Nå er nye rattarmer kommet i posten, til både blinklys og vindusvisker, samt instrumenter og følere (oljetrykk og oljetemp) fra CSP, + + +
Så da blir det montering i midten av uka, og så snart felger er ordnet, og vinterdekkene er i boks, skal bilen flyttes, så da mangler det bare å få den på eu-kontroll en gang før jul. Om den går gjennom der, skal bruksbilen kjøres på dynga en gang før 2018, så blir bobla ny bruksbil =P
vil ha 1000 kr for felgene. kan veie en i morra å se.
På posten koster det 400 om pakken veier 25-35 kg, og har maks dimensjoner på 60x60x120, så om felgene veier mindre enn 35kg tilsammen, burde det vel gå greit å frakte de via posten =) Du tenkte 1000,- for alle og ikke pr stk? Da er jeg evt interessert, og kan ordne betaling på man/tirsdag. Sandblåsing og pulverlakkering får jeg ordnet, så det passer bra at de trenger ny lakk
Ok, tror du det koster mye å få sendt felgene? Skal sjekke litt rundt her, vil jo helst slippe å få tilsendt, men om det ikke er noen i området som har, må jeg nok finne noen som kan sende =)
Godt du fant ut av problemet. Neste gang den 30 amp sikringen ryker kan du jo ta ut alle sikringene i boksen, så setter du inn en etter en til 30 amp ryker. Da har du funnet ut hvilken kurs som kortslutter. Men kanskje den 30 amp er litt liten siden den røyk før sikringen til viskeren røyk. Eller rart at sikringen til viskeren som er på 8 amp eller noe, ikke røyk før 30 amp sikringen. Men dette elekrogreiene er litt new age sience fiction for meg
Hehe, er ikke helt glad i elektronikk-relatert arbeid selv heller Menmen, bestiller nye armer, både til vindusvisker og blinklys, så burde det problemet være løst =)
Mekanismen so vindusvisker-arma styrer, hadde åpnet seg inni rattstammen, og som følge av dette, har kontaktplaten til hornet blitt både knekt og bøyd. Jeg har liggende en til vindusvisker-arm, som er knekt, men skal se om jeg kansje kan bygge noe av den og den jeg nå har tatt ut av rattstammen. Men mest sannsynlig, må jeg bestille ny vindusvisker-arm, igjen, og antakelig også ny arm til blinklysene.
Jeg kan i det minste koble til tenning og blinklys-arma, og da funker alt som det skal, bortsett fra vindusviskeren, så da er det mulig å kjøre bilen hjem, så lenge det ikke regner
Ok, da har jeg fått lokalisert hvor problemet ligger. En eller annen plass inni rattstammen. Etter å ha koblet fra ledningene fra blinklys-arm, viskermotor-arm, og tenningsnøkkel, og så koblet de til igjen, gikk det an å vri om nøkkelen uten at sikringen røk. Jeg startet også motoren for å sjekke at det ikke hadde skjedd noe med startmotoren.
Men etter at jeg hadde vridd litt på rattet, var problemet tilbake igjen, så nå skal jeg demontere og gå gjennom mekanismen inni rattstammen. urk urk Ikke helt glad i å mekke inni der, fort gjort at noe knekker med all den tynne/gamle plasten
Bilder av koblinger til startmotoren (ledningen fram til sikringsboksen, rød ledning med svart strømpe, er koblet på rett plass, selv om det ser ut som den er koblet til samme kontakt som tykk kabel til batteri +)
[attachment=1]
Jeg har koblet utenom regulatoren, og fikk tilbakemelding på forumet at det er koblet rett, om noen lurer på hvorfor den bare ligger der på dørken
[attachment=2]
Baklyktene har strømpe på alle kontaktene, så det ikke skal bli noe kortslutning, siden det blir litt trangt inni der når lykteglassene er montert. (jeg løsnet reflektorene for å kunne ta bilde av ledningene, de har vært montert fast i lyktehuset fram til nå)
Driver fremdeles på med feilsøking ang sikring som ryker. Sikringen er på ledningen fra batteri og fram til sikringsboksen. (30amp) Det er kun den som ryker, og ingen av sikringene i sikringsboksen.
