Vis innlegg
|
Sider: [1]
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: september 06, 2022, 12:43:35 pm
|
Så var V6 nummer to plukket ned. Denne var veldig rusten innvendig. Den nok stått utendørs i årevis. Ikke veldig mye å ta vare på med den, men noe var det jo. Det ser ut som jeg skal klare å redde veiva og innsuget. Det kan flyttes over på blokka fra 2,6 literen. (2,8 og 2,6 deler samme blokk) Rådene går om hverandre også, så da kan jeg bruke de fra 2,6 literen. Så må jeg få tak i nye stempler til 2,8 literen. (Pluss pakninger, lager, bolter o.l. selvfølgelig) Noen bilder fra kaoset i garasjen legges ved. [attachment=1][attachment=2]
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: september 02, 2022, 23:02:50 pm
|
Takk for det Det er en stund siden site update, siden ting har gått alt for sakte.... Men omsider har jeg iallefall funnet ut at jeg må kaste 2,6 literen jeg kjøpte. (Taper 800 kroner gitt) Stemplene var for mye slitt til at jeg ville bruke dem igjen. Og man kan ikke kjøpe nye lenger. Derfor har jeg nå kjøpt en 2,8 liter V6 som deler veldig mye med 2,6 literen. Spennende å se hvor slitt den er. Men denne gangen skal det være mulig å kjøpe sye stempler i oversize om nødvendig. I mellomtidfen har jeg skaffet meg en IRS subframe. Eller bakstilling / travers på norsk. Denne er behøring slipet ned og fått et nytt med ny "lakk".
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: juni 28, 2022, 08:22:11 am
|
Da har jeg fått skrudd litt på den nye motoren. Girkasse er kjøpt inn, en TY754 Subaru kasse (Impreza GT) som skal kortes og reverseres med et kit fra subarugears. Har også bestilt en adapter plate fra dem som er til Tdi motorer, men den har samme boltmønsteret som audi V6, 1,8T, og V8. Tok noen mål for å bekrefte dette med Subarugears. Motoren har hatt et hardt liv. Det ser ikke vakkert ut inni. Men jeg plukker den helt ned, så ser jeg nøyaktig hva jeg har med å gjøre. Har troen på at jeg skal få den god som ny igjen. [attachment=1] [attachment=2]
|
|
|
10
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: juni 12, 2022, 18:05:08 pm
|
[attachment=1]
Yes, da er planene klare. Bilen forblir ikke EU godkjent inntil jeg blir ferdig med hele ombyggingen. Fikset tenningslås og blinklys mm. Men det skal nå uansett endres. Planen blir nå å putte inn en audi v6 2.8 eller 2.6. Har i dag hentet en 2.6. Mulig jeg bare bruker toppene fra den. Girkasse blir nok en 915 kasse fra Porsche 911. Men har også lirt på en 996 96.01 kasse. Men den er litt lang.
Så får vi se hvor mye tid jeg får lagt ned i bilen frem til neste sommer.
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: mars 28, 2022, 15:02:32 pm
|
Så var plutselig våren her! Det har kommet litt brått på at jeg må EU godkjenne bilen snart, men deler er ankommet nå i siste liten, så jeg får prøve å først få den EU godkjent før jeg går i gang videre med prosjektet. Søknaden for ombygging er besvart, og jeg har fått grønt lys til å begynne. Men som jeg var inne på, skal jeg først fikse et par ting. Det er blinklys relè, og start bryter som må ordnes. Håper jeg finner ut av nøkkelvrider problemet, men det kan nok tenkes at sylinderen / bryteren inni som er gåen. Til nå har jeg måttet bevege litt på ledningene ut av nøkkelbryteren for at den skal starte når den er vrang. Håper det kun er dårlig kontakt på kabelskoene.
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 19, 2021, 12:44:20 pm
|
Jeg har subaru 3,0 liter motor stående. Dette er en 6´er og er ikke mye større enn motoren som sitter der i ytre mål. Denne motoren har 245 hk uten turbo.
