april 24, 2024, 10:36:27 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: How to: Banke ut/inn hjul-lagere mit hausgemachte verktøy på: august 21, 2013, 14:42:38 pm
Akkurat på denne type lager (to-delt som på bildet) gikk det helt smertefritt å banke ut skålene med dor. Å banke dem inn med spesialverktøyet var bare en fryd og ren luksus, selv om det hadde funka fint nok med dor-på-annenhver-side også.

Virkelig nytta av «verktøyet» er ved utbanking av et dobbelt lager (med lang hylse) ala denne:
http://techtonicstuning.com/main/images/400_100.JPG
Denne typen har en tendens til å sitte dønn fast, og den store slegga må brukes, da er det kjekt med Spezialwerkzeuge.
2  Forum / Teknisk, teori og praksis / How to: Banke ut/inn hjul-lagere mit hausgemachte verktøy på: august 21, 2013, 08:07:39 am
Som hobby mekaniker (uten presse) er det alltid et strev med å finne en pipe eller "noe" som har eksakt riktig diameter for å banke inn/ut lagerskåler.

Derfor: ikke kast gamle lagerskåler, skjær de over med vinkelsliper, og bruk de som inn/ut-bankningsverktøy.


Forsiktig kakket skåla inn i huset, men kommer ikke lenger? Fortvil ikke det finnes spezialwerkzeuge.


Legg på den "fleksende lageskål" og bank videre med Hammer und Meißel (liggende flatt), trygt uten fare for å skade den nye skåla.


Endmontage, done, ferdig, kein problem.


http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=525
3  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW knallskudd - fototråd. på: desember 04, 2012, 08:28:00 am
Vel, knallskudd og knallskudd, dokumentariske turbilder fra Danmark i sommer er vel mer korrekt.
4  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vw shop i Tyskland på: august 16, 2012, 11:04:14 am
Glem alt annet, det er hit du skal Blunker:
http://wagenteile.com/index_e.html
5  Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER på: november 01, 2011, 14:57:06 pm


6  Forum / Snikk-snakk / Sv: UTRADISJONELLE PROSJEKTER på: oktober 28, 2011, 13:06:41 pm
Lang boblebuss Øyerulling


7  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: september 14, 2011, 06:57:53 am
Var en tur i Hannover i helgen, gikk gatelangs egne tanker, men så plutselig kom denne fossilt gamle og totalt umoderne klossen kjørende forbi, skulle ikke vært lov å kjøre sånt ute blandt folk :roll:



Regner med at dette er no`Type 2 T1 greier..

Ikke hadde den orntlig tak heller, noe tøy greier Blunker
8  Forum / Problemløseren / Sv: Stempelring klemme ønskes kjøpt/lånt på: august 08, 2011, 07:55:46 am
Lag det selv, se side 11 i denne tråden:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=250
9  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 27, 2011, 13:22:18 pm
og noen til:



Legg merke til vinkel på bakhjulet til sparkelwagen  Glad
10  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 27, 2011, 12:56:25 pm
Tok bilder av noen bruksbiler i påskeferien, her er en 12 pack:











11  Forum / Snikk-snakk / Sv: Jeg blir irritert når...... på: mai 10, 2011, 15:05:29 pm
Amen her også.

Alle med teknisk innsikt vet at en dieselmotor forurenser mer enn en bensinmotor og utslippene fra dieselbiler farligere mennesker (partikler og NOX).
Satt på spissen -  dieselbilutslipp er en betydelig kilde til luftveisproblemer og kreftfare, og en større fare (enn bensin) for plante og dyreliv i nærmiljøet.
Dieselbilsalget lå flatt frem til  år 2000, og etterpå som vi alle vet så eksploderte salget -> “alle” kjører dieselbil.
Utslippskrav (euro-5) sier at en dieselbil kan slippe ut 3 ganger mer NOX og 10 ganger mer partikler en en Bensinidrevet bil Sjokkert

Allright, hele norges befolkning har konvertert til dieseldrift i løpet av de siste 10 årene for å være "miljøvennelige", men samtidig kommer det som et sjokk (hver vinter) om at luftkvaliteten (for eksempel i Bergen) har blitt mye værre de siste 10 årene, det er irriterende, at folk ikke har luktet lunta...
Men, enda mer irriterende er at selve årsaken (Norge i massiv dieseldrift) ikke kommer frem i media, fakta sensureres av Co2 fraksjonen som klubber ned alle som forsøker seg med fakta Øyerulling


