781
|
Forum / Problemløseren / Sv: Mer senking......
|
på: februar 03, 2008, 10:55:57 am
|
Jeg har også Puma fra Unneberg. den går nesten helt i bakken når den er vridd helt ned. Det lønner seg nok å ta en prat med Karl Fredrik på Unnberg ja
|
|
|
782
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69' Full Restaurering!
|
på: februar 03, 2008, 10:47:14 am
|
Haha:D eg e fullt klar over alle advarslane eg fekk av folk, MEN eg måtte berre prøva. Antageligvis må eg slipa vekk mesteparten, men ikkje alt, for nokon plassar heng sparkelen ganske bra, elle da gjer han jo alla plassane berre att når eg pusse so løysna da i kantane Men eg har god tid(3år te lappen) og masse sparkel(fant ca 2kg i nabohuset som eg fekk) So fort eg får tak i ein endeledd-avdragar so skal forstillingen shinast opp, so da får bli da nesta, etter panser, motorlokk Her må du få vekk all sparkel!! 100% sikker på at dette kommer til å løsne.Grunnarbeidet er 90% av ett godt resultat. Det blir også nevnt av andre her at du burde kjøpe ordentelig sparkel, jeg er helt ening. spare noen hundrelapper på en så viktig ting er bare tull.
|
|
|
783
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: februar 02, 2008, 22:06:44 pm
|
Pokker også det ble ikke noe mekking i dag. -6 og uisolert garage! Brrrrrrrrrr Sommer hvor er du
|
|
|
784
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Endre's Engine
|
på: februar 02, 2008, 22:04:26 pm
|
Jeg bøyer meg i støvet Endre! Det er tydelig at du vet hva du driver med. Det skal bli morro å se denne ferdig.Stå på.Det hadde vært digg om du legger ut en video snutt av oppstarten når den tid kommer
|
|
|
786
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: februar 01, 2008, 17:33:14 pm
|
Jeg får se hvor mye jobbing det blir i helga! Det er pils,pizza og vw prat hos Martin i dag
|
|
|
787
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Lasse`s T1 `65
|
på: januar 31, 2008, 21:06:57 pm
|
Kult prosjet!!! Det blir spennende og følge med. Når jeg ser luftkjølte deler, så får jeg innmari lyst til å bygge en selv!! Jeg har jo vann nå så det det blir nok luft på mitt neste prosjekt. Keep up the good work
|
|
|
788
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: januar 31, 2008, 20:44:17 pm
|
Når jeg satte bilen i garagen i går, så pløyede jeg nedi med begge pottene. Hvordan er det når dette skal EU godkjennes??? Blir jeg jagd på dør eller bryr de seg om det i det hele tatt?? Når bilen står på flat mark, så er det ca 5 cm klaring. All klaring er god klaring er ett utrykk som er brukt i vw miljøet, men hva sier de på EU kontrollen Kult prosjekt. Du nevner EU kontroll, men det er jo bare tull, "alt" går gjennom på EU kontroll, men er resten av bilen/ombygginga godkjent av bilitilsynet? I så fall kan ikke verkstedet som skal ta EU kontroll si noe som helst... roy Bortsett fra senkinga(puma som er eu ok tidligere på denne bilen) så er det meste kosmetisk. Ja så var det motoren da! den er jo ikke akkurat orginal. Det er vel bare å ta å bestille en time så er det gjort. Så er det vel bare å se hvordan det går.
|
|
|
789
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: januar 31, 2008, 20:40:13 pm
|
det er godbil! Porschehjul pån? Er enig ,ser litt for mye lys under Jeg synes det ser ut som det står en boble under der
|
|
|
790
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: januar 31, 2008, 20:38:17 pm
|
Ikke for å kritisere her, men åssen i h..... får du gjort noe i det motorrommet hvis det er noe?? Det er mytji saka der......men det følger vel med på en slik motor så...
