tips - pirk opp ventilasjonshull i girkasse hus samt stt inn reverslysbryter om du ikke har det fra før. Nye foringer har du nevnt og om du får en sterkere festebrakkett så er det mye gjort før du må gå inn i slve girkasse for videre forbedringer! Godd luck!
Du nevner TUV godkjent kitt. Hvordan blir det med denne du driver med, tror du får den gjennom godkjenning? Spennende å følge mekanisk oppgradering etter at du har pussa opp karosseri Sitter og håper at du slipper å kappe, sveise, o lakke på nytt...
Du skrev om noen beregninger som måtte gjøres. Var det krav for hvem kunne gjøre (autorisert "RIB") det eller presenterte du bare dine egne regnestykker for å bevise stivhet på karosseri? DU er vel ingeniør selv så jeg kan tenke meg at formler er en grei sak for deg... Men kan en "lærer i litteratur" komme med sine beregninger så tar dem de for godkjenning?
Lene ut en NA motor mens jeg cruiser??? Skal man ikke vytte dyser for å få det til? Regner med at så lenge man ser grønt så er det greit tror det er ikke aktuelt for meg å bytte dyser hver gang jeg skal veksle mellom cruising og bykjøring. Drag og slalomkjøring er det lite av uansett...
Lambda lyste grønt fra start til slutt uansett hastigheten mener jeg. Kartleser hadde bedre mulighet å følge på den i høyeste fart men jeg mener den var grønn hele veien. Observerte også at lambda må ha ca 900-1000 rpm for å lese ordentlig. Gikk turtall under 900 mot 800 og 700 (rett før motor ville dø ut) så mista vi lamda. Med litt gass for å øke turtall opp til ca 900 så var lambda opp å gå normalt igjen og den lyste grønt.
Ja, Dalland, du får dele kunnskap om å få en 2,4 liters NA motor gå under en liter per mil. Vi snakker om kjøring på motorvei med mange passeringer der vi neppe var under 120km/t...
Tror jeg klarer med 0,2 liter mila men da står bilen på henger i tomgang mens den blir transportert
Flere som bruker "smiles per miles" og jeg fikk virkelig oppleve hva dem mener hvar ikke vanskelig å dra kort på bensinstasjon på denne turen...
Takk for oppsummering Svein! Og takk for selskap! For en tur! Motor skal det ikke køddes med nei må fullføre bilen på understell før jeg kan starte med kosmetisk, så motor skal kun vedlikeholdes
Du glemte å nevne at motor var sprekest rundt 140km/t.... [attachment=1]
ok, hva skal jeg gjøre nå!? Ble fanget av photobucket "fella" og må eventuelt betale 39,99$ månedlig for at bildene som jeg har lagrett på photobucket skal vises her på forum... Noen som har en lur triks å få dette gjort på en billigere måte?
Jeg har i mellomtiden ryddet opp i ledningsnett og satt alt på benk for testkjøring
Etter hvert fyrte brenner opp og der kom varmluft ut av den! Stor milepæl
Så har jeg tenkt videre og begynte å sjekke alle sikkerhetselementer i brenneren for å være 100% at dem funker før jeg setter inn i bilen.
Sikkerhetsbryter fikk en gjennomgang først. Sikkerhetsbryter er den gjennomsiktige boksen på brenneren
Den skal bryte strømmen og slå av brenneren dersom bensinen ikke tennes opp ila 3-4 min. Det skjer enten ved at tennplugg klarer ikke å tenne opp mens pumpa leverer eller ved at tenplugg gløder men det kommer ingen drivstoff til den.
For å få teste den skal man koble av tennplugg
samt drivstoffpumpe
Så starter man varmeren i gang ved å slå på bryter. Det som skjer da er at strømmen går gjennom sikkerhetsbryter (du kan måle 12V ved den gule ledningen som man ser er loddet inn til bryter) og varmer opp en resistor som videre drar ut en bimetalplate ut av posisjon som etter hvert kutter strømmen dersom opptenning ikke skjer.
Her er innmaten i den gjennomsiktige boksen
Jeg tok en kort film på hvordan dette skjer:
Nå er dette kanskje kjent for de fleste men jeg tenker at om det er noen der ute som sliter ved å forstå hvordan ting fungerer så deler jeg min erfaring for dem og håper at det blir flere som satser på disse varmere - det er vært å prøve! mener jeg da...
Stemmer det, enten det er pumpe med trykkregulator eller en sånn uten så får dem "klikkingen" (blir aktivert ved en hver "klikk") ved å hente jording fra viftemotor som har kontakter som bryter/klemmer når motor går rundt... Dette var en møkka beskrivelse men jeg prøvde