april 25, 2024, 10:12:51 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33
931  Forum / Problemløseren / Sv: Er det et bremserør, eller? på: mars 29, 2008, 15:30:48 pm
Akkurat, ja. Viktig å gjøre det riktig, og håpe på at det går bra...

Skal ikke være belærende, folk får velge hva de vil, og mener det er opp til den enkelte å bygge selv med billige Biltema-greier hvis de ønsker. Det holder sikkert... Jobber i oljebransjen, og der tester vi alle koblinger til trykk over maks arbeidstrykk for å være sikker. De færreste gjør vel det når de bygger egne bremserør?

Poenget mitt var at jeg som andre er glad i billige deler, men når det kommer til kritiske sikkerhetskomponenter tar jeg ikke noen snarveier. Bruker heller gjerne noe få kroner ekstra på sånt.

- - -

P.S.
Ellers er jeg fortalt at hvis man skal bruke kobberrør, så må røret være festet for hver 50 cm. På boble betyr det at kobberrør ikke er lovlig bl a fremme, der rørene er lenger enn 50 cm. Skal kobber brukes her, må det lages egne uorginale fester.

932  Forum / Problemløseren / Sv: Er det et bremserør, eller? på: mars 29, 2008, 12:09:27 pm
Å bygge bremserør selv er risikosport.

Bremserør i ferdige lengder får du hos Unneberg og andre. De har prefabrikerte flenser i enden av rørene og sikrer deg langt bedre mot feil og livsfarlige lekkasjer. Koster litt mer en Biltema sine gjør-det-selv-rør, men er mye tryggere.

Hvis du vil spare noen hundrelapper, er det sikkert andre steder du vil satse på absolutt billigste fiks-det-selv enn bremsesystemet ditt?

933  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Bensinlukt! på: mars 27, 2008, 23:20:27 pm
Her er 1303en min og opplegget for den. Som du ser er det egentlig bare tre hull i den tanken: 1) Påfyllingsslangen, dvs den tykke 2) En ca 1 cm tykk lufte-/returslange oppe i hjørnet, og 3) et hull i bunnen av tanken for bensin til motoren.

Den tynne 3 mm lufteslangen kobles til et T-ledd som går på 1 cm-slangen. Den går oppunder "taket" bakerst i bagasjerommet, og føres ned i området venstre forhjul sammen med bremseslangene. Her er det ekstra bensingass ludtes ut.

Du nevner at du har flere hull som er blokkert. Det er sikkert fordi tanken er tilpasset bensinvarmer. Et annet alternativ er AC, men da må bilen være en US-modell (litt sært).


Jeg har hatt en god del lukt i begge de siste bilene mine, og det skyldtes gamle slanger og utette koblinger. For å bli kvitt lukten er det meget lurt å kjøpe nye slanger og gode slangeklemmer.

Koster litt, men Safety First - ikke spesielt fornuftig å kjøre rundt med bensinlekkasje/bensingass foran der.
934  Forum / Problemløseren / Sv: På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig??? på: mars 15, 2008, 23:59:59 pm
Det satses hardt på det ja....  Nevnte vel det sammme i fjor?  Øyerulling

Skal inn til EU den også faktisk, så man får se. Mangler egentlig bare å bygge den motoren. Mangler noen få deler og tid til å sette sammen.

Lykke til med det! Hadde min på veien i dag etter vinterdvalen. Kjekt, kan du si!
935  Forum / Problemløseren / Sv: På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig??? på: mars 15, 2008, 00:18:44 am
Tror ikke du slipper unna så lett nei....

Men: det var en reklame om EU-kontorll til 250 her på Rud... Kan jo være verdt å sjekke Glad
En Kia/Diatshu forhandler eller noe. Tviler på de har peil på boble men...

Takker for tipset! Litt viktig at de har peiling på boble ja. Har erfart begge deler. Så lenger 1'er-feilen ligger inne i Autosys, må du ha ny kontroll for å få "låst opp" feilen igjen, så det er ganske viktig at mekanikeren har litt peiling. Det spørs også hvor pirkete de er, og det går på person. Jeg fikk ompuss på en oljedråpe under motoren på jeansen, og måtte ut med motoren for å bytte simring. Mye jobb for en liten dråpe...

