Vis innlegg
|
Sider: 1 ... 10 11 [12]
|
331
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problemer med 58-modell - fersking trenger tips
|
på: juli 08, 2010, 21:27:12 pm
|
Har akkurat samme problem med min 1303 1600 med 2 x Zenith 32ndix. (fusking når motor blir ordentlig varm, og veldig vanskelig å starte varm bil)
Forgasserne ble i dag justert på verksted, og fikk beskjed om at de var i god stand. Har fortsatt ikke fått testet om det har blitt bedre. Men har også fått forslag om avstandsstykker (isolasjon) mellom forgasserne og innsuga. Dette vil forhindre at all varmen fra motor slår tilbake til forgasseren som koker... (eller fordamper..?)
|
|
|
339
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første veteran: VW 1303 Big
|
på: juli 02, 2010, 07:08:28 am
|
Supert! Da skal jeg bestille pakningssett og filtere. Er jo litt morsomt å holde bilen inntakt. Det får bli Biltema-filtere i mellomtiden.
Forrige eier kjørte bilen til Tyskland for 33 år siden (da han kjøpte den) og fikk den trimmet hos Sauer&Sohn. Har alle papirene fa S&S! Det er oppført 75hk i vognkortet.
|
|
|
342
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første veteran: VW 1303 Big
|
på: juli 01, 2010, 20:45:03 pm
|
Jippiii! I dag har jeg hatt min første mekkejobb på Viggo. Har byttet plugger, stift, rotor, fordelerlokk og tennpluggkabler. Absolutt ikke lett å komme til de 2 bakerste bak forgasserne.. Og det virka etterpå! Er faktisk litt stolt, for det er absolutt første gangen jeg prøver meg på noe sånt Etterpå fjernet jeg de gamle luftfilterne, og da fikk jeg jammen i meg ny bil! Den startet og gikk myyye penere. De gamle filterne (kanskje 33 år) var potte tette.. Ikke minst så var bilen mye lettere å starte når den var varm. Så nå skal det kjøpes nye filtere Men hva? Trenger de før søndag.. Duger det med Biltema-filter? Eller er det noe sted på Svinesund/Nordby som selger slikt? (Burde vite det selv, for jeg bor i Halden.. Eller andre steder i nærheten! Sarpsborg kanskje. Diameter på innsuget er ca 67mm.
|
|
|
346
|
Forum / Problemløseren / Åpning plugger og stifter VW1303
|
på: juni 28, 2010, 20:12:05 pm
|
Hei, skal skifte plugger og stifter (blant annet) på min 1303 i morgen. Men hva skal plugg og stifteåpning være? Det er en 1,6l med 2 x Zenih forgassere. Pluggene er Bosch W8AC Takk for hjelp
|
|
|
348
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Min første veteran: VW 1303 Big
|
på: juni 25, 2010, 18:16:47 pm
|
Ja, den er i bra stand. Forrige eier har flere ganger tatt av skjermer og stigbrett for å sjekke for rust, og for å tektylere. Noe lakkrust på panser og forskjermer, men ikke mer enn at det er patina. Har også en (for tiden) "svigersønn" som nettopp er ferdig utdannet som billakkerer.
Innvendig er den helt fin. Originale stoler og trekk. Han brukte varetrekk lenge. Gulvtepper også!
Eksosanlegget er fra Sauer&Sohn ja.
Dilemmaet nå er forgasserne. Det er Zenith 32ndix (Samme som Porsche 356?) Disse trenger litt ettersyn. Har fått forslag om å kjøpe nye gassere, men hadde jo vært morsomt å beholde det originale da... Men de er jo 33 år gamle!
Skal på treffet i Fredrikstad søndag 4. juli hvis noen vil se på bilen og slå av en prat:-)
|
|
|
349
|
Forum / Prosjektgarasjen / Min første veteran: VW 1303 Big
|
på: juni 25, 2010, 08:24:05 am
|
Da har jeg gleden av å presentere "Viggo", en fin 1973 modell 1303 Big. Forrige eier har hatt den i 33 år, de siste 25 år ca som sommerbil. Bilen er veldig godt tatt vare på, og har en nydelig patina. Litt lakkrust på panser og forskjermer, men helt ufarlig (håper jeg!) Bilen ble fabrikktrimmet hos Sauer&Sohn i Tyskland i 1977, og har (hadde?) 75hk. Motoren trenger en skikkelig gjennomgang. Må bytte alt av tenningsdeler samt se på forgasserne (2 x Zenith 32ndix) Interiør: Originalt og nesten helt feilfritt!
Første prosjekt: - Service på motor/forgassere (går urent, vanskelig å starte når den er varm) - Nytt effektanlegg? Mulig hull... - Gå over bremser kanskje (Sikkert lurt:-) ) Har ingen store store planer for bilen. Skal kun prøve å holde bilen i den stand den er. Siden dette var drømmebilen i barndommen har jeg kanskje lyst til å få den slik jeg husker: - Ett par ekstralys, Hella m/hvite plastdeksler - Turteller - Sjalusi på bakruta (laksetrapp...?) - Bare litt senka foran
Kom gjerne med innsigelser/forslag til planene!
|
|
|
350
|
Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne limrester
|
på: juni 22, 2010, 18:03:56 pm
|
Har de sittet der lenge får du nok ikke de helt bort,vurder det litt før du starter Tapen er allerede av. Satt så dårlig noen steder. Får kjøpe noe citrus-rens og være forsiktig da! Takk for svar til dere alle:-)
|
|
|
351
|
Forum / Problemløseren / Fjerne limrester
|
på: juni 22, 2010, 16:18:52 pm
|
Har en 1303 som har hatt pinstriping rundt omkring. Sikkert tøft en gang, men nå er det på tide å fjerne det!
Men hva bruker jeg til å fjerne limrestene fra lakken...?
|
|
|
352
|
Forum / Problemløseren / Verksteder i Østfold?
|
på: juni 20, 2010, 21:10:00 pm
|
Hei, jeg har en 1303 Big 1973 med et Sauer&Sohn trimmingssett. Det er et sett med doble forgassere. Bilen starter lett når den er kald, men sliter når den er varm. Bilen går også urent og rykker ved pådrag.
Forgasserne svetter endel, og må bytte pakning. De må også ses over og justeres. Tenning med deler må sikkert også sjekkes.
Hvor får man utført slikt i Østfold? Jeg bor i Halden. Må ikke nødvendigvis være verksted, hvis noen er interessert i en ekstrajobb så værsågod:-)
|
|
|
355
|
Forum / Snikk-snakk / Import fra Sverige
|
på: juni 17, 2010, 21:36:19 pm
|
Hva kreves ved import fra Sverige. Er det bare å kjøpe, ta med vognkort, kjøre til grensen og tolle inn?
Tror vel ikke det er så enkelt, men hadde vært deilig:-)
Det er snakk om en 73-modell med skilter, original stand, vist i Sverige i Mai i fjor.
|
|
|
|