mars 28, 2024, 19:10:51 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 33
91  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 24, 2016, 22:16:13 pm
Takk for bra info, Tistlo!

Her er et bilde fra thesamba:



Syv år siden jeg hadde dette fra hverandre sist, så ha meg unnskyldt for muligens dumt spørsmål  Flau, men dette med Loctite 638:

Kan dere forklare litt nærmere hvor det påføres?
92  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 23:10:46 pm
du kan jo ta med nokon nye lager til han tilbakeståande mekanikaren og visa han kor mykje dødgang da er i dei? ingenting ved denne konstruksjonen gjer da mulig å ta opp slarken, og da er nettopp sånn dei er meint å vera.

møller har eit hefte med alle eldre modeller oppgitt med alle verdier på kuler , ledd , lager osv. da er mange mm slark som er lov på feks berekuler osv før da er kritisk. dei har hatt detta heftet her på voss, kan høyra om da er mulig å få kopiert sidene om ikkje anna.

Det hadde vært helt konge om du kunne skaffet det, Tistlo! Det er sikkert flere enn meg som må bruke overtalelseskunst for å få godkjent slakk på EU-kontrollen.
93  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: EU godkjenning uten varmepotter eller bensinvarmer? på: august 22, 2016, 23:02:55 pm
I henhold til veiledning for PKK, punkt 3.6 "Avduggingsanlegg (defroster) - Visuell kontroll og kontroll av virkemåte - a) Systemet virker ikke eller er åpenbart defekt - 1". Dvs feil/mangel som må rettes, men uten at utført retting behøver å kontrolleres.

https://lovdata.no/static/SF/sf-20090513-0591-01-05.pdf?timestamp=1464474039000

94  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 22:13:56 pm
Fant "Kontrollveiledning for Periodisk Kjøretøykontroll" på nettet:

  • 1997-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "Slakk i hjullager": 1'er feil. "Ulyd i hjullager": 2'er feil

  • 2010-utgaven: Pkt 5.8 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil

  • 2015-utgaven: Pkt 5.1.3 Hjullager. "For stor slakk i hjullager": 2'er eller 3'er feil


Så da er det jo subjektivt fra kontrolløren sin side dette her. Det Møller-skrivet hadde hjulpet for oss med IRS...
95  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 21:55:35 pm
Takk for svar. Jeg skal se om jeg finner den kontrollveiledningen.

Det har alltid vært litt slakk i hjullagerne bak på min, den har alltid gått gjennom EU med dette. Men havnet på feil verksted denne gangen tydeligvis...
96  Forum / Problemløseren / Sv: "Slakk i hjullager" med helt nye lagere?! på: august 22, 2016, 17:20:03 pm
Gammel tråd, gammelt problem, fant denne med søk:

er ikkje verkstaden din kjent med at lagerslark er normalt og ufarlig på IRS so har du havna på feil verkstad.

Eh ja, jeg havnet på feil verksted Sint. EU-kontroll i dag, og ligger nå inne i AutoSys med "Slark i begge hjullagere bak".



noen som har kopi av dette skrivet??



Noen som vet om dette skrivet fra Møller? Eller hvordan jeg kan få nullet ut den "feilen"? Vil helst slippe å måtte bytte lagere til ingen nytte.

 Hæ
97  Forum / Problemløseren / Sv: Oljetrykklampe lyser VW 1200 på lavt turtall. på: august 21, 2016, 22:47:29 pm
Oljelampen må ikke lyse, nei. Bryteren virker slik at den slår ut når trykket blir for lavt, dvs at oljepumpen ikke bygger nok trykk til å smøre og kjøle motoren. Generell regel: Lyser oljetrykkslampen, stopp motoren!

Som Squareback sier, bytt olje (SAE 10-40 f eks). Hvis det er gammel olje uten viskositet eller alt for tyntflytende olje kan det være årsaken.

Teoretisk kan det være at trykkbryteren er kaputt, men jeg ville ikke regnet med det, den virker jo når du får turtall...

Mer logisk er det vel at oljepumpen din er slitt?
98  Forum / Problemløseren / Sv: Veldig høy ladespenning! på: august 20, 2016, 00:31:24 am
Jeg hadde 18V ladestrøm. Det sa BANG etter 2-3 minutter - batteriet eksploderte! Særdeles ugrei opplevelse... Baksetet lå på plass så jeg fikk ikke syren på meg... Bruk vernebriller og beskytt bar hud når du driver og jobber rundt et 12 V batteri som får tre ganger spenningen det er beregnet for...