Blir redhot'en klar i sommer, Jørgen?
936  Forum / Problemløseren / Sv: På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig??? på: mars 14, 2008, 13:52:06 pm
Det står ingenting om at kjøretøyet må komme "i rute" rent spesifikt, nei. Men skal man være vrien, så står det at bilen skal til kontroll annet hvert år etter registreringsåret. Man må bare være litt vriompeis for å se det - noe de som styrer og steller tydeligvis er.

Det er de, ja. For hensikten med forskriften er ikke selve kontrollen, vel? Hensikten er å ha sikre biler på veien, og intensjonen i forskriften er at annet hvert år er greit. Det at en bil har vært uten skilter en periode, gjør vel ikke dette prinsipielt til en mer usikker bil som trenger kontroll hvert år?

Tror dette henger mer sammen med at Statens Vegvesen har lagt opp sitt eget datasystem med periodiske frister iht kalenderår, og det vil de gjerne holde på. De har ingen hjemmel i forskriften til dette, det er ikke det som er meningen i den.

Vi som borgere må punge ut 500 kroner til bilverkstedene hver gang for å få kontrollen utført. Sist gang kostet det meg masse arbeid og penger pga en inkompetent kontrollør (måtte skifte vindusvisker som ikke selvparkerte og fire bærekuler som han påsto var slitt, mens det i virkeligheten var styresnekken). Grr... Liker ikke dette PKK-konseptet.

MEN - det er en slags trøst i felles skjebne. Ut fra innleggene her å dømme er det tilsynelatende konsistent praksis i Vegvesenet på dette her.
937  Forum / Problemløseren / Sv: På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig??? på: mars 13, 2008, 23:39:33 pm
OK, det var det jeg tenkte. Men se hva som står i forskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/sd/xd-20020808-0875.html#map001):

Kjøretøy som er nevnt i kapittel 1 -§ 1 nr 4 (dvs biler < 3500 kg) skal fremstilles første gang i det fjerde kalenderåret etter registreringsåret og deretter hver annet år.

og videre...

Kjøretøy som har vært avregistrert, og som ordinært skulle ha vært til kontroll og godkjent i den tiden det har vært avregistrert, skal det ved påregistrering dokumenteres at det har vært til kontroll i løpet av de siste 24 måneder.

Dette er oppfylt, siden jeg viste bilen før det kom skilter på den i fjor. Men det står ikke noe i forskriften om at kjøretøyet må komme seg "i rute". Det er en fiks ting vegvesenet har fått for seg. Sikkert enkelt for dem å ha denne praksisen. Jeg har en bil som er 100% i orden, så dette er bare en utgift på 500 kroner for meg.

Skal sende inn en klage til nest klageinstans om dette, men som lydig borger av Sovjetstaten er det vel bare å få den på kontroll til Vegdirektoratet har behandlet saken.
938  Forum / Problemløseren / På EU i fjor, nå må den på EU igjen. Kan det være riktig??? på: mars 13, 2008, 22:48:33 pm
Dette har sikkert noen av dere opplevd før:

Hadde bilen uten skilter i et år. Da prosjektet var ferdig i juni ifjor hadde jeg den på EU-godkjenning før jeg fikk ut skiltene. (den ordinære EU-kontrollen skulle vært juni 2006).

Så dukker det plutselig opp innkalling til ny EU innen juni 2008, ett år siden den forrige. Jeg trodde i min enfoldighet at EU-kontroll skulle være hvert annet år. Skriver tilbake til Vegvesenet om dette, og tenker at dette bare er en datafeil, men neida:

Vi viser til Deres henvendelse av 25.02,2008, og må dessverre meddele at kontrollen og godkjenningen av 22.06.2007 ikke kan godkjennes for årets kontrollperiode. Begrunnelsen for vårt avslag er at den periodiske kjøretøykontrollen og godkjenningen tatt 22.06.2007 er en forsinket kontroll for kontrollperioden 2006.

Hmm...