Hei Det kan bli interessant. Men foreløpig har jeg søkt om EJ20. Det er jo en lettere motor... Må inrømme at jeg har lekt med tanken om å ha en 6'er (EZ30 eller 36) baki der for å få en roligere gange og slippe alt en turbo fører med seg. Jeg tar kontakt dersom det blir aktuellt.
|
|
|
14
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 04, 2021, 13:28:15 pm
|
Fungerer greit.. Du må gjerne dele mer enn det Hvordan var det å montere kassa? Blir ikke det litt trangt baki ei boble? Burde gå brukbart med 158 Hk... Hva ligger 0-100 på sånn ca?
|
|
|
15
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem
|
på: november 02, 2021, 13:30:56 pm
|
Hei igjen. Det jeg ville gjort var å kjøre den litt med nye plugger, og så skru dem ut for å lese dem. Var sylinder 1 og 3 sotet? Det kan jo også peke på olje lekkasje inn i forbrenningskammeret via ventiltetningen. Dersom dette nå er byttet ut under overhalingen er nok det i orden igjen.
|
|
|
16
|
Forum / Problemløseren / Sv: Innsprut problem
|
på: november 02, 2021, 10:53:10 am
|
Hei du. Det er ikke alltid en tenningslampe fanger opp signalet godt nok. Har sett det flere ganger selv, og da blir det vanskelig å diagnostisere med tenning/timing. Det at det ser ut som det er dårlig forbrenning i noen sylindre kan skyldes så mye annet enn tenning. (Dyser, falsk luft, justering av individuelle spjeld, mm) Så kanskje du jager et problem som ikke eksisterer, men at det er test lampa som lurer deg.
|
|
|
18
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: november 01, 2021, 22:32:01 pm
|
He he! Det er vel ikke alle som er enige i det om at subaru ikke er no tess... Og har vel selv ikke vært superbegeistret over det dårlige ryktet dem har på topp pakninger som ryker osv. Men etter å ha lest meg opp litt på det, virker det som det er litt misforstått. Selv Porsche har ikke noe godt rykte med sine problemer med noen av de vannkjølte motorene side. -Med god grunn. Det finnes alltid svakheter ved en motor, men jeg er ikke så fryktelig bekymret for denne. Tenker å gå for en tidlig motor (EJ22T), med closed deck og underspyling av stempler. Det skal være noe av det mest driftsikre subaru har laget. Har heller ikke tenkt til å stresse den noe særlig, så det burde gå fint.
Jeg synes det hadde vært gøy å godt for Porsche luftkjølt, siden jeg kjenner de motorene og girkassene godt, men som du sier; prisene har blitt alt for stive til at det er verdt det. Var også litt derfor jeg solgte min.
|
|
|
19
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Porsche bremser på Type 3 (Notchback)
|
på: november 01, 2021, 20:54:30 pm
|
Da har jeg fått avklart litt med Vdub. Han sier han kan fikse adaptere for cayman/boxster bremser. Med et stål hub foran blir økt offset kun 6mm. Det skal kunne gå. Bak må jeg bruke smalnede banan armer for å annulere økt offset. Dette kitet bruket standard vw lager.
Så da får vi se hva SVV mener om dette.
|
|
|
21
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 29, 2021, 14:48:18 pm
|
Artige videoer det der. Lyden fra type 4 motoren er helt rå! Ingen tvil om at Skinne kan bygge motor, men det blir vel litt anspent i coupeen på motorveien antar jeg... Jeg kommer til å gå for Injection (Datasprut) siden det kjenner jeg fra før, og gir meg full kontroll over hva som skjer i motoren. Subaru motor blir jo turbo, men type 4.. -Tja .. si det? Kanskje en turbo på den også? Men en 2,6 liter type 4 hadde vel klart seg uten tenker jeg.
