august 22, 2019, 16:08:40 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 [2] 3 4 ... 32
31  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 22:10:04 pm
OK!

Justering: http://www.vw-resource.com/28carb.html#idle.

Fordeler: Din ser ut som den hører til en 1600-motor(?). Feil fordeler kan gi trøbbel. Bare lurte.
32  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 20:56:47 pm
1. Hva slags forgasser har du (SOLEX Hæ)?
2. Hva er nummeret på fordeleren? (det står på venstre nederst på flensen)
33  Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking på: januar 04, 2018, 00:56:30 am
Tomgangsproblemer:

Boblemotorer tåler ganske mye feilstilt tenning før de begynner å fuske skikkelig, det er som regel forgasseren som er synderen. Hvis du må skru tomgangsskruen fullt ut eller helt inn er det noe som er skikkelig feil, da er forgasseren er justert utenfor "balanse".

Justering skjer på varm motor for sene modeller (xx-PICT 3). Skru både Bypass Screw og Volume Control Screw helt inn, deretter 2,5 omdreininger ut og så ta det derfra. Justere Bypass Screw ut eller inn til du har 850-900 RPM, deretter ut med Volume Control Screw til turtallet ikke stiger mer, så litt tilbake til turtaller går så vidt ned igjen. Justere tomgangen til 850-900 RPM igjen. Gjenta om nødvendig til det blir riktig.

Hvis det fremdeles ikke er bra er det mest sannsynlig falsk luft. VW-motorene er "magre" i utgangspunktet og er sensitive for ytterligere luft i blandingen, det merkes spesielt på halvvarm motor. Syndere er vakuumslanger, slitte spjeldakslinger, morkne gummipakninger på innsuget, kaputt mekanisme i luftfilteret, ugrei choke, lekkasje i eksosanlegg, feilstilt choke-skrue, ting som ikke er skrudd til, osv, osv. Ellers er jo rusk i forgasseren en mulig kilde (renses). En annen luring er delvis kaputt bensinpumpe, men det merkes mest ved pådrag.

Det kan hjelpe å forstå hvordan forgasseren virker mht tomgangskretsen:



Ellers nevner du "klakking", vet ikke hva det er (videoen fikk jeg ikke opp). At ladelampen lyser hvis turtallet er veldig lavt er ikke unormalt (du har likestrømsdynamo?), men hvis den lyser når motoren går normalt har du en feil et sted.

Lykke til!
34  Forum / Problemløseren / Sv: Materiale til dørpaneler på: desember 17, 2017, 22:41:40 pm
Jeg har brukt disse platene, de er supre! Riktig tykkelse og ikke minst tåler de fukt. De er også stivere enn både VW originalen og repro-panelene fra TMI.

Jeg fjernet forsiktig trekket på de gamle platene og skar ut nye paneler med originalen som mal.
35  Forum / Snikk-snakk / Sv: 10 år - faktisk... på: desember 05, 2017, 00:47:18 am
STOR takk til dere som bruker fritid og penger på å holde forumet vårt oppe!
36  Bruktbørsen / Deler selges / Momo 'Monte Carlo' sportsratt m/boss (SOLGT) på: november 15, 2017, 23:28:39 pm
God stand, lær, boss'et passer til VW Boble opp til 1974.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108676206

[attachment=1]
37  Bruktbørsen / Deler selges / 4 vinterdekk til Boble (solgt) på: november 15, 2017, 22:52:22 pm
Dim: 185x65. 4x130 Lemmertz 4.5'' felger, pulverlakkerte.

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=108673366

[attachment=1]

38  Forum / Problemløseren / Sv: Fusker!! på: oktober 19, 2017, 22:37:41 pm
Da takker jeg for all interesse og sender cab'en på vinterferie. Tvilende

Hei Pensjonisten. Det mangler ikke på interresse, men det er bare det at min uvitenhet om Fuel Injection er uten huller...

Prøvd forumet på www.thesamba.com? Der er det mange utrolig hjelpsomme og flinke mennesker!