He he! Det ble jævelig trangt ja, men jeg får igjen luka Det blir litt mer når en putter inn en vannavkjølt. Også blir det litt mer hk ut
|
|
|
792
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Der_Butzelmann`s "Race Buggy"
|
på: januar 31, 2008, 18:41:16 pm
|
Her er det foreløpige oppsettet. Denne lista har vært endret utallige ganger, og den er enda ikke helt ferdig. De fleste delene er i hus, men bla.a toppene er i bestilling. Noen deler og faktorer er ikke bestemt eller tatt stilling til enda, og jeg befinner meg veldig ofte i den berømte tenkeboksen 2789 OXYBOXER Blokk: WBX 2,1 DJ, ombygd til luftkjøling, kam-smørings-mod. og shufflepinningPinnbolter: cr.molys, 8mm med ”case savers”, eller 10mm med ”time serts” for å passe i blokkas 12mm hull. Kanskje 6stk pr. sylinderVeiv: T1 Type Scat Pro Comp, Super Lite, Knife Edge, T4 Mains, Porsche Journals, Wedgemated, 86mm med adapter lagreSvinghjul: 200mm Wedgemated Svinghjulsbolt: Kraftig Scat bolt (?)Clutch: Ikke bestemt, men Kennedy Stage 2/3 og ei god skive ( hvilken ? )Sylindre: 101,6mm med kjøleribber, fra Matt Davis Racing Stempler: Speed Pro ( Chevy type ) “Coated Hypereutectic Flat Tops” ( nocha for ventiler ). Ca. 35mm kryssbolthøydeRåder: Lettere friserte Porsche 912 ”616” type ( må muligens lete etter andre lengre råder )Kam: Engle FK-89 Vipper: 1,4:1 Nålelagrede Løftere: T1 type Scat Lube-a-lobes i løfterforinger fra Rocky JenningsStøtstenger: Herda ”cut to lenght” stenger. Topper: Modifiserte CB Competition Eliminators 46X38, wbx boltmønster, K800 fjærer pluss div.Statisk komp: Tja, gjetting her, ca. 10-12:1 eller mer ( les, mest mulig )Vendehøyde: 2,5mm ? ( aner ikke, har ikke kommet så langt enda )Innsug: Avhenger av hvilke gassere som skal påGassere: HPMX 44 i ”samlebokser” / 48 IDF/IDA, med Pipercross skumfiltre og hjemmemekka stagsatsDrivstoff: 98 Blyfri / E-85 / Metanol ( ikke helt bestemt, men Metanol frister voldsomt! )Girkasse: 4 Trinns 091/1 ( sideshift, ikke midshift ) ombygd til frontshiftMotor / gir oppheng: Urethan i alle bauer og kanter, ekstra støttestag / cup-stag o.lGiroverføring: Hjemmemekk, over tunnellenGirspak: Gene Berg T-Spak, flyttet ut til høyre og opp ( står i veien for kneet nå )Eksos: Merged Collector med mc ”full flow” carbonpotteTenning: Fra WBX eller stifteløs 009 kopiSmøring: Tørrsump ( CB 4 gear pump ), eksternt plassert filterKjøling: Luftkjøling, mekanisk / elektrisk. ( i tenkeboksen ) 2-3 Eksterne ”strategisk plasserte” oljekjølerePluss pluss pluss Ååååååååååååååå dette høres helt rått ut!!! Jeg håper det kommer masse bilder + en video snutt med lyd når den tid kommer.
|
|
|
793
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: januar 31, 2008, 18:31:48 pm
|
Regner med du har en 2,1 DJmotor med 10,5 i komp. en i sverige har kjørt ca 0,5 i ladetrykk og ca 170hk uten å senke kompen.MEN han har kontroll på tenningen. med de støpte org stemplene er det ikke mye feilmargin å gå på før det sier PING" ellers kan du kjøpe Lavkompstempler av meg fra MV motor og får da 9,0 i komp og kan kjøre 1 bar..har selv kjørt denne kombinasjonen og fungerer utmerket. Går du over til E-85 kan du kjøre høyere trykk..... da snakker vi Jepp 2,1 DJ . 170 hk holder lenge for meg . hvis jeg bytter stempel å kjører på med 1.0 i ladetrykk, så trur jeg at jeg mister lappen Har du noen bilder av ett sånt oppset? Tenker da på manifoil o,l.
