Den både høres og ser bra ut når du kjører forbi vinduet mitt på jobben på Barkåker! Jeg trodde min brukte mye med 1,6 l/mila jeg, men der tok jeg feil..
Nå var det lenge siden siste oppdatering. Sommeren går fort og bobla har stått mye parkert i garasjen. Etter å ha kjørt med altfor store dyser en liten stund så ble naturligvis pluggene helt sotet, så jeg har forsatt å feilsøke for å finne roten til problemet. - Gått gjennom hele bensintilførselen. Flyttet filter til utløp på tanken og fjernet filteret inne i tanken. - Satt inn bensintrykksregulator for å ha kontroll på trykket. - Sjekket og stilt ventilene til 0.10mm - Gått over venstre forgasser og målt at spjeldene åpner likt. - Målte kompresjon på sylinder 3 og 4 til 60/80 - Tennplugg på syl 3 var svartere enn på 4 Neste blir å finne ut hvorfor det er et avvik på 3'ern..
Bilen går faktisk mye bedre med 140 dysene! Nå er det gøy å kjøre den! Den nøler akkurat rundt 2000 omdreininger, men drar jevnt hele veien utenom. Skal få tak i et dysesett uansett etterhvert og justere den litt bedre. Får spare til bredbåndslamda. Er fristende å konvertere til sprut i fremtiden. Installerte Megasquirt i en Datsun 240z for noen år siden og når det først virker så er det veldig deilig å ha kontroll på alle parameterne.
Jeg var skråsikker på at hoveddysene var 1.50, men de var jaggu 1.15!! Da har det tydeligvis vært gjort et forsøk på å få den til å gå magrere en gang. Prøvde for moro skyld med 1.40 dysene og nå drar den mye bedre i mellomregisteret, selv om den fremdeles nøler litt rundt 2000 omdreininger. Det smeller litt i potta når jeg slipper gassen, men det er jo ikke så rart. Er det mulig at den har gått magert med det forbruket?
Skal teste med 1.40 dyser isteden for 1.50 hoveddyser. Unneberg hadde liggende. Noen som har erfart å få lavere vakuum på sylinder 3 i forhold til 4’ern når gasserne skal synkroniseres?
Da har jeg to alternativer: 1) Bytte til mindre forgassere som passer denne motoren bedre. Gi gjerne beskjed dersom du har et sett du vil bytte. 2) Kjøpe et dysesett og begynne å teste..
Nye 0.45 tomgangsdyser er på plass. Måtte rense pluggene igjen og valgte denne gangen å bruke NGK pluggene da de funker bedre enn Bosch virker det som. Soter litt mindre og går fremdeles pent på tomgang, men motoren nøler fremdeles når jeg gir litt gass. Våkner til liv med gassen i bunn, men det er litt plagsomt å ikke ha mellomregister.. Filmen viser mest forvirra filming, men lyden forteller kanskje noe.. Finnes det noen i Tønsberg området som har mulighet til å hjelpe meg med dette?
Det renner godt fra pumpa. Tok ut pluggene og alle var kølsvarte igjen. Har bestilt 0.45 tomgangsdyser hos Unneberg, så da får jeg håpe det hjelper litt.
Bytta rotor og sjekket tenninga. Justerte litt og prøvekjørte. Samme greia.. Neste blir å sjekke at pumpa gir nok bensin og at bensinen renner fritt fra tanken. Men skulle ikke tro det var et problem så mye bensin som den bruker..
Er bygd om til elektronisk tenning, og fordeleren er ikke koblet på vakuum. Men den reagerer når jeg gir vakuum på klokka. Noen som har lignende og kan fortelle hvordan deres fungerer? [attachment=1] [attachment=2]
Sliter fremdeles med de samme symptomene som tidligere bare blitt verre. Starter fint og går bra uten belastning, men så fort jeg gir litt gass så høres den ut som et maskingevær i ujamn takt. Kikket litt i fordeleren i dag og finner en sprekk i armen. Er dette synderen?? [attachment=1] [attachment=2]
Endelig på veien igjen! Moro å kjøre selv om den nøler endel ved akselerasjon. Den får litt mye bensin.. Hvis noen har tomgangsdyser str .50 eller .45 til Empi hpmx 44 så si fra. 😊 [attachment=1]