|
|
|
22
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: oktober 29, 2021, 12:36:03 pm
|
Hei, artig motorbygg gitt Jeg ser at den nøler ved pådrag når du går fra bremsing på gir til pådrag. Hadde lenge samme problem på sprutet til 911'n min. Nå vet jeg ikke hvilket sprut du har, men antar at det må legges inn mer fuel på raske map endringer. Litt ala aksellerasjonspumpa i en forgasser. Dette er litt kilent å få bra. På min hadde jeg single throttle bodies, så vacuumet var dårlig i tillegg, noe som gjør det enda mer tricky. Men i ditt tilfelle har du jo plenum, så det bør være greiere å få til så lenge du har en fuel enrichment parameter for dette formålet.
|
|
|
23
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 29, 2021, 12:25:26 pm
|
Ja, de har jo vært i gamet noen år de vel. -Kanskje lurt å handle rett fra Scat istedetfor via summit... Jeg begynner å tro på at type 4 motor kan være løsningen. For jeg er skeptisk til at det holder med type 1 motor til mitt formål. Jeg har tenkt til å bruke bilen som en sleeper; Høy grad av kjørbarhet, relativt lav støy, komfortabel å kjøre i lav og høy hastighet, holdbar og tåler litt juling over tid. (Lite slitasje / vedlikehold) Omtrent sånn jeg hadde det med Porscha mi; Kjørte den til rudskogen, kjørte på banen, og kjørte hjem etterpå, uten at motoren eller jeg ble stressa.
|
|
|
24
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 29, 2021, 11:34:00 am
|
Takker igjen for tips! Det kan jo muligens være aktuellt med powerhaus eller tilsvarende ferdige longblock'er. Men det er jo type 1 motor. Jeg tenker at det er vel litt mye å be om 200 Hk av en slik, og forvente behagelig kjørbarhet og lite vedlikehold...? Jeg forventer å kunne cruise på autobahn i 140Km/t uten at noe blir stressa / varmt. Tenker at det ikke er umulig med en trackday eller to, hvor ting kan bli virkelig varmt. Og det å bli kvitt varme er vel det type 1 motoren sliter med først og fremst slik jeg har forstått det.(?) -Det finnes kanskje løsninger på det, som ekstern oljekjøler / tørrsump? Jeg er jo ikke fersk i å bygge motor, så jeg hadde vel klart å skru sammen en motor med slike kits man får kjøpt på CB, men hadde jo håpet å spare litt tid også da... Hadde også planlagt å pakke om / overhale en evt brukt motor jeg finner, men igjen, -det tar tid. Decisions, decisions...
|
|
|
25
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Porsche bremser på Type 3 (Notchback)
|
på: oktober 29, 2021, 11:02:44 am
|
Hei, ja jeg har startet en dialog med han. Men han vil kun prate på whatsapp. Virker ikke veldig seriøst? Han mener han kan lage noe som øker sporvidden med 22mm pr side. Da må jeg bredde skjermer for å få på fuchs 16x6. Har ikke så lyst til det. Jeg må nok ha minimum 6" bredde på felgene for å få nok gummi på. Har sett at man kan få tak i smale banan armer, som vil kunne være aktuellt for å få tatt av 1" pr side. (ca25mm) Men vet ikke om det går av å sette slike porsche adapter kit på det igjen.
|
|
|
26
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 27, 2021, 12:53:29 pm
|
Hmmm, OK... Høres jo ikke så galt ut det. Må si jeg har fått et kraftig anfall av beslutningsvegring nå. Har jo tenkt at det hadde vært fint å spart meg for en masse jobb, og gå for noe luftkjølt fra VW. Kom over denne type 4 motoren på nettet, en scat longblock: https://www.summitracing.com/parts/svw-2840lb-t4Er det noe å satse på? Bør jo komme greit over 200Hk med denne, og beholde kjørbarheten. Men har hørt at noen har dårlig erfaring med scat?
