Vis innlegg
|
Sider: 1 [2]
|
31
|
Forum / Problemløseren / Sv: 6 vs 12 volt
|
på: desember 06, 2021, 09:44:44 am
|
Skal bygge en 1641 i vinter..
Hei, hva slags blokk skal du bygge 1641 motoren på?. Jeg er i samme situasjon. Har en 66 med 6v. Ønsker å oppgradere motor men hva er lurt med hensyn på 6V kløtsj hus. Har selv 2 F motorer men har forstått at F blokk ikke er det beste utgangspunktet med single flow. Mvh Atle
|
|
|
32
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Jekk til T1 66
|
på: august 17, 2015, 09:12:17 am
|
Hei, Siden jeg har inntakte jekkfester burde jeg kanskje få meg en original jekk også Noen som har dette for en grei penge? Et slikt originalt verktøysett i mappe hadde jo også vært flott
|
|
|
33
|
Forum / Problemløseren / Sv: Lufte bremser T1 66 med vakum
|
på: august 14, 2015, 23:29:40 pm
|
Hei, Takk for svar. Jo der er vakuum det er en vakumpumpe med en tilhørende beholder og slange som kobles på nippelen på hjulet. Så er teorien at man kan suge bremsevæske fra hvert hjul, et av gangen. Pumper kan også lage trykk så hvis jeg lager en overgang til bremsevæske tanken kan den også brukes slik du beskriver. Synes bare det er rart jeg ikke kunne suge noe særlig ved hjulet. Mvh Atle
|
|
|
34
|
Forum / Problemløseren / Lufte bremser T1 66 med vakum
|
på: august 14, 2015, 21:24:29 pm
|
Hei, Noen som vet... Jeg tenkte jeg skulle gjøre det enkelt og gikk til innkjøp av en svingende flott vakumpumpe fra biltema. Siden jeg var alene var planen å suge ut ny bremseveske gjennom systemet og lufte samtidig. Det fikk jeg ikke noe greie på.... Jeg startet høyre bak men med vakum kom detg ikke stort ut. Hadde forventet at når jeg åpnet nippelen ville det sige bremseveske gjennom systemet. Det kom bare litt ut. Så prøvde jeg V bak.. Samme resultat. Enden på visa var at jeg måtte plassere modern i forsetet å lufte på gamlemåten. Det funka og SCC i morgen er innen rekkevidde. Så til spørsmålet: Er det noe spesielt som må gjøres for at bremsevesken kan suges igjennom fra tanken? Må pedalen for eksempel være helt inntrykket ? eller er det noe elementært jeg ikke skjønner... Siden jeg nå har den fine pumpen (Biltema 15-1392) Hadde det jo vært fint å fått brukt den mvh Atle
|
|
|
37
|
Forum / Problemløseren / Sv: Start problemer ved varm motor
|
på: juli 05, 2011, 08:14:29 am
|
Hei, dette problemet hadde jeg også. Så fikk jeg en forklaring fra en "guru". Dette er en kjent svakhet. Grunnen var visstnok at spenningstapet fra batteriet via tenningsnøkkelen til coilen er så stort at gnisten blir for dårlig. Det trengs visst bedre gnist på varm motor enn kald. Jeg løste dette ved å montere et lite 6V relé i motor rommet. Ledningen fra tenningen som går til coilen koblet jeg på releets kontroll side- den andre siden til jord. Så tok jeg frisk 6V fra den tykke ledningen på dynamoen via releet til coilen. Etter dette ble alt så mye bedre....
|
|
|
41
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hjulkontroll i oslo omg?
|
på: juni 29, 2011, 09:56:21 am
|
Kvickstop Fjellhammerv. 5/7 2010 Strømmen
Innehaveren, Terje er vw mann. Var der på forstillings justering og EU etterkontroll på Fredag. Betalte 1600 for hele jobben.
|
|
|
46
|
Forum / Snikk-snakk / Brasil deler.....
|
på: desember 03, 2010, 18:47:18 pm
|
Heisann,
Jeg skal jobbe i Brasil neste uke og da lurer jeg på om jeg skal ta med stooor koffert. Har noen erfaring med deler fra Brasil (motor). Er det noe å hente der tro???
|
|
|
50
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Nybegynner bygger motor...
|
på: november 08, 2010, 17:59:21 pm
|
Heisann, For å lære litt har jeg en kjøpt en F0... 1300 motor som forhåpentligvis er på vei hjem snart. I den forbindelse har jeg tenkt å skru alt i deler og så begynne på scratch. Mulig jeg er litt traust, men jeg ser for meg en standard motor når jeg er fredig... Har lest litt rundt og det er jo et vell av muligheter. Målet er å få en driftsikker motor som tusler og går leeeenge. Jeg vet ikke status på motoren jeg får snart, men jeg ser vel for meg at alt av lagere samt nytt sylindersett må til. Og her er det jo myyye å velge i. Jeg regner med det også er kvalitetsforskjell på slike sett. Hva bør man velge? Alle tips om hva man bør - og hva man må bytte - mottas med takk. Håper noen kan forbarme seg over en uten så mye erfaring. God til å bygge lego i sin tid da Og bøkene er på plass, så plutselig vet jeg kanskje hva jeg prater om...
|
|
|
54
|
Forum / Type 1 1958-1967 / Original farge felger T1 66
|
på: oktober 19, 2010, 11:55:09 am
|
Heisann,
Skal pusse opp 4 66mod felger (5bolt med hull) og i den forbindelse har jeg et par spørsmål.
Originalt ser det ut til at "min" modell ( sea blue) ble levert med tofarget felg. L41 Black og L289 Blue white (thesamba). Jeg har sett mange tofargede felger men aldri blue white - tror jeg. Ble bilene i Norge levert med annen felg (L87 Pearl White)? Har noen et bilde av denne Blue white?
Noen som vet?
Tilslutt trenger jeg en anbefaling om hvor jeg får sandblåst og lakkert for en grei pris (oslo og rundt)
...a
|
|
|
56
|
Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Forstilling til 66 mod T1
|
på: oktober 14, 2010, 10:08:49 am
|
Sleit litt på site EU kontroll Trenger derfor en rustfri forstilling. Muligens komplett. Jeg er ny på dette og jeg vet ikke om det lønner seg å bytte bare forstillinga og flytte over alle andre deler - eller kjøpe en komplett og bytte hele assyen...
|
|
|
57
|
Forum / Snikk-snakk / Ønsker mekkeplass i nærheten av Oslo.
|
på: oktober 13, 2010, 15:10:01 pm
|
Heisann,
Er på jakt etter en plass å skru litt. Kunne i første omgang tenkt meg noe et års tid. Jeg jobber på Gardermoen og bor i Oslo så noe på denne strekningen hadde vært perfekt. Vurderer også gjerne andre steder opp til 30 min kjøring fra Oslo.
...a
|
|
|
|