Er det jeg som er dum, eller har jeg bare vanskelig for å fatte? Med denne logikken, er det slik at hvis bilen hadde vært avskiltet i 8 år, så må jeg ta fire EU-kontroller etter hverandre for "å komme i rute"?

Noen som har opplevd noe liknende? Er det noen vits i å klage denne på praksisen?

JFP
939  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Høyttallerpaneler/kickpanels på: mars 07, 2008, 20:13:56 pm
Denne her:

http://www.hb4596.no/Ting%20og%20Tang/Fronthoytalere.pdf

og denne her:

http://vw2you.com/cgi-bin/UltraBoard.cgi?action=Read&BID=24&TID=12609&SID=3571
940  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Ruting av bensinrør på: mars 04, 2008, 21:30:22 pm
Hei, Grelland - her er kanskje et tips:

Jeg trakk høyttalerledninger + et par ekstra ledninger for instrumenter gjennom tunnellen før jeg "lukket den igjen". Polstret dem med skumfolie (sånn hvit greie som man legger under parketten) for ikke å bli drevet fra vettet siden. Bilprodusentene har lenge brukt tilsvarene løsninger med skumplaststrømper for å hindre klirring og støy.

Ellers har guttebutikken noe tape-greier som kan surres rundt rør og ledninger også. Ulempen er kanskje at den er så porøs at den kan samle fukt? http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=85863.
941  Forum / Problemløseren / Sv: Karroseri-løft på: mars 01, 2008, 00:48:32 am
det jeg gjorde var å henge karroseriet i taket med fire jekkestropper.

Var veldig hendig når det skulle finjusteres til bunnplaten.
942  Forum / Problemløseren / Sv: Vanskelig å bytte ut trommelbremsene på 1303 med skivebremser? på: februar 27, 2008, 20:54:03 pm
Må jeg ikke ha skivebremser bake også for å få inn 1600cc på lovlig vis?

Du kan ha tromler også foran, så du er ikke pokka nødt til å gå over til skiver om du setter inn 1600-motor. De amerikanske 1303ene ble levert med tromler på alle fire hjul helt frem til 80-modellen, og de er typegodkjent i Norge. Gode trommelbremser er ikke så aller verst - har en Jeans med tromler som bremser like godt som 1303en min.

Det finnes dokumentasjon fra Møller på hva som må til for å sette inn en 1600 - mener jeg så det lagt ut på vw2you fra en eller annen. Forutsetningen er at du ikke har en 1200 som utgangspunkt - den har smalere bremsetromler enn 1300, 1302 og 1303, og er ikke godkjent for 1600 ccm uten bremseskift.

M.a.o.: For deg er det helt lovlig å bytte motor.
943  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: ny motor på: januar 30, 2008, 01:15:03 am
høres ut som det beste er å kjøpe en ny motor ja.. Rekker tunge

Enig. Jeg holdt på å gå på et 1776-prosjekt, men kjøpte en 1600 ccm original VW longblock fra Unneberg til cab'en i stedet. Angrer ikke! Mener det ikke er så viktig med masse hk baki der. Men så er det putring som er målet her i gården.

1600-motoren er plenty for å holde trafikken! Er jo køer, 60-soner og fotobokser over alt uansett, så jeg mener det er begrenset glede man har av ultrafet motor, i hvertfall her i Oslo-området.
944  Forum / Problemløseren / Sv: Standard plasser hvor vann kommer inn. på: januar 15, 2008, 22:48:46 pm
Ska sjekka disse tipsene.

Men som eg spurte tidligare, kan det komma vann inn der hvor staget til hovedsylinderen er nede ved pedalene selv om gummi belgen er der, og den er hel?

Kan eg aldri tenka meg... for den vist den er heil, så skal det vera veldig tett der!

Hvis det lekker der, så er pumpen din så løs at det lekker vann forbi gjennomføringen og inn til pedalene. Har aldri hørt om det. Gummibelgen er der bare for å hindre at støv og skitt legger seg der det lille staget fra pedalen går inn i pumpen. Og er det noe fukt der, er det mest sannsynlig bremsevæske, og du har problemer. Hovedsylinderen er festet med to gjennomgående bolter. Du kan jo for sikkerhets skyld sjekke mutterne. Ikke ta ut boltene, for det sitter foringer inne i de to platene de går gjennom. Strevsomme å få på plass.