|
|
|
27
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 26, 2021, 10:39:02 am
|
Takker for hyggelige tilbakemeldinger og tips Har hørt litt forskjellig om t-1 girkasser. Virker som det går en grense rundt 200Hk for dem. Mulig de kan forsterkes litt også. Men rettskårne drev og slikt er uaktuellt, da jeg skal ha den som en forholdsvis komfortabel sleeper. Og det er jo også noe med at det er en mer moderne shifter mekanisme på de nyere kassene. Byttet fra 915 kasse til G50 på 911'n min. Det ble en mye lettere bil å kjøre hardt. Og den tålte all den julingen jeg klarte å servere, også på bane. Men G50 kassa var litt bråkete. (Kjent sak på disse) -915 kassa derimot, var stille og fin, om noe treg. Men mer presis enn t-1 kasser. En bonus med 915 er jo også at da slipper jeg adapter plate ved bruk av Porsche motor. Det sparer vel litt lengde på pakka. Time will show hva jeg ender opp med...
|
|
|
28
|
Forum / Prosjektgarasjen / Ottos -62 Notchback bastard
|
på: oktober 22, 2021, 13:21:39 pm
|
Hei godtfolk. Da har jeg fått skaffet meg en -62 Notch som jeg har skumle planer med. Først litt om meg: Min første bil var en VW 1302, og har alltid hatt lyst på en boble igjen. Siden har jeg holdt på med Porsche siden 2006, og skrudd og oppgradert min (ex) 911SC en god del. Jeg kalte den for Black Bastard, med 3,4 liter sjølvbygd motor m/EFI på ca 280HK. Jeg solgte den i våres, og nå har jeg gått tilbake til VW. Jeg hadde egentlig tenkt med en tidlig boble, men falt for denne bilen. Moro å prøve noe nytt også [attachment=1] Planen med denne er å få inn en motor på minimum 200HK, godkjent i vognkortet. Hadde lenge tenkt til å gå for en Subaru EJ20 fra en impreza GT eller en tilsvarende turbo motor fra Subaru. Men i det siste har jeg begynt å se på mulighetene for å putte inn en 911 carrera 3.2 motor, som jeg kjenner veldig godt fra før. Med over 200Hk trengs større bremser. Antar at jeg får på 944 turbo bremser eller tilsvarende. Jeg må sveise inn fester for IRS armer fra en boble, evt 944 for å få dette til uansett. For girkassa skal også byttes til enten en reversert subaru turbo kasse, eller Porsch 915 kasse. (Som jeg også er godt kjent med) Jeg trenger nok litt hjelp fra dere her inne med å planlegge bremser og sikkert andre ting ettehvert til dette prosjektet. Så jeg har laget en tråd her på forumet om bremser foreløpig. Så dette tror jeg kan bli en morsom bil, og en morsomt og lærerikt prosjekt. -Otto
|
|
|
29
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Porsche bremser på Type 3 (Notchback)
|
på: oktober 22, 2021, 11:55:43 am
|
Hei, Jeg har ligget å vaket i sivet her i mange år, og lest meg opp litt på dette temaet, men jeg finner ikke helt ut av de små detaljene for det jeg har tenkt til. Jeg har nemlig gått å skaffet meg en notchback som skal skremmes opp litt.
Planen min er å montere store nok bremser til at jeg kan ha en ca 200 HK+ i motor. (Motor bytte til enten 911 eller subaru WRX/tilsvarende, med enten reversert subaru girkasse eller 915 kasse)
Da har jeg sett at noen bruker boxster bremser, noen bruker 944 bremser, og noen bruker 944 turbo bremser. Mener også jeg har lest noe om 911 bremser? Vet at man kan bytte til 944 bærearmer bak, men at dette skyver hjulet ut en del. Har også skjønt at akselelen på spindelen fremme er for liten for Porsche bremser. -Eller kan man bruke andre hjul lager? Hadde egentlig håpet at jeg får så lite ekstra offset på hjula som mulig, da jeg helst vi beholde det utseendet så nært originalt som mulig.
Men det mangler litt på detaljene rundt disse tinga her så langt jeg kan se. Detaljer rundt spindler, aksler, hjul lager, offset, adaptere/leverandører, osv... Kan noen gi litt utdypende info rundt disse alternativene på en Type3?
-Hva må til for å få på 944 turbo bremser? -Hva må til for å bruke boxster bremser? annet?
-Otto
|
|
|
|