JFP
39  Forum / Problemløseren / Sv: Ødelagt speedometernål på: august 23, 2017, 21:25:54 pm
Dette kan man egentlig fikse lett selv, det er ikke spesielt trøblete.

Glasset fjernes ved å bøye ut ringen som er presset rundt kanten, det er myk aluminium.





NB! Nålen er bare presset på akslingen. Før du tar den av, løft nålen av pinnen slik at fjæren slipper den helt ned. Merk hvor den gamle nålen sto.





Bildene er fra denne tråden: https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=179776&highlight=


Lykke til!
40  Bruktbørsen / Biler selges / VW 1302, 1972-modell (SOLGT) på: august 21, 2017, 23:58:08 pm
Da går denne for salg - meget bra bil:

[attachment=1]
41  Forum / Problemløseren / Sv: Bryter til viskermotor på: august 08, 2017, 23:54:04 pm
En annen workaround: Legg opp elektrisk spyler. Koble en liten uorginal spylermotor til slangen (motoren plasseres løst under tanken) og legg opp en trykknappbryter i dash'en. Det originale trykkluftsystemet er sjarmerende teknologi, men egentlig helt håpløse greier.

Da kan du jo beholde den originale bryteren din.
42  Forum / Problemløseren / Sv: Bryter til viskermotor på: august 08, 2017, 23:46:32 pm
Jeg har en 1300 1966 6V. Pirken på EU kontrollen ville ha vidusspyler til å virke. Det har den aldri gjort i mitt 20 årige eie.  Ny innkjøpt fra Hot Shop, da den gamle var sprukket i pumpedelen. Den gamle har fire koplingspunkter 31b, 54d dobbel og 54. På 31b brun ledning, 54d sort/blå og 54 strøm inn, sort og sort ut til motor.
Den nye har 6 koplingspunkter:  31 står mellom 2 tapper, 31h, 53a, 53b og 30.  Jeg ba om hjelp fra leverandør, men de var ikke bileleltrikere! Jeg skal ha pusserne til å gå med en fart og parkere nede på ruta.  Er det noen der ute som kan fortelle meg hvilke koplingspunkter jeg skal bruke på de 4 ledningen jeg har til rådighet?

Drister meg til å foreslå å lese koblingsskjema?

66 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_66.jpg. E er bryteren, W er viskermotoren.

67 modell: https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/bug_67_USA.jpg. Her ser du kontaktpunktene som du har i din nye bryter.

Selvparkeringen er mekanisk/elektrisk. Et 'slepekontakthjul' inne i viskermotoren sørger for at den fortsetter å gå når viskerbryteren er slått av. Viskermotoren må jo ha strøm hele veien ned, derfor står det konstant strøm på bryteren når tenningen er på, og derav noen flere koblingspunkter. Hvilke nummer på ledningene som gjør hva vet jeg ikke. Jeg ville bare prøvd meg frem rolig og forsiktig med forskjellige kombinasjoner, bruk prøvelampe og se hva som skjer i når du betjener bryteren. Kanskje du får den til å gå selv om den nye bryteren er feil type.

Hvis du vil ha to hastigheter og selvparkering må du skifte til ny 'moderne' viskermotor. Anbefales. Du får sikkert tak i en her på forumet.
43  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 som kveles på: august 08, 2017, 22:56:04 pm
Ikke lett å stille presis diagnose på nett, men jeg ville ha begynt med forgasseren.

Akselerasjonspumpen: Hvis den er kaputt vil du kunne sakte øke opp til fullt turtall, men tråkker du hardt på gassen får den for lite bensin og motoren kveles. Sjekk: Ta av luftfilteret og kikk nedi. Det skal komme frisk sprut av bensin fra 'kranen' nedi der når du bånner gassarmen på forgasseren.

Bensinpumpen: Hvis den er delvis defekt, f eks et lite hull i membranen i pumpen, får motoren for lite bensin ved gasspådrag. Sjekk: Kjør motoren normalt, stopp den, og skru av det øvre lokket på forgasseren. Er det rikelig med bensin i flottørkammeret (veskenivå ca 2 cm fra den kanten)?