Et lite tips:

For å lete etter hull kan du ta en bygglampe eller noe annet skikkelig kraftig lys og plassere på utsiden og undersiden av bilen. Så går du selv inn i bilen og sjekker etter lys.

Jeg oppdaget et lite hull i bunnplaten min på den måten.
945  Forum / Problemløseren / Sv: Rep forgasser 1600 på: januar 05, 2008, 10:38:52 am

Mye slark i akslingene der gjør at det ikke er vits i å overhale forgasseren, sier gutta.

Hadde vært kjekt om noen kunne si hvor mye slark det er snakk om før forgasseren er gåen.

Ellers er det viktig med tilgang til trykkluft, slik at du får blåst skikkelig ut av alle kanaler.
946  Forum / Snikk-snakk / Sv: Normal prosedyre ved bestilling utenlands? på: januar 05, 2008, 09:50:39 am
Bestilte en del varer fra CSP i Tyskland igår. Fikk mail med bekreftelse osv rett etterpå. Idag fikk jeg en mail fra en som kaller seg Jakob Penkert der det står at de vil ha mitt personnummer. Er meget skeptisk til å oppgi dette via mail. Noen som vet om dette er vanlig? Vet noen om Jakob Penkert virkelig er ansatt hos CSP? Mailadressen hans slutter på @csp-shop.de ihvertfall.

Har jobbet en del med Personvernloven og dataregistre. Det er meget strenge restriksjoner på å lagre personnummer (11 siffer) her i landet, og du må ha konsesjon fra Datatilsynet for å få lov til å gjøre det. Derfor blir du meget skjelden bedt om å oppgi hele nummeret ved kjøp av varer og tjenester i Norge. Loven beskytter oss. Grunnen er at det er stor fare for identitetstyveri hvis uvedkommende får tak i personnnummeret.

Jeg ville anbefale å oppgi riktig fødselsdato (6 siffer), men falske tall for de siste fem siffer. Hvis CSP kan verifisere tallene, vil de komme tilbake til deg, og det betyr at de har tilgang til norske personnummerregistre. Det vil være en sensasjon at noen har gitt dem det.

Kan godt være at Jacob jobber i CSP, men hvem er han egentlig?
947  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hva er negativt med at VW hobbyen blir dyrere? på: januar 04, 2008, 18:16:48 pm

Er boble billig da??? Det har jeg ikke merket noe til... ;-)


  • Har en restaurert 1303 Cab, som inkludert innkjøpsprisen ikke akkurat ble noen spareboble, nei. Nekter kategorisk å oppgi sluttsummen. Kona kan tenkes å lese dette. Og dere andre vil tro jeg er klin kokos som har lagt ned så mye i en boble.
  • Og så har jeg en spareboble (1200 Jeans) som ble kjøpt for ca 15 lapper, men som etterhvert nå sikkert har passert 20+ med deler, et par EU'er, forstillingskontroll, osv. Har sagt det før: Bobledeler er billige. Det er bare det at man trenger så mange av dem for å få bilen opp på akseptabelt nivå.

Mitt inntrykk er at man får et rimelig brukbart luftkjølt utgangspunkt for 15 000. Skal man fikse bilen til "presentabel" stand blir det fort 15 000 til. Og gjerne 20 000 til for å få lakkert bilen. Konklusjonen min er at en pen boble ligger på 30-50 000 kroner. Det synes jeg er helt greit.

Men jeg synes ikke det er billig, og da sammenlikner jeg med det man får på finn.no for tilsvarende beløp.
948  Forum / Problemløseren / Sv: 1303 Fjørbein på: januar 04, 2008, 00:13:35 am
Bentley Manual har eget kapittel om "Strut front suspension". 14 sider som dekker begge fjærbeinstyper og begge typer styring. Masse bilder og greier. Veldig bra forklaringer. Ville anbefalt den - det er jo mye som skal monteres.

