april 27, 2024, 13:30:04 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: juni 12, 2017, 19:20:15 pm
Venter på service-kit til forgasserne, men har testet kompresjon;

cyl
1: 5,75 bar
2: 5,5
3: 5,75
4: 3,75

Det er som dere ser lavt på cyl.4 ..er det krise eller fungerer det greit å kjøre med? Blir vell bare litt effekt-tap.

Så allerede nå at plugg 1 og 3 var sotete etter bare litt tomgang.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 30, 2017, 00:05:43 am
Med  plugg 1 og 3 mener du da de to sylindrene nærmest setene ?.   1 stk. på hver side?


Ja ..det høres merkelig ut, men jeg er ganske sikker på det. Jeg tok no3 dagen etterpå siden jeg ikke hadde verktøy for å komme til den, så det ble litt oppdelt. Må lære meg å være mer systematisk Blunker
3  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 29, 2017, 20:55:57 pm
Er alt av bensinslanger byttet til nye?

Ja, samtlige er byttet med skikkelige slanger da de gamle så ut til å stamme fra Biltema. Ingen lekkasjer der.
4  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 28, 2017, 23:53:34 pm
Regner med du har 2 forgassere på din variant? eller har du sprut?

Har hatt problemer med min att det har gått rusk i nålventilene på forgasser og tettet bensintilførselen til den gjellende forgasser. Da går bilen bare på 2.

Kan og være tette dyser. f eks går på 2 på tommgang, men om man ruser så gårn på 4, da er det somregel tomgangsdyse/cut off ventilen.

Du finner kjapt ut om det er tenning eller bensin problem om du tar av luftfilter, setter på gasserstag og starter opp, deretter sprayer du startgass ned i en av forgasserne. Går den da på 4 er det problemer i den forgasseren og tenning er OK, hjelper det ikke sprayer du ned i den andre forgasseren. Fungerer det ikke da heller har du nok problemer med tenning eller annet.

(før du gjør dette så bare ta av luftfilter å titt neddi forgasserne mens du gir noen gass støt, da skall du se det sprute bensin ut av en liten "kran", da vet du att det faktisk er bensin i forgasserne dine.(chokespjeld må være åpent) spruter det ikke er det svært trolig en nålventil som enten har hengt seg opp eller er tett.)

Hvor holder du til?

Heisan, det er to forgassere ja. Jeg har ikke fått gjort noe mer siden sist jeg skrev her, men nå blir det sol og litt testing de neste dagene.

Min har også vært nede på 2. Når den nå starter greier jeg ikke øke turtallet nevneverdig, får bare holdt den i livet. Merket nå sist at det leker bensin fra siden av forgasseren, vil det gjøre det om noe er tett?

Nå som alt av tenning er byttet ut så er vell forgasserne neste steg. Ikke at jeg vet hva en nålventil er, men jeg skal forhøre meg med google. Takk for tipset! Skal ta denne testen med startgass.
Må nevnes at plugg 1 og 3 var fryktelig nedsotet når jeg byttet dem, jeg ser nå at dette tyder på dårlig blanding bensin/luft ..så igjen er kanskje forgasserne synderne?

Det hjalp forresten ikke å ruse den tidligere, den gikk stanhaftig på 2/3 cyl uansett, da kan dyser utelukkes?

Bor i Bodø (sentrum)

Begynner å innse at jeg var heldig at bare clutchen røk når jeg hentet den i Fredrikstad og kjørte nordover, hehe.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 24, 2017, 22:51:47 pm
Det funket, nå starter den i alle fall. Den går ikke på alle fire, men nå blir det litt enklere å feilsøke. Jeg vet ikke om det har noen betydning at merket i fordeleren er cyl3, det har jo fungert tidligere. Jeg kan ikke vri fordeleren 180 grader pga vakuumklokken.

Uansett, takk for hjelpen Berger!
6  Forum / Problemløseren / Sv: Nybegynner og tenning på: mai 24, 2017, 08:27:12 am
Ah godt poeng, jeg var veldig nøye med å sette den på plass slik den sto. Men det spørs om den ikke sto feil i utgangspunktet da, jeg ser av gamle bilder at ledningene er dratt med 180 graders forskyvning ..da hjelper det vell lite at jeg nå har satt dem "rett".

Takk for tipset, skal prøve å kable om.
7  Forum / Problemløseren / Nybegynner og tenning på: mai 24, 2017, 04:19:50 am
Bilen er en 72' VW Variant 1600L

Heisan, jeg har akkurat byttet plugger, ledninger, fordelerlokk, rotor, kondensator og stift. Jeg har prøvd å justert tenningen ved hjelp av guider jeg har lest, men jeg får ikke liv i den. Grunnen til dette er at bilen vekslet mellom 2-4 cyl tidligere. Kunnskapen min er ikke all verden, men kan forklare hvordan jeg har gått frem - hvis noen har innspill så setter jeg pris på det.

Håper at dette stemmer:

/\
31
42

Tenningsrekkefølge: 1432

-Først og fremst har jeg justert stiften til 0,4mm åpning på toppen av kammen.
-Jeg har 3 merker på svinghjulet, det første er merket hvitt (TDC?), de to neste er kanskje 5 og 7.5 grader etter? Som jeg leste brukte jeg det første (5grader), mens fordelerrotoren står mot hakket i fordeleren (cyl 1).
-Jeg kobler en prøvelampe mellom coilen(negativ) og jord, vrir deretter fordeleren mot klokken til lampen lyser.

Fordeleren min er nok 'stock', med en vakuumklokke på seg hvis det betyr noe.
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!