april 19, 2024, 17:00:35 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 49
1  Forum / Snikk-snakk / Sv: Ny i forumet - Sprøsmål på: mai 07, 2016, 09:13:54 am
Vredestein har et sommerdekk som heter Sprint Classic. Dette fås i diverse dimensjoner, deriblant 155-bredde og 165-bredde. Funker finfint til gammel VW, synes jeg. Godt fornøyd med dette selv. Vil tro at enhver forhandler som selger Vredestein-dekk, kan levere dette.
2  Forum / Problemløseren / Sv: hopper ut av 4. gear på: april 30, 2016, 17:09:27 pm
Muligens, eller så er rett og slett girkassa sliten. Kun én måte å finne ut det på, og det er å prøve å justere.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Oljelekasje. på: oktober 30, 2015, 22:32:18 pm
På min motor var det i sin tid, før jeg kjøpte bilen, satt inn feil oljetrykksbryter. Det gikk fint merkverdig lenge, men til slutt tøt det olje ut overalt der det kunne tyte, bortimot. Motoren gikk jo med altfor høyt oljetrykk. En kanskje lite sannsynlig, men dog muligvis medskyldig feilkilde. Oljekjøleren bula til alle kanter.
4  Forum / Problemløseren / Sv: Hva er neste trinn i feilsøkingen på starteren? på: august 03, 2015, 19:27:10 pm
Sjekk jordingskabelen mellom girkassa og resten av bilen, ja. Denne sitter jo utsatt til for møkk og skitt. Dårlig kontakt her kan raskt gi sporadiske startproblemer.
5  Forum / Problemløseren / Sv: Oppgradere bremser på 1303s på: august 03, 2015, 19:25:11 pm
Så lenge alt av de originale bremsene er i god stand og godt justert, bremser det så det holder. Men bilen har naturligvis ingen bremseservo, så man må jo "tælle" tel litt på bremsepedalen. Min 68-modell med tromler på alle fire hjul klarer fint å blokkere samtlige hjul, om så er. Skulle jeg kunnet bremse noe raskere, ville jeg trengt mer grep.
6  Forum / Problemløseren / Sv: Oljelekkasje Boble på: juli 29, 2015, 22:08:52 pm
Mest sannsynlig lekkasje mellom motor og girkasse, ja.
7  Forum / Problemløseren / Sv: Boble fusker når der er kald. på: juli 29, 2015, 22:08:03 pm
Det spjeldet skal være lukket på kald motor, ja. Forvarming av forgasser og innsug er klassiske feilkilder.
8  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: forskjell på 60 og 61 modell på: juli 26, 2015, 21:42:03 pm
Innfestinga på girkassa ble en annen fra og med 61-modellen. Hele girkassa er montert i en liten vinkel, sett fra siden.
9  Forum / Problemløseren / Sv: Hvor får man tak i 75 rammehode???? på: juni 16, 2015, 17:01:04 pm
Er det ikke likt fra 1968 og opp da ?


Overhodet ikke. En 1975-cab er jo en 1303.
10  Forum / Problemløseren / Sv: Bremser på: juni 09, 2015, 20:51:24 pm
Av en eller annen mystisk grunn ble det faktisk ikke levert noen Bobler med skivebremser foran originalt fra fabrikk til USA. Trommel foran er nok originalt på denne bilen.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Tilhengerfeste på: mai 31, 2015, 02:28:27 am
Umulig å si uten å vite noe mer om hva slags hengerfeste dette er.
12  Forum / Problemløseren / Sv: Tungstartet ved varm motor. på: mai 26, 2015, 21:52:54 pm
Funker forvarminga til forgasseren som den skal? Hvis ikke kan dette også gi startproblemer på varm motor når den har stått noen få minutter.
13  Forum / Snikk-snakk / Sv: Nypris boble 1968. på: mai 26, 2015, 21:48:23 pm
http://www.vwnorge.no/index.php/topic,5567.0.html
14  Forum / Problemløseren / Sv: Skjedde noe rart idag. Skremmende. på: april 28, 2015, 20:04:49 pm
Torpedoveggen hovedsylinderen er montert på, er dobbel. Her kan det lekke ut store mengder bremsevæske inne i torpedoveggen, uten at man ser noen åpenbare tegn til lekkasje.
15  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 19, 2015, 21:39:13 pm
Både kanalene og varmekanalene på begge sider var omtrent rustet bort da jeg kjøpte bilen, vil påstå at de hadde bæreevne på max 5% av det de skulle.
Etter prøvekjøring og å omsider ha satt den på bukker, var det ingenting som tilsa at den hadde noen form for skjevhet.
Begge dørene gikk fint og hadde jevne åpninger hele veien rundt, så jeg betviler veldig at de varmekanalene har så mye bærende effekt.
Om det var tilfelle burde bilen kolapset under prøvekjøring før den kom inn på verkstedet, og det gjorde den ikke. Glad


Jeg regner med at karosseriet fortsatt satt på bunnplata? Løfter du av karosseriet, fjerner/åpner dørene og skjærer vekk kanalene uten å stive av døråpningene, risikerer du raskt å få særs merkbare skjevheter i karosseriet. Kanalene er i høyeste grad bærende, men det er nok litt som å kappe av taket uten å stive av bunnen på bilen. Det tar litt tid, men så begynner ting å sige. Taket er vel dog et enda viktigere bærende element.

