april 16, 2024, 15:41:19 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33
901  Forum / Snikk-snakk / Sv: Om diskusjon på: mai 05, 2008, 09:51:31 am
Irriterer meg at jeg ikke fant noen skrivefeil i innlegget ditt Lid.. Rekker tunge

Joda, det heter "internettadresser" ikke "internett adresser" - bare sjekk ut denne siden www.amo.no, som utdyper hvorfor "lammelår" er bedre enn "lamme lår", hvorfor "maler koster" er dyrere enn "malerkoster", og hvorfor det er greiest at "pultost" skrives i ett ord...  Osteaktig

902  Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det flaut med original bil? på: april 29, 2008, 22:27:55 pm

dette:





... er mye mer fantastisk enn dette:




... syns jeg.


903  Forum / Snikk-snakk / Sv: Er det flaut med original bil? på: april 29, 2008, 18:22:08 pm


Hvorfor må alle kommentarer på originale biler gå på hva man må gjøre for å gjøre den "kul"? Og hvorfor har det aldri med originalitet å gjøre?
Hva kommer det av at vi aldri ser noen komentre hvor origianal den bør forbli?

Er ikke svaret på dette trend og moter, da?

Jeg senket og breddet 1303en min på 80-tallet. Onepiece-ruter, feite felger, Porsche-look. Meget tøff bil. Dengang.

Skulle jeg vært motebevisst nå, burde jeg nok kjøpt puma, smale dekk foran, feite bak, hatt masse "patina", T-bars, Empi-ratt og felger, osv.

Synes det blir litt konformt og forutsigbart i miljøet, egentlig. Aktive VW-frelste vil ha cal-look (hvem vinner publikumsprisene på stevnene?). Mens folk utenfor miljøet ser nok etter hvor original og velholdt bilen er.

Som min lille retro-trip til 70/80-tallet har jeg to originale "late models".

De gir mye smiling, peking, vinking og positiv feedback ute på gaten. Tror flere blir mer betatt i dag av en strøken velholdt Amazon, en en blodsenket en med feite dekk. Sånn er det vel med bobler også?

Så da kan man velge publikum selv. 

En flott utført restaureringsjobb bli vel aldri feil, uansett felger og høyde på bilen.
904  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia på: april 28, 2008, 22:37:47 pm
Vakkert! Er noe eget med nygrunnet karosseri! Bilen på veien i år? Klart til Humbug'en?
905  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken VW-del hater du mest? på: april 27, 2008, 18:29:37 pm
ta ut vinduene deres,kjøp deretter nye gummilister og blanklister,etterpå rapporterer dere hær hva dere syns er den delen dere hater mest GladGladGlad

...eller kjøp en boble cabriolet, ta ut vinduene deres,kjøp deretter nye gummilister og blanklister,etterpå rapporterer dere hær hva dere syns er den delen dere hater mest

Og som god nummer to kommer Solex 34 PICT-forgasseren.  Teknikkens seier over mennesket.
906  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva synes folkevognfolket om VW New Beetle?? på: april 27, 2008, 18:05:55 pm
Wannabe, definitivt. Synd VW ikke gjorde mer ut av det da de først var i gang.

Av retro-bilene er Morris Mini et bedre konsept - den ser faktisk ut som en Mini.

... men artig å lese her at folk har sans for bilen. Det var nytt for meg.
907  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera. på: april 25, 2008, 22:28:24 pm
...Anyhow så fikk jeg intrykket av at de sitter der for en grunn, og at de absolutt bør holdes åpne. En del som mente at du fikk dårligere forbrenning/høyere forbruk hvis de var tette pga at forgasseren ikke oppnår riktig arbeidstemperatur. Og rikitgnok er den jo ganske kald på bildene mine...

Finnes ikke en unødvendig del på en boblemotor! På Jeans'en min var rørene tett, og på kald motor gikk den ikke bra. Fikk tak i et nytt innsug med åpne rør fra en hyggelig fyr, og nå funker den helt greit.

Hensikten med forvarmingsrørene er å redusere faren for at bensindampen fra forgasseren, på vei ned gjennom det lange innsuget, ikke skal kondensere. De siste modellene ble til og med levert med doble rør for å sikre god oppvarming av innsuget.
908  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt på: april 25, 2008, 21:52:40 pm
Jan Fredrik Jeg har flere jeg.
Jeg kan få blåst den for deg,deretter ordner du rest selv med Eloksering.

Magne

Topp! ... og PM sendt!
909  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt på: april 25, 2008, 11:52:53 am
Sitat
JTWE:
Eloksert er ikke original VW lenger ser det ut til....
http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp?ProductCode=C24%2D043%2D105%2D251%2DA

... og i tillegg er det out of stock på CIP 1, som de andre jeg har søkt på...

Sitat
1303SS:
ta ett gammelt å få det eloksert/elforzinket.Åssiden fornikling i drammen eller eiker overflateteknikk i mjøndalen tar på seg sånne jobber

Takk for tipset med elokseringsfirma!

