332
|
Forum / Snikk-snakk / Hvilke full flow filter kit er å anbefale?
|
på: august 07, 2010, 23:19:48 pm
|
Heisann alle sammen! Lurte på hvilke full-flow filter kit dere anbefaler. Tenkte å bestille en "oil temperature dip stick" sak, og et slik kit når jeg først er i gang! Er interessert i "value for money", og greit om det går an å skaffe nye filtere her til lands, slik at jeg slipper å bestille erstatningsfiltere fra USA hver gang. Takk takk!
|
|
|
335
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går)
|
på: august 06, 2010, 20:38:59 pm
|
Ja takk SveinT, sjekka ut innlegget ditt. bra info, men hva er for mye?
Jeg målte og den greia nermest svinghjulet er 21,97 mm. Det er ekstremt nære 22mm. Bør jeg skjære ned til 21mm eller det akseptabelt?
I henhold til endeslakk: Skal jeg bare presse et svinghjul et sted på blokka og måle hva? "Shimses" svinghjulet? Jeg skjønte ikke dette. Skal jeg har veivakselen i blokka når jeg gjør dette?
Mvh, Marius
|
|
|
337
|
Forum / Problemløseren / Oljetemperatursensor, ønsker ikke flere instrumenter
|
på: august 06, 2010, 00:54:52 am
|
Heisann, Jeg har lest at oljen får dårligere smørevne ved ~114*C. Tenkte å installere en oljetemperatursensor i motoren, men jeg ønsker ikke å ødelegge instrumentpanelet mitt med uorginale instrumeter, eller skjule ting i hanskerommet. Hva finnes det av løsninger? Selges det en alarm-sak som kan skjules i baggasjerommet som kan utløses ved overheting f.eks? Andre diskrete løsninger? Takk takk! Mvh, Marius
|
|
|
344
|
Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1300 S Selges
|
på: juli 31, 2010, 23:53:30 pm
|
hei nei denne har en gammel 1303 74 mod motor fra grunet til tarjei. den gammle motoren din står på lager har ikke sett på den enda
Har du en ekstra motor du ikke trenger?M
|
|
|
346
|
Forum / Problemløseren / Jeg skal overhale girkasse. Bra bok for å sette i gang?
|
på: juli 31, 2010, 20:17:30 pm
|
Mitt intrykk er at tanken om å overhale girkasse skremmer mange av mine hobby-mekanikker-venner. Er kanskje derfor jeg ikke har funnet så mye skriftlig materiale på å overhale T1 girkasse på amazon eller nettet. Men kanskje noen av dere som kan foreslå hvor jeg skal starte å finne informasjon? Bøker? Nettsteder? Takk takk! Mvh, Marius
|
|
|
347
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / T1: Billige motorer på Østlandet?
|
på: juli 31, 2010, 20:04:10 pm
|
Heisann,
Jeg er intr i BILLIGE motorer til type 1 på Østlandet (hundrelapper det er snakk om). Motoren trenger ikke være i god stand. Fine sylindre og topper, stempler er et pluss.
Bor ved Moss. 1970 og nyere (dobbelport). 1300 eller 1600. Jeg overhaler, men greit om blokka er uten sprekker. Kommer og henter, og du trenger ikke å løfte en finger.M
|
|
|
348
|
Forum / Problemløseren / Vaske motordeler
|
på: juli 30, 2010, 20:46:50 pm
|
Heisann,
Jeg har revet fra hverandre en 1300 motor. Jeg ønsker å gjøre delene EKSTREMT rene. Jeg har lest om dieselvask, men lest kritikk av at det ikke blir grundig nok rent.
Jeg har ikke mye plass eller penger tilgjengelig, så det er kanskje best å sende bort dele til vask isteden for å finne en dedikert vaskemaskin og legge opp 3-fas osv?
Hvordan ville dere gått frem. Hører gjerne meninger fra flere.
Mvh, Marius
|
|
|
355
|
Forum / Problemløseren / Løsne "piston-pins" fra stempel og "con-rod"
|
på: juli 28, 2010, 19:11:44 pm
|
Heisann,
Jeg er ikke hva disse tingene heter på norsk. Det er et lite rør som er tredd gjennom stempelet som fester stempel tol "connection-rod". Beklager at jeg ikke kjenner terminologien. Dette lille røret må tas ut for å få stempel av con-rod.
Jeg klarte å få ut et av disse rørene ved hjelp av hammer og meisel, men jeg tror ikke denne teknikken er særlig veivaksel-vennlig. Redd for å skade den. Hvordan løsner jeg disse best mulig? Mine sitter satans hardt fast.
Takk for din tid.
Mvh, Marius
|
|
|
356
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Bygge om til injection?
|
på: juli 28, 2010, 17:05:12 pm
|
Heisann.
Jeg har en AB blokk 1300 dobbelport mener den er med store oljekanaler.
Jeg forstår å oppgradere til 1600 er så enkelt som å skifte sylindre og topper (?), men lurte på hvor mye ekstra arbeid og kostnad det er å bygge om til injection.
Kan jeg spare mye på denne ombyggingen i lengden?Fordeler og ulemper med injection? Hva er deres tanker?M
|
|
|
357
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Mykje ymse
|
på: juli 28, 2010, 14:31:26 pm
|
Har du en eberspächer B2 eller BN2 bensinvarmer med en slik under dekslet oppå bensinvarmeren. Samme for meg om den er defekt eller ikke: M
|
|
|
360
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 26, 2010, 01:13:06 am
|
Mener dere smøresysemet i min 1300 singleport er såpas mye svakere at jeg burde frastå fra å oppgradere til 1600, eller å gjøre det? Jeg skal bruke bilen til daglig transport og panlegger kjører 20 000km i året, så det er viktig at det er holdbart slik at det holder mange år. Holdbarhet er viktigere for meg enn ekstra kraft, men dog kjekt og kunne henge bedre med i trafikken. Hva sier dere? Og ville jeg få noen merkbar endring i bensinforbruk på langkjøring? Takk for deres råd! M
|
|
|
|