Kanaler/varmekanaler er forresten for synonymer å regne når man snakker om Bobla. Derav den innledende forvirringen.
16  Forum / Problemløseren / Sv: Fjerne varmekanaler, uproblematisk? på: mars 17, 2015, 20:24:11 pm
Nøyaktig hva mener du med varmekanaler?
17  Forum / Problemløseren / Sv: setebelte 1967 på: mars 16, 2015, 21:06:49 pm
Det er ikke fester for trepunktsbelter i en 67-modell, nei. Dette kom først på 68-modellen. Du må evnt. lage fester selv, og de må være kraftige nok. Ellers røskes ting løs i en kollisjon.
18  Forum / Problemløseren / Sv: olje problem på: mars 13, 2015, 20:53:29 pm
På min bil hadde motoren vært overhalt en gang før jeg kjøpte den. Feil oljetrykksbryter var montert, skulle det senere vise seg, og resultatet ble at olje etter hvert tøt ut omtrent overalt der olje kunne tyte ut. Oljekjøleren så sprekkeferdig ut.
19  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Friskluft på: februar 19, 2015, 19:06:07 pm
Vil du ha inn friskluft uten å åpne ei ventilasjonsrute, er nok ei Boble fra 70-tallet med friskluftanlegg og ventilasjon bak siderutene tingen.
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Karmann ghia type 141 (cab) - totalvekt og maks aksellast bak på: januar 10, 2015, 18:54:04 pm
Kanskje fabrikkens egne tall også er av interesse?

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/8_68ghia/49.jpg
21  Forum / Problemløseren / Sv: varmeapperat eller ikke? på: oktober 27, 2014, 22:49:58 pm
Med mindre du monterer en bensinvarmer, ville jeg anbefalt å beholde varmeanlegget. Selv om du bare kjører bilen om sommeren, er det mang en dag i den usalta sesongen som kan bli temmelig så kjølige. Da er ikke varme dumt å ha.
22  Forum / Problemløseren / Sv: Blårøyk ved oppstart på: september 18, 2014, 17:19:06 pm
Hvis du får blårøyk ved hver eneste oppstart fra kald motor, er dette et tegn på slitasje, som det nok er på tide å gjøre noe med. Blårøyk akkurat ved oppstart hvis motoren har stått en stund, er ikke nødvendigvis unormalt, men en naturlig konsekvens av at sylindrene ligger horisontalt.

Usikker på hvilke CO-krav som gjelder for en 76-modell, men de er vel neppe like strenge som for en moderne bil. Regner med at det er de rette kravene du justerer etter?

Sjekk at akselerasjonsdysa sitter og fungerer som den skal - har opplevd at trøbbel med denne gir alskens rar røyk fra kald motor. Deretter er det å justere ventiler, tenning og forgasser rett. Har du ingen oppskrift på forgasserjustering liggende, funker det fint å google navnet på forgasseren. Da finner du alltids detaljerte instruksjoner.

Edit: Etter litt googling ser det ut til at kravet er maks 4 eller 4,5 prosent CO. Det klarer min 68-modell helt fint å komme under når den er riktig justert, så burde ikke være noe issue for din motor.
23  Forum / Problemløseren / Sv: Blårøyk ved oppstart på: september 17, 2014, 21:58:48 pm
CO-krav? Hvilken årsmodell er dette?
24  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nerf Bars på 1972 1300 T1. Godkjent eller ikke? på: september 17, 2014, 08:49:40 am
1974 kom det nye krav så før 74 får du godkjent uten fangere.Biltilsynet godkjenner ikke ting i fronten som kan skade folk ved en eventuell påkjørsel.så nerfbars.T-bars er vel i realiteten ikke godkjent.

Skulle stemme det, ja. Fjerner du støtfangerene på en eldre bil, er det for eksempel ikke lov å kjøre rundt med støtfangerbrakettene montert. Ting som stikker ut på den måten foran, anses som farlig.
25  Forum / Snikk-snakk / Sv: Vinterlagring, tips og triks på: september 16, 2014, 18:10:35 pm
Med mindre du faktisk kjører en tur på tørr og usalta vintervei en dag forholdene ligger til rette, så motoren blir skikkelig driftsvarm, ville jeg latt være.
26  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Størrelse tappeplugg girkasse. på: september 15, 2014, 20:17:11 pm
Apropos... Hvis du har hatt girkassa ut av bilen og tømt alt helt for girkasseolje, så er det 3 liter som skal på. Ved vanlig oljeskift på kassa er påfyllingsmengden 2,5 liter.
27  Forum / Problemløseren / Sv: Dekkdimensjon 5.60 x 15 på: september 14, 2014, 02:10:25 am
165 R-15 er en fin radialdekkdimesjon for en original 1303. Diagonaldekk er i dag mest for spesielt interesserte og grundige originalfantaster.
28  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Størrelse tappeplugg girkasse. på: september 09, 2014, 14:05:56 pm
Ikke bare ca. Nøyaktig Glad
29  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinrør inne i kupe, lovlig ? på: august 28, 2014, 19:11:37 pm
Hadde det vært til bremser hadde jeg vært mer skeptisk. Lekker det bensin vil jo bare bilen stoppe. Regner med at lukta vil avsløre dette og ikke røyker jeg heller så det går nok bra.

Tro du meg, går bensinrøret lekk (også det originale inni tunnelen), så lukter du det. Det vet jeg av egen erfaring...
30  Forum / Problemløseren / Sv: Bensinrør inne i kupe, lovlig ? på: august 28, 2014, 00:19:37 am
Leser man Volkswagens egne gamle instruksjoner på hvordan bensinrør kan legges på nytt, så er dette faktisk helt kosher. Så lenge det er lagt rør og ikke slange, og ting er gjort uten jallaløsninger på innfestning, er dette grei skuring. Ingenting i datidens kjøreforskrifter som forbyr dette.
Sider: [1] 2 3 ... 49
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!