april 26, 2024, 12:23:07 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 33
871  Forum / Snikk-snakk / Sv: "HVEM HVA HVOR" fra 1969 - så mye kostet en VW! på: juni 19, 2008, 22:02:27 pm
Om noen uker har jeg tilgang til stort sett samtlige utgaver av Hvem Hva Hvor siden rett før krigen, da kan mange tall finnes frem Glad

Jeg tror det er i Hvem Hva Hvor for 1940 at det er noen sider om KdF-Wagen, med bilde av bilen uten karosseri. Visstnok gikk det noen rykter den gangen om at bilen skulle ha kunststoffkarosseri, som ble avkreftet i boka.

Forresten ikke rart at en Karmann Ghia kosta mye - det gikk mye håndverk inn i disse bilene. Og en Porsche var enda dyrere...

Hei, Pan!

Det hadde vært morsomt om du kunne tatt deg tid til å scanne inn pristabellene bakover hvis du har tilgang til alle Hvem Hva Hvor'ene.

Kan bidra med 1975-utgaven. Passer bra at jeg fant den på loftet også, siden jeg har en 1975 Jeans og en 1976 cab (synd at denne ikke står, men én som stoppet meg på en bensinstasjon en gang sa han hadde nesten kjøpt en maken i 1975, men fikk en ny Opel Rekord for samme prisen og kjøpte den i stedet - altså 43 000. Kan kanskje stemme. I så fall måtte jeg ha gitt 350 000 for cab'en etter dagens prisnivå. Det hadde jeg gjort!

Anyways, her et tallene fra 1975: Har kontrollert mot excel-modellen min, og en gjennomsnitts industriarbeider i dag må stadig ut med ca 230-240 000 for en boble etter dagens prisbilde. En 412 ville kostet 317 000. Man kan si hva man vil om kvaliteten, men det er i hvertfall sikkert at bilene har blitt billigere hvis man tenker på det man får for de pengene i dag. En ny velutstyrt Golf stasjonsvogn har jo en del mer teknologi og motor for pengene, selv om sjarmen er så som så...


Tabellen:
872  Forum / Problemløseren / Sv: cab 1977. USA. og problemer med innsprøytningssystemet ? på: juni 19, 2008, 14:55:04 pm
Vet ikke noe om Fuel Injection, men hvis du finner ut at du feilen ligger i bensinpumpen har jeg en original liggende. Tatt fra en US Cab som hadde FI originalt. Si fra hvis du trenger.
873  Forum / Snikk-snakk / Sv: "HVEM HVA HVOR" fra 1969 - så mye kostet en VW! på: juni 19, 2008, 07:38:46 am
Artig å tenke på at for 233 500 idag så får en mye dårligere nybiler enn ei boble, tviler sterkt på at det lever særlig mange av dagens biler til den prisen om 39 år Osteaktig

 Glad

Det ble jo solgt 3300 Ford Cortina det året, men det er ikke så lett å spotte dem på veien i dag. Tipper at det fremdeles er 69-modell bobler på veien om 39 år, men svært få av dagens billigbiler.
874  Forum / Snikk-snakk / Sv: VW knallskudd - fototråd. på: juni 18, 2008, 23:44:02 pm
Canon 350 D med Kit linse. Tatt på veg til Voss over Vikafjellet i slutten av april. Akkurat under null grader, på ettermiddagen med låg sol.


Flott bilde!!! Ser litt kaldt ut - har funnet ut at 15 grader er trivselsgrensen for kalesjen i nedre stilling.

Hva slags bil er dette? 1976? Ombygget US cab?
875  Forum / Snikk-snakk / "HVEM HVA HVOR" fra 1969 (og 1975) - så mye kostet en VW! på: juni 18, 2008, 23:22:45 pm
Hei. Noen som har sans for historie og tall her?

Drev og ryddet i noen gamle kartonger på loftet og kom over en gammel utgave av "Hvem Hva Hvor" fra 1969. I den var det et kapittel med masse bilstatistikker, og siden vi er VW-nerder er vi vel interessert i tallene fra den tiden?

