april 19, 2024, 14:03:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2
1  Forum / Problemløseren / Bakhjul sitter bom fast på: september 03, 2013, 10:13:56 am
Har dratt en `57 T2 panel ut av skogen og strever med å få løsna tromlene bak. Har fylt opp med rustløser og prøvd flere ganger å slå på baksiden, men det rikker seg ikke. Er sikkert ikke den eneste som har støtt på samme problem. Er oppvarming løsningen?

Mangler "noen"  Øyerulling deler til bilen, som vindusruter, lykter, motor, retningspiler, støtfangere, rep.plåt på de vanlige stedene etc. Er det noen som har deler til overs som er riktige for denne årsmodellen, så ta gjerne kontakt på PM.
2  Forum / Problemløseren / Sv: Sveising med engangsflasker på: november 24, 2012, 12:52:38 pm
Er på utkikk etter 5 liters eieflaske, tror d skulle holde. Ang engangsflaskene, så viser det seg at ventiltappen i flaskene var nedtrykt FØR jeg skulle bruke dem, og da sier det seg selv at det blir dårlig med gass. Gassventilen fra Jula er dermed friskmeldt.
3  Forum / Problemløseren / Sv: Sveising med engangsflasker på: november 23, 2012, 19:52:03 pm
Plombering???  Blunker
Hehe, ja det er vel ikke mye til plombering på flaskene. Enten treffer ikke tappen i ventilen riktig sånn at gassen slipper ut av flaska, eller så er selve ventilen tett. Byttes i morra uansett. Er jo pussig at man skal skru mot - når krana skrues opp...
4  Forum / Problemløseren / Sveising med engangsflasker på: november 22, 2012, 22:37:07 pm
Bruker et Telwin Telmig 150/1 apparat og foreløpig engangsflasker til div småsveising. Gassventil er fra Jula: http://www.jula.no/tilkoblingsventil-til-gassflasker-210029
Sveisene blir fulle av porer og det er stusselig innbrenning. Etter diverse feilsøking virker det som det ikke kommer gass fra ventilen på flaska, eller i hvert fall ikke nok gass. Merker ikke noen gasstrøm fra pistolen og heller ikke fra slangen på gassventilen. Er disse ventilene bare dritt?
5  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Har kjøpt: Telwin Telmig 150/1 Turbo på: oktober 31, 2012, 10:07:59 am
Det høres fristende ut, ja. Hvor handla dere konverteringskit, og er det en grei jobb å gjøre sjøl?

Virker som matinga går greit foreløpig, apparatet er jo knapt nok brukt, men slangen til pistolen er både kort og temmelig stiv. Er nok viktig at slangen er mest mulig utstrekt.

Jeg har ikke fått testa ut apparatet på tynnplate enda, så det kunne vært interessant å høre hva andre mener om bruksegenskapene til dette apparatet.
Jeg har bare brukt engangsflasker så langt. Etter litt testing har jeg gjort meg noen tanker om dette gir nok dekkgass til smeltebadet. Ser for meg at større flaske med en skikkelig regulator og større gasstrøm vil hjelpe betraktelig.
6  Forum / Teknisk, teori og praksis / Har kjøpt: Telwin Telmig 150/1 Turbo på: oktober 30, 2012, 21:26:53 pm
Kjøpte et nesten ubrukt Telmig 150/1  for en stund siden. Nå lurer jeg på om det er hold i påstandene om at apparatet presterer bedre med euro-kopling??? Er det noen som har erfaringer å dele? Kit med euro-kopling kan kjøpes på ebay, f.eks.:

http://www.ebay.com/itm/MIG-EURO-WELDING-TORCH-MB15-4-METRE-150A-NEW-WELDING-/350335621247?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item5191a1587f

7  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: VW 1955 Panel på: oktober 08, 2012, 09:58:49 am
Hvor sitter chassinr på disse? Og hva er forskjellen på modellene fra `55 til `58?
8  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Splittobjekt, buss eller boble på: oktober 01, 2012, 12:24:28 pm
Interessert i objekt, prosjekt.
Noe mangler, rust og teknisk jobb aksepteres. Vurderer hvert enkelt tilfelle.

Send bilder og prisantydning på PM eller mail for forslag, steinegil@mail.com

P.S: Oval kan også være aktuelt
9  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte hjullager bak på `67 T1 på: september 22, 2012, 22:15:04 pm
Det minste settet fra Biltema holdt ikke mål til et hjullager som satt veldig hardt. Dro rett av begge skruene, men fikk lageret ut litt slik at jeg fikk tak med en kraftigere avdrager og da kom det av. Måtte bruke Dremel for å kutte av båndet som holder kulene på plass for å få inn avdrager.

