april 20, 2024, 04:37:13 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
181  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 12, 2016, 17:54:45 pm
Sitter og skal bestille meg eksosanlegg  Glad
Blir et CSP Python med varmepotter, men får ikke bestemt meg om jeg skal gå for 42 eller 45 mm Tvilende
Vil jeg miste noe bunndrag ved å gå for 45 Hæ og vil jeg miste noe toppeffekt ved å gå for 42 Hæ
Mange bekymringer når man skal leke motorbygger Rekker tunge

2275cc
Topper: CB Mini wedge port 42x37,5
Kam: Engle W-125 med 1,25 vipper
Forgassere: 2x 44 weber IDF
Komp: 9,5:1



182  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 13:15:40 pm
Se der ja, straks bedre. Det er i toppen det er mest bevegelse, så der den store diameteren skal være. Glad
Hvilke støtstenger kjører du med?

Jeg bruker disse alu. stengene fra CB
http://www.cbperformance.com/ProductDetails.asp?ProductCode=1627
183  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 12:33:27 pm
Da har jeg snudd et rør og det ble stor suksess

[attachment=1]
Har snudd det ytterste røret og det ble god klaring  Glad
Snakker om amatør, får ta meg en tur til byen i morra og levere inn fagbrevet mitt  Gliser Gliser
184  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 12:14:33 pm
Anbefaler deg å kjøpe skikkelige rør.
CB sine "Race"-rør er fine - samme som Kalle nevner ovenfor. Selv kjører meg med CSP fjærbelastede - JPM utgaven. Dyre - men de holder tett - og er gode som gull!

Her ser du hvordan det ser ut inne i mine topper..

Bilde i full størrelse om det er uklart: http://1drv.ms/1Q6vPxV

[attachment=1]

Jeg har Scat sine
BIG MOUTH O-RING SEALED PUSHROD TUBES
Eliminates pushrod rubbing against tube walls
Spring loaded for sealing tension + easy installation
6061-T6 sleeves are sealed together with Viton O-rings
20% Bigger in diameter than stock

Men når jeg ser på bildene fra dine, tror jeg jommen jeg har montert de feil vei. Tvilende
Skal prøve å snu de først.
Finner ikke noen delte på CB sidene som er for løft over 1.1?
185  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: februar 01, 2016, 11:10:16 am
Sliter med vippearm/støtstenger opplegget mitt  Sint Sint Sint
Det var kun 0,7 shims å få til vippearmene mine
Svar fra Scat "The only shims made for what you have its 20200, no other shims will fit your shaft."
Men det ble ikke så værst når jeg byttet alle shimsene til nye.

Men når jeg monterer sammen støtstengene og vippearmene, så er det noe galt
[attachment=1]
Støtstengene tar skikkelig i Støtstangrøra og støtstengene ligger helt på den ene siden av røra.
Her med normal ventilklaring

[attachment=2]
Her ved ca halvt løft

Vippearmene ligger der de skal i forhold til ventilstammen, så jeg får ikke justert de til siden
Justeringskruene på vippearmene er også passe nedskrudd når klaring er justert (oljehullene flukter)

[attachment=3]
Kan jeg ha montert røra feil vei?
Men det vil vel ikke hjelpe på at støtstanga ligger så langt til den ene siden  Hæ Hæ

186  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: januar 28, 2016, 13:36:45 pm
Har ikke fått montert vippestellet, da jeg fant ut at det må litt shimsing til på akselen først, så shims må bestilles

Har fått målt opp endeslakken, men må vist bestille opp et shims der også, før jeg kan sette det sammen
[attachment=1]
187  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: januar 28, 2016, 13:30:02 pm
Nå er det endelig blitt varmere her på Østlandet, så det går an å få gjort litt (har ikke oppvarmet garasje)

Jeg har endelig fått sammen til long-blokk  Osteaktig
[attachment=4]

