april 27, 2024, 05:26:24 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: Blei stoppa av UP i dag!! på: august 30, 2010, 13:39:40 pm
Klossen skal TEORETISK ikke være noe problem på eldre biler. Denne klossen er vel et ganske nytt "prosjekt" fra denne kanten. Er feks. bilen fra 1973 eller eldre skal den vurderes etter en annen veitrafikklov enn nye biler. Og nye regler har så vidt jeg vet ikke noen tilbakevirkende kraft på eldre biler. Men om tilsynet liker at bilen er feks så lav at denne klossen ikke passer under er jo en ganske annen sak.
2  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1968 Type 1 "Spareversjon" - Fat, low & slow på: august 30, 2010, 06:59:38 am
Update Glad

I kveld ble jeg ferdig med forstillingen. Woohoo!

Min gamle var allerede kortet inn 3,5" men denne var fullstendig opprustet så her var det bare å få tak i en ny.
Var litt i tvil om jeg skulle gjøre dette selv, men det er jo det man lærer av Blunker
Har sett mange forskjellige løsninger på denne operasjonen, men valgte til slutt å kappe torsjonsrørene helt ute ved dempertårnene.

Første post... få bort gammel lakk og annen "skit"..


Valgte å kjøre "oldskool" med tanke på kappingen, baufil Glad
Dette for å få minst mulig "sår" og mest mulig kontroll. Min nyinnkjøpte Bachosag fungerte som en drøm
og det var faktisk en lettere jobb enn jeg først fryktet.


Etter noen minutter var tårnene av. Jeg kappet og sveiset en og en side for å kunne ha noe å måle/sammenligne med før jeg sveiset fast tårnet igjen.


Som nevnt i forrige post punktet jeg tårnene godt for jeg helsveiset disse. Dette for at ting ikke skulle
slå seg ut av stilling. Jeg skjøv inn bærearmene under punktingen slik at jeg så at tårnene ble 100%.
Sveiset også på igjen festet til styredemperen som jeg fjernet før modifiseringen.

Etter å ha helsveiset og pusset sveiser ble resultatet slik:


Forstillingen er nå 4" smalere, akkurat så smal at jeg ikke trenger modifisere innerskjermen på bilen.

Dere kan også se bunnplata på bilen bak som står oppreist og fri for TECTYL Osteaktig

Fikk også ordnet meg sandblåsing i kveld. Skulle få komme innom jobben til min gode nabo og låne kabinettet de har der neste torsdag.

Ellers så sitter jeg nå og gjør ferdig bestillingen på en haug men betar fra statene.
Selv skal jeg ha en haug med pakninger og annet "stæsj" til monteringen, og så har jeg fått en smørbrødlista av en kompis på grombetar til motoren hans.

Planene videre i helga er å sveise ferdig fra undersiden på belgfestene bak.
Når det er gjort er all sveising på bunnplata finito Osteaktig

