april 19, 2024, 23:34:57 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 42
61  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: februar 02, 2024, 20:03:26 pm
Husk og kryssmåle både alle bærelagre og kryssbolt i både stempler, råder og selve kryssbolt!
62  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 31, 2024, 19:36:34 pm
Utover motorprosjektet er det blitt en laaang liste av mekaniske ting som skal fikses før sommerens europatur. Men i noe elsikkerhet skal og oppgraderes. Instrumenter skal skiftes ut til moderne instrumenter med mer moderne følere enn motstand/magnet basert som er det vanlige. Her er det stack instrumenter med solid state sensorer og csps topptemp instrument.

I den anledning skal batteriet flyttes til reservehjulsbrønnen. Originalt er ikke pluss fra batteri til starter beskyttet med sikring og det er heller ingen sikring på plusskabelen til sikringskapet før etter tenningsnøkkelen. Det betyr ganske mange meter med usikrede ledninger. Nå skal både starter/ladekrets få sikring. Sikringsboksen skiftes ut til en moderne flatstift sikringsboks med en primærsikring ved batteriet før det kobles via tenningslåsen som originalt. Den nye boksen har og flere spor så stereo/12v uttak og instrumenters driftsstrøm vil få egne sikringer. Originalt er ikke instrumentenes lyskrets heller sikret, disse vil nå få sikringer sammen med økt antall instrumenter. Hovedstrømbryter blir flyttet til ved rattstammen og ladekabel fra dynamo vil bli lagt på nytt med tykkere kabel. Til sammen bør dette sikre bilen for elbrann og kortslutninger:)
63  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 18:56:50 pm
Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.

Jeg har også trua på rettskårne drev. Jeg kan selvsagt åpne motoren og bytte til vanlige drev for å verifisere, men det blir litt sånn kost/nytte vurdering. Lyden har vært der "bestandig" og ikke blitt værre, så etter å ha sjekket så mye som jeg har, tenker jeg at det ikke er noe alvorlig (famous last words Glad )

Siden lyden kommer bare på annenhver omdreining på veiva ser jeg ikke helt at kryssbolter kan være årsaken?
Jeg tviler og litt på kryssbolter, men er jo stort sett derfor man måler alt dor å utelukke:) så lenge det ikke er på øvre og nedre dødpunkt og skifte her. Hvis du holder hånda på kamdrevet og vrir den rundt, kjenner du noe da?
64  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 30, 2024, 10:11:41 am
Har tro på at det er rettskårnedrev ulyd jeg. Da selvfølgelig med forbehold om at du har kryssmålt med målestav og mikrometer både lille-enden på rådene, i stempelet og utvendig kryssmåling på kryssboltene og at disse var in spec.
65  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 13:25:19 pm
Du kan sikkert ha 8.5 uten prob men over det blir det bare varmgang. Omtrent org kam det der.
66  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grellands 67 cal-look på: januar 29, 2024, 11:32:59 am
Takk for innspill; kanskje det ikke er nødvendig da? Hmm. Er det noen som kan si hva "konsekvensen" av lavere komp (8.5 vs f.eks 9,5) er rent konkret? Jeg vet at man får mindre sjans for tenningsbank, men er det merkbart lavere effekt?

Og så må du huske at dette er old-sckool, Jens-Ole, så ikke noe EFI her Glad 009 og IDF  Gliser
Spørs helt kam. Kammen avgjør komp. Men hvis alt er innenfor hva kammen vil ha så vet jeg ikke hva d har og si ifht kompressor
67  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 27, 2024, 20:48:32 pm
Kryssmåler du ikke bærelagre innvendig uten veiv med målestav og mikrometer?
68  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 22:29:43 pm

Woah. Skjønner godt den der er irriterende ja🤨
69  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 25, 2024, 21:55:07 pm
[attachment=1]  Kult
Fett! Endelig skal de begge være ordentlig overhalt etter åresvis med kluss Kult
70  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 21:54:20 pm
Målte mine rettskårne nå, og kom til 5 hundredeler, så det er nok ikke der lyden kommer fra. Takk for innspill.