Sitat
Jøran Larssen.
Dette kan jeg nok skaffe deg.

Det er oppløftende nytt, og PM er på vei!

JFP
910  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt på: april 24, 2008, 23:34:03 pm
Har noen brukte liggende... Ikke strøkne men det er utrolig hva en god vask gjorde med dem.

Høres bra ut. Så fremt det ikke er gravrust på dem, er jeg interessert!

Sitat
Skal bestille en del deler etterhvert, så da kan jeg jo legge med et til deg evt?

Vet ikke om det er å få tak i. Har forsøkt de fleste vw-nettbutikkene, men har ikke sett at noen har crank pulley av denne typen. Kjenner du til noen?
911  Forum / Problemløseren / Sv: Hva er forskjellen på innmaten på 1303 baklykter? på: april 24, 2008, 19:18:07 pm
Det der er en amerikansk baklykt, mener jeg. Det røde feltet er to-delt og det er andre "linser i plasten, ja. Kompisen min har en slik på sin US-utgave cab. Min tyske 76-modell cab har ikke de lyktene, men vanlig 3-pærers.  Det er også en metallreflektor bak blinklyspæren på de amerikanske baklyktene. Sikkert noen sære amerikanske krav...

På alle de bilene jeg har hatt har baklykt-platen vært festet i karosseriet med fire lange M-5 (?)-bolter gjennom bakskjermen. Tror andre varianter må være McGyver-festing...

Ellers er det sånn med baklykter at hvis det er Hella, er det originalt VW uansett. Brasilianske baklykter ser like ut, men de "fader" fort, og skal ikke være like god kvalitet. Men de er mye billigere. VW solgte etter det jeg vet ikke bakplatene som separat del, man må kjøpe hele lykten.



www.jeansbeetles.com - On the left: the
original VW rear light, on the right: the Brazilian
part, faded after 3 months of use... and I don't
speak of the tightness!



912  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt på: april 24, 2008, 19:09:22 pm
... eller noen som vet hvor man får tak i nye eller et pent brukt et?
913  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Nedre remhjul "Crankcase pulley" ønskes kjøpt på: april 23, 2008, 22:21:00 pm
Må være av den typen som dere ser på bildet. Til nyere 1600-motor.

Det som nå står i motoren er slitent. Siden resten av motoren er strøken, trenger jeg å få tak i et veldig pent brukt et, eller et nytt. Helst eloksert - ikke krom.


914  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av speedometer på: april 23, 2008, 14:42:39 pm
Takk!! - da skal jeg ta kontakt med de folkene!

915  Forum / Problemløseren / Sv: Montere frontvindu 1303 Cab, 1973 på: april 23, 2008, 07:21:19 am
Trenger egentlig ikke det verktøyet. Sett inn pyntelisten i gummilisten før du fester det rundt glasset og monterer ruten.

Ellers anbefaler jeg trikset med å legge ruten innpå rammen, og så bruke jekkestropper for å øve jevnt press på den før du "trekker i snoren". Gir bedre kontroll enn en kompis med muskler. ;-)
916  Forum / Problemløseren / Sv: Dekktrykk på: april 22, 2008, 22:22:47 pm
Med originaldimensjon, radialdekk, er trykket foran 1,3 og bak 1,8. Så har du ihvertfall det som utgangspunkt. For høyt trykk foran vil fort merkes på dårligere grep.

Har 185-dekk på min 1303. Prøvde 1,3/1,7, men det ble mistenkelig slapt. Så nesten punktert ut.

Bruker ca 2,1 - 2,3, da virker dekkene noenlunde riktige. Etter 7500 km er det ikke tegn til feilslitasje, og bilen er god å kjøre.

Har søkt mye på nettet om dette, men har ikke blitt klokere. Noen som vet noe mer vitenskapelig og eksakt?
917  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bilde av boblemotor med varmekamera. på: april 21, 2008, 20:31:06 pm
Stilig, og god idé!

Ville trodd at det hadde vært mer varmeutslag på forvarmingsrørene. Ser ut som det bare er nedre del som er varme. Hmm...
918  Forum / Problemløseren / Sv: Kobling av speedometer på: april 20, 2008, 22:39:42 pm
Oslo speedometerservice kan kalibrere om speedometeret til å stemme i forhold til dekkdim.

Ikke for å stjele tråden her, men dette høres interessant ut. Noen som har erfaringer med Oslo speedometerservice og kalibrering? Pris?
919  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Motorprakk på: april 20, 2008, 22:33:46 pm
Går den på alle fire? Motoren kan funke bra på tomgang på tre sylindre. Rister litt mer enn normalt, men ikke lett å merke (skjedde med meg, hehe). En test er å la motoren gå en stund, og så kjenne på sylindrene om det er en som er kald. Kan jo være noen pluggledninger som har byttet plass, da "backfire'er" motoren.

