Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 5
|
31
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Langtur
|
på: januar 09, 2014, 23:44:04 pm
|
Vet du hvordan motoren har blitt kjørt tidligere: er det langkjøring og jevnlige oljeskift eller ligger det oljeslam på lure plasser etter mye småkjøring.
Hver sommer kan representanter for bergingsselskaper fortelle om motorhavarier når "småkjørte" motorer brått må galoppere i time etter time og oljekaker til slutt løsner og tetter igjen oljekanaler. Kanskje en "engine flush" hadde vært på sin plass ... kanskje??
|
|
|
32
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Langtur
|
på: januar 09, 2014, 22:16:03 pm
|
Er det stifttenning eller elektronisk?
I førstnevnte tilfelle er kondensator og "platina" et måste.
|
|
|
34
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 09, 2014, 15:55:05 pm
|
Det her med fergeoverfart blir jo bare usannsynlig dustete hvis det er snakk om en vanlig bilferge. Hvorfor skal plutselig bilen på hengeren festes annerledes enn alle de andre bilene på fergen (har aldri opplevd at de stropper fast bilene stumt på en vanlig bilferge ala Strømstadfergen)??
Å djizzes .... - "Han kastet hodet bakover og lo" - Hva si'ru: Kasta han hue bakover? - uten å plukke det opp! Fa ... no'n kunne jo tryna i're! Hmm - Strømsta'færja veit je'kke mye om - fergeeksempelet i sin alminnelighet var et forsøk på analogi! Men drit i dèt! Vi følger tråden og ser på de andre: kanskje tråden bikker 50'000 "likes"
|
|
|
35
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 09, 2014, 13:40:02 pm
|
Landmann- det er jo bare ett teit eksempel. Hvis du ekvipasjen begynner og slenge og du krasjer i en amason. Det har ikke direkte noe med stroppinga de. Det har noe med åssen du kjører. Og da er du inne på paragraf 3. H-A-V Hensynsfullt - Aktpågivende - Varsomt.
Det er det samme som å si at man har en bløtkake bak i bilen kjører rett frem på E6 i 100km/t for så og svinge inn på en svingete vei og fortsette i 100km/t og regne med at kaka er ok. Man må kjøre etter forholdene og hva man har i / lastet på bilen.
dette eksempelet skjønte du ikke filla av .. hæ! Selvfølgelig handler det om stropping, det handler om hva som er låst og hva som beveger seg - og det handler om hva som er forsvarlig! Jeg synes eksempelet med fergeoverfarten er god: det forteller at du kan stroppe korrekt på landevegen, men vil kunne bli tilrettevist ombord på båten .... ja riktig, fordi "kjøreforholdene der" er vesentlig forskjellig fra landjorda. Og - det handler selvfølgelig slik som mange rett påpeker om "stumt eller bevegelig massepunkt". BTW - jeg synes dette er en interessant tråd: det finnes et regelverk både for stropping - og finnes et regelverk for sjåføransvar - og det finnes fysiske forhold som setter begge disse på prøve. (Heldigvis er vi på www.... og ingen kan gi hverandre blåøye )
|
|
|
36
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 23:41:52 pm
|
Men vær også oppmerksom på at hvis turen innbefatter ferjetur så skal bilen stroppes etter reglene for sjøreise, opfylles senest på kaia. Er det ikke gjort kan faktisk tollere, sjøfartverket, politiet, mannskapet på ferja eller biltilsynet nekte deg overfart. Ikke mange steder dette blir gjort, men hvis du skal over med strømstad ferja, så vær klar over at det er en nidkjær jævel i det svenske kystfartverket, som er paragrafrytter, og nekter deg lett vidre ferd hvis du ikke gjør som han sier. Nekter du, slutter reisen din der og da den veien. Han sjekker også om du tilfredstiller kravet langs vei, og har myndighet til og nekte deg å kjøre vidre også på veien. Så velkommen til problemene som langtransport sjåførene har daglig, og har hatt lenge.
Et godt eksempel på "godkjent stropping" i det ene tilfellet, men ikke i det andre; i fbm overfarten. Men å presentere dette som et "problem" var å ta hardt i. Det hører med til planlegging av kjøreoppdraget å stroppe etter 'worst case'
|
|
|
37
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Stropping av bil på henger
|
på: januar 08, 2014, 23:36:05 pm
|
Det er et helt ukjent begrep som noen referer til her "å stroppe etter minstekravet".
Kontrollmyndighetene forholder seg til førerplikten hva angår kontroll før oppstart og under kjøring med motorvogn.
Vegtrafikkloven sier i § 23 Før kjøringen begynner, skal føreren forvisse seg om at kjøretøyet er ..... forsvarlig og forskriftsmessig lastet. Han skal sørge for at kjøretøyet også under bruken er ..... forsvarlig lastet.
I praksis skulle dette for eksempel kunne bety at hjulstropping skulle holde langt og lenge når du kjører rolig på E6'n rett nord for Oslo. Når du beveger deg over på svingete bygdeveger med telehiv og svinger - og Bobla, som du for anledningen har utstyrt med selvlaget takboks fylt opp av svigerfars elgkjøttruller i 75 kiloklassen, begynner å sette hele biltransporteren i pendling pga uavfjæret masse - og hele ekvipasjen ender i fronten på den møtende Amazonen - ja, da var du forsvarlig lastet på Grünerløkka, men ikke i Hurdal i møtet med Amazonen.