Har du kortet mere etter dette?
3  Forum / Snikk-snakk / Sv: Smalnet forstilling og EU-kontroll på: august 28, 2010, 22:13:52 pm
Hva vet jeg, men med litt enkel mattematikk blir det mye mindre dramatisk. Korter du feks 101,6mm eller 4" som de tøffe liker å si så kommer hjula 50,8mm lengere inn pr side. Setter du på senkespindler (de pleier å bygge ca 12,5mm) blir det bare 38,3 mm. Hvis du nå monterer på et sett sjelløse repro felger så har du snart orginal sporvidde igjen. Denne bilen kan jo feks vises med moderat senk hele veien rundt, reprofelger og orginaldekk. Orginalt står bakhjula litt lengere inn i buene enn foran mens det nå trolig blir ganske likt.
Tror ikke de som skal se på bilen din måler om sporvidden er korekt. Tror heller de kommer til å sjekke bærekuler/ leddbolter/ kingbolter, foringer, styring osv. Så hvis innkortingsjobben er pent utført, og sluttfinishen er noe som kan se ut som det har forlatt en fabrikk tror jeg dette blir udramatisk. Finishen på det som er gjort blir avgjørende. For finnes det kontrolører idag som husker spesifikt hvordan et støtdempertårn på ei gammel boble ser ut? Mener også å ha sett bilder i en prosjekttråd her et sted om ei boble med luftfjæring og balljoint forstilling som har blitt kortet inn ganske mye. Mener denne hadde orginale dempertårn og at det bare ble minimalt med karoserijobb for å få dette til å passe. Har inntrykk av at det er mere jobb hvis det er en linkpin skal kortes mye.
4  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Originalt patinert bakrutesjalusi til Boble 1958-64 selges på: august 25, 2010, 09:26:12 am
Er dette solgt nå?
Hvis ikke høyner jeg til 1000,- + frakt.
5  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -65 Rat på: august 24, 2010, 13:42:50 pm
Han er gift med dattera til min mors bror!
Lettere komplisert. Fikk dilla på luftkjølt igjen etter at vi bodde hos ham noen dager i sommer. Vi gikk forbi bilen din en kveld når vi var på vei opp til det de "lokale" kaller OK (statoil). Tøff sak!
6  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: -65 Rat på: august 23, 2010, 14:17:42 pm
Tror det er en i nabolaget ditt som kan fortelle deg et og annet om senking.....
7  Forum / Snikk-snakk / Sv: SCC 2010 t-skjorte på: august 22, 2010, 21:25:06 pm
Ikke vet jeg.... Men jeg kan godt kjøpe den som ikke passer.
8  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Senkebrakketer fremre fanger T1 på: august 20, 2010, 16:57:04 pm
Disse så jo flotte ut!
Et stalltipps er at disse helt klart ser best ut med usa fangere.....
9  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Originalt patinert bakrutesjalusi til Boble 1958-64 selges på: august 20, 2010, 09:58:53 am
Tull og tøys!
Kan du ikke heller skrive at du ønsker bud over xxxx,- ? Vanskeligere er det vel ikke? Jeg er ikke veldig sugen på å sitte foran skjermen i hele dag for å følge budrunden på noe som selger ikke vil ut med minstepris på! Da blir det fort mange bortkastede timer.......
10  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Originalt patinert bakrutesjalusi til Boble 1968-64 selges på: august 19, 2010, 20:04:14 pm
500,- ferdig hentet på scc!
11  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Deler SCC 2010' på: august 18, 2010, 20:48:36 pm
Du har vel ikke letta svinghjul som passer til 34 hester?
12  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - Artikkel i siste Gatebil - nå som pdf s18 :) på: august 17, 2010, 21:54:53 pm
At du har funnet "stilen i ditt hjerte" er bra. Det jeg ville frem til er at denne bilen har kliss lik stil og utførelse som et ukjent anntal andre bobler på denne planeten.
Ergo ikke så nytt og spennende som man kan få inntrykk av når man leser artikkelen. Enten bilen er en slammed stocker eller en senket orginalbil så er den uansett lekker! Tommelen opp for et bra utgangspunkt som med litt enkle middler ble kjempe tøft!
13  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 54' T1 1200 De Luxe Texas Brown - Artikkel i siste Gatebil - nå som pdf s18 :) på: august 17, 2010, 13:54:46 pm
Påstanden om at du har funnet opp en egen stil, "slammed looker" er vel ikke bare litt drøy? Du er nok langt ifra den første som senker en orginalbil (uten å bytte til feks bredere felger osv). Misforstå meg rett, bilen er tøff som pokker, men at du er opphavet bak stilen "slammed looker" tror jeg du må lengere på landet med;-)
14  Forum / Problemløseren / Sv: Bredding av felger -56 Oval på: august 12, 2010, 21:33:00 pm
Her er et hot tips: 15" Stål -felgbaner fra Chrysler Voyager er 6.5" brede, og passer fint med pre-65 boble felg-senter.
Vi har paret noen av disse med godt resultat. Ikke minst kan man velge offset etter ønske. Andre amcar baner funker sikkert også...

