april 29, 2024, 14:15:00 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16
331  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring? på: august 07, 2010, 23:39:32 pm
Hva med å sjekke om de er i linje eller ikke?

Mvh,
Marius
332  Forum / Snikk-snakk / Hvilke full flow filter kit er å anbefale? på: august 07, 2010, 23:19:48 pm
Heisann alle sammen! Glad

Lurte på hvilke full-flow filter kit dere anbefaler. Tenkte å bestille en "oil temperature dip stick" sak, og et slik kit når jeg først er i gang! Glad Er interessert i "value for money", og greit om det går an å skaffe nye filtere her til lands, slik at jeg slipper å bestille erstatningsfiltere fra USA hver gang.

Takk takk! Glad
333  Forum / Teknisk, teori og praksis / Hvordan vet jeg om jeg trenger linjeboring? på: august 07, 2010, 12:11:06 pm
Heisann,

Jeg sitter med blokka i hendene nå. Hvordan diagnoserer jeg for å finne ut om hullene til veiva er i linje og om de er runde?

Mvh,
Marius
334  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 07, 2010, 11:25:11 am
Supert. Lageret er 21,98mm. Det er 0,01mm avvik. Burde være akseptabelt, synes du ikke?

Så endeslakk bekymrer jeg meg først over etter motoren er satt sammen, eller?M
335  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 06, 2010, 20:38:59 pm
Ja takk SveinT, sjekka ut innlegget ditt. bra info, men hva er for mye?

Jeg målte og den greia nermest svinghjulet er 21,97 mm. Det er ekstremt nære 22mm. Bør jeg skjære ned til 21mm eller det akseptabelt?

I henhold til endeslakk: Skal jeg bare presse et svinghjul et sted på blokka og måle hva? "Shimses" svinghjulet? Jeg skjønte ikke dette. Skal jeg har veivakselen i blokka når jeg gjør dette?

Mvh,
Marius
336  Forum / Problemløseren / Sv: Oljetemperatursensor, ønsker ikke flere instrumenter på: august 06, 2010, 10:40:27 am
Gene Berg: Perfekt.M
337  Forum / Problemløseren / Oljetemperatursensor, ønsker ikke flere instrumenter på: august 06, 2010, 00:54:52 am
Heisann,

Jeg har lest at oljen får dårligere smørevne ved ~114*C. Tenkte å installere en oljetemperatursensor i motoren, men jeg ønsker ikke å ødelegge instrumentpanelet mitt med uorginale instrumeter, eller skjule ting i hanskerommet.

Hva finnes det av løsninger? Selges det en alarm-sak som kan skjules i baggasjerommet som kan utløses ved overheting f.eks? Andre diskrete løsninger?

Takk takk! Glad

Mvh,
Marius
338  Forum / Problemløseren / Sv: Jeg skal overhale girkasse. Bra bok for å sette i gang? på: august 06, 2010, 00:51:51 am
Takk takk Glad M
339  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 05, 2010, 20:42:54 pm
Supert! Takk!

Hva er dette End-Thrust opplegget som er på svingjulsiden av blokka?
Og omtrent hva koster linjeboring?

Mvh,
Marius
340  Forum / Teknisk, teori og praksis / "Align bore cutting" av "main bearing bore" (der veiva går) på: august 05, 2010, 20:22:39 pm
God aften,

Jeg leser "How to rebuild your Volkswagen air cooled engine" av Tom Wilson. (http://www.amazon.co.uk/Rebuild-Your-Volkswagen-Air-cooled-Engine/dp/0895862255/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1281035368&sr=8-1)

Jeg lager en ny tråd til hvert av spørsmålene jeg har.

- Tom Wilson snakker om å skjære "Main bearing bore" (hva er dette på norsk?) slik at de kommer i linje og eggformede "main bearing bores" blir runde.
- Jeg lurer på hvem som utfører slikt arbeid i Osloområdet. Han sier at man skal gå til en VW spesialist machine shop, men denen boken er fra 1978, så jeg tipper disse for lengst er borte.
- Han snakker også om "End thrust", hva i all verden er det? Det står ikke forklart, og jeg skjønner rett og slett ikke hva det er?? Gliser Ser ut som det er noe på svinghjulsiden. Han snakker om å slipe det ned. Hva i all verden er dette?

Takk takk.

Mvh,
Marius
341  Forum / Teknisk, teori og praksis / Passer disse felgene til min VW 1302? på: august 05, 2010, 00:57:31 am
Heisann!

Jeg likte disse felgene, men de er kanskje både litt for brede og stor diameter. Hva er det største og bredeste jeg burde belage meg på? Jeg skal bruke bilen daglig og det er viktig at det er behagelig å kjøre med! Glad

Boltsirkel og sånn kan vel tilpasses.

