Hei folkens, og takk for sist til dere jeg fikk møte på SCC!

Min folkevognhobby har mer eller mindre ligget på hylla siden starten på årtusenet. Småbarn, hus hytte og stasjonsvogn, deltidsutdanning...osv...
Fikk tatt min -58 ut av lager og fikk den kjørbar til 17.mai i fjor og iveren har begynt å komme tilbake. Fikk jo virkelig vann på mølla da vi tok turen til SCC nå i sommer, så nå er d store planer på gang igjen.
Min -63 som jeg har eid siden -86 trenger motor da den står på lager uten.
Jeg er av typen som sjelden selger noe, så nede i kjelleren sto det noen påbegynne prosjekter.
Jeg fant bla en 1915cc og en wbx.
Tenkte først å gjøre noe med den 1915-motoren, men siden det meste må gjøres med den likevel, med tanke på planene, ligger det nå an til å heller bruke wbx'n og lage en oxyboxer.
Etter SCC er det visst flere enn jeg som tenker EFI og turbo

Jeg ønsker med denne tråden å søke litt råd om hvilke komponenter som vil fungere sammen til det jeg vil oppnå.
Med omslipt veiv for lengre slag blir volumet 2220cc med 94mm sylindre. Sikter mot 200hk, men ønsker å ha muligheten til å muligens lukte på 300tallet på sikt.
Er ute etter en bunnsterk gatemotor. Ønsker å ligge under 6000rpm.
Har nå et siste semester med deltidsutdanning, og er ferdig til jul. Det blir nok ikke mye skruing før dette er gjort, men tenker å starte å samle deler nå i høst.
Må begynne med maskinering av blokk, sliping og avbalansering av veivparti.
Dette håper jeg å få gjort i løpet av høsten. Det jeg da trenger først er et godt valg av svinghjul og clutch til denne motoren. Etter hva jeg har forstått finnes det flere svinghjulsløsninger å velge mellom. Hva er det beste valget rent styrkemessig og også med tanke på å montere i en T1 girkasse?
Har lest mye rundt om på nettet om div kamakselvalg, vippearmer og topper. Utvalget er stort og jeg har ikke nok erfaring til å lese ut av all tilgjengelig informasjon hva jeg skal velge.
Er det noen innspill på hvilken kam/vippearmsutvekslig/topplokk-kombinasjon som vil være fornuftig å bruke for å nå mine mål?
Denne motoren vokser fort ut av det en org T1 girboks tåler, så på sikt må det oppgraderes også her, men jeg tenker å få satt inn motoren å kjøre N/A til å begynne med. Kan bygge opplegg for turbo til påfølgende sesong.
Vurderer da å bygge grenrør med turbo plassert foran motoren, ved girboks og intercooler på den andre siden. Må se litt når jeg får tilgang på bilen igjen hvor mye plass som er til rådighet, men såvidt jeg vet er det gjort før.
Når det gjelder hvilken turbo som skal brukes, så er ikke dette bestemt enda. Om det er mulig, hadde d vært en fordel å funnet en "standard"-utgave fra en eller annen bilmodell som har "rett nok" størrelse.
Når det gjelder EFI, har jeg vært i kontakt med TMBryhn og undersøkt litt hva han byr på. D virker lovende.
Anders Hopen