Er fortenningen egentlig riktig stilt? Det er ikke bare å lyse med stroboskoplampen - fordelertypen må være riktig i forhold til hakket på nedre remhjul. Jeg ble lurt av det der. Noen fordelere skal ha 10o ATDC, andre 7,5o BTDC . Verd å sjekke?
920  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Røyr til Varmespjeld under baksete på: april 11, 2008, 17:58:04 pm
Fekk det til Glad
Alt som måtte til var å kutte vekk ein enkel punktsveis.
Så takk for hjelpa folkens:) Eit problem mindre Osteaktig

Men husk å sveise på nye før du sandblåser/lakker bunnplaten. Det glemte sveisefyren som tok min. Varmluftspjeldene under baksetet fungerer rett og slett ikke uten disse rørene.
921  Forum / Problemløseren / Sv: vindus viskere på: april 07, 2008, 00:05:24 am
Du sier du har 1303, så da finner du viskermotoren din innenfor dekselet øverst i bagasjerommet. Skru av dekselet ved å løsne skruene som sittter rundt kanten.

Men først kan du sjekke to ting:

1. At sikringen ikke har gått

2. At ledningene/kontakten til viskerbryteren ikke har løsnet. Kontakten sitter på undersiden av rattstammen.

Hvis dette er OK gjelder det å finne ut om det er strøm på viskermotoren. Bruk en prøvelampe eller multimeter.

Lykke til!
922  Forum / Problemløseren / Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder) på: april 06, 2008, 23:17:00 pm
en ide kan jo være og vippe av toppen og den syl/stempel og inspisere.


Høres ut som et brukbart mellomsteg. Inntil videre tror jeg at jeg kjører med bilen, så får jeg følge med på den sylinderen litt ofte - eller burde jeg hive meg over dette asap?

Tolker jeg det rett, er det ikke direkte skadelig for motoren, siden det er olje nok (?).

923  Forum / Problemløseren / Sv: Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder) på: april 06, 2008, 22:45:59 pm
ryker den littebitt  blått`?
Kan det være noe olje  som kommer inn i den sylinderen?
mulig noe med oljering.

Ja, de ryker litt blått. Merker det når når motoren har stått litt at den kan komme litt blårøyk bak. Har tenkt at det har noe med tettingen ifm innkjøringen, men etter 7000 km bør den vel ha gått seg til, eller?

Hva er medisinen - må jeg bytte stempelringer på den sylinderen?
924  Forum / Problemløseren / Eksperthjelp: Hva er det som gjør at plugg #4 er sotete (bilder) på: april 06, 2008, 16:17:52 pm
Som du ser på bildene nedenfor er pluggene på sylinder 1, 2 og 3 greie (kanskje litt svarte), men på plugg #4 har det bygget seg opp et koksliknende belegg.

Vet du hva som gjør dette?

Litt om motoren:

- 1600 ccm, ny VW longblock, kjørt bare 7000 km
- Meksikanske topper, dvs med lange plugger
- Kompresjonstesten jeg tok nettopp viser verdier mellom 7,2 og 7,5
- Ventiljustering er foretatt tre ganger siden motoren ble startet opp i fjor
- Tenning og forgasser justert jevnlig - bilen går veldig fint.
- Forgasseren er en Solex 34 PICT-4, som er en "miljøutgave" for California-markedet av 34 PICT-3. Hoveddysen er mager: 127,5 (egentlig hadde jeg tenkt å følge rådet fra mange på nettet og jette opp til 130, men med relativt sotete plugger er vel ikke det så lurt?)

Noen råd om jeg bør gjøre noe?

-jf
925  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Hjul, ratt, instrumenter. på: april 03, 2008, 22:27:14 pm
Hva er status på instrumentene i VDO-boksen? Fortsatt til salgs?
926  Forum / Problemløseren / Sv: Blinklys på 1303 på: april 03, 2008, 22:14:28 pm
Nå blinker det som det skal Gliser

Hva var det du gjorde, da?
927  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Instrumentering - how to på: april 02, 2008, 23:23:50 pm
Angående sender, så valgte jeg til slutt oljetempføler i tappepluggen. VDO.

Problemet her er selvfølgelig ledningen. For å få til dette bra, brukte jeg en kobberrør som jeg bøyde til for føring mellom undersiden av motoren og opp til toppen av girkassen.
928  Forum / Problemløseren / Sv: Er det et bremserør, eller? på: april 01, 2008, 16:18:33 pm
Sånne som allerede er montert på de ferdige bremserørene du får fra Unneberg eller andre steder for 400 kr.
929  Forum / Problemløseren / Sv: Blinklys på 1303 på: mars 31, 2008, 22:50:13 pm
De reléene du har prøvd er vel ikke kjøpt på Møller, vel?

Har et sånt nytt VW-rele i bilen, og det blinker irriterende kjapt (dog ikke som om en pære har gått).
930  Forum / Problemløseren / Sv: Er det et bremserør, eller? på: mars 29, 2008, 16:35:13 pm
Kva er rørene orginalt laga av på bobla då?

Stål-legering på 1303 og 1200.
Sider: 1 ... 29 30 [31] 32 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!