Avslutningsvis: kontrollmyndigheten sier sjelden hva som er forsvarlig lasting; det er en føreravgjørelse. MEN de sier svært ofte hva som er uforsvarlig når uhellet er ute - naturlig nok!
|
|
|
41
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Har noen sett denne bilen ?
|
på: oktober 31, 2011, 18:36:02 pm
|
Hva er reg.nummeret? - så skal jeg nok klare å finne eier - og deretter spane litt i busker og kratt. Dette blir spennende!
En kjenning skal til Bodø i arbeidssammenheng. Han kan settes på spaning etter endt arbeidsøkt.
|
|
|
42
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Har noen sett denne bilen ?
|
på: oktober 30, 2011, 21:10:58 pm
|
Mulig jeg er høsttræg, men spør du: "Har noen spotta' denne bilen på sin ferd; enten rullende på sine fire hjul eller på en parkeringsplasds eller på en bensinstasjon eller på veg inn i et parkeringshus?"
|
|
|
43
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kraft Durch Freude
|
på: september 26, 2011, 23:01:29 pm
|
Et innlegg under "Snikk-snakk"; hverken mer eller mindre - ja, og så var det fem markene da! Ta det med ro - kun snikk-snakk!!
|
|
|
44
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kraft Durch Freude
|
på: september 26, 2011, 22:44:25 pm
|
KdF var forøvrig den nazistiske arbeiderorganisasjonen.
"Kraft durch Freude" var en egen organisasjon grunnlagt 27. nov 1933. Organisasjonen var underordnet der Deutschen Arbeitsfront (DAF). KdF var den mest populære enkeltorganisasjonen i NS-regimet grunnet sine oppgaver og hele folket som målgruppe. Forbildet for KdF-organisasjonen var den fasistiske italienske frihetsorganisasjonen „Dopolavoro“. Men ... det var ikke min mening å "gjenstarte krigshistorie", kun nyansere KdF-wagen - vår Boble
|
|
|
45
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Kraft Durch Freude
|
på: september 26, 2011, 21:45:11 pm
|
Hentet fra Wikipedia, den frie encyklopedi Kraft gjennom glede, på tysk Kraft durch Freude, forkortet KdF, var en statskontrollert fritidsorganisasjon i det tredje rike 1933-1945. KdF var en del av Tysk Arbeidsfront Deutsche Arbeitsfront (DAF), den tyske arbeiderforeningen.
Fra 1933 tilbød KdF rimelige fritidsaktiviteter som konserter, ekskursjoner og feriereiser. Store skip, slik som Wilhelm Gustloff, ble bygget nettopp for slik KdF-cruisereiser.
KdF begynte også produksjonen av en bil folk flest hadde råd til: der KdF-Wagen, senere omdøpt til Volkswagen - folkevogna. En ny by ble reist for produksjonen og boliger til arbeiderne, KdF-Stadt som nå heter Wolfsburg. KdF opprettet en særskilt spareordning som gjorde det mulig for vanlige arbeidere å få del i den luksusen en bil da var. Imidlertid ble lite av dette gjennomført på grunn av starten på andre verdenskrig, og både fabrikken og resten av KdF ble fokusert på å støtte opp under krigsinnsatsen
|
|
|
46
|
Forum / Snikk-snakk / Kraft Durch Freude
|
på: september 23, 2011, 21:18:58 pm
|
Leser med halvt øye om det store tyske statlige programmet i 30-årene kalt "Kraft Durch Freude" - om høy industriell aktivitet, store nasjonale fellesløft i fbm veger og jernbane .... og Das Volkswagen ...
Hitlers regjering hadde lagt opp til et spareprogram for den enkelte husholdning slik at bilen skulle være innen rekkevidde og i rimelig tid. Myndighetenes oppfordring var:
Fünf Mark die Woche musst Du sparen - willst Du im eigenen Wagen fahren
Hvorvidt dette var innen nær rekkevidde hører kanskje en annen historie til: - med prislapp på 1000 riksmark ville det ta 200 uker før "småspareren" kunne trå på stigtrinnet. Men kanskje det fantes en støtteordning midtvegs i løpet??
|
|
|
55
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: hvilken olje.. merke..
|
på: april 26, 2011, 16:21:21 pm
|
- og: Hvordan merker man om det er ulike oljetyper (viskositet, mineralolje, syntetisk, semisynt, produsent etc)?
- jeg ser bort fra -35 grader ved Siccajavri eller + 41 i Sahara - og hopper bukk over kvartmila med spinnende dekk og kammer som hyler som en gressenke når gubben er på rigg og postmannen titter innom.
|
|
|
57
|
Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser smeller 30 pict.
|
på: april 15, 2011, 08:35:00 am
|
Smelling i forgasser kan tyde på "mager blanding" dvs at det suges inn "falsk luft". Mens motoren går; spray rikelig med startgass rundt forgasser (-foten) der det kan tenkes at det suges inn falsk luft.
|
|
|
60
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Honør til selger.
|
på: april 13, 2011, 21:48:43 pm
|
Da hiver jeg meg på honnør-etappen og roser: (1) Arild fra Askim, som solgte meg takgrind til Boble. Fornuftig pris og god kommunikasjon. Sånn skal det være - og grinda kom med posten i dag (2) Skrot-Nisse, som både har solgt meg motorvarmer og tanklokk. God og tett kommunikasjon og rett vare til rett pris (3) Cato, som solgte meg en kul bag ..... god kommunikasjon hele vegen og kjapp handel (4) Og Arne som sørget for transport med mel-bilen nordover slik at jeg fikk tilhengerfeste til Bobla levert på hemmelig sted. Fornuftig pris, god kommunikasjon og pålitelig handel.
|
|
|
|