august 22, 2019, 15:17:43 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: POSTEN og manglende levering/service på: november 28, 2016, 23:26:18 pm
Når posten var enerådende på markedet ønsket de å gjøre en jobb... De sitter nå igjen med bare tapsprosjektene.

I 2015 var driftsresultatet for Posten Norge (postsegmentet) på 816 mill. kroner.

Posten bør ikke gå med overskudd. De bør gå med posten.
62  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skal søke om LMK-forsikring, trenger "vitne" i Halden. på: oktober 24, 2016, 23:04:48 pm
Takk for fine bilder.

Bevaringsverdig kjøretøy!
63  Forum / Snikk-snakk / Sv: Skal søke om LMK-forsikring, trenger "vitne" i Halden. på: oktober 23, 2016, 22:34:04 pm

Bilen er knallfin. Grønn original, urestaurert og kun kjørt 17.300 km. Sjokkert
Er du sugen på å se en bil slik den var rett fra fabrikken for 50 år siden? Kult

Kan ikke hjelpe deg med LMK-besiktigelse, dessverre. Men kan du legge ut bilder av bilen ved anledning? Høres veldig spennede ut! 17.300 km?
64  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: september 28, 2016, 19:44:40 pm
Kan se om jeg finner en servicebok jeg skal ha der står det muligens,har leita etter boka i rotet mitt tidligere men finner den ikke igjen.Siden jeg jobber i "Møller Systemet"Kan jeg se om jeg finner noe på det.

Very good, Mister, det hadde vært bra!
65  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: september 27, 2016, 18:24:44 pm
Hei godtfolk - en liten oppdatering:

Da er bilen EU-godkjent, med litt slakk i bakhjulslagerne. Litt forklaring om konstruksjonen og fremvising av de gamle lagerne gjorde at punktet "For mye slakk i hjullager" ble strøket (*puh*).

Så da lærte vi noe av prosessen, og det er jo alltid kjekt:

@ Det er akseptabelt med noe slakk bak der. Hvor mye er synsing og opp til kontrolløren. Gjelder å få ham til å forstå konstruksjonen før han setter 2er-feil og det går prestisje i det. Trikset er tydeligvis å forberede seg litt med sprengskisser/tegning av konstruksjonen for å forklare sammenhengen.

@ På min bil er ikke slakken rundt lagerne (de måtte bankes inn), men i selve senterhylsen inni rullelageret, og det kan man ikke gjøre noe med annet enn å bytte lageret og håpe det nye er noen mikromillimeter trangere. Famling i blinde, og lagerne er ikke gratis. Mine nye lagere ga akkurat samme slakk som de gamle originale VW.


En hyggelig og kompetent fyr på forumet her forteller meg at han har vært i kontakt med Møller om det berømte angivelige dokumentet, men de kjente ikke til det.

Vi er med andre ord "on our own" i denne saken...
66  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 dobbelport som ikke vil gå på tomgang. på: september 15, 2016, 23:26:42 pm
Interresant dette med ventiler - hold oss oppdatert. Stusser over at du har fyr på høyere turtall men ikke på lave... men har ikke hatt ødelagte ventiler før, så jeg vet ikke effekten av ventiltrøbbel.

Jeg tenker "forgasser" når jeg hører "tomgangsproblemer".

Tette dyser er nevnt. Falsk luft får den til å gå elendig, men den går jo som regel. Siden du ikke har liv under 1600 rpm virker det som om tomgangskretsen din er tett. Regner med at Bypass og Volume control screw er stilt riktig. Men hva med Cut Off Valve - er den OK?

67  Forum / Problemløseren / Sv: 1303 speedometer. på: september 11, 2016, 23:39:51 pm
har brukte orginale speedometerwire og speedometer til salgs. tlf 99599148

Anbefales! Som sagt, de originale vaierne har overlegent mye bedre kvalitet! Strømpen er stivere = du unngår bøy på kabelen, mindre friksjon. Selve vaieren er mye mer vridningsstiv = unngår at nålen skjelver/hopper.

Rensing: Dra strømpen litt ut så du får åpning og spray 5.56 eller WD40 inn i åpningen. Helst med trykkluft, men du kan til nød blåse med munnen også.
68  Forum / Problemløseren / Sv: 1303 speedometer. på: september 09, 2016, 19:58:50 pm
Speedometervaieren termineres i en aksling som er koblet til to ting: Et lite tannhjul som driver km-telleren, og et hjul på enden. Dette induserer spenning som får nålen til å vise farten - altså ikke noen direkte kontakt mellom nålen du ser og vaieren.

Hvis det går tregt er det gammel grease eller skitt som gjør det. Stikk en liten skrutrekker inn der vaieren skal sitte og prøv. Det skal være lett å dreie rundt, men en viss motstand er det jo. Er det helt tregt må du plukke ned speedometeret, rense og olje på nytt. Jeg tviler på at det er så tregt at det får en god vier til å ryke, det er nok andre ting som gjør det, f eks for mye bøy på vaieren mellom hjulet og speedoen.