|
|
|
795
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Bergers Ghia
|
på: januar 30, 2008, 21:32:11 pm
|
Her følger en kostnadsoversikt for hva denne motoren har kostet meg. Alle priser på nye deler er med frakt og mva. Basismotor T-1 1600 AD...........................1500,- Sylindersett 87mm (kjøpt priv, men nytt).....1300,- Veiv og svinghjul, brukt (anntatt verdi)........2500,- Løftere....................................................523,- Rådelager.................................................105,- Kam........................................................680,- Kamlager..................................................157,- Sylindershims............................................428,- Støtstenger chromoly.................................680,- Simring svinghjul..........................................73,- Låseklips til krysspinner.................................42,- Oljepumpe.................................................523,- Equalizer reimhjul........................................500,- Uni-Tech råder.........................................1200,- Bærelager..................................................400,- Linjeborring av blokk..................................1125,- Nye std 1600 Mexico topper m/stivere fjører..2000,- Forgassersett 2x34mm Solex.......................3071,- Sandblåsing deksler.....................................400,- Lakk.........................................................200,- Oljefilterholder, brakett og filter.....................463,- Div tenningsdeler, deksler, slanger................1037,- ---------------------------------------------------- Sum ......................................................18907,- Jeg er godt fornøyd med motoren. Jeg har fått den torquen og hestene jeg ønsket meg. Motoren går pent, har en jevn fin effektkurve (føles i alle fall slik) og er også rask hvis en girer ofte. Ikke noe problem å ligge på 4. gir i 50 km/t og komme raskt opp i fart uten å gire ned. Men som forventet er det ikke noe særlig å hente på høyt turtall. Har ikke forsøkt noe særlig over 4000omdr, for jeg merker at effekten flater ut. Det er selvsagt pga forgasserene. Har planer om å teste med dobble 44mm gassere, bare for å sammenligne, men kommer nok til å kjøre med de som sitter der nå. Mye pga lavt lydnivå. Ellers høres det godt ved motorbremsing at det ikke er en 1600. Er sånn dyp herlig lyd Dette er en motor som en blir misulig på. Veldig fin bil også
|
|
|
796
|
Forum / Problemløseren / Sv: Feste batteri i 69 Bay
|
på: januar 30, 2008, 21:22:01 pm
|
Grunnen til at disse ryker er fordi nedre del av bolten stikker ut på baksiden og ruster. Den blir med årene feit og god og kiler seg fast når man prøver å skru den opp, og så ryker bolten. Derfor er trikset nå å skru resten av bolten ned. Kjøp deg Biltemas superbillige blåselampe og varm bolten skikkelig varm. Da kan du skru den ut nedenfra med en skikkelig tang.
Rustfritt holder i hundre år
|
|
|
797
|
Forum / Problemløseren / Sv: Problem med "ny"motoren....
|
på: januar 30, 2008, 21:18:30 pm
|
har vore borti noe lignende feil moment på rådeboltene og/eller strekte bolter går ryker det en råde i storenden blir det ofte endel "følgeskader" Dette kan vel også skje hvis en bruker strech bolter om igjenn. Det er slike på wbx! brukes de om igjen så skjer det vel noe sånn som dette her??
|
|
|
799
|
Forum / Hva skjer? / Sv: Oversikt over treff o.l. i 2008
|
på: januar 30, 2008, 21:04:41 pm
|
Blikk-treffet i Kodal pleier å være siste helga i april og arr. på Vonheim grendehus... Var siste lørdag i april i fjor så vidt jeg kan huske. Det er et flott treff i regi av brødrene Oddmund og Morten Brattås og vw veteran-klubben. Utstilling av fin-biler og mulig å få kjøpt mat/drikke. Åpent for alle å selge deler til luftkjølt vw og selvfølgelig gratis inngang og selgerplasser. Flere enn meg som har gjort bra scoop på deler på Kodalstreffet.. Må bare dit i år også, fullt av deler som må vekk.... Flott treff ja! Jeg kjøpte for skjermer der i fjor Det var foresten veldig bra fremmøte i fjor.Jeg skal ivertfall ditt!!!
|
|
|
800
|
Forum / Problemløseren / Sv: Turbo på orginal t4 motor?
|
på: januar 30, 2008, 21:00:44 pm
|
savner litt mere i min 2 liter også.tenkt mye på det turbo greiene jeg å.
Du kan høre med Freddy! han har en liggende,han fikk den av meg for ett par år siden.
|
|
|
803
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: januar 30, 2008, 20:46:22 pm
|
Jeg kommer til å vri opp hekken med 1 hakk til helgen. Det er mulig Martin ikke synes dette er riktig, men jeg må ha litt klaring Så kommer jeg til å bestille ett Empi anlegg (Turbo). Og Turbo ja, hmmmmm det er flere her inne som prater om turbo. Er det mulig å montere turbo uten å senke kompresjonen??? De som har kjørt god gammel turbo(sånn som sparker til rundt 3-4000 rpm. )
|
|
|
805
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 69 WBX
|
på: januar 30, 2008, 20:14:01 pm
|
Ett til gitt Når det blir litt varmere i været, så skal jeg lakke motorlåkket på innsiden.
|
|
|
810
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Martins type2
|
på: januar 29, 2008, 21:53:05 pm
|
Taktrekk, fytte rakkern du burde få med ett par ekstra hender, det er drit vanskelig å få pent. Tru meg, neste gang jeg skal gjøre dette! så setter jeg det bort Du får si ifra hvis du trenger hjelp!!!! ja trenger nok hjelp. taket på bussen buer jo ikke alle veier som på bobla. så er vel "litt" lettere kanskje. Ja du har nok rett i det! Det er bare å si ifra (noen må jo drikke øl og si hvordan det skal gjøres )
|
|
|
|