Jeg har byttet sikringsholderen fra inline liten flatsikringsholder, til inline vanlig flatsikringsholder, og det hjalp ikke.
Det som skjer når jeg vrir om nøkkelen er:
Lyset for lading slår seg på i speedometeret, og bremsevarslingslampa slår seg på, (disse to får strøm fra samme plass, og skal slå seg av samtidig, etter at motoren er startet)
så kommer det et "klikk" og 30amp sikringen er gåen.
Lampa til oljetrykk slår seg ikke på, det gjorde den tidligere, før jeg fikk trøbbel med sikringen. Oljetrykk-bryteren får strøm fra den blå ledningen, og den ser helt fin ut.
Kan det ha noe med dynamoen å gjøre? Eller kansje solenoiden på startmotoren? (Har akkurat tatt løs alle koblingene på startmotoren, og pusset alt reint, så det er god kontakt)
Jeg lurer også på om det kan ha noe å gjøre med baklyktene, da problemet oppstod mens jeg blandt annet koblet til disse. Alle ledningene ser fin ut, og jeg har montert krympestrømpe på alle kontaktene, så de ikke skal forårsake noe kortslutning. Nå stikker jeg ut og ser om det hjelper å rengjøre kontaktene på reflektorene, da disse var litt skitten..
Laster opp bilder av alt jeg har nevnt her nå, men tar litt tid pga treigt nett =)
Hm, har litt trøbbel med elektronikken. Når jeg vrir om nøkkelen til hakket før startmotoren slår inn, for å sjekke at alt av lamper og lys virker, så ryker 30amp sikringen til startmotoren..? Jeg har sjekket div ledninger, og montert krympestrømpe på en del av ledningene i sikringsboksen for å unngå at det blir noe kortslutning der. Det samme har jeg gjort på alle kablene inni baklyktene, på lysbryteren, nødblinkbryteren og viskermotoren, men finner fremdeles ikke ut hvor problemet ligger. Dette skjedde plutselig, hadde ikke problemer med kortslutning tidligere, og da jobbet jeg med å få liv i alle lyktene (de funker nå) Kan dev være feilkobling i bremsevarsel-lampa? Eller kan det være noe i motor-rommet, i forbindelse med kobling til revers-bryteren på girkassa, eller koblinger til coilen? Aner ikke hvordan jeg skal finne ut av dette, så beklager litt dårlig forklaring av problemet.
Ellers har jeg åpnet viskermotor-mekanismen, da viskermotoren gikk veeeldig sakte på høy hastighet, og ikke i det hele tatt på lav hastighet. Fjernet gammel voksaktig grease, smurte opp på nytt, og renset alle kontaktflater, nå funker den finfint
Jeg har også et problem inni mekanismen i rattstammen, der jeg prøver å slå på langlysene, men da tuter fløyta..? Kan det være noe som ligger inni der og kommer borti fløyte-koblingene? Har hatt oppe og byttet blinklys-arma, og det er ganske trangt inni der, og ikke helt lett å montere det uten at armen til blinklys og armen til viskermotoren blir for stram, og man mister feelingen på hakkene mellom de forskjellige hastighetene på viskermotoren..
Anywho, tar en tur hjem nå, så tilbake i garasjen imorgen.