I 1969 toppet VW 1300/1500 listen overlegent mht mest solgte bil: 16,7% av alle nye biler, med Ford Cortina på andreplass. Samme året ble det solgt 211 T-2 i Norge.

Prisen var grei: 16 600 kr for en VW 1300. Karmann Ghia'en kostet 31 000.

Men hvor mye penger var dette egentlig dengang? Med litt hjelp fra sidene til Statistisk sentralbyrå og noen klikk i Excel går det an å leke seg litt frem og tilbake. Fant ut at det var best å ta utgangspunkt i gjennomsnitts industriarbeiderlønn, som var på 27 000 kr i 1969. Det betyr at bilkjøpet utgjorde 62% av årsinntekten. Så hvis vi regner videre med dagens gjennomsnittslønn på 378 000, så blir resultatet dette:

Skulle du gått på Møller i dag og kjøpt deg en ny VW 1300 1969-modell, ville prisen vært 233 500!
En 1600 TL ville til sammenligning kostet 357 000, og Karmann Coupe'en hadde kostet deg 434 000!

Ikke billig, med andre ord, men kvalitet har jo sin pris, da...
876  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Må bare tipse dere om noen tennplugger (Pulstar)! på: juni 18, 2008, 17:21:30 pm
Jeg ødelegger kanskje gleden for noen her nå, men dersom en tar en titt på hjemmesiden til topcare.no så ser en jo at disse driver stort i "lurium-bransjen". Ikke for å skrive noe stygt om JFP her, men det kan jo være at pluggledningene ikke ga god nok kontakt på de forrige pluggene, eller at pluggapet ikke var justert akkurat helt nøyaktig og dersom man har gjort noe som man tror skal øke effekten i motoren sin, vil vel de færreste av oss være kjempekritiske i det vi fyrer opp og kjører avgårde for å kjenne på draget etterpå  Blunker

Husk at dersom det ser ut til å være for godt til å være sant, er det vanligvis nettopp det...  Øyerulling

Ikke noe problem, Syncronaut.

Som sagt, så har jeg ikke noen dokumenterte tester å vise til for min motor, så dette er på feelingen for min del.

Feil pluggåpning, dårlig kontakt, osv tviler jeg på, siden alle tenningsdelene var helt nye i fjor på denne motoren.

Eneste jeg kan si er at tomgangen gikk opp 200 RPM, og at motoren går merkbart jevnere og bedre. Men om jeg fortsatt har 50 HK eller noen hester mer vet jeg ikke - tror ikke det er lett å "føle" seg frem til sånt.

Ellers ble pluggene kjøpt fra www.tennplugg.no, og er Pulstar-typen, ikke DirectHits.
877  Forum / Problemløseren / Sv: Sporadiske startproblemer på: juni 17, 2008, 22:42:54 pm
Dette problemet hadde jeg på Jeans'en.

Årsak: Rusk og skitt inne i solenoiden (releet).

Kravle under. Plukk det av. Åpne opp: Med en loddebolt smelter du av de to kontaktene - da får du "lokket" på releet av. Rens opp inni der, og olje delene litt.

Sett sammen igjen. Lodde på igjen de to kontaktene. Monter releet på starteren.

Voilà! Nix mer startproblemer.
878  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boble sjålet på orkanger !!!!!!!!! på: juni 16, 2008, 23:33:29 pm
Bumper denne opp, for denne tråden bør ligge høyt oppe så folk blir klar over saken. Har blitt frastjålet bil en gang, og vet du ikke har det kjekt nå.

Håper bilen kommer til rette, og at den er behandlet pent.
879  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Må bare tipse dere om noen tennplugger (Pulstar)! på: juni 16, 2008, 22:27:10 pm
Hadde ikke hørt om dette før. Er det noen som har erfaringer med det, evt har bremset et VW-maskin før/etter bytte til denne typen plugger?
880  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Må bare tipse dere om noen tennplugger (Pulstar)! på: juni 16, 2008, 22:15:45 pm
Prisen var jaggu heftig også. 295,-kr pluggen!