Ellers har jeg bare én erfaring med retro-vaiere, de er dårlig kvalitet. Enten ryker de, eller så "wobbler" de. Om du har muligheten, gjenbruk en original VW-vaier og bruk tid på å rense den, dvs flushe løsningsmiddel gjennom strømpen og olje på nytt.

69  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 27, 2016, 22:57:30 pm
Hvis det er tight og fint mellom hus og lager og mellom indre lagerbane og stubaksel så er det slakken i C3 lageret du kjenner - og den blir du ikke kvitt.
Slakken er da lager Nr. 18 på bildet og "Roller Bearing" på eksplosjonstegningen.

Det er også slik det er "fra fabrikk" så denne slakken er godkjent. Som det nevnes skal Møller ha et skriv på dette, men det kan jeg ikke verifisere.

Takk for avklaring! Det må være det. Mens lagerne måtte bankes inn, er "senterhylsen" i rullelageret ikke like treg, så det er logisk at det er siste mulighet. Slarken er ikke synlig, man kjenner den så vidt bare. Får ta meg en tur ned igjen til EU-kontrolløren igjen. Kanskje han tar til fornuft...
70  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 27, 2016, 11:52:37 am
Godtfolk, nå trenger jeg litt hjelp her:

Har byttet det hjullagerne på den ene siden. Slarken er fortsatt den samme som før  Flau

Lagerne måtte bankes inn, det samme med sub-akselen. Det sitter helt tight som det skal. Med andre ord ikke noe slark der.

Men hvor i "assembly'et" sitter slarken egentlig?  Hæ Hæ Hæ


71  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 24, 2016, 23:16:13 pm
Takk for bra info, Tistlo!

Her er et bilde fra thesamba:



Syv år siden jeg hadde dette fra hverandre sist, så ha meg unnskyldt for muligens dumt spørsmål  Flau, men dette med Loctite 638:

Kan dere forklare litt nærmere hvor det påføres?
72  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 23, 2016, 00:10:46 am
du kan jo ta med nokon nye lager til han tilbakeståande mekanikaren og visa han kor mykje dødgang da er i dei? ingenting ved denne konstruksjonen gjer da mulig å ta opp slarken, og da er nettopp sånn dei er meint å vera.

møller har eit hefte med alle eldre modeller oppgitt med alle verdier på kuler , ledd , lager osv. da er mange mm slark som er lov på feks berekuler osv før da er kritisk. dei har hatt detta heftet her på voss, kan høyra om da er mulig å få kopiert sidene om ikkje anna.

Det hadde vært helt konge om du kunne skaffet det, Tistlo! Det er sikkert flere enn meg som må bruke overtalelseskunst for å få godkjent slakk på EU-kontrollen.
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: EU godkjenning uten varmepotter eller bensinvarmer? på: august 23, 2016, 00:02:55 am
I henhold til veiledning for PKK, punkt 3.6 "Avduggingsanlegg (defroster) - Visuell kontroll og kontroll av virkemåte - a) Systemet virker ikke eller er åpenbart defekt - 1". Dvs feil/mangel som må rettes, men uten at utført retting behøver å kontrolleres.

https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-05.pdf?timestamp=1464474039000

74  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 23:13:56 pm
Fant "Kontrollveiledning for Periodisk Kjøretøykontroll" på nettet:

  • 1997-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "Slakk i hjullager": 1'er feil. "Ulyd i hjullager": 2'er feil

  • 2010-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil

  • 2015-utgaven: Pkt 5.1.3 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil


Så da er det jo subjektivt fra kontrolløren sin side dette her. Det Møller-skrivet hadde hjulpet for oss med IRS...
75  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 22:55:35 pm
Takk for svar. Jeg skal se om jeg finner den kontrollveiledningen.

Det har alltid vært litt slakk i hjullagerne bak på min, den har alltid gått gjennom EU med dette. Men havnet på feil verksted denne gangen tydeligvis...
76  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 18:20:03 pm
Gammel tråd, gammelt problem, fant denne med søk:

er ikkje verkstaden din kjent med at lagerslark er normalt og ufarlig på IRS so har du havna på feil verkstad.

Eh ja, jeg havnet på feil verksted Sint. EU-kontroll i dag, og ligger nå inne i AutoSys med "Slark i begge hjullagere bak".



noen som har kopi av dette skrivet??



Noen som vet om dette skrivet fra Møller? Eller hvordan jeg kan få nullet ut den "feilen"? Vil helst slippe å måtte bytte lagere til ingen nytte.

 Hæ
77  Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall. på: august 21, 2016, 23:47:29 pm
Oljelampen må ikke lyse, nei. Bryteren virker slik at den slår ut når trykket blir for lavt, dvs at oljepumpen ikke bygger nok trykk til å smøre og kjøle motoren. Generell regel: Lyser oljetrykkslampen, stopp motoren!

Som Squareback sier, bytt olje (SAE 10-40 f eks). Hvis det er gammel olje uten viskositet eller alt for tyntflytende olje kan det være årsaken.