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/18-997-STYLE-WHEELS-FITS-PORSCHE-CAYMAN-BOXSTER-RIMS-_W0QQcmdZViewItemQQhashZitem5d2a0c7951QQitemZ400137419089QQptZMotorsQ5fCarQ5fTruckQ5fPartsQ5fAccessories#ht_4860wt_1193

M
342  Forum / 1302/1303 / VW 1302 + 1600cc + annen girkasse = VW 1302 S? på: august 01, 2010, 19:28:41 pm
Heisann,

Er VW 1302 S det samme som en 1302 (utstyrsnivå osv) bare større motor og annen girkasse?M
343  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: T1: Billige motorer på Østlandet? på: august 01, 2010, 16:50:00 pm
Bump.M
344  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1300 S Selges på: juli 31, 2010, 23:53:30 pm
hei
nei denne har en gammel 1303 74 mod motor fra grunet til tarjei. den gammle motoren din står på lager
har ikke sett på den enda



Har du en ekstra motor du ikke trenger?M
345  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1300 S Selges på: juli 31, 2010, 23:52:43 pm
Fin bil altså! Skulle ønske jeg hadde plass til den også!M
346  Forum / Problemløseren / Jeg skal overhale girkasse. Bra bok for å sette i gang? på: juli 31, 2010, 20:17:30 pm
Mitt intrykk er at tanken om å overhale girkasse skremmer mange av mine hobby-mekanikker-venner. Er kanskje derfor jeg ikke har funnet så mye skriftlig materiale på å overhale T1 girkasse på amazon eller nettet. Men kanskje noen av dere som kan foreslå hvor jeg skal starte å finne informasjon?

Bøker? Nettsteder?

Takk takk! Gliser

Mvh,
Marius
347  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / T1: Billige motorer på Østlandet? på: juli 31, 2010, 20:04:10 pm
Heisann,

Jeg er intr i BILLIGE motorer til type 1 på Østlandet (hundrelapper det er snakk om). Motoren trenger ikke være i god stand. Fine sylindre og topper, stempler er et pluss.

Bor ved Moss. 1970 og nyere (dobbelport). 1300 eller 1600. Jeg overhaler, men greit om blokka er uten sprekker. Kommer og henter, og du trenger ikke å løfte en finger.M
348  Forum / Problemløseren / Vaske motordeler på: juli 30, 2010, 20:46:50 pm
Heisann,

Jeg har revet fra hverandre en 1300 motor. Jeg ønsker å gjøre delene EKSTREMT rene. Jeg har lest om dieselvask, men lest kritikk av at det ikke blir grundig nok rent.

Jeg har ikke mye plass eller penger tilgjengelig, så det er kanskje best å sende bort dele til vask isteden for å finne en dedikert vaskemaskin og legge opp 3-fas osv?

Hvordan ville dere gått frem. Hører gjerne meninger fra flere.

Mvh,
Marius
349  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rydde salg på: juli 30, 2010, 10:57:37 am
Får en helt ny på biltema for 350,-. Takk for hjelpen.M
350  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til injection? på: juli 29, 2010, 23:23:59 pm
Haha! Gliser M
351  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rydde salg på: juli 29, 2010, 23:22:01 pm
Ålreit. Hva skal du ha for den, inkl porto?M
352  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 14 dager med tilbuds priser på: juli 29, 2010, 23:19:45 pm
Hvor ligger dette? Har du Eber BN2 eller B2 bensinvarmere?M
353  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til injection? på: juli 29, 2010, 14:21:40 pm
http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=519841

$299? Jeg trenger vel mer enn dette? Kan vel ikke være alt man trenger med i kittet?M
354  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bygge om til injection? på: juli 29, 2010, 12:44:55 pm
Takk alle sammen! Glad M
355  Forum / Problemløseren / Løsne "piston-pins" fra stempel og "con-rod" på: juli 28, 2010, 19:11:44 pm
Heisann,

Jeg er ikke hva disse tingene heter på norsk. Det er et lite rør som er tredd gjennom stempelet som fester stempel tol "connection-rod". Beklager at jeg ikke kjenner terminologien. Dette lille røret må tas ut for å få stempel av con-rod.

Jeg klarte å få ut et av disse rørene ved hjelp av hammer og meisel, men jeg tror ikke denne teknikken er særlig veivaksel-vennlig. Redd for å skade den. Hvordan løsner jeg disse best mulig? Mine sitter satans hardt fast.

Takk for din tid.

Mvh,
Marius

356  Forum / Teknisk, teori og praksis / Bygge om til injection? på: juli 28, 2010, 17:05:12 pm
Heisann.

Jeg har en AB blokk 1300 dobbelport mener den er med store oljekanaler.

Jeg forstår å oppgradere til 1600 er så enkelt som å skifte sylindre
og topper (?), men lurte på hvor mye ekstra arbeid og kostnad det er å bygge om til injection.

Kan jeg spare mye på denne ombyggingen i lengden?Fordeler og ulemper med injection? Hva er deres tanker?M
357  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Mykje ymse på: juli 28, 2010, 14:31:26 pm
Har du en eberspächer B2 eller BN2 bensinvarmer med en slik under dekslet oppå bensinvarmeren. Samme for meg om den er defekt eller ikke:



M
358  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Rydde salg på: juli 28, 2010, 08:48:44 am
har den bnsinvarmeren en slik bensinpumpe under dekslet, eller en annen type:
 


M
359  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1300S kasse på: juli 26, 2010, 14:58:57 pm
Stand?
360  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc? på: juli 26, 2010, 01:13:06 am
Mener dere smøresysemet i min 1300 singleport er såpas mye svakere at jeg burde frastå fra å oppgradere til 1600, eller å gjøre det? Jeg skal bruke bilen til daglig transport og panlegger kjører 20 000km i året, så det er viktig at det er holdbart slik at det holder mange år. Holdbarhet er viktigere for meg enn ekstra kraft, men dog kjekt og kunne henge bedre med i trafikken. Hva sier dere?

Og ville jeg få noen merkbar endring i bensinforbruk på langkjøring?

Takk for deres råd! Glad M
Sider: 1 ... 10 11 [12] 13 14 ... 16
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!