361
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 25, 2010, 21:27:53 pm
|
Sjåføren: relativt rolig. Kappkjører aldri lengre. Men pleier å kjøre til ca 2500-3000 omdreinger/min relativt ofte ved gasspådrag. Byggeren: ikke stort å skryte av. Aldri gjort dette noen gang.
Det er heller ikke noen AB blokk, bare F,blokk, de er kanskje ikke like velegnet som AB blokka?M
|
|
|
365
|
Forum / Problemløseren / Sv: Beste måte å feste motor til motorstativ
|
på: juli 25, 2010, 12:52:51 pm
|
hei på ebay selger de som er tilpasset boble motoren fikk nettop et i posten fra usa forsterket som bare det dette passer rett inn i Biltema bukken
mvh Andersen Racing
Bilde av alt montert? Vær så snill ! *er på sine knær* M
|
|
|
368
|
Forum / Problemløseren / Får ikke løs hjulet som driver viftereima
|
på: juli 24, 2010, 21:36:51 pm
|
God lørdagskveld, Overhaler motor. Forsøker å fjerne hjulet som er koblet til veiva, (altså, det nederste av de to hjulene) som driver viftereim. Løsnet den store senterbolten, men jeg klarer ikke få dratt hjulet av. Forsøkt å lirke litt med skrutrekker og brukt hammer, men tipper det ikke er det smarteste å gjøre. Hva bruker jeg å få det av? Biltema? Ser frem til deres hjelp! Mvh, Marius
|
|
|
370
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 24, 2010, 18:24:12 pm
|
Hallo Marius! Beklager min bastante "tone"...Har ikke bøkene der jeg er just nu...Du har sikkert rett i hva som står i "Muir-boka" og den andre... AB-blokker er forøvrig ofte godt utgangspunkt for "lett" trimming og ombygging til 1600 eller større...mvh Halvard
Alt i orden Halvard! Mvh, Marius
|
|
|
371
|
Forum / Problemløseren / Beste måte å feste motor til motorstativ
|
på: juli 24, 2010, 01:06:59 am
|
Heisann,
Jeg kjøpte meg Biltema sitt motorstativ i dag. Boken jeg leser anbefaler å feste motoren på bare venstre side slik at den kan splittes på stativet senere. Jeg gjorde dette, men da jeg forsøkte å dreie motoren rundt 360* bøyde gjengestangen som går inn i blokka seg (M10). Virker rett og slett for løst.
Så jeg spør dere:
1. Kan jeg skru ut gjengestanga som står i motorblokka og skru inn en ny som ikke er bøyd, eller er disse stengene støpt fast? (delspørsmål: Får jeg kjøpt disse på Hotshop?) 2. Til de av dere som har erfaring med Biltema motorstativ: Hvilke måter mener dere er den mest idelle måten å montere motoren på dette stativet? Alle fire festepunkter i rundt på motoren, bare venstre halvdel med 2 (eller 4 festepunkter på en eller annen måte?)
Ser frem til deres svar. Slitt med dette i hele kveld.
Mvh, Marius
|
|
|
376
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Motorbukk VW
|
på: juli 23, 2010, 11:56:08 am
|
Heisann,
Jeg er intr i motorbukk til min Type 1 1300 motor. Gjerne type som kan kjøres rundt på gulv. Jeg har ikke en benk tilgjengelig som jeg kan montere en.
Mvh, Marius
|
|
|
378
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 23, 2010, 10:41:24 am
|
AB er dobbeltport 1300 44 HK/din fom aug 69. Solex 31 forgasser. "Høy fordeler" med både vakum og vekter... F er singleport 1300 40 HK/din fom aug 64 til AB'en tok over. Solex 30 på F-motorer. Lav fordeler -kun vakum. Rart at det står forskjellig i bøkene dine og mine? - Jeg har de samme...