Nå til neste spørsmål: Skal det sitte en skive/shims mellom pakningen som sitter i dekselet og selve dekselet (dekselet som skrus fast i bremseskjoldet)Hæ
I Haynes-boka står det også at det skal være en oil-deflector (en tynn skive) etter den tjukke skiva og den lille o-ringen. Er denne nødvendig? Jeg har liggende et sett nytt sett med pakninger og o-ringer, men den tynne oil-deflectoren er ikke med der. Den fulgte ikke med i settet til det nye hjullageret heller, og da begynte jeg å lure på om den skiva har noen egentlig misjon, selv om den faktisk var på plass på akslingen da jeg demonterte.
10  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte hjullager bak på `67 T1 på: september 21, 2012, 19:45:57 pm
Kjøpte det minste settet, men ser ut til at bare er de største tappene som kan passe, men bare om kulene i lageret tas ut. Ser ingen annen måte å gjøre d på...
11  Forum / Problemløseren / Sv: Lekker fra drivaksel mansjetter på: september 20, 2012, 22:17:27 pm
Har du sjekka vinkelen på skjøten til mansjettene. De skal stå litt på skrå. Mine ble tette selv om jeg ikke fylte noen slags tettemasse i skjøtene (kanskje bare flaks...).
12  Forum / Problemløseren / Sv: Bytte hjullager bak på `67 T1 på: september 20, 2012, 22:14:18 pm
Glimrende, var dette settet jeg hadde tenkt på. Det er det miste settet du har brukt, ikke sant? Nr 19-1397
13  Forum / Problemløseren / Bytte hjullager bak på `67 T1 på: september 20, 2012, 14:04:14 pm
Har prøvd å lage en avdrager slik som skissert i Haynes rep.bok, men boltene holder ikke. Virker som det sitter no jævlig...

Kan noen anbefale en effektiv avdrager? vil helst ikke begynne å slå på akslingen for å få lageret løs.
14  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 54 å 60 mod selges på: september 19, 2012, 12:45:19 pm
Har sendt deg PM!
15  Forum / Problemløseren / Bakhjul som snurrer tregt... på: september 09, 2012, 19:50:22 pm
Fikk 2`er feil på ujevne bremser bak på EU-kontroll, men når jeg skulle justere inn bremsene fant jeg ut at det ene hjulet snurrer veldig tregt. Det er tregt selv om bremsebånda ikke ligger innpå. Er det hjullageret som er årsaken og bør byttes?? Har slitt litt med lekkasje av gearolje på samme hjul, har dette en sammenheng???

16  Forum / Snikk-snakk / CO2 brannslukningsapparat til mig-sveis? på: juni 30, 2012, 18:19:15 pm
Jeg leste på et nettforum at noen brukte ren CO2 fra 6 liter brannslukningapparat som dekkgass ved mig-sveising, finner bare ikke igjen hvor det stod...

Prismessig var visst dette veldig gunstig. Minuset var vel at det spruta litt mer i smeltebadet enn ved bruk av blandgass.
Er det noen her som kjennskap til dette eller har egne erfaringer?

Alternativet er vel å kjøpe 5 liters flaske (ikke leieflaske) for å fylle på skikkelig sveisegass. Noen som vet prisene på dette?
17  Forum / Originalprat / Sv: Mutter til innerskjerm på: juni 23, 2012, 17:25:46 pm

Hei Tistlo

Vi har vel snakka om slike muttrer ved en annen anledning også vi  Blunker

Jeg tar 4-5 muttrer jeg, om du har så mange. Jeg kjøper dørhåndtaket også om det pent og i "working order". Kjøper ikke enda et dørhåndtak der den teinen/bolten inne i mekanismen er knekt. Ligger en fjær rundt den. Er tydeligvis en svakhet på disse.

Send meg en PM på hva du skal ha for alt inkl. frakt   Glad
18  Forum / Originalprat / Mutter til innerskjerm på: juni 23, 2012, 12:45:47 pm

Jeg trenger noen originale muttere til innerskjerm til T1, som skjermene festes i. Det er ikke aktuelt å sveise inn vanlige muttre. Er det noen som har slikt til salgs eller vet om hvor det kan kjøpes??

Jeg trenger også "one-year only" dørhåndtak til `67, til førerdør. Må være i god stand og helst med nøkkel.
19  Forum / Originalprat / Sv: motorkode - hvilket årstall?? på: juni 16, 2012, 22:00:16 pm
Etter hva jeg skjønner er motoren fra mai/juni 1954. Er dette 25 eller 30 hk?
20  Forum / Originalprat / motorkode - hvilket årstall?? på: juni 16, 2012, 20:26:18 pm
Fant en motor med støpt dynamofot her om dagen, og har lett på theSamba etter årstall på den uten at jeg blir helt klok...