12  Forum / Snikk-snakk / Sv: fredagstråd på: april 29, 2011, 10:06:36 am
Gammel engelsk bil spottet på gata i Damaskus:


Finn en feil Blunker
13  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: april 26, 2011, 13:33:43 pm
Hei, kom hjem igår etter en 11 dagers påsketur i et T2 land, her er noen bilder:


Upps, ble jammen maange bilder, flere kommer hvis det er ytterligere interesse for bilde bombardering?
14  Forum / Originalprat / Sv: orginal bilde-video tråd. på: mars 11, 2011, 16:11:10 pm
Kan wasserboxers være med?
[attachment=1][attachment=2]
15  Forum / Snikk-snakk / Sv: BUSspotting på: februar 05, 2011, 16:57:03 pm
Fant en "halv" buss på skitur idag:
16  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte toppakning eller bør planslipning også gjøres (2,1 WBX - 112HK) på: desember 08, 2010, 16:04:16 pm
By the way, det løste seg, motoren har vært i dagelig drift siden denne fixen:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=49&t=24988
17  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte toppakning eller bør planslipning også gjøres (2,1 WBX - 112HK) på: august 02, 2010, 18:53:23 pm
Tusen takk for svar.
Vannkappeområdet har jeg renset og gropene sparklet med kjemisk metall. Så det eneste ankepunktet er den ene toppakningsflaten på denne toppen, det blir det nok ny topp eller planslipning.

Alternativet er kanskje rotere en sylinderforing mot flaten med slipepasta imellom for å "planslipe", eller en annen "smart" metode? Skal ta toppen med til et verksted imorgen for inspeksjon / råd.
18  Forum / Problemløseren / Bytte toppakning eller bør planslipning også gjøres (2,1 WBX - 112HK) på: august 02, 2010, 14:54:31 pm
Hei igjen, fixer en 2,1 WBX som hadde defekt toppakning.
Fant lekkasjepunktet, og lurer på om ny pakning vil fixe problemet eller om jeg bør få slipt opp toppen?


Ikke lett å se på bildene, men det er en minimal "grop" i lekkasjepunktet, vil en ny toppakning fylle denne?
19  Forum / Problemløseren / Sv: Lavt oljetrykk på varm motor (krise) på: juni 30, 2010, 20:35:08 pm
Tok motorvei-test idag, den holder litt over 1 bar rundt 3000rpm.
Kjøpte også mekanisk manometer, den bekrefter at det er trykk-problemer.

T3 Camperen blir parkert, plan B blir satt i verk for sommeren, mega-trist, gledet meg virkelig inderlig til camper livet Sint
20  Forum / Problemløseren / Sv: Lavt oljetrykk på varm motor (krise) på: juni 30, 2010, 17:49:51 pm
Takk, da blir det motorbytte etter sommeren, og jeg er herved UTEN camper i sommer...

Får bare gjengi salgsteksten fra finn.no
"Motor er i bra stand, starter lett og går bra".
Vel, NOT Sint
21  Forum / Problemløseren / Lavt oljetrykk på varm motor (krise) på: juni 30, 2010, 08:39:04 am
Hei, registrerte meg nettopp her får å få råd.

Jeg fikk montert inn en brukt 2,1 WBX på T3 Carravelle`n min igår, alt var fint inntil motoren ble varm og da falt oljetrykket.


Alt normalt på kald motor, 5 bars oljetrykk på tomgang.


Ettersom oljetempen stiger så faller trykket, og ved 100 grader så er oljetrykket ved 3000rpm lik 1bar :shock:


På tomgang summer motoren som en katt, selv om trykket er bortimot null, men lampa/buzzer holder kjeft.

Uansett turtall er det absolutt ingen ulyder, motoren går kjempefint, bortsett fra trykkproblemer.

Oljelampa/buzzer varsler ved kjøring under ca 2.500, ved å tråkke inn cluchen og gi ett pump på gasspedalen så forvinner varslingen. Ved turtall på konstant 3000rpm så blinker ikke lampa.

1000 kroners spørsmålet, er det verdt et forsøk på å bytte oljepumpe, eller er det waste of time hvis rådelagerene er slitte??
Og noen i Vestfold som kan gjøre jobben (innen torsdag kveld)?

Skal egentlig på ferietur med bilen på fredag, men nå ser det jammen svart ut...

Mer info om bilen finnes her:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=20070&start=200

Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!