Tette dyser? Rens og overhaling av forgasseren blir aldri feil...

Uorginal fordeler sier du, det kan også være en synder, men neppe slik at motoren kveles.  'Moderne' forgassere skal ha vakuum-fordeler, så jeg ville fått orden på den saken der.


Til info: Justeringsskruene på forgasseren (Bypass Screw of Volume Control Screw) har bare med tomgangen å gjøre, så det er neppe feilen her.

44  Min klubb / Veteran Schwimmwagen Norden / Sv: La oss legge ut krigsfotos av VW Kübelwagens. på: juni 25, 2017, 01:00:53 am
Fra Digitalt museum. Tekst: "Et erobret tysk militært kjøretøy (Kübelwagen, VW) brukes av personell fra 132 (N) Wing."

132 Wing besto bl a av de norske Spitfire-skvadronene 331 og 332, som deltok under invasjonen på kontinentet 1944-45. Bildet er trolig tatt i Frankrike eller Belgia.

45  Min klubb / Veteran Schwimmwagen Norden / Sv: La oss legge ut krigsfotos av VW Kübelwagens. på: juni 25, 2017, 00:50:57 am
Fra Digitalt Museum (https://digitaltmuseum.no/011012926996/tyske-soldater-og-kjoretoyer-utenfor-orkla-hotell-naermest-til-venstre?aq=owner%3A%22NF%22&i=2).

Bildetekst: "Tyske soldater og kjøretøyer utenfor Orkla Hotell. Nærmest til venstre en Volkswagen Kübelvagen.
Laboratoriet med Orkla Hotel bak. Tysk militærkjøretøy foran laboratoriet. Bildet er antagelig tatt rundt krigens slutt i 1945."


46  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Takstativ til Boble selges på: juni 11, 2017, 00:27:15 am
Bump.
47  Bruktbørsen / Deler selges / Takstativ til Boble selges på: juni 01, 2017, 22:50:18 pm
Veldig bra stand, ikke noe rust og svært lite brukt. Bare å sette rett på bilen. Produsent "Ø-grind".

Kr 1000,-. Må hentes i Bærum.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=97615961&fks=97615961
48  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Original VW verkstedshåndbok - Type 1, 1200, 1965 modell [*Solgt*] på: mai 31, 2017, 23:29:45 pm
Solgt
49  Bruktbørsen / Deler selges / Original VW verkstedshåndbok - Type 1, 1200, 1965 modell [*Solgt*] på: mai 30, 2017, 23:12:43 pm
Selger en original verkstedshånsbok for VW 1200 fra 1965. Denne kommer opprinnelig fra VW-verkstedet i Fredrikstad, utgaven er på dansk. Rikt illustrert med bilder. Boken er komplett og hel, men bærer preg av å være brukt av mekanikere opp gjennom tidene.

Kr 500.

[attachment=1]

[attachment=2]

[attachment=3]

[attachment=4]
50  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Ledningsdeksel til 1960 mod på: mai 30, 2017, 22:45:08 pm
Jeg har et sånt - se PM.
51  Forum / 1302/1303 / Sv: Hvilken bredde skal kromlisten på stigtrinnene ha (1302) på: mai 19, 2017, 22:29:18 pm
1302 har 17 mm den også, i hvertfall min... Glad. De tynne listene kom senere. Men det kunne kanskje variere litt?

https://www.thesamba.com/vw/archives/lit/72beetle/17.jpg
52  Bruktbørsen / Deler selges / Skistativ til boble (bakluke) [*Solgt*] på: mai 19, 2017, 22:09:40 pm
Komplett skistativ til salgs. Sandblåst og pulverlakkert. Topp stand.

Kr 1000,-.

Hentes i Bærum, eller kan sende (kjøper dekker frakt).













53  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Venstre bakskjerm til 1302 ønskes kjøpt på: mai 19, 2017, 21:44:16 pm
Prøver igjen, er det noen som har en original baksjerm til 1302 liggende?
54  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Venstre bakskjerm til 1302 ønskes kjøpt på: mai 17, 2017, 20:17:56 pm
Slik så bakskjermen min ut en vakker dag:



Alltid utrolig festlig med folk som rygger borti og stikker av... Sint Vel, vel. Har etter hvert fått temperaturen ned til normalen og må se til å få fikset dette her.