Ladelampen må være tilkoblet, ja. Siden jeg ikke har prøvd uten vet jeg ikke hva som da skjer med ladespenningen, men tror ikke regulatoren stopper å regulere ladestrømmen hvis pæren ryker...? (hvilket den og samtlige andre vil gjøre ganske fort hvis de får servert 36 V...;-)

Ellers høres det ut som et regulatorproblem du har. Ikke ment å være belærende, men er det koblet riktig? Du måler ladespenningen mellom batteripolene og ikke på dynamoen, ikke sant?




99  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dynamo til 1302 på: august 09, 2016, 19:56:32 pm
Jeg har

PM
100  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Dynamo til 1302 på: august 07, 2016, 11:59:30 am
Ja, gode børster. Den avpolariserer seg, så det er noe som ikke er riktig med den.
101  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Dynamo til 1302 på: august 07, 2016, 07:33:49 am
Dynamoen min er kaputt, trenger å byttes.

Dette er typen med eksternt laderelé, sitter i en 1302 1972-modell, AB-motor.
102  Forum / Snikk-snakk / Sv: Restaurering av bobler på: juli 10, 2016, 23:03:49 pm
Nå er det vel også bare biler fra rundt '60 til '67 i visse farger som skal ha fargede kjederlister, på alle andre er sort korrekt.

1972 mod 1302. Farge: Texas Gelb

103  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 26, 2016, 21:23:59 pm
Da er jobben gjort. Ikke akkurat en quick-fix, motor ut og jaggu mye som skal pelles vekk før man kommer til disse rørene.

Jeg brukte et gammelt støtstangrør fra en delemotor og gummipakningene som sto i motoren. Det gikk helt fint, ikke en dråpe olje under der nå.

104  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 25, 2016, 16:33:29 pm
Takk!
105  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 24, 2016, 21:21:16 pm
Ikke noe i veien med å bruke et bra org rør, vask det godt, test for sprekker og strekk litt i det før montering så det komprimeres av toppen når du trekker til boltene.

Takker - jeg prøver!
106  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 21:06:11 pm

Grunnen til at jeg spør er at jeg etter hvert har blitt helt allergisk mot kinesiske repro-deler...  Har erfart at originale VW-deler er bedre enn kopiene, nesten alltid. Men spennet går kanskje ut av et gammelt rør?
107  Forum / Problemløseren / Sv: Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 21:04:37 pm
.
108  Forum / Problemløseren / Støtstangrør - kjøpe repro eller bruke et gammelt originalt? på: juni 22, 2016, 20:50:34 pm
Motorguruer, to spørsmål:

1. Jeg må skifte et støtstangrør. Det er sprukket og lekker litt olje. Kan jeg bruke et gammelt rør fra en delemotor eller bør jeg sette inn et nytt repro-rør?

2. Når jeg skifter røret, vil jeg kunne bruke de gamle gummipakningene, eller må de alltid skiftes?
109  Forum / Problemløseren / Sv: Lysbryter 1303 på: juni 19, 2016, 22:29:53 pm
"X"-terminalen kom i 1971 og den brukes på alle modeller siden. Den terminalen er for ting som ikke trenger strøm når tenningen vris om. Den er ellers lik #15 (12V på når tenningen er på), men "X" kutter spenningen når starteren går. Det betyr at hvis hovedlysene er på før du starter, så slukker de når tenningen vris om. Da går all batterikraft til starteren.

Jeg opplevde det samme som deg, kjøpte en ny bryter som viste seg å være uten "X" (typisk made in China...). Min gamle bryter var teknisk OK, bare helt slitt, så jeg plukket den ned og byttet selve kina-knotten og dimmeren over til den VW-originale.


110  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nye vinterdekk på: mai 31, 2016, 18:12:13 pm
Hei.

Jeg kjøpte fra dekkonline.com i fjor, og har ingen betenkeligheter med å anbefale dem. Levert på døren etter noen uker fra Tyskland som avtalt til en hyggelig pris.

Husk at du får dekkene på døren, det er det. Du må selv besørge pålegging, så regn med et par hundre per hjul for dette. Mao er det ikke sikkert du sparer så mye. Jeg kjøpte på nett fordi de kunne levere 175/70 x 15, det kunne ikke butikkene her i området.


P.S.
Og jeg har et sett nesten ubrukte 185/85 x 15 piggfrie vinterdekk på pulverlakkerte 4.5" sportsfelger (4 x 130) til salgs, bare så du vet det  Gliser Gliser Gliser
111  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: "Dash plate" (bryterinnsatsplate) til 1303 på: mai 29, 2016, 16:52:42 pm
Flott!

112  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / "Dash plate" (bryterinnsatsplate) til 1303 på: mai 29, 2016, 13:21:02 pm
Hei,

Noen som har plastplaten som sitter over rattstammen i dashbordet på 1303? Må være sort. Og hel, uten utskjæring av firkantet hull til originalklokke.

