Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
|
181
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 12, 2016, 17:54:45 pm
|
Sitter og skal bestille meg eksosanlegg Blir et CSP Python med varmepotter, men får ikke bestemt meg om jeg skal gå for 42 eller 45 mm Vil jeg miste noe bunndrag ved å gå for 45 og vil jeg miste noe toppeffekt ved å gå for 42 Mange bekymringer når man skal leke motorbygger 2275cc Topper: CB Mini wedge port 42x37,5 Kam: Engle W-125 med 1,25 vipper Forgassere: 2x 44 weber IDF Komp: 9,5:1
|
|
|
184
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 01, 2016, 12:14:33 pm
|
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør. CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull! Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper.. Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV[attachment=1] Jeg har Scat sine BIG MOUTH O-RING SEALED PUSHROD TUBES Eliminates pushrod rubbing against tube walls Spring loaded for sealing tension + easy installation 6061-T6 sleeves are sealed together with Viton O-rings 20% Bigger in diameter than stock Men når jeg ser på bildene fra dine, tror jeg jommen jeg har montert de feil vei. Skal prøve å snu de først. Finner ikke noen delte på CB sidene som er for løft over 1.1?
|
|
|
185
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: februar 01, 2016, 11:10:16 am
|
Sliter med vippearm/støtstenger opplegget mitt Det var kun 0,7 shims å få til vippearmene mine Svar fra Scat "The only shims made for what you have its 20200, no other shims will fit your shaft." Men det ble ikke så værst når jeg byttet alle shimsene til nye. Men når jeg monterer sammen støtstengene og vippearmene, så er det noe galt [attachment=1] Støtstengene tar skikkelig i Støtstangrøra og støtstengene ligger helt på den ene siden av røra. Her med normal ventilklaring [attachment=2] Her ved ca halvt løft Vippearmene ligger der de skal i forhold til ventilstammen, så jeg får ikke justert de til siden Justeringskruene på vippearmene er også passe nedskrudd når klaring er justert (oljehullene flukter) [attachment=3] Kan jeg ha montert røra feil vei? Men det vil vel ikke hjelpe på at støtstanga ligger så langt til den ene siden
|
|
|
186
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: januar 28, 2016, 13:36:45 pm
|
Har ikke fått montert vippestellet, da jeg fant ut at det må litt shimsing til på akselen først, så shims må bestilles
Har fått målt opp endeslakken, men må vist bestille opp et shims der også, før jeg kan sette det sammen [attachment=1]
|
|
|
187
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: januar 28, 2016, 13:30:02 pm
|
Nå er det endelig blitt varmere her på Østlandet, så det går an å få gjort litt (har ikke oppvarmet garasje) Jeg har endelig fått sammen til long-blokk [attachment=4] Tettet det beryktede hullet mitt med silikon som skal tåle høy varme. trykket så hardt på sprøyta mi for å være sikker på at silikonen kom til overalt at sprøyta knakk [attachment=1] [attachment=2] Og ja, jeg har husket glemmeblekket [attachment=3]
|
|
|
188
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: bygge motor
|
på: januar 09, 2016, 20:44:23 pm
|
88 mm boring noe som gir 1680 cc , men mange mener at sylinderveggene da blir for tynne du får også 88 sett med tykkere sylindervegger, men da er det ikke "slip on" lenger dvs. At blokka må taes opp
|
|
|
189
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: januar 04, 2016, 21:39:25 pm
|
Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene.
Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.
De fjørene som følger med fra CB duger dessverre ikke i lengden da min erfaring er at dem mister trykk raskt. Og med for lite fjørtrykk så begynner ting å skje raskt. Har du i tillegg dårlig oljetrykk så har motoren din liten Jeg mener du skal kontakte JPM vedr din kam. Han kan svare deg på om du kan benytte den igjen med ett nytt sett løftere og nye ventilfjører. Mvh BB Trodde JPM kammene omtrent ikke krevde noe fjørtrykk ser det nevnes i tråder at de krever godt under 1/2 parten av fjørtrykket som en "normal" kam må ha Dette lover ikke godt for min motor med CB fjører og vanlig kam
|
|
|
190
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: januar 02, 2016, 18:46:48 pm
|
Har tatt finpussen på portinga av toppene i dag Er ferdig CNC freste fra CB, men finpussen må man gjøre selv. Ikke så mye jobb, måtte ta endel i overgangen mellom ventilsete og topp Bilde slik de så ut fra esken [attachment=1]
|
|
|
193
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / mini wedge port
|
på: januar 02, 2016, 11:13:59 am
|
Har demontert fjærer/ventiler i mine nye CB mini wedge port topper for å ta finpussen etter CNC fresinga Ser at det ikke er montert noen o-ring/oljetetting på ventilstammene, Skal det ikke være det?
