Ellers går det unna, mye jobb selv om det meste store er ferdig. Har bygget ferdig dempertårnene, bygget oppstivere mellom bakstilling og karosseri, tilpasset ny kjølevifte, lagt opp det meste elektrisk/bensin/olje og det meste av små dill dall. Det som gjenstår nå er elektrisk forran i bilen, "interiør", og bensintank. Så lukter det oppstart
Endte opp med lettede 2L t4 råder og 2l veiv 71 slag. I og med at jeg ikke skulle bruke 66 veiva likevel gikk jeg likesågodt for 2L rådene. Ett annet pluss er at da holder det med to lastebilforinger til sylindre isteden for fire.
Sånn ellers har jeg fått montert batteri kasse og bolter. Montert stolfester og prøvemontert setene. Jeg har satt inn motor, sjekket at jeg hadde slip ut nok i girkassa. Alt bra
Var meningen at programmet "garasjen" skulle komme å følge med gjennom bygget, men siden min mor brått døde rett før filming skulle ta sted hadde jeg ikke overskudd til sånt. Bestemte meg for å ta bobleskruingen som terapi og avkobling og surre rundt i mitt eget tempo.
Dette har i mellomtiden båret store frukter, og mye av bilen er klar og jeg ligger godt ann mtp tidsskjema.
Bunnplaten er ferdig og lakkert. Alt "garnityr" er montert og den er klar for karosseri.
Karosseri skal lakkeres til uken og er ferdig for pussing.
Jeg har en svær 270L med 7.5 hk. Den takler sikkert to stk som lakkerer. Du klarer deg nok med langt mindre enn det. Kjøp en brukt. Du får de rimelig på finn.no
Jepp!! Nå er jeg på dette prosjektet igjen. Ser ut til at kanskje Garasjen med Asgeir skal komme på besøk og følge meg i bygget og på SCC så jeg har vært litt avventende mtp hva de var int i å filme osv. Kommer snart litt bilder og videoer Takk for interessen!
Type4 råden kan jo lettes en god del, så hadde nok valgt den. 1200 råden er vel mye smalere, så den kan vel fort vandre litt sidelengs.
Tenker egentlig det samme. Er mye gods som lett kan fjærnes fra t4 råden så den blir "grei nok". Har brukt t1 1300-1600 råde på t4 veiv med hell før, men om 1200 råden er smalere på lagerflater er jeg ikke sikker på. Skal måle! =)
Er i den stilen jeg er ute etter og så forenkler det jo "sett i sammen" prosessen ganske mye også da
Er nok forskjell fra bil til bil også mtp hvor tynn plåt det er brukt osv.. gamle vw's har vel ganske grei tykkelse i godset pluss at stålet er i god kvalitet. Skal prøve meg frem og lytte til gamle fjellfolk, begynner med han jeg skal låne blåseutstyret av hehe.
Er vel langt fra det værste det karosseriet der , sålenge du ikke finner mye overraskelser under sparkel etc.
Angående innvendig kan du bruke " spatter paint " , mye brukt i bagasjerommet på gamle amerikanske biler. Har det selv i grå farge på min 52' Ford , har det i taket ( har ingen taktrekk ) og i bagasjerommet...er jo ganske ru da , men jeg syns det funker fint jeg da. Gasolin.no selger det på sprayboks ser jeg, legger ved en link...ellers så er det bare å google " spatter paint trunk " så ser du fort hva det går i.
Kom til å tenke litt på Karosseriet : Se for deg du sandblåser / sliper det rent , grovsparkler det du gidder , så lakkerer du den nogenlunde slik ( låner bilde av BABOON )
Og så lør du på " balkenkreuz " på begge dørene - tror dette kunne blitt tøft ! Busete hadde det iallefall blitt
Iallefall en tanke bare hehe... Evt. så kan mattsvart og funke , mattsvart kombinert med chrome detaljer ser bra ut , kjører dette selv på min Ford
Nå snakker vi! Det med "spatter painten" var en veldig god ide! Kan jo bli ganske tøft å ta alt innvendig med den lakken. Til og med dasj og sider. En annen fordel er jo at en slipper å ha tøystoff i bilen (har allergi mot å trekke med stoff og sying generelt). Påføring er jo som vanlig lakkering.
Ang hvor "pen" finishen utvendig skal bli er jeg egentlig ganske tolerant. Så lenge den fremstår hel og pen er det ikke noe problem for meg. Men det må være godt nok for meg da..så litt sparkel er vel ikke til å unngå! Har tilgang til sandblåser for å blåse hele bilen så det er en god mulighet. Har hørt rykter om at sandblåsing gjør at dører og større plater "slår" seg...noe tips mot/om dette?
Fargevalg utvendig skal jeg tenke nøye på. Kanskje det kan bli en overraskelse på SCC om jeg greier å holde kjeft
Liten tour rundt karossen jeg skal bruke. Ble bare plassert på plassen etter den ble tatt av bunnplata. Er på tide å planlegge litt hvordan ting skal se ut og hva jeg skal gjøre med den.
For å få av lakken ser jeg to muligheter....Sandblåsing eller vinkelsliper. Noe annet tar for lang tid eller er for dyrt...om ikke noen har noen tips?
Ang. karossen så føler jeg at det er blitt mye " rat look " rundtforbi nå...kan være likesåtøft med kaross som har vært sandblåst / strippa for lakk og sparkel og enten bare lagt på grunning , eller matt farge av noe slag uten at ujevnheter er tatt...åsså kan du maskere opp " scallop's " eller få noen til å legge et par linjer med pinstriping for deg...kan fort bli veldig tøft det også uten for mye finisharbeid - samtidig som det ser busete ut
Absolutt enig med deg! Ratt er kult men det er ganske så mye av det. De med "enkel" finish høres ut som noe jeg kunne gå for. Det er jo bøllete og unikt samtidig som det er en finish som man med god samvittighet kan bruke uten å bekymre seg over skrammer og sår. Godt tips, tusen takk =)