota, ikke våtsota/oljefilm. [attachment=1] I følge haynes skyldes det "over-rich fuel mixture". - Sjekk forgasser (blandingen), luftfilter, høyde i flottørkammer og choke. I følge haynes skal pluggene blir våtesota/oljeaktig om man har dårlige stempelringer eller ventilstyringer. Mine er altså tørre, så da håper jeg vi kan utelukke full motoroverhaling en stund til 2. I bentley står det (kap 2, vers 5.1) at om plugger soter opp raskt og man opplever "misfire", kan dette skyldes for høyt trykk på flottørventilen, eller lekkasje fra flottør, eller flottørventilen lukker ikke. Vel, den er ikke lekk, jeg har nå satt på ny ventil, men å sjekke trykket har jeg ikke utstyr til. Så da må jeg fikse nye plugger og så hadde det vært artig med en test på verksted som kan måle AF. Har uansett skrudd blandingen inn en halv turn, men mangler altså prøvekjøring. PS Choken slår seg av så snart motoren er varm, ikke noe tull der. Fra sofaen, Jørn Kristensen, over til studio.
|
|
|
88
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 04, 2015, 12:01:41 pm
|
Hmmm, dette må man jo teste. Luftfilteret var nytt i fjor og er ikke så mye brukt, så jeg tror ikke det er slik at luftfilteret gjør at motoren får for lite luft. Dessuten har jeg litt ekstra hull i lokket på baksiden over filterelementet og har kappa tuten noe så ikke filteret skal være en flaskehals. [attachment=1] Med takrenne og greier [attachment=2] Men en slik test, ville jo gjøre at man kan justere blandingen skikkelig fint, og ikke bare på måfå og via analyse av (sota) plugger. Skal høre litt rundt i Elverum og se hvor det er hjelp å få :-) Takk for svar. Det setter jeg pris på. Jørn.
|
|
|
89
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mye sot på tennplugger
|
på: mai 04, 2015, 10:50:34 am
|
Takker for tips. Oljelekkasjon via ventilstyringer og stempelringer orker vi ikke akkurat nå så da tar vi tak i måling av AF og varmere plugger. Så da lurer jeg bare på en bitte liten ting. Hvordan måler man AF? Lambdasonde? Eller? (grønn på dette området med målinger, men det er i ferd med å komme seg... ) Jørn.
|
|
|
90
|
Forum / Problemløseren / Mye sot på tennplugger
|
på: mai 04, 2015, 07:50:30 am
|
Et kjent og kjært emne som gir rom for ekstremt mye forskning på egen motor. Jada... Hadde ikke dette problemet i fjor sommer, men har dukket opp nå. Motor er 1600 dobbelport, rimelig original, men grenrør, litt porta topper og innsug. Har renset og justert forgasser, inkludert akspumpe. (34 pict 3) Har justert stift. (ny i fjor) Har justert ventiler. Har justert tenning. (SVDA) Pluggene er ikke byttet, men var ny i fjor. (Denso) Kondensator og coil også bare ett år gammel. Fordelerlokk og pluggledninger er ca to år gamle. Bilen går som en drøm når pluggene er nyrenset, men soter seg altså til igjen. Kjør på, hva gjør jeg nå?
|
|
|
|