Tettet det beryktede hullet mitt med silikon som skal tåle høy varme. trykket så hardt på sprøyta mi for
å være sikker på at silikonen kom til overalt at sprøyta knakk  Gliser
[attachment=1]
[attachment=2]

Og ja, jeg har husket glemmeblekket  Gliser
[attachment=3]

 
188  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: bygge motor på: januar 09, 2016, 20:44:23 pm
88 mm boring noe som gir 1680 cc  , men mange mener at sylinderveggene da blir for tynne
du får også 88 sett med tykkere sylindervegger, men da er det ikke "slip on" lenger dvs. At blokka må taes opp
189  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 04, 2016, 21:39:25 pm
Usikker på fjørtrykket fasktisk... Er de fjørene som fulgte med i CB Los Panchitos toppene.

Hvis løfterne er "kast", må jeg da bytte kammen også? Kan jeg evt bytte en eller to løftere? Dette er JPM kam/løftere.

De fjørene som følger med fra CB duger dessverre ikke i lengden da min erfaring er at dem mister trykk raskt. Og med for lite fjørtrykk så begynner ting å skje raskt. Har du i tillegg dårlig oljetrykk så har motoren din liten

Jeg mener du skal kontakte JPM vedr din kam. Han kan svare deg på om du kan benytte den igjen med ett nytt sett løftere og nye ventilfjører.

Mvh
BB

Trodde JPM kammene omtrent ikke krevde noe fjørtrykk  Sjokkert ser det nevnes i  tråder at de krever godt under 1/2 parten av fjørtrykket som en "normal" kam må ha
Dette lover ikke godt for min motor med CB fjører og vanlig kam
190  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: januar 02, 2016, 18:46:48 pm
Har tatt finpussen på portinga av toppene i dag Glad
Er ferdig CNC freste fra CB, men finpussen må man gjøre selv.
Ikke så mye jobb, måtte ta endel i overgangen mellom ventilsete og topp
Bilde slik de så ut fra esken
[attachment=1]
191  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: ØK: 5.5" VW Journal råder på: januar 02, 2016, 18:35:40 pm
Har et sett SCAT I-BEAM råder med ARP 2000 bolter hvis det kan friste
Nye i eske, kun prøvemontert den ene
192  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: mini wedge port på: januar 02, 2016, 14:54:02 pm
Godt nytt år  Glad flott da setter jeg det sammen slik det var uten o-ring
193  Forum / Teknisk, teori og praksis / mini wedge port på: januar 02, 2016, 11:13:59 am
Har demontert fjærer/ventiler i mine nye CB mini wedge port topper for å ta finpussen etter CNC fresinga
Ser at det ikke er montert noen o-ring/oljetetting på ventilstammene, Skal det ikke være det?
194  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: desember 22, 2015, 18:06:38 pm
Husk at maks bøyemoment er midt på stangen... Gliser
Ja, var nok ikke så lurt å lage justering der. Gliser
Får håpe det går bedre med de nye støtstengene når jeg starter opp. Bruker aluminium stenger fra CB
195  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: desember 21, 2015, 12:02:30 pm
Har prøvemontert sylindre og topper med vippearmer
[attachment=1]

Har brukt et shims på 1mm under sylinder og 1 mm kobbershims over
Kobbershimset målte 1,1mm fra esken, men etter at toppen var dratt til med riktig moment, målte de veldig nære 1mm
Dette gir meg en komp på 9,5 og en klaring mellom stempel/topp på 1,3mm
[attachment=2]

Prøvemontert vippearmene og målt ut lengden på støtstengene
ventilene ble målt til å ha et løft på 13,20 mm, det er på grensen, da fjærene som er montert i CB toppene ble oppgitt (fra CB)
til å klare et løft på 13,40.
(Synes det er litt rart, da fjærene fortsatt kunne presses 4,35 mm ned når ventilene hadde full åpning)
Klaringen mellom stempel og ventiler ble målt til over 2,5 mm, så det bør gå greit
[attachment=3]