Jeg har: - 19th edition av "How to keep your Volkswagen Alive". - First edition av "How to rebuild your Volkswagen Air-Cooled Engine". Mvh, Marius
|
|
|
379
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Jeg har AB- og F-motorkoder. 1600cc? 1300cc?
|
på: juli 23, 2010, 01:44:00 am
|
God aften Skriver her fordi jeg har fått så veldig mye forskjellig info. Jeg har to motorer hjemme. En motor har AB-motorkode og står i min type 1 og den andre har F-motorkode. Jeg har brukt forskjellig kilder for å finne ut hvilke motorer jeg har: - http://www.type2.com sier AB er 1600cc, og lister ikke F-motor. - "How to rebuild your Volkswagen Air-cooled Engine" av "Tom Wilson" sier at AB er 1600cc, og lister ikke F-kode, men sier at F1 og F2 er enten 1300/1600cc. - "How to keep your Volkswagen alive" av "John Muir" sier at AB er 40HP ( 1200cc[?] ) og F-kode er 1300 - Vognkortet mitt sier at bilen (bilen har AB-motor installert) har 1300cc - Paal fra "Paals garasje" på fornebu ved siden av BS-teknikk sa at AB var 1300-motor - En hyggelig franskmann jeg kjenner fra Kolbotn med en beach buggy sa at AB var 1600cc. - Cato(R) på dette forumet sa at F-koder er 1300 motor. For å oppsummere: Alle bøker, mennesker, papirer og internettsider sier forskjellige ting. Finnes det i det hele tatt en pålitelig referanse for dette?Regner med at disse motorene sikkert er overhalt, og eneste måte å finne ut hva som er, er å måle opp selv, men hører gjerne deres innspill! Håper dere har en god aften. Mvh, Marius
|
|
|
380
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Del til Eberspächer B2 / BN2
|
på: juli 20, 2010, 20:23:50 pm
|
Heisann, Jeg har en defekt bensinvarmer liggende. BN2 av den typen med trykkregulator. Tenkte å ta bensinpumpen fra den og bruke til noe annet. For å kunne reparere min nåværende bensinpumpe trenger jeg kammeret som pumpen pumper væske igjennom som sitter øverst på pumpen der man kobler til slangene. Tingen jeg trenger ser slik ut: Noen som har dette liggende, så gi lyd! Mvh, Marius
|
|
|
385
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: LavT giriet 1302?
|
på: juli 15, 2010, 21:45:56 pm
|
Nå har vi målt 3200rpm ved 100kmt på 4.gir. Hvor mye sliter dette over lengere tid på en luftavkjølt motor?M
|
|
|
386
|
Forum / Problemløseren / Folie til fanglere VW T1
|
på: juli 07, 2010, 23:27:27 pm
|
Heisann,
Jeg tenkte å skifte ut den svarte folien som går rundt fangerene forran og bak på min 1971 VW 1302. Den jeg har er litt stygg.
Hvordan går jeg frem?
Takk.
Mvh, Marius
|
|
|
389
|
Forum / Problemløseren / 1971 1302: Skifte innvendig speil
|
på: juli 06, 2010, 14:35:18 pm
|
Cato(R) var så snill å gi meg et nytt speil i gave. Den typen som sitter i taket og gir oversikt over bakrute. Takk for det.
Kjapt spm: For å skifte det eksisterende speilet, skal jeg bare dra det gamle rett ned fra taket til det blir løst, eller er den en annen måte å ta det ut på? Deretter presses det nye opp i hullet der det gamle speilet satt?
Takk.
Mvh, Marius
|
|
|
390
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: LavT giriet 1302?
|
på: juli 06, 2010, 11:35:56 am
|
Hei, Takk for mange gode svar! Jeg skal reparere eksoslekkasjen min og begynne å måle turtallet mitt. 3400 er ikke så ille. Men høres mer ut som 5000 fra der jeg sitter. Takk for deres tid. Mvh, Marius
|
|
|
|