Teoretisk kan det være at trykkbryteren er kaputt, men jeg ville ikke regnet med det, den virker jo når du får turtall...

Mer logisk er det vel at oljepumpen din er slitt?
78  Forum / Problemløseren / Sv: Veldig høy ladespenning! på: august 20, 2016, 01:31:24 am
Jeg hadde 18V ladestrøm. Det sa BANG etter 2-3 minutter - batteriet eksploderte! Særdeles ugrei opplevelse... Baksetet lå på plass så jeg fikk ikke syren på meg... Bruk vernebriller og beskytt bar hud når du driver og jobber rundt et 12 V batteri som får tre ganger spenningen det er beregnet for...



Ladelampen må være tilkoblet, ja. Siden jeg ikke har prøvd uten vet jeg ikke hva som da skjer med ladespenningen, men tror ikke regulatoren stopper å regulere ladestrømmen hvis pæren ryker...? (hvilket den og samtlige andre vil gjøre ganske fort hvis de får servert 36 V...;-)

Ellers høres det ut som et regulatorproblem du har. Ikke ment å være belærende, men er det koblet riktig? Du måler ladespenningen mellom batteripolene og ikke på dynamoen, ikke sant?




79  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dynamo til 1302 på: august 09, 2016, 20:56:32 pm
Jeg har

PM
80  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dynamo til 1302 på: august 07, 2016, 12:59:30 pm
Ja, gode børster. Den avpolariserer seg, så det er noe som ikke er riktig med den.
81  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Dynamo til 1302 på: august 07, 2016, 08:33:49 am
Dynamoen min er kaputt, trenger å byttes.

Dette er typen med eksternt laderelé, sitter i en 1302 1972-modell, AB-motor.
82  Forum / Snikk-snakk / Sv: Restaurering av bobler på: juli 11, 2016, 00:03:49 am
Nå er det vel også bare biler fra rundt '60 til '67 i visse farger som skal ha fargede kjederlister, på alle andre er sort korrekt.

1972 mod 1302. Farge: Texas Gelb

83  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 26, 2016, 22:23:59 pm
Da er jobben gjort. Ikke akkurat en quick-fix, motor ut og jaggu mye som skal pelles vekk før man kommer til disse rørene.

Jeg brukte et gammelt støtstangrør fra en delemotor og gummipakningene som sto i motoren. Det gikk helt fint, ikke en dråpe olje under der nå.

84  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 25, 2016, 17:33:29 pm
Takk!
85  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 24, 2016, 22:21:16 pm
Ikke noe i veien med å bruke et bra org rør, vask det godt, test for sprekker og strekk litt i det før montering så det komprimeres av toppen når du trekker til boltene.

Takker - jeg prøver!
86  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 22:06:11 pm

Grunnen til at jeg spør er at jeg etter hvert har blitt helt allergisk mot kinesiske repro-deler...  Har erfart at originale VW-deler er bedre enn kopiene, nesten alltid. Men spennet går kanskje ut av et gammelt rør?
87  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 22:04:37 pm
.
88  Forum / Problemløseren / Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 21:50:34 pm
Motorguruer, to spørsmål:

1. Jeg må skifte et støtstangrør. Det er sprukket og lekker litt olje. Kan jeg bruke et gammelt rør fra en delemotor eller bør jeg sette inn et nytt repro-rør?

2. Når jeg skifter røret, vil jeg kunne bruke de gamle gummipakningene, eller må de alltid skiftes?
89  Forum / Problemløseren / Sv: Lysbryter 1303 på: juni 19, 2016, 23:29:53 pm
"X"-terminalen kom i 1971 og den brukes på alle modeller siden. Den terminalen er for ting som ikke trenger strøm når tenningen vris om. Den er ellers lik #15 (12V på når tenningen er på), men "X" kutter spenningen når starteren går. Det betyr at hvis hovedlysene er på før du starter, så slukker de når tenningen vris om. Da går all batterikraft til starteren.

Jeg opplevde det samme som deg, kjøpte en ny bryter som viste seg å være uten "X" (typisk made in China...). Min gamle bryter var teknisk OK, bare helt slitt, så jeg plukket den ned og byttet selve kina-knotten og dimmeren over til den VW-originale.


90  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nye vinterdekk på: mai 31, 2016, 19:12:13 pm
Hei.

Jeg kjøpte fra dekkonline.com i fjor, og har ingen betenkeligheter med å anbefale dem. Levert på døren etter noen uker fra Tyskland som avtalt til en hyggelig pris.

Husk at du får dekkene på døren, det er det. Du må selv besørge pålegging, så regn med et par hundre per hjul for dette. Mao er det ikke sikkert du sparer så mye. Jeg kjøpte på nett fordi de kunne levere 175/70 x 15, det kunne ikke butikkene her i området.


P.S.
Og jeg har et sett nesten ubrukte 185/85 x 15 piggfrie vinterdekk på pulverlakkerte 4.5" sportsfelger (4 x 130) til salgs, bare så du vet det  Gliser Gliser Gliser
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 32
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!