Støtstengene måtte kappes mye (ble kortere enn originale) noe som førte til at jeg måtte bore ca 6-7 mm ekstra ned i hullet der endene presses inn
Synes geometrien ble ok. bildet over er med ventilen halveis åpen
[attachment=4]

Er gnien, så jeg lagde meg min egen justerbar støtstang, men fjærtrykket var såpass at hele konstruksjonen min bøyde seg  Gliser Gliser

196  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: desember 18, 2015, 18:44:31 pm
Har begynt å arbeide videre med motoren
[attachment=1]
Når jeg dro motoren med sylindre og stempler rundt, syntes jeg den "buttet" litt imot på et punkt og tok en ekstra sjekk.
Det viste seg at stemplene såvidt tok i blokka i nedre posisjon. Trist

Hadde liten lyst til å demontere blokka og frese opp, med div. timer rengjøringen etterpå, så jeg tok av litt på stemplene istedet.
Måtte uansett justere litt på vekta på stemplene da vekta på de varierte med drøye 3 gram  Glad

[attachment=2]
Før

[attachment=3]
Etter



197  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Super diff til swing aksel på: desember 14, 2015, 22:17:24 pm
En hundrelapp med frakt?
198  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Super diff til swing aksel på: desember 14, 2015, 16:46:16 pm
Har en slik en, som satt i super-diffen min, hvis det er den du mener
[attachment=1]
199  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: november 28, 2015, 22:38:43 pm
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester
[attachment=1]

Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra.
bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61
et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt
[attachment=2]

De nye tromlene har heller ikke hull for disse.
Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er
dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet.
Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse

Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?
[attachment=3]
[attachment=4]


Du kan enkelt reparere røret til "oil reflector" .... hvis du tar ett kopperrør(bremserør eller lignende) og splitter det på langs, kan du tre det inn i røret til "oil reflector" og sveise det, kopperrøret kan du trekke ut etterpå :-)  kopperrøret fester seg ikke i stålrøret når du sveiser, sikkert lettest med mig.

Lykke til.

Det skal jeg gi et forsøk  Glad
200  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: november 28, 2015, 18:20:19 pm
[attachment=1]
Spindel ferdig montert

[attachment=2]
Monteringsplata til bremsepumpa montert

[attachment=3]
CSP bremser montert  Gliser

[attachment=4]
Det ble god klaring med de originale 5-hulls 1961 mod felgene, men jeg må bytte til hjulmuttere (ball seat R14)
201  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: november 28, 2015, 18:06:18 pm
Da har jeg fått snudd bilen og begynt på forstilling/bremser  Glad
Har montert forstilling m/senkere (puma)
Det var en grei jobb, det eneste som dukket opp var at gjengene til øvre støtdemperfeste ikke er likt, så jeg må kjøpe meg noen nye bolter før jeg får montert demperne

[attachment=2]
Leddboltene i spindelene var slitt, så disse ble byttet sammen med foringene. Kingboltene fant jeg ikke noe galt med, så de beholdt jeg
Byttet også alt av styrestag og ledd

[attachment=1]
Har montert ny bremsepumpe (2 krets) og monteringsett fra CSP, men som det pleier å være med ombygging var det ikke bare å bolte det fast.
Avstandshylsa tok i karosseriet, så jeg måtte kappe av en bit og boltene som fulgte med for å feste pumpa var akkurat litt for korte
Det originale bremserøret på høyre side foran blir også for kort og det ene røret som følger med i settet er også altfor kort, så det må brukes på venstre side foran





 
202  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Side gear til 1300s kasse på: november 12, 2015, 14:57:30 pm
fant du noe 1300bc? er interressert i dine vw61. pris?