Boken er likevel ikke spesielt god på rekkefølgen på fjærbeina. Haynes og Muir gir ikke svaret heller. Strevde veldig selv da jeg satt sammen cab'en, for flere av delene kan monteres opp ned, osv. Hadde som vanlig ikke merket eller fotografert nok...

Skumgummi monterte ikke jeg. Rustfelle.



949  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 75modell 1303s selges i deler, nå med bilder av enkelte deler på: januar 03, 2008, 22:21:53 pm
PM til deg
950  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Eivind S sin 1300S 74 modell på: januar 03, 2008, 10:24:49 am
Veldig pen bil!!! Har sans for at du holder den original!
951  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Bensinpumpe til 1303s på: januar 02, 2008, 23:18:36 pm
Enig. Kjøp ny.

Det er to typer til 1600-motor. Lurt å ta bilde og sende med bestillingen (fikk selv feil type en gang, og måtte modifisere løftestangen for å få den til å passe)
952  Forum / Problemløseren / Sv: Startreléet dødt. Fikset det - men når skjer det neste gang? på: januar 02, 2008, 23:13:33 pm
Jeg har kun skrudd av enden på innslaget, og vær obs på at du må lodde løs 2 kontaktpunkter.

Hei!
Da takker jeg for tipset med å lodde av ledningene - det hjalp!

Hadde tenkt å vente med dette ettersynet, men det skjedde igjen at alt stilnet bak der, så da var det på med varmedressen og finne frem verktøyet. Feilen var klar i dette tilfellet: Innslaget hang seg opp - altså mekanisk feil. Nok strøm fra tenningslås, og nok strøm fra batteriet.

Loddet av de to punktene, renset opp inni innslaget og tildelte mekanismen en dose med WD-40.

Har funket bra siden!
953  Forum / Snikk-snakk / Sv: Stort bilde av T1 cab - helst raud! på: januar 02, 2008, 23:00:59 pm
Heisann!
Tror det er med meg som med resten av bobleeierne, tror jeg - har faktisk ikke ett eneste av bilen min helt nøyaktig fra siden. Det er liksom ikke den optimale vinkelen...

Det er ikke så mange cab'er i Norge, i hvertfall ikke mange pre-68, men du kan jo gjøre noe detektivarbeid på www.typ15.com. Sikkert noen der som kan hjelpe.








954  Forum / Problemløseren / Sv: Startreléet dødt. Fikset det - men når skjer det neste gang? på: desember 20, 2007, 11:07:55 am
Jeg har hatt samme problemet selv og har byttet starteren flere ganger, men holder ikke så lenge.
Til slutt tok jeg opp innslaget på en starter, og fant kontaktflater inni der som ikke var pene...
Etter å ha pusset alt rent og pent og satt det sammen har jeg ikke hatt noen problemer.
Jeg har da kommet frem til at kontaktflatene inni innslaget er meget viktige, etter 30-50 år kan de lett bli stygge og skape dårlig kontakt Glad

Okei - det høres ut som en fornuftig plan! Skal plukke ned og rense inni der (men avventer litt bedre temperatur - kaldt nok å kjøre boble for tiden, og ikke akkurat lystbetont å ligge under der og skru).

Takk for innspill!
955  Forum / Problemløseren / Startreléet dødt. Fikset det - men når skjer det neste gang? på: desember 19, 2007, 23:19:47 pm
Hei, folkens! Trenger å oppklare noe her (gjelder en 75 mod Jeans-boble med 1600-motor):

Skulle starte opp i morges for å kjøre på jobb, vred om nøkkelen, men ingenting skjedde. Absolutt helt tyst bak i der! Friskt med strøm på batteriet, bare helt stille...

Var under der i ettermiddag og målte meg til 11,8 volt på ledningen da tenningen ble vridd om, så her var det tydeligvis selve startreléet som hadde gitt seg. Og det gamle trikset funket: Ga reléet et par kraftige kakk med en jernstang, og så ble det liv igjen. Har prøvd igjen masse starting siden, og alt funker som det skal nå.