Ekke så god på den der terminologien😂 men det er 0.05? Det er i såfall meget tight og fint! Har du noe video av lyden når du vrir motor for hånd?
71  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 17:36:59 pm
Blir ikke lik klakking på skråe drev. Fant ikke bildet men om jeg husker rett, og tror jeg gjør, er det over 0.15mm (0.006) klaring på rettskårne så blir det klakking, spesielt med mye fjertrykk. Tror jeg målte mine nye cb drev til 0.11. Er alltid en prosess det der og se ace performance engines sitte og mikse og matche 20 drev for å få klaringene trange nok og dermed stille motor Øyerulling
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: januar 25, 2024, 09:34:15 am
Har du rettskårne kamdrev? Mål slarken. Jeg sitter på fasittmål frs noen amerikanske byggere fra når det begynner lage lyd
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 24, 2024, 20:53:45 pm
Okay Kamerat.
Da blir stemplene dine levert til JT for fresing av lommer for ventiler, og så henter jeg girkassene våres i samme smellen.
Keep on keeping on.
Fett! Godt med en knall kammerat når formen vakler Kult
74  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 14, 2024, 15:58:22 pm
[attachment=1][attachment=2]
Oooooog det var litt lite klaring til innsugsventilen. Omtrent 0.05mm. Så her må det notches
All klaring er god klaring  Gliser
Var det da😂 er visst anbefalt litt mer🙄😂
75  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 13, 2024, 19:46:08 pm
[attachment=1][attachment=2]
😎😎😎
76  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 13, 2024, 18:55:19 pm
[attachment=1][attachment=2]
Oooooog det var litt lite klaring til innsugsventilen. Omtrent 0.05mm. Så her må det notches
77  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 13, 2024, 18:53:40 pm
Kom litt lenger i dag og Kult
[attachment=1][attachment=2]
78  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 10, 2024, 23:26:00 pm
Etter noen tunge familiære dager satt kjøpsknappen løst gitt. Nå er div. deler for ovalens motorprosjekt bestilt. Så får jeg oppdatere mer når delene kommer Sjokkert Kult
79  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 31, 2023, 18:55:56 pm
Etter litt regning så har jeg kommet frem til at org siste rev åndesystem var 254mm^2 mens jeg nå har to stk utganger som totalt gir 390mm^2. dette sammen med tykke 92mm sammen med total seal gas portede ringer og der sylindre er cnc honet til optimal overflateruhet (fulgte faktisk med papirer på specs av honen) så er håpet at det skal bli en «tett» motor
80  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 30, 2023, 15:10:26 pm
[attachment=1][attachment=2]
81  Forum / Hva skjer? / Sv: Juni 2024; Bad Camberg 21.-23. og EBI 28.-30. på: desember 23, 2023, 22:34:04 pm
Dersom det ikke nok en gang blir kassa i sekken kan det hende Ulf dukker opp også, bare ikke nevn det.
FETT!
82  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: desember 23, 2023, 22:33:42 pm
Tøft! Får ta med eksosen til duret neste gang jeg da🫡

Blir gøy og se tre motorer med eksos på rekke og rad. Skal filme bremsingen til de alle😎
83  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 23, 2023, 13:24:36 pm
Den var ikke dum!  Da får vi bare se når motor skal innkjøres i benk Kult nå blir neste sylindre og topper, sjekke ventil til stempel klaring og så er det longblock😎
84  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 23, 2023, 11:57:49 am
Ja er spent på dette! Tror det skal bli bra og funke bra. En liten formue i an fittings men Øyerulling ideen ved å ha åndefiltre såppass langt frem på viftehuset er at evt ånding vil bli sugd inn i dragsuget til viften og spyttet ut den veien i stedet
85  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 21:40:55 pm
Takk like så! Topper blir krem Kult
86  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 17:45:24 pm
Nei ingenting dit. Skal komme et senter luftfilteroppsett som blir klemt oppå der:)
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 13:13:22 pm
Yes! Bensinpumpen er fordi jeg har mer ånding ut enn originslt siste rev (18mm) så i tilfelle skvalpeplata i dynamotårnet holder igjen så jevner dette det ut. Det er 28mm ut her. Vil ikke ha det i gassere og synes synelige filtre rett på boksen er gyselig. Så da ble det slik
[attachment=1][attachment=2]
88  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: desember 22, 2023, 02:22:15 am
Neppe samtidig men kanskje av gangen klipt sammen til slutt:)
89  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: desember 22, 2023, 01:25:13 am
Fikk jaggu putla litt med noe åndegreier i dag og Øyerulling
[attachment=1]
90  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Hva skjer i Klubben. på: desember 19, 2023, 21:36:20 pm
FETT!

Får vi bilde med tre motorer side om side mon tro😎
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 42
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!