Er det noen som har en temmelig rustfri venstre bakskjerm for 1302 til salgs? Helst fargen "Texas Gelb", det hadde jo vært utrolig kjekt!

JFP
55  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: mai 16, 2017, 22:18:38 pm
Finnes noen andre der ute.

- Malta: Litt sliten standard-boble
- Hamburg: En pen, rød og original cab - 1975-modell eller senere.

56  Forum / Problemløseren / Sv: speedometerwire på: mai 16, 2017, 22:11:41 pm
Jada jada, men hva er de ledningene til?? Skulle det ikke skje noe når jeg løsna hele klumpen med ledninger?

 Arkeologi: EGR odometer-boksen er F27 omtrent midt på bildet. Den er ikke koblet til noe annet enn strøm inn, jord og en ledning til varslellampen i speedometeret. Mao, du kan fjerne dem, eller bare isolere dem.

https://www.thesamba.com/vw/archives/info/wiring/76-79113wiring.jpg

Tillater meg å komme med et tips: Prøv om du kan få tak i en original speedometerwire ett eller annet sted fra, rense og olje opp. De som selges i butikkene er skit, de er ikke på langt nær så vridningsstive som VW laget dem, nålen "wobbler" (irriterende) og de ryker. Jeg vet, har hatt fire av forskjellige "Made in China"...

57  Forum / Problemløseren / Sv: speedometerwire på: mai 15, 2017, 22:56:01 pm
Tror du kan ta bort den boksen egentlig og erstatte med en vanlig speedomenter-wire:
http://www.ratwell.com/technical/EGRBox.html

58  Forum / Problemløseren / Sv: 1300 prob med fjusk når varm på: april 17, 2017, 23:48:25 pm
Jeg har strevd så mye med å få motorene til å gå perfekt, spesielt på tomgang, at jeg har laget meg en "sjekkliste". Helt subjektivt vil jeg si at det nesten alltid er ett eller annet med forgasseren som er trøbbelet når motoren ikke går som en drøm.

JUSTERING:

1. VENTILER: 0.15 mm på kald motor

2. TENNING:
   Stiftåpning 0.40 mm
   Tenningstidspunkt (stroboskoplampe, "V" hakket på reimhulet i flukt med senter av blokken)
   Tennplugger (åpning på pluggstiften, avhenger av type plugg)

3. FORGASSER :
   Fast Idle Adjuster (sku inn til den berører kammen, deretter ½ omdreining til)
   Bypass Screw (tomgangsskruen, 850-900 RPM)
   Volume Control Screw (sku ut til turtallet ikke øker mer, deretter inn til det så vidt synker. Tomgang til 850-900 RPM igjen)
   Choke (speldet så vidt lukket på kald motor ved normal lufttemperatur for årstiden)
   Flottørkammer (veskenivå 18-20 mm fra øvre kant)
   Akselerasjonspumpen (34PICT-3 = 1.3-1.6 ml pr pump)


FEIL PÅ KOMPONENTER:

1. FORGASSER:
   Skitt i forgasseren (rens)
   Tomgangssolenoiden (test og eventuelt bytt den. Kan være ustabil)
   Slitte pakninger i forgasseren (kjøp reparasjonssett og bytt pakningene)
   Blanding: Ikke for mager (se på pluggene. Skal være litt sot bare. Bytte til litt større hoveddyse?)
   Dyser: Er de riktige for denne forgassertypen?
   Falsk luft 1: Slark i spjeldene (overhaling, sett inn messingforinger)
   Falsk luft 2: Forgasseren er ikke festet, løse bolter, slitt pakning
   Falsk luft 3: Sjekk gummipakningene på inntaksmanifolden
   Falsk luft 4: Sjekk festingen av inntaksmanifold mot toppene
   Falsk luft 5: Vakuumslangen opp til luftfilteret (1302/1303)