Ja.

Men med bensin til 13-14 kr pr liter om dagen blir det kanskje valuta for pengene i form av lavere forbruk. Håper jeg... Øyerulling
881  Forum / Teknisk, teori og praksis / Må bare tipse dere om noen tennplugger (Pulstar)! på: juni 16, 2008, 22:08:10 pm
Hallo,

Pleier ikke å kjøpe hverken slankepiller på postordre eller lurium til å putte i oljen eller på tanken, men lot meg i et svakt øyeblikk overtale til å kjøpe nye plugger her om dagen. Synes i utgangspunktet at reklamen virket litt heftig...




Har en standard 1600 motor, som er veldig bra. Ny i fjor, en original VW longblock fra Unneberg med Mexico-topper og 34 PICT-4 forgassser. Gått 10 000 km. Skiftet som sagt til disse pluggene før helgen. Byttet plugghetter ("tykk" kontakt på pluggene i stedet for de vanlige gjengene) og justerte pluggåpningen til 0,7 mm. Så var det å ta seg en prøvetur. Hadde ikke forventet store forskjellen, men ble skikkelig overrasket! Motoren går faktisk enda jevnere, det føles som om maskinen har fått flere hester ekstra! Beste indikasjon på at noe har skjedd er at jeg måtte stille ned tomgangen 200 RPM etter pluggbyttet! Har ikke noen vitenskapelige måleresultater å komme med her, men på denne motoren som i utgangspunktet var 100% ble det altså merkbart bedre effekt.


Mer om pluggene på www.tennplugg.no





Bare et lite tips, altså.



882  Forum / Snikk-snakk / Sv: Verksted for Boble Cab 73 mod på: juni 13, 2008, 08:13:41 am
... Er det noen som har erfaring med et godt verksted?


Hadde nettopp bilen til EU hos et lite verksted som heter Rykkinn Bil AS.

Der jobber det en meget hyggelig bilmekaniker med lidenskapene og kunnskapene i orden! Han har selv en trimmet T1 for stripekjøring og en split T2. Hvis du først skal på verksted for å få fikset ting, så er det nok viktigst at mekanikeren har rette kompetansen. Han her har skikkelig peiling, og vil kunne hjelpe deg. Typisk et bra sted for ny EU, ihvertfall.

-jf
883  Forum / Snikk-snakk / Sv: Verksted for Boble Cab 73 mod på: juni 10, 2008, 16:07:23 pm
Hadde en liten oljelekkasje, mer en 30% forskjellig bremselengde på bakhjulene, bilbeltene var litt slarkete og rullet dårlig, og de mente at jeg hadde en bremseveske lekkasje. Bremseveskelekkasjen har blitt sjekket hos en bilmekkaniker. Han mente at den ikke har det, men å uansett sjekkes. Tok EU-godkjenningstesten på SNAP-drive Sandvika. Finnes det et bedre sted å ta testen?

Takk for hjelpen,

Bilverksteder i Oslo/Bærum? Hmm... Tipper det er like sannsynlig at du finner en kyndig mekaniker her på forumet som kunne tenke seg å skru litt. Men uansett er det greit med tydelig beskrivelse, gjerne med bilder. Mange flinke folk her som kan hjelpe til med å stille diagnosen, og da er man jo et stykke på vei. F eks:


Hvor er oljelekkasjen? Er den midt under og i front av motoren, er det kanskje behov for å skifte simring. Da må du ut med motoren. Er den ved sylindrene er det kanskje behov for å bytte støtstangrør? Eller kanskje den bare lekker på et "billig" sted, f eks i pakningen rundt oljelokket under motoren? Lurt å vaske motoren grundig under for å få lokalisert hvor det drypper.