Ikkeno salt her, med unntak av ut mot Bodø. Har allerede eastwood understellslakk, og skal kjøpe skikkelig tectyl, så da takler den nok forholdene på veiene her i området
Jepp, artig å få liv i motoren igjen. Skal lufte bremser, justere bakbremsene og koble ferdig baklyktene, så mangler det bare prøveskilt. Da blir bobla flyttet til min garasje, så slipper jeg å kjøre 6-7 mil hver veg for å mekke Satser på eu-godkjenning i løpet av september, så får jeg se om det blir sesongbruk, eller om jeg selger bruksbilen og bruker bobla som helårs-bil. Frister litt å ha den som bruksbil, med fancy bensinvarmer og greier, og om jeg kjøper skikkelige vinterdekk, burde den funke fint vinter som sommer, og ikke minst, om det dukker opp noen problemer, kan jeg fikse det selv, i motsetning til nyere biler
Riktignok tegning, men en gave jeg fikk av en ansatt til bursdagen min. Han har tatt bilder av begge bilene, levert dem til en bekjent, som så har tegnet denne tegningen. Kjekt med slike kreative ansatte!!
[attachment=1]
Kult!! Koselig når folk kommer med orginale gave-idèer
Byttet til den "nye" fordeleren, og nå har jeg fått start på motoren Skal laste ned div videoer om justering av forgasseren, så blir det justering, og montering av baklys + + +
Heisan. Søkte 60 sekunder på Google, se om denne kan hjelpe?
Jøss, jeg har letet gjennom flere titalls videoer ang feilsøking på fordeler, og ikke funnet noen som har samme fordeler som meg, og denne videoen har akkurat samme fordeler, så da får jeg tatt en runde med feilsøking Tusen takk for hjelpen!
Nå er "nye" framlykter, reflektorer til baklyktene, fordeler og coil straks i boks, så imorgen blir det nytt forsøk på å få startet motoren Takk til Skrotnisse som sendte delene raskt
Idag blir det montering av nye pakninger i dørene, og montering av bullet-speil. Rekker kansje å bygge høyttalerfeste/kasse for montering der sidepanelene ved baksetene står, men blir en del tilpassing, så det går an å ta ut sofabunnen bak uten for mye knøvling
Ok, will do Noen som vet kvorfor det var montert en plugg der bryteren skulle være? Forrige eier hadde kjøpt bobla hos en som skulle bygge den om til baja, så kansje det var fordi bilen ikke skulle ha mer en basic belysning, da uten ryggelys?
Klarer ikke å se om det er en transporter kasse eller om det er noe forskjell på dem, men det er riktig sted du har tegna hvor bryteren skal stå. Når du setter den i revers, burde du se at noe kommer nærmere nedi hullet. Er det riktig bryter da
Jepp, riktig bryter, men jeg fant ut av saken. Det var montert en plugg der bryteren skulle stå, så jeg fikk skrudd den ut, og da var det bare å montere bryteren. Nå er den koblet opp og klar til bruk, men litt usikker på hvor mange ampere sikringen mellom bryteren og coilen skal være? (Går en ledning til coil og en til ryggelysene, den til coil skulle ha sikring, så jeg har montert sikringsholder, men ikke satt i sikring)
Heisann, jeg leter rundt på girkassa, men finner ikke ut hvor jeg skrur fast bryteren til ryggelysene. Jeg kjøpte en bryter til boble-girkasse, men lurer på om det faktisk er en transporter-girkasse som står i bilen..? Det er en 1600AD motor montert i bobla, og den kommer orginalt fra en transporter, så da er kansje girkassa fra samme bilen. Hullet framme på girkassa, der man vanligvis skal montere bryteren, er for lite, og det ser ikke ut som det er noen form for mekanisme inni hullet (for å presse inn tappen på bryteren)
Husk at WBX-fordeleren har syl 1 på forskjelling sted ift den gamle fordeler'n.
Så om du bare har flyttet over og satt ledninger som på den gamle vil den ikke starte. Merke for syl 1 ser du oppe på kanten av fordeler'n men dette vet du sikkert allerede :-)
Jepp, syl 1 er mot kl 1 og ikke mot kl 5 som den vanligvis er, men jeg skal bestille en annen fordeler, så slipper jeg mer knoting med denne. Finner ikke manual eller noe info på den, så jeg foretrekker en som jeg kan lete fram info om, som f-eks en gammel 009 eller noe sånt.