2. BENSINTILFØRSEL:
   Bensinpumpen (membranen OK? Evt bytt pumpe)
   Bensin-gummislanger (servicepunkt, kinaslanger morkner)
   Separat bensinfilter under tanken (servicepunkt, bytt)
   Integrert bensinfilter (hvis VW orginalpumpe, rens silen)
   Skitt i tanken (rens)
   Tette bensinrør (blås rent)
   Gammel bensin fra i fjor, vann/kondens på tanken

3. TENNING:
   Plugger (nye plugger blir aldri feil)
   Kondensator (indikator: det bygger seg opp grader på stiftene. Bytt)
   Fordeler (slitt eller feil type i forhold til forgasseren?)
   Fordelerlokk/rotor (rens og puss kontaktpunktene, evt bytt)
   Vakuum-klokken (sug i slangen: OK? Sjekk vakuum-slangene)
   Pluggledninger (gamle, bytt til dyreste Bosch eller annet ikke-kinesisk merke)
   Coil (blir den glovarm? bytt)
   Tenningsrekkefølge: Går pluggledningene til riktig sylinder?

4. LUFTFILTER:
   Papir-typen (bytt filterinnsats hvis den er skitten)
   Oljebad-typen (bytt olje)
   1302/1303 Thermostatic Valve: Sjekk på kald/varm motor at den virker
   1302/1303 Vakuum-klaffen i innsuget til luftfilteret, virker den?

5. FORVARMING:
   Forvarmingsrør OK? (det venstre skal bli raskt varmt. Hvis ikke, rens ut koksen i rørene med vaier og drill)
   Luftslangen opp til forgasseren (er den hel og tett?)

6. KJØLESYSTEMET:
   Fungerer termostaten?
   Beveger speldene inne i "doghouse" seg lett?
   Er alt kjøleblekket riktig montert? Tetter gummipakningen i motorrommet godt?

7. EKSOSANLEGG:
   Er det tett? (hvis ikke påvirker det gangen på motoren, feil motstand)
   Eksosrørene (står de for langt inn, feil motstand)


Hvis alt dette her er i orden og den fremdeles ikke går ganske greit kan det være mer alvorlige saker, f eks ødelagte stempelringer=dårlig kompresjon, slitt oljepumpe, brente ventiler, slarkete motor, sprekte topper, osv, osv, osv.
59  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt 1303 cab på: februar 22, 2017, 22:57:10 pm
Glad Dette ser utrolig flott ut!
60  Forum / Snikk-snakk / Sv: DAB i orginal boble? på: januar 16, 2017, 00:49:26 am
Hei,

Jeg har DAB i bilen. DAB er bra greier.

Jeg skulle uansett ha nytt anlegg, så jeg kjøpte en Blaupunkt Stockholm 230 DAB+. Hvis du skal ha ny spiller vil jeg anbefale bluetooth for enkel Spotify-bruk.


Disse FM/DAB konverteringsboksene som selges nå vet jeg ikke så mye om, hadde vært interessant å vite folks erfaringer med dem.

Antenner: Jeg har en VW Cabriolet, og tidligere hadde jeg gjemt DAB-antennen inne i kalesjen, men opplevde litt ymse mottak. I stedet bruker jeg nå den originale bilantennen med FM/DAB splitter, som er en liten komponent som kobles på antennekabelen, da får jeg inn både FM og DAB. En lang frittstående piskantenne er bedre enn en som er integrert i frontruten, så sats på den originale antennen!

Splittere selges mange steder på nettet, f eks her: https://www.audiocom.no/bilstereo/dab/antenne-splitter/antenne-adapter-fm-dab-splitter-din-150-inn-ut-smb-ut-for-passiv-ant-2003547-p0000010624



Kjøper du ny DAB-spiller følger det med antenne som f eks kan klistres på innsiden av frontruten, man da blir det noen utseendemessige issues og mottaket er ikke så bra heller.

Høyttalere trenger du ikke å bytte.
Sider: 1 [2] 3 4 ... 32
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!