Slarkete bilbelte - du får tak i brukte her på forumet (pass på at du får riktig type - det er ikke alle sedanbeltene som går inn i en cab pga andre braketter - ta bilder)

Bremseproblemene bak er kanskje bare en justeringssak eller behov for å bytte bremsesylindre/bremsebånd. Ingen stor eller dyr jobb egentlig.

Bremsevæskelekkasjen - vet du hvor den er? Gummislangene ved reservoaret/hovepumpa, eller et av bremserørene eller en av bremseslangene?


Mht EU-kontroll er det i følge ryktene nesten bedre å bruke Biltilsynet for tiden. Har brukt to forskjellige verksteder til nå, og de er avsindig prikete. Det er strammet inn overfor verkstedene, som mister autorisasjonen hvis de er for lempfeldig. Dessuten tjener de penger på å påpeke feil. Tror ikke det spiller noen rolle hvor du går, men NAF er kanskje OK også?
884  Forum / Snikk-snakk / Sv: I følge bladet Motor, Biltemas rensevoks er best! på: juni 06, 2008, 00:57:45 am
Det blir vel som å spørre kona om den lille krukka med antirynkekremen
som står på hylla om den var verdt 700,- kr grammet,
eller om spenol hadde gjort samma jobben

(forøvrig den eneste funktighetskrem utover spillolje som er godtatt for menn)

.LP

:-)

... det er i tillegg lov å bruke varmluftspistol som hårføner også.
885  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken utenlands nettbutikk er best???? på: mai 29, 2008, 00:13:40 am

De norske butikkene må vel ha litt tøffe tider akkurat nå...?

Det må de svare på selv, men ut fra mine observasjoner, hvor Unneberg utvider butikk og lagerareale for ørtende gang og Jøran slakket litt ned bl.a. pga STOR pågang, er jeg ikke så sikker på akkurat det.

Det er mange som handler på nettet en gang eller to, men som ender opp hos lokale fagfolk med kunnskap, lager og fornuftige priser til slutt allikevel.

Enig!

Har handlet mye hos Unneberg, bl a motor, forstillingsdeler, +++++, og det er prima kompetanse og service der! Prisen er ikke så veldig forskjellig i forhold til import fra USA.

Har også kjøpt en del fra USA, bla cab-deler, interiør, tepper og spesialiteter for "late model". Høy kvalitet, rask levering og topp service der også.
886  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 29, 2008, 00:01:11 am
Synd på deg, Grelland!

Skjønner godt at det er demotiverende. Men det er vel en del av livet i en prosjektgarasje å forholde seg til folk utenfor som lover mer enn de kan holde...

Håper du får satt den sammen i tide til at du får noen turer på veien før de store gule lastebilene begynner å kjøre saltlake igjen.
887  Forum / Problemløseren / Sv: ATE eller Girling bremser? på: mai 28, 2008, 23:47:14 pm
Hvordan kan jeg se om jeg har ATE eller Girling calippere på Type 2 bussen min? (1976-mod).
Mener å huske at det er ett skille på årsmodell på om du har det ene eller andre - noen som vet?
(trenger å vite pga. skal kjøpe rep-sett for calipperne)

På forhånd takk for hjelpen Glad


Vedlagt er bilde av de to forskjellige ATE-typene, og Girling, som i følge Bentley kom i 1973. Jeg har en 76-modell og har Girling på bilen.
Så vidt jeg vet er innfestingen helt lik, slik at du kan bruke den typen du vil. En liten ulempe med Girling er at du må demontere kaliperen for å skifte klossene (men dette er ikke noe hazzle, egentlig). Men siden VW faset ut ATE, er kanskje Girling bedre? Vet ikke - en kaliper er jo en kaliper...

Har nettopp skiftet mine. Overhalte de gamle selv i fjor, men har vært plaget med litt ujevn bremsing og piping. Kjøpte nye overhalte/pulverlakkerte på Mekonomen. Angrer ikke på det! Bilen bremser veldig jevnt og fint nå, og ikke noe piping lenger.