Gratis  Gliser men koster vel 155,- i porto å sende og jeg får evt. ikke sendt de før etter helga
203  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Side gear til 1300s kasse på: november 11, 2015, 22:27:49 pm
Jeg har et par liggende, men kan ikke finne noe farge på dem
204  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Cb blackbox på: november 03, 2015, 17:49:00 pm
Har du fått prøvd boksen?
205  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: oktober 26, 2015, 16:33:50 pm
Gearkassa er montert med gule rhino uretan fester
[attachment=1]

Jeg vil beholde de korte akslene bak, så jeg har brukt de originale akslene/akselrøra.
bremsene bak blir også originalt, så jeg bruker de originale bremseskjoldene fra 61
et problem som har oppstått er at en "oil deflector" er ødelagt
[attachment=2]

De nye tromlene har heller ikke hull for disse.
Det jeg lurer på er om jeg kan bygge om til slik som de litt senere modellene er
dvs. ingen "oil reflector" men i stedet et returhull som fører bak bremseskjoldet.
Dette må da være en bedre løsning enn at olja renner ut på felgen til allmenn beskuelse

Vil dette være mulig ved kun å bytte dekselet til simringen og bore et hull til returen gjennom bremseskjoldet?
[attachment=3]
[attachment=4]
206  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: oktober 15, 2015, 21:32:14 pm
[attachment=1]
utløserakselen til clutchen var slitt så jeg bestilte et nytt sett med forsterket aksel, lager og fjær.
Settet var fra bugpack.
Jeg lurer på hva den fjæra som fulgte med var lagd av? jeg trykket clutch armen en gang tilbake for å kjenne om fjøra var noe hardere
enn den originale. Det var den, men når den ble bøyd, gikk den ikke tilbake, den ble bare bøyd Hæ
Så det ble å montere tilbake den originale fjøra
[attachment=2]
207  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: oktober 15, 2015, 21:14:51 pm
Fortsetter arbeide med gearkassa

[attachment=1]

Montert på det første dekselet

[attachment=2]

Montert sammen superdiffen med planetdrev

[attachment=3]

Monterte først sammen uten kronhjulet på, shimset til jeg fikk ca. 0,20mm målt med bladsøker under sidedekselet.
Preloud ble i overkant av 5 LBS når jeg skrudde det sammen
Backlash ble justert etter "fingerspitsgefyl metoden" til nøyaktig 0,15  Gliser
Må si det var en drittjobb, da det måtte demonteres/monteres flere ganger før jeg ble fornøyd og det var noe herk å få demontert og montert, da
deksler og lager satt veldig trangt  Sint Sint
Når jeg endelig var fornøyd og skulle montere aksler m/drev, viste det seg at diffen var for trang i område over låseringene.
Hullet var 0,05 mm mindre enn drevet  Hæ
Så da var det bare å demontere diffen ennå en gang og få slipt av så jeg fikk montert drevet  Sint

[attachment=4]

Ferdig til å montere i bil  Glad Glad
208  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: oktober 02, 2015, 17:38:30 pm
Ble bare surr med forrige innlegg så prøver en gang til  Sint
Har fått gjort litt på gearkassa

[attachment=1]
Har fått gjenget opp hullene i kassa og montert plugger

[attachment=2]
Huset er lakkert

[attachment=3]
Gearkassa er sjekket og montert sammen igjend

[attachment=4]
Da er gearkassa ferdig. Venter på superdiffen, skulle komme til uka
Så da er det bare å håpe at den hopper ut av gear når jeg skal prøve den, slik at jeg får brukt de fancy pluggene mine  Gliser Gliser
209  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ulv i fåreklær-med tilsynets velsignelse på: oktober 02, 2015, 17:18:40 pm
edit




210  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Girkasse tråden på: september 20, 2015, 22:28:02 pm
Flott! da satser jeg på det. Tror jeg legger på litt loctite også så jeg er sikker, det kan vel ikke skade
Sider: 1 ... 5 6 [7] 8 9 10
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!