Det sitter en liten svart plastpropp for å dekke festeskruen - trenger den også.



Tusen takk!
113  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet på: mai 22, 2016, 16:10:23 pm
Det har jeg ikke noen fasit på. Normalt forsvinner bare polariseringen viss man har dynamoen helt i deler, og jernklumpene som holder viklingene har mistet sin lille restmagnetisme.
Siden din bil er i bruk og plutselig mister polariseringen, lurer jeg på om regulatoren kan ha sendt noen feil spenninger inn på dynamoen slik at den har blitt avmagnetisert?

Ja det høres fornuftig ut.

Ny Bosch-regulator (ett år gammel), ikke opplevd noe tull med den før. Men for å være sikker satt jeg inn en original VW-regulator fra 1972. Sikkert Bosch som har laget den også, men det er ett eller annet med kvaliteten på det man laget før.

Takk for svar, og takk igjen for denne utrolig bra tråden!
114  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Reparasjon / feilsøking på ladesystemet på: mai 21, 2016, 20:28:07 pm
Og her er det i PDF format.
Var en artikkel som jeg skrev til medlemsbladet vårt, som jeg håpet at fler kunne ha glede av....

Svein T, tusen takk!!!

Dele erfaringer:

1302, dynamo, ekstern regulator. Bilen i nesten daglig bruk. En morgen fortsatte bare ladelampen å lyse etter start. Ved gasspådrag til ca 2000 RPM slukket lampen. Etter hvert måtte jeg opp i over 3000 RPM for å få ladelampen til å slukke. Hva er kaputt?

Bytter regulatoren. Ingen endring, altså er feilen i dynamoen. Børstene sjekket og OK. Måler strømmen etter Svein T's utmerkede bruksanvisning. OK, der har vi feilen, bare 1,5 V!!!.
Fortsetter "programmet" og polariserer dynamoen som beskrevet. Og vips, reparert! Nå gir den 13.7 -14.3 V og ladelampen har gått i svart.

Så er jo spørsmålet, da: Hvorfor trengte dynamoen plutselig re-polarisering?  Hæ Hæ
115  Forum / Problemløseren / Sv: Startmotor henger seg opp på: mai 11, 2016, 16:02:14 pm
Du nevnte at du klappet til releet og at starteren ga seg da, så det forteller at det har noe med solenoiden å gjøre. Starteren har strøm direkte fra batteriet. Tenningen styrer bare solenoiden.
116  Forum / Problemløseren / Sv: Forgasser: 30 Pict-3. Sette sammen choke-armen på: mai 10, 2016, 23:00:14 pm
Selve platen med hakkene (Fast Idle Cam) skal være løs og bevege seg fritt. Det skal være en skive med flens som den lille stopp-armen strammer mot (dårlig forklart, jeg vet). Mutteren du har er ikke original, akkurat, men det gjør neppe noe.

117  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Foha Midtkonsol til 1303 på: mai 10, 2016, 22:37:03 pm
1302:




1303:



Tips: Kjøp noe skai og trekk den om. Og få tak i noe svart teppe til å ha i bunnen, og konsollen blir som ny. Jeg tettet igjen hullet til kassett-holderen, den har jo litt begrenset verdi i disse tider...
118  Forum / Problemløseren / Sv: Startmotor henger seg opp på: mai 10, 2016, 22:30:32 pm
x2, har hatt dette problemet.

Ta av solenoiden (to skruer). Men en loddebolt smelter du av de to loddingene på "bakelitt"-delen av solenoiden. Da får du tatt av lokket og kommer til inni der og kan rense opp. Når du setter den sammen, lodder du kontaktpunktene på igjen.

Mens du er i gang, kan startmotoren gjerne få en rens. I følge verkstedshåndboken: Vær forsiktig med å bruke grease på tannhjusmekanismen, den skal være tørr, hvis ikke vil starteren henge seg opp i kulde.
119  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Dysing av 1776ccm med 34-PICT forgasser på: mars 31, 2016, 22:22:40 pm
http://www.aircooled.net/vw-carburetors-jetting-102/
120  Forum / Problemløseren / Sv: Dekk dim på: mars 10, 2016, 21:13:38 pm
Jeg bryr meg ikke om hva sommer originalt mm.Kunne skrevet litt bedre:hva slags dim skal jeg ha for at dette skal se bra ut?

Beklager, misforsto spørsmålet ditt. Jeg trodde du var ute etter hva som var bra i forhold til kjøreegenskaper.
Er utseendet viktig er det vel bare å kjøre på med 205. Men blir det ikke litt ballong-aktig med 5.5"? Innpress? Kan jo prøve å sette bakhjulene dine foran og se hvordan det arter seg på veien?
Sider: 1 2 3 [4] 5 6 ... 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!