Mekonomen tar ca 1000+ pr stk, i tillegg kommer 300 kr i pant for hver - du leverer inn de gamle og får pengene tilbake. Mekonomen har også klosser og monteringssett til begge typer (NB! Monteringsettet for klossene inngår i esken med kaliperen, så du trenger ikke å kjøpe det separat). Undersøkte litt priser rundt om kring før kjøpet, og mellom 1000 og 1500 pr kaliper var det jeg fant ut det kostet.

888  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: BIG felger 4,5" med sommerdekk selges høystbydende! på: mai 26, 2008, 08:48:16 am
PM
889  Forum / Problemløseren / Sv: Ulyd fra bremsetrommel..... på: mai 23, 2008, 00:12:58 am
Er ikke guru. Men har hatt dette selv på 1303.

Inne i trommelen bygger det seg opp noen millimeter med rustbelegg i ytterkanten. Bremsebåndene tar så vidt borti denne kanten når du svinger.

Jeg tok av trommelen og skrapte/slipte ned dette belegget. Voilâ! - lyden borte.
890  Forum / Problemløseren / Sv: Nettopp kjøpt boble, problemene ruller inn. HJELP!! på: mai 23, 2008, 00:05:46 am
Det at det smeller baki der er mere sjarmerende enn farlig... Sannsynligvis er det ettertenning. Uten å være for bombastisk vil jeg tro en justering av tenningen vil løse mye av problemene dine.

Boblene har automatchoke (har 66 modell det, noen?), og hvis denne er helt ute av justering eller har låst seg, så går motoren dårlig på varm motor, siden den da får for fet blanding. Choken sjekker du ved å ta av luftfilteret. På kald motor skal spjeldet oppi forgasseren være lukket. Skru på tenningen/start motoren. Etter noen minutter skal spjeldet ha vridd seg opp i vertikal stilling.

Men det er nok neppe justering av choken din alene som gjør at den ikke starter.

891  Forum / Problemløseren / Sv: Nettopp kjøpt boble, problemene ruller inn. HJELP!! på: mai 22, 2008, 23:37:27 pm
...nå på vei hjem fra verkstedet jeg har hatt tilgang på døde motoren mens den var i 2 gir.
Jeg dyttet inn clutchen og var like ved hjemme hvor det er en nedoverbakke. Så når jeg trillet nedover her prøvde jeg å starte den ved å ta ut clutchen når den var i andre.

Da kom det er litt kraftig smell, og jeg får ikke start på bilen.


Hva kan ha skjedd? Trenger hjelp snarest!

Håper alle har en fin bobledag:)

Velkommen til denne delen av verden, og gratulerer med ny bil!!!

Problemet ditt: Hmmm... Det er ikke lett å gi diagnosen etter den beskrivelsen her. Kan være alt mulig, men generelt er det to feilkilder: Tenning og fuel. Kanskje du kan beskrive det litt nærmere, så er det mange her på forumet som kan komme med råd og tips.

Har etterhvert lært meg at når du overtar en gammel boble bør du gå ta en runde med vedlikehold og bytting av slitedeler: Skift olje, rens luftfilter (bytt hvis du har papirfilter), skift plugger, skift stifter, still tenning, still forgasser, justere ventiler, skift bremsevæske, justere bremser. Da får du kontroll på din bil.

Anbefaler deg å skaffe en Bentley manual for bilen din (www.automobilia.no f eks), eller en Haynes-manual.

Lykke til.
892  Forum / Problemløseren / Sv: innvendig behandling av gulv på: mai 22, 2008, 23:17:38 pm

Sitat
...Har faktisk tenkt på borrelås, og grunnen var som du sa, lett å rengjøre + =)
Men festes borrelåsen på teppet med kontaktlim bare da?


Ja. Litt mye jobb med dette her, siden kontaktlim må ha lim på begge sider og tørke før du setter delene sammen. Også en liten utfordring å smøre lim på teppet slik at det blir pent. Jeg brukte pensel til å smøre på limet.
893  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Skal kjøpe garasjejekk igjen - noen anbefalinger? på: mai 22, 2008, 09:14:46 am
Takker for svar og hyggelige tilbud om å skaffe, Mags og Marius!