Lurer selvfølgelig hva som var grunnen til at dingsen hang seg opp. Har hatt bilen i ett år, og dette er første gang det skjer. Kan en grunn være at det er svinkaldt her på Østlandet om dagen? (-13 grader i morges da dette skjedde), og et eller annet har frosset inni der.

Så kommer spørsmålet:

Når skjer dette neste gang? Har noen opplevd at et startrelé som henger seg opp snart gjør det igjen? Er dette begynnelsen på noe?

Takknemlig for svar!

-jf
956  Forum / Problemløseren / Sv: Jordingsfeil 03 på: desember 19, 2007, 22:25:37 pm
Hallo, Lid!

Da har jeg sendt deg et koblingsskjema for 1303 m/tekst på mail til deg. Håper det hjelper!

-jf
957  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: "Nadolek" på: desember 14, 2007, 00:40:56 am
... og det er bra at motivasjonen er på vei opp! Tenk om du ikke hadde noe prosjekt i det hele tatt? Tenk om du i stedet måtte flislegge badet i kjelleren og sette opp nye garderobeskap?

Artig å følge tråden din, forresten, og regner med kaffeservering i møblerte omgivelser på Steinshøgda til våren!

For oss som ikke er bussjåfører, er det artig å få innblikk i teknologien, så det med bilder er fint.

jf

958  Forum / Problemløseren / Sv: montere blanklister i vindusgummi? på: desember 12, 2007, 20:31:56 pm
Hei!
Skulle bare si at det finnes triks hvis du ikke har de to svære kompisene i nærheten når ruten skal inn.

Hvis du rigger deg til med jekkestropper går dette lett! Fordelen er også at du får plassert ruten helt riktig og slipper å bruke muskelkraft. Ruten ligger stabilt under operasjonen, og dermed slipper du problemet med at den spretter ut på andre siden når du jobber med ledningen på innsiden.

Brukte teknikken for å få på bakruten på cab, som er et skikkelig pes med håndkraft. Gjentok dette med frontruten, og det gikk smertefritt.

959  Forum / Problemløseren / Sv: Jordingsfeil 03 på: desember 09, 2007, 16:29:36 pm
Sikringsboksen kan være feilen, men det skulle vel neppe skje av seg selv uten videre, hvis man ikke har vært inni der og jobbet? Det er jo egentlig bare to kobberdingser som ledningene kobles til og en sikring i mellom. Men det er veldig trangt, og ledninger kan jo komme borti hverandre der. Ellers er nødblink #8, og blinklysene på #12 i boksen, i følge det jeg har av dokumentasjon. De er alene om disse punktene, med mindre det er koblet på annet der i etterhånd.

Gitt at sikringen bare går når høyre krets aktiviseres, skulle det bety at det ikke er noe feil i sikringsboksen (for da ville vel sikringen røket uansett vei man blinker?). Og siden det ikke er blinkerhendelen, skulle det bety at feilen ligger et sted ute i ledningsnettet.

Tror jeg ville ha søkt på disse stedene:
  • Foran i jordingsskruene inne i bagasjerommet på begge sider
  • Inni selve blinklysene foran
  • Sideblinklysene, jordingsskruene inne i pæreholderne
  • Jordingsskruene på hver side inne i motorrommet
  • Inni selve blinklysene bak

Skulle dette ikke føre fram, er det vel bare å begynne å måle ledning for ledning.



960  Forum / Type 1 1958-1967 / Sv: CAB spørsmål... på: desember 08, 2007, 21:25:27 pm
Dette bildet er stjålet fra thesamba, på fargekode-siden, men regner du har sett det før?



Ellers er det mange bilder på www.typ15.com. Se "virtual meeting" på den siden - skulle være mulig å spore opp en eier der som kan bidra med detaljer.

VW- og Karmann-fabrikkene kjørte forskjellige farger og fargekombinasjoner - i hvertfall i de siste modell-årene. Det gjør at man ikke alltid kan følge fargekartene for T1 slavisk.

Forresten meget tøff cab du har fått tak i! Blir det prosjekttråd på den med litt mer bilder?

-jf
Sider: 1 ... 30 31 [32] 33
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!