|
|
|
195
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: desember 21, 2015, 12:02:30 pm
|
Har prøvemontert sylindre og topper med vippearmer [attachment=1] Har brukt et shims på 1mm under sylinder og 1 mm kobbershims over Kobbershimset målte 1,1mm fra esken, men etter at toppen var dratt til med riktig moment, målte de veldig nære 1mm Dette gir meg en komp på 9,5 og en klaring mellom stempel/topp på 1,3mm [attachment=2] Prøvemontert vippearmene og målt ut lengden på støtstengene ventilene ble målt til å ha et løft på 13,20 mm, det er på grensen, da fjærene som er montert i CB toppene ble oppgitt (fra CB) til å klare et løft på 13,40. (Synes det er litt rart, da fjærene fortsatt kunne presses 4,35 mm ned når ventilene hadde full åpning) Klaringen mellom stempel og ventiler ble målt til over 2,5 mm, så det bør gå greit [attachment=3] Støtstengene måtte kappes mye (ble kortere enn originale) noe som førte til at jeg måtte bore ca 6-7 mm ekstra ned i hullet der endene presses inn Synes geometrien ble ok. bildet over er med ventilen halveis åpen [attachment=4] Er gnien, så jeg lagde meg min egen justerbar støtstang, men fjærtrykket var såpass at hele konstruksjonen min bøyde seg
|
|
|
196
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: desember 18, 2015, 18:44:31 pm
|
Har begynt å arbeide videre med motoren [attachment=1] Når jeg dro motoren med sylindre og stempler rundt, syntes jeg den "buttet" litt imot på et punkt og tok en ekstra sjekk. Det viste seg at stemplene såvidt tok i blokka i nedre posisjon. Hadde liten lyst til å demontere blokka og frese opp, med div. timer rengjøringen etterpå, så jeg tok av litt på stemplene istedet. Måtte uansett justere litt på vekta på stemplene da vekta på de varierte med drøye 3 gram [attachment=2] Før [attachment=3] Etter
|
|
|
199
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: november 28, 2015, 22:38:43 pm
|
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester [attachment=1]
Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra. bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61 et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt [attachment=2]
De nye tromlene har heller ikke hull for disse. Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet. Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse
Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet? [attachment=3] [attachment=4]
Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-) kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig. Lykke til. Det skal jeg gi et forsøk
|
|
|
200
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: november 28, 2015, 18:20:19 pm
|
[attachment=1] Spindel ferdig montert [attachment=2] Monteringsplata til bremsepumpa montert [attachment=3] CSP bremser montert [attachment=4] Det ble god klaring med de originale 5-hulls 1961 mod felgene, men jeg må bytte til hjulmuttere (ball seat R14)
|
|
|
201
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: november 28, 2015, 18:06:18 pm
|
Da har jeg fått snudd bilen og begynt på forstilling/bremser Har montert forstilling m/senkere (puma) Det var en grei jobb, det eneste som dukket opp var at gjengene til øvre støtdemperfeste ikke er likt, så jeg må kjøpe meg noen nye bolter før jeg får montert demperne [attachment=2] Leddboltene i spindelene var slitt, så disse ble byttet sammen med foringene. Kingboltene fant jeg ikke noe galt med, så de beholdt jeg Byttet også alt av styrestag og ledd [attachment=1] Har montert ny bremsepumpe (2 krets) og monteringsett fra CSP, men som det pleier å være med ombygging var det ikke bare å bolte det fast. Avstandshylsa tok i karosseriet, så jeg måtte kappe av en bit og boltene som fulgte med for å feste pumpa var akkurat litt for korte Det originale bremserøret på høyre side foran blir også for kort og det ene røret som følger med i settet er også altfor kort, så det må brukes på venstre side foran
|
|
|
205
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: oktober 26, 2015, 16:33:50 pm
|
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester [attachment=1]
Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra. bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61 et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt [attachment=2]
De nye tromlene har heller ikke hull for disse. Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet. Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse
Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet? [attachment=3] [attachment=4]
|
|
|
206
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: oktober 15, 2015, 21:32:14 pm
|
[attachment=1] utløserakselen til clutchen var slitt så jeg bestilte et nytt sett med forsterket aksel, lager og fjær. Settet var fra bugpack. Jeg lurer på hva den fjæra som fulgte med var lagd av? jeg trykket clutch armen en gang tilbake for å kjenne om fjøra var noe hardere enn den originale. Det var den, men når den ble bøyd, gikk den ikke tilbake, den ble bare bøyd Så det ble å montere tilbake den originale fjøra [attachment=2]
|
|
|
207
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: oktober 15, 2015, 21:14:51 pm
|
Fortsetter arbeide med gearkassa [attachment=1] Montert på det første dekselet [attachment=2] Montert sammen superdiffen med planetdrev [attachment=3] Monterte først sammen uten kronhjulet på, shimset til jeg fikk ca. 0,20mm målt med bladsøker under sidedekselet. Preloud ble i overkant av 5 LBS når jeg skrudde det sammen Backlash ble justert etter "fingerspitsgefyl metoden" til nøyaktig 0,15 Må si det var en drittjobb, da det måtte demonteres/monteres flere ganger før jeg ble fornøyd og det var noe herk å få demontert og montert, da deksler og lager satt veldig trangt Når jeg endelig var fornøyd og skulle montere aksler m/drev, viste det seg at diffen var for trang i område over låseringene. Hullet var 0,05 mm mindre enn drevet Så da var det bare å demontere diffen ennå en gang og få slipt av så jeg fikk montert drevet [attachment=4] Ferdig til å montere i bil
|
|
|
208
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse
|
på: oktober 02, 2015, 17:38:30 pm
|
Ble bare surr med forrige innlegg så prøver en gang til Har fått gjort litt på gearkassa [attachment=1] Har fått gjenget opp hullene i kassa og montert plugger [attachment=2] Huset er lakkert [attachment=3] Gearkassa er sjekket og montert sammen igjend [attachment=4] Da er gearkassa ferdig. Venter på superdiffen, skulle komme til uka Så da er det bare å håpe at den hopper ut av gear når jeg skal prøve den, slik at jeg får brukt de fancy pluggene mine
|
|
|
|