1201
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hjelp hjelp
|
på: desember 16, 2007, 16:27:30 pm
|
fra div kilder skal dette være rundt 30mm . men jeg ville tippet 32-34mm . står ingen info om hvilken str i verken haynes eller service boka til vw .
|
|
|
1202
|
Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Type 3 eksospotte
|
på: desember 16, 2007, 12:16:41 pm
|
er ikke bare ren potte da .de varmeboksene på de bakre sylinderne er med + enderøret. Begynte å pusse den ned i går ---få på noe lakk i morgen ..blir så fin atte.
|
|
|
1204
|
Forum / Problemløseren / Hjelp hjelp
|
på: desember 15, 2007, 16:42:48 pm
|
Hva slags type pipe trenger man for å få av den digre bolten på veiva inni viftehuset på type3 motoren? det er 36mm , men trenger tydeligvis ei lang tynnvegga pipe. hvor kjøpte DU den du har .... pris ..evt link ..
Har fått låne i dag slik at jeg får av min .men kjekt å ha til senere ...har utstyr til både 1/2" og 3/4" ..
|
|
|
1206
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
|
på: desember 14, 2007, 23:50:53 pm
|
står ittno om det i bentley boka at det skal være feil vei .. men får prøve meg fram . Har en 36mm pipe .men den er for tykk i godset til å passe inni hullet remhjulet ..så må nok låne ei av noen lokale vw folk tenker jeg.
|
|
|
1207
|
Bruktbørsen / Deler selges / Type 3 eksospotte
|
på: desember 14, 2007, 23:32:45 pm
|
Brukt eksospotte fra type 3 selges inkl røret ut ... den har overflate rust bare. om ønskelig kan jeg pusse den ned å lakkere den i svart varmebestandig lakk .
|
|
|
1208
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
|
på: desember 14, 2007, 21:42:09 pm
|
Fått gjort litt mere demontering i dag .har igjen kun selve viftehuset (det i aluminium) .sitter en SVÆR bolt ei midten av remskiva så da tok jeg kvelden så jeg får lest litt i de fine bøkene mine om dette. Og toppene avslutter med siffrene 375G hva betyr dette? funnet det ut nå ..står slik i boka: 311 101 375G 71-73 1600 Breather pipe in rocker cover,right side only . Og på øyemål og god hørsel er det noe sinnsykt endeslark i veiva .klakk klakk sier det når jeg drar frem og tilbake .snakk om 3-4mm .. Litt bilder med div kommentarer : Problem bolten Møkkete og rustete varmeboks Vet ikke om jeg vil kalle denne for noe annet enn olje"varmer" jeg : oversiktsbilde: AS41 blokk
|
|
|
1212
|
Forum / Type 3 og 4 / Vw Manualer
|
på: desember 13, 2007, 14:14:11 pm
|
Nå trur jeg at jeg skal være helgardert noen år fremover. Uansett vil jeg anbefale å skaffe slike bøker, utrolig kjekt å ha hvis man lurer på noe. . bentley og rebuild boka kjøpte jeg via Amazon.com .. tok 10 dager så lå dem i postkassa. Haynes boka kjøpte jeg brukt på ebay
|
|
|
1214
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: trimming av 1600
|
på: desember 12, 2007, 22:54:11 pm
|
hvis dette skal bli sticky ..da foreslår jeg å slette denne tråden jeg har laget da denne er noe rotete siden jeg er en newbie på området. Men hvorfor ikke lage et eget "rom" for trimming av motorer som du igjen deler opp i 1300-1600kubikk og 1200 for seg selv. siden den er helt annerledes.
|
|
|
1215
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Eksosanlegg
|
på: desember 12, 2007, 22:51:48 pm
|
vel ..hvis du feks kjøper en del hos en norsk butikk kontra en fra utlandet ..helt eksakt samme delen .koster den mindre fra utlandet med frakt. derfor .
|
|
|
1216
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Eksosanlegg
|
på: desember 12, 2007, 17:53:41 pm
|
vel er ikke så stiv i muntlig engelsk så jeg står over det. Men nå som jeg VET jeg må ha ny eksos så blir det nok et slikt anlegg.