Har noen rabatter fra Tess i selskapet jeg jobber, så jeg skal sjekke det opp først.
Tror den røde Nike-jekken passer bra.

Skal ta den gamle ned til Biltema for reklamasjon. Men med erfaringen min til nå, mener jeg jekker ikke er deres sterke side. Har ikke lyst på ny skramlejekk derfra. Sikkerhet er også et poeng, og ønsker ikke å ha en jekk jeg ikke kan stole på (selv om bruk av bukker er en vane).
894  Forum / Teknisk, teori og praksis / Skal kjøpe garasjejekk igjen - noen anbefalinger? på: mai 20, 2008, 23:58:41 pm
Er frustrert over den hersens slarkete biltema-jekken min, som etter gjentatte luftinger av hydraulikken bare så vidt klarer å slite seg opp i 30-40 cm etter intens jobbing med håndtaket. Når går den på søpla etter bare to års drift.



         Drittjekk!



Skal ikke kjøpe det dyreste på markedet, men er på jakt etter en god jekk som jeg kan ha noen år. Noen enkle krav: Løftehøyden må være passelig for motorbytte, og minstehøyden bør være så lavt som mulig av samme grunn. 1-2 tonn. En lang jekk er bedre enn en kort.

Har snust litt rundt, men blir ikke helt klok. Men hva med denne her?


http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5187936&katnr=5&katsektnr=252


Eller denne her?


http://www.luna.no/webspeed/katalog/kat_produkt.p?bid=V50&kat_bid=V50&dokid=5107556&katnr=5&katsektnr=252

Noen som kan gi noen råd om en bra garasjejekk av god kvalitet?

895  Forum / Problemløseren / Sv: 1600 bensinforbruk på: mai 20, 2008, 23:33:33 pm
tusen takk for meget bra opplysninger dere Glad da blir det nok 1600 enkeltporte innen sommeren. bare skriv mer om det er noen som har flere ideer og erfaringer med dette Blunker

Er ikke det siste det beste mht teknologi, da? Boblen var jo i stadig utvikling. De beste 1600-motorene kom på slutten, med dobbelporting, dobbel forvarming, 34 PICT4-forgasser med forsterket aksellerasjonspumpe, vekselstrømsdynamo, papirluftfilter, mm.

Det er noen "downsides" med boblene våre - komfort, varmeanlegget, sikkerhet, osv. Og bensinforbruket er jo ikke noe å skryte av i forhold til dagens miljøvennlige biler. Men den var ikke så verst i forhold til andre kjøretøy på 60-70-tallet. Faktisk var motivasjonen til mange som kjøpte seg bobler i USA at de ville ha en liten miljøvennlig bil med lavt forbruk..;-)

Ville ikke tenkt så mye på bensinforbruk ved motorbytte, men heller fokusert på andre ting ved den motoren du setter inn. Med mindre du kjører vanvittig mye, betyr ikke noen desimaler i forbruk pr mil noe særlig i forhold til andre utgifter til boble-hobbyen. Det kunne jo vært verre også. Du kunne blitt rammet av amcar-basillen i stedet ...

Så min anbefaling er å starte jakten på en god 1600-motor, sen modell.
896  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: mai 19, 2008, 17:55:40 pm
... og det er utrolig hvor fort timene går på slike småjobber.

Nå gleder vi oss alle til bilder fra ferdig lakket bil!

Trodde selv at monteringen skulle være en lett bris. Hadde jo forberedt alt, sjekket og pakket hver del sirlig, visste hvor alt skulle, osv, men ble overrasket over hvor mye jobb det var. Likevel den absoluttt morsomste delen av prosjektet, så nå har du fine uker foran deg! Hold oss oppdatert!
897  Forum / Problemløseren / Sv: Feil med blinklys... på: mai 11, 2008, 22:34:24 pm
Har opplevd blinklystull tre ganger.

