Tusen takk til de som gjorde eventen mulig. Utrolig artig å få teste bil og sjåfør runde på runde på runde på r...... Krappe svinger, men hastighetsfølelsen og utfordringene var det ikke noe å si på. Satser på å kjøre til neste år også, datoene er satt av. Håper flere får opp øya og stiller både på banen og til sosialt. Et slikt treff burde ha livets rett.
Jeg har også handlet myyyyye der Normal pris på frakt. Leveringstid har variert litt, men ikke kritisk lang leveringstid. De har alltid levert det jeg har forventet.
En har to alternativer med BAS. Enten brosje hullene i svinghjul, eller dreie ned diameter på bolt. Ved å redusere diameter på bolten så vil du vel rent teoretisk svekke bolten, men det er minimalt. Brukt BAS bolter siden sånn ca 1992, og det har ikke løsnet et eneste svinghjul ennå, selv de gangene jeg har tydd til å dreie ned diameter på bolten. Å ja, jeg har stått bom rolig mellom 2500 og 7500 omdr og sluppet clutchen med slicks dekk på tørr asfalt. Turtall etter der jeg har håpet at feste er som best, og får minst hjul spinn.
Nå skal det sies at jeg bruker også en del std bolter. På litt større motorer, eller der hvor en vet at turtallet passer rødmerke så dreier jeg stålhylser og setter inn i svinghjulet for å eliminere klaringen. Sitter de også.
Hvor grensa går for når de enkelte tiltak er nødvendig ønsker jeg ikke å forske på Bedre å være på den sikre siden å slippe arbeidet som følger med.
Så kan en gjerne gjøre teoretiske beregninger i hytt og pine, og en kan lese seg grønn på internett, og deretter dra konklusjoner basert på det ene og det andre. Poenget mitt er at det er så mye meniger, men basert på hva? Så da kunne jeg ikke la være å slenge ut mine også
Kjørt på Kendall mineralsk siden ca 1992 på mine motorer, og selvsagt veldig fornøyd. Den jeg skal bruke nå har gått på Kendall i 3 år uten nevneverdig slitasje på kam og løftere. Men siden jeg skal kjøre på isen i vinter så ønsker jeg å gå over til synt pga spekteret i viskositet. Nå blir det Mobil 1 rally formula 5w-50 uten tilsetning, og så får vi høste noen erfaringer. Blir sikkert bra
Syntetisk olje har de stoffene som smører, kunstig tilsatt.
Så det vil si at du ikke trenger tilsetning for å bevare kammen og løfterne ved syntetisk olje? Er ikke snakk om til bruk i standard motor, har dobble fjærer og ikke verdens snilleste ramper på kammen.
Bruker dere noen form for tilsetning i syntetisk olje til boble motoren? Tenker da på midler som kompangserer for manglende sink, som smører kam og løftere.
I såfall tar jeg gjerne i mot tips på hvor en kan få kjøpt det også.
Enkelte kammer har et problem. Utformingen på kam knasten er smalere på siden. Dvs når du justerer klaringen på bunnen av knasten, og tørner motoren til løfteren kommer på siden av knasten, så øker klaringen mellom ventil og justeringsskrue = ventil rasling.
Hva er grunnen til at du vil ha spiral lock? Aldri brukt spiral lock på stempler uansett om de er støpte, smidde/hypertech eller om de har hatt coating på skjørt. Til dags dato har jeg aldri vært borti at vanlige låseringer har falt ut. Selvsagt må du gjøre en kvalites kontroll når du monterer de.
Var en tur på sjøen å kjørte i helga. Film snutt her:
Er dette på fæssa? Altså Tørråssjøen? Ser grisefett ut Er det med T4 i hekke oxo eller? Ihvertfall grom lyd.
Dette er fra Tørråssjøen. Var der i 4-5 timer og kjørte med ishjul. Bra feste, men jaggu går det tung med slike på. Håper det blir vær og føreforhold så en snart får kjørt mer. Mildværet ødela isen.