15" felger fra passat, touran, caddy, golf, octavia osv osv passer også. Lista er LANG! Volvo baner passer bra. Samme gjelder enkelte mercedes baner. 66-67 felger (5 bolt med huller rundt kanten på senteret) og nyere 4 bolt felger har lik diameter rundt senteret som pre-65 felger. Så mulighetene er uenderlige.
15  Forum / Problemløseren / Sv: Bredding av felger -56 Oval på: august 12, 2010, 09:01:39 am
Det går ikke å bredde felgene stort mere enn noen få millimeter innover, pga liten klaring mellom dekk og karoseri. Ta eks. bilen til Kamiz. Han hadde orginalfelger og senket drøyt bak kombinert med for brede dekk som bulet over felgkantene. Dette subbet til det smalt. Det er ikke idielt å bredde bare utover, men det er kun det som går i praksis hvis du ikke skal bygge om karoseri og bunnplate drastisk.
16  Forum / Snikk-snakk / Sv: felger spm på: juli 27, 2010, 11:22:27 am
Prøv her.....

http://www.partsandretards.no/
17  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: King bolt - avstandskive ( Se vedlagt bilde ) på: juli 26, 2010, 19:53:49 pm
Har en bekjent i finsnes som som dreide slike for meg etter mål. Han tok 250,- for begge to pluss eventuell frakt. Tror han er på ferie men kan sjekke hvis du ønsker?
18  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2 på: juli 24, 2010, 12:29:04 pm
Den var blitt fyktelig lav! Kan den kjøres på vanlige veier eller skal du ha den til pynt i hagen?
19  Forum / Snikk-snakk / Sv: Lakkere/restaurere i Polen, Litauen e.l. på: juli 21, 2010, 22:27:58 pm
Man kan være heldig eller stikk motsatt.
Snakket med en kar fra Larvik i helga som for noen år siden hadde kjøpt en linjeboret 30 hester i deler fra larvik motor. Veiva var slipt, ny kam osv osv. Alt var overhalt men motoren manglet sylindere og stempler. Problemet var at den ble kjøpt i deler og kjøper selv ikke hadde kompetanse til å sette den sammen. Delene ble sendt til litauen for montering...... Dette kom totalt inkl kjøp av deler i larvik og sylinder/ stempler i litauen på over 25 K+. I melomtiden ble bilen solgt og innteressen dabbet av. Motoren ble derfor aventert på Finn.no. En kar kjøpte motoren og skulle bare gjøre litt kosmetiske oppgraderinger før montering i bil.

Det ene tok det andre og feil etter feil ble avdekket. Det viste seg at delene som kom tilbake til norge var søppel. Trolig var de restaurerte delene blitt erstattet med totalt utslitte deler i litauen. Rein svindel. Han jeg pratet med måtte bite i det sure eplet og heve kjøpet. Nå sitter han igjen 25 K+ fattigere og har en stor eske med utslitte motordeler i garagen. Sylinderene og stemplene som han hadde betalt 5 K for i litauen viste seg å være meget slitt, og den ene sylinderen bar preg av å ha vært skjært. Mekanikeren i litauen derimot hevdet den gangen at delene var helt nye!

Fæl historie og fin årsak til å heller betaler dyrt i norge. Ganske enkelt fordi jobben ofte da bare gjøres en gang. Og de som gjør jobben kan nesten altid spores opp i ettertid hvis noe viser seg å være feil. Mvh: Bugwelder.


20  Forum / Problemløseren / Sv: Oljeskift gikk skeis på: juli 21, 2010, 22:04:51 pm
Hvis du bare borer litt inn i boltene så får du vel ikke noe problem med spon på innsiden?
Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!