Et lite tips: Nødblink-bryteren "er for seg selv", men bruker samme rele. Så hvis du har nødblink som virker, er det neppe releet - da er det trolig blinklysbryteren eller noe i det området.

De tre gangene releene mine var kaputt, var symptomene slik du beskriver dem, nemlig fast grønt lys i dashen og null blinking, verken med blinklysbryteren eller nødblinken.
898  Forum / Problemløseren / Sv: innvendig behandling av gulv på: mai 11, 2008, 22:18:59 pm
Takker for alle svar =)


Bilen er nå ferdig malt innvendig, klart for nye tepper jeg har liggende!  Gliser

Tenkte jeg skulle lime visse steder, vilket type lim burde man bruke da?


Jeg anbefaler borrelås! Og kontaktlim.

Begge deler får du på Biltema. En halvliters malingsboks med kontaktlim koster under 50-lappen. I tillegg får du borrelås der til en rimelig penge. Pensler er billige der også.

Selve borrelåsen du kjøper der er selvklebende, men det holder ikke godt nok mot tepper. Derfor bruker du kontaklimen til å feste remsene til henholdsvis karroseriet og teppet.



Fordelen med dette er at du kan ta ut teppene for vask/rensing, og ta dem av når du vinterlagrer bilen. Så slipper du fuktproblemene som teppene skaper.

Har brukt borrelås/kontaktlim på alle teppene i bilen og til å feste støydempingsplatene bak baksetet. Det er en litt tidkrevende jobb å fikle med liming av borrelåsbitene, men gevinsten er åpenbar.

Har ellers forsøkt meg med limpistol, som også er helt greit, men landet altså på "kvalitetsløsningen" med kombinasjonen borrelås/kontaktlim.

Skal du bruke kontaktlimen direkte mellom teppe/karroseri, vil jeg anbefale å være gjerrig med limet. Du ønsker ikke at teppene skal sitte mer en akkurat, slik at det går greit å få dem av om noen år uten å rive i stykker teppet.

Husk god lufting - kontaktlim i disse mengdene lukter py, er noe skikkelig svineri å puste i. Lykke til.
899  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvis ikke VW - hvilken bil? på: mai 05, 2008, 23:28:33 pm
Siden du er på dette forumet sitter vel svarene langt inne, men veteranbiler er veteranbiler, da.

Var i Frankrike i helgen, og passerte en skinnende blank og nydelig restaurert Renault 4CV ute på landeveien. Om man absolutt skal si noe pent om andre enn VW-relaterte biler, så var altså det et meget vakkert syn!!!

4CVen ligner ikke så helt lite på boblen, har 748cc 17 hk hekkmotor (vannkjølt riktignok). Ca 1 mill produsert mellom 1947 og 1961. Suicide-dørene er uslåelige:

900  Forum / Snikk-snakk / Sv: Om diskusjon på: mai 05, 2008, 10:03:20 am
Irriterer meg at jeg ikke fant noen skrivefeil i innlegget ditt Lid.. Rekker tunge

Joda, det heter "internettadresser" ikke "internett adresser" - bare sjekk ut denne siden www.amo.no, som utdyper hvorfor"lammelår" er bedre enn "lamme lår", hvorfor "maler koster" er dyrere enn "malerkoster", og hvorfor det er greiest at "pultost" skrives i ett ord...  Osteaktig



Skal vi ta ei feilretting på denne óg, når vi er i gang?  Gliser

Rettet,

... men ellers synes jeg Lid'en sin tråd manglet de 538 innleggene om at originale lyspærer er kjedelige, og senkede pærer er bedre, helst med patina, men er det steingamle NOS-pærer er de OK, at Biltema-pærer er tvilsomme, om noen har kopier av dokumentasjon på pærene som kan sendes, få lagt ut bilder, osv, osv, osv, osv, osv...
Sider: 1 ... 28 29 [30] 31 32 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!