På dynamofoten står følgende: 1 0807284.
Det står også zundfolge 1-4-3-2.

Setter stor pris på om noen kunne finne riktig årstall på denne  Glad
21  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Dørhåndtak til T1 1967 på: mai 10, 2012, 20:31:49 pm
Jeg kjøper utvendig dørhåndtak til T1 1967 modell. Må være helt i orden og med nøkkel.

Vi avtaler pris inkl. frakt. Jeg kan evt hente mellom Lillehammer og Oslo.

Kan også være interessert i takgrind dersom den riktige typen dukker opp, typen som følger takprofilen på boble. Trenger ike være topp stand, men festene bør være i orden.

mobil: 90792994
22  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 06, 2011, 19:55:29 pm
Det viste seg at pluggledning nr 1 og 2 hadde bytta plass, så det hjalp dårlig å kjøre på starteren selv med fullada batteri. Fikk dårlig med bensin til å begynne med også, så satte en slange rett på tilførselsrøret til forgasseren med litt bensin. Starta rimelig greit etterpå. Har hatt meg en liten kjøretur i finværet  Gliser
23  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 05, 2011, 08:35:42 am
Batteriet ble kjøpt nytt i 2010 (Biltema) og bilen ble kjørt fram til oktober 2010. Deretter har ikke batteriet hatt noe vedlikehold før nå, men har vært oppbevart i rom med  +grader.
Det tok lading ganske bra. Lader nå mens jeg er på jobb. Prøver på nytt i ettermiddag.

Har ikke bytta starter - den gamle 6-voltstarteren sitter i.

Takk for svar og tips så langt!
24  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 04, 2011, 22:23:50 pm
kor mykje straum har du på batteriet då?? har du for lite so får du berre eit klikk.6v batteri som har stått ei go stund må ladast leenge

Lada det opp fra under 3 volt til nesten 6. Lada vel et par tre timer. Ikke nok?? Da får jeg sette på laderen igjen da!
25  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 04, 2011, 22:01:44 pm
Har fått lada batteriet og har nå strøm til tenninga, men ikke starter. Dvs på første forsøk slo starteren inn et par sekunder, men jeg fikk ikke kjørt på starteren lenge nok til at motoren fikk bensin og starta. Nå får jeg bare et klikk fra starteren.

Kan noen forklare hvordan jeg sjekker starteren med multimeteret? Kan den ha tatt kvelden??
26  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 03, 2011, 21:01:32 pm
Står fremdeles fast og har ikke strøm fra batteriet til noen komponenter.

Har lite peiling på det elektriske, men har målt batteriet til ca 3 volt. Når jeg setter på lader på batteriet får jeg ingen utslag på måleren av en eller annen grunn. Hører at laderen summer så jeg får la den stå en stund. Men jeg burde vel få strøm nok til starter osv selv med lav spenning på batteriet, forutsatt at alt av kabler er riktig koplet??

Jeg har sjekka jording fra batteri til karosseri og en jordingskabel mellom girkasse og fremre girkasseroppheng. Er det andre jordingskabler da, ref jording mellom batteri og motor?
27  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 02, 2011, 16:53:09 pm
Ja, her var ikke mye respons...
28  Forum / Problemløseren / Sv: El-trøbbel på: august 01, 2011, 22:13:36 pm
Sikringer er sjekka og i orden. Bare for ordens skyld - bilen gikk fint og hadde ikke problemer av noe slag før motoren ble tatt ut.
29  Forum / Problemløseren / El-trøbbel på: august 01, 2011, 21:08:34 pm
Har akkurat satt inn motoren igjen etter en overhaling men får ikke strøm til tenninga, oljelampe osv lyser ikke.

Jeg har nytt 6volt batteri fra i fjor som har vært koplet fra under hele prosessen og jeg har ikke rørt andre kabler enn de som må koples av i forbindelse med at motoren tas ut. Alt skal være montert tilbake på samme sted så vidt jeg kan skjønne. Har dobbeltsjekka ledningene til starter bl.a.

Hva kan være årsaken?
30  Forum / Snikk-snakk / Tips til motorhjelp - Reierstad motor på Kløfta på: juni 03, 2011, 21:25:19 pm
Jeg var innom Reierstad motor på Kløfta med en motortopp med knekte pinnebolter i dag. Jeg møtte en hyggelig eldre kar og fikk hjelp med det samme til en veldig god pris. Nye innsatsgjenger på 10 minutter. Denne karen har utstyr til å gjøre mye forskjellig motorarbeid og har god kjennskap til eldre VW.
Han etterlyste flere oppdrag, så det minste jeg kan gjøre er å formidle kontaktinfo.

Se link:

 http://www.derdubor.no/reierstad/
Sider: [1] 2
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!