|
|
|
1217
|
Forum / Snikk-snakk / Motoroverhaling
|
på: desember 12, 2007, 17:18:35 pm
|
Noen her som har tid og kunnskap til å rengjøre/overhale t3 motoren min? Har begynt å demontere eksos/varmepotter, skal plukke av alt utvendig slik at det kun blir blokk og syl/topper igjen. altså en ren motor. Deler og slikt skaffer jeg til veie ,bare du sier hva du trenger når du har fått opp motoren. Hvilken planer for hva jeg skal ha inni motoren er ennå litt uvisst, men blir nok ganske så standard utenom nytt sylindersett. Er en AS41 blokk bare til info. forøvrig står det følgende på blokka : 40 VW(logo) 211 101 102 E
Så hvis du kan, har erfaring ,tid til dette og du bor på østlandet, helst rundt hamar/brumunddal/elverum/lillehammer/gjøvik og vil tjene litt penger så skrik ut . Og det er ikke noe stress med dette, planen er at bilen skal være klar innen sommern. SÅ du har mange månder på deg.
Send meg en PM eller svar her på tråden ..
|
|
|
1219
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
|
på: desember 12, 2007, 15:06:44 pm
|
okei ..varmepotta venstre side . ved syl 4 har hull i selve eksos røret. men tett i luft delen . Høyre siden er motsatt. jippi ..
Har startet å demontere litt nå .. der hvor motortypen står er følgende støpt inn :
40 VW(logo) 211 101 102 E høyre side da 39 VW(logo) 211 101 102 E venstre side AS41
hva fortelle disse nummerne? AS41 er vel blokktypen ,ettersom jeg har forstått er dette den med 12mm oljekanaler. siste generasjonen i type 3. stemmer dette?
|
|
|
1222
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Zefiro´s Vw 1600 TL Fastback
|
på: desember 11, 2007, 21:09:35 pm
|
Da er det vel på tide å få ut et liten oppdattering ... vært lite motivert i det siste til å gjøre noe, men i posten i dag dukka det opp en flott bok . How to rebulid you volkswagen engine ..denne ga meg litt motivasjon ..noe som resulterte i at motoren ligger på gulvet nå ..klar for å heises på plass i motorbukken ... Ble ganske tomt nedi her nå Fått på motorholderen tilslutt. slik std motorbukk fra biltema så jeg har lånt av en kammerat. ikke helt vw tilpasset kan man si . satser på at motoren holder seg oppe i 3 bolter .. Så nå har jeg endelig funnet ut hvor lekkasjen på eksos er .. masse rust der flensen inn på syl 4 går ned i varmepotten ..så da blir det ny eksos når lommeboka er klar . Så har noen et tips for hvordan å tette igjen varmekanalene baki bilen ? Men varmepotta er hel på høyre side. går det ann å bruke J-tubes kun på ene sia ,men beholde varmepotten på høyre siden? Ellers er motoren generelt oljete . kliss klass over alt . så blir nok "rebulid" av dette. Går ikke for noen trim untatt 1641/1680 syl sett. bare nye pakkninger til hele skiten . Men får se. Dette var alt så lenge. ..
|
|
|
1223
|
Forum / Type 3 og 4 / Sv: Fastback vs notchback vs squareback
|
på: desember 11, 2007, 21:01:48 pm
|
Artig å få vite litt rundt type 3. sånn generellt hører man svært lite om type3 når det gjelder restaurering. Jeg er en heldig eier av en type 3 fastback ..så da kan dere skrive en til på listen:P
|
|
|
1224
|
Forum / Type 3 og 4 / Fastback vs notchback vs squareback
|
på: desember 11, 2007, 12:26:21 pm
|
Nå som jeg har kommet litt inn i denne vw verden så finnes det ikke mange fastback , men mange squareback ...og noen mindre notchback .. hvorfor er det slik? syns folk fastbacken er dårlig eller? ser spes når det gjelder deler til disse bilene er markedet svært trangsynt.. noen spes årsak til at type 3 er dårlig utbredt i forhold til type 1?
|
|
|
1228
|
Forum / Snikk-snakk / Verkstedslokale til utleie?
|
på: desember 10, 2007, 02:37:09 am
|
Garasjen er trang og utrivelig nå som vintern har kommet for fullt her i mjøsområdet, jeg er ikke så kravstor ,men gulvet må være flatt. litt isolasjon i vegga er ikke dumt, fyring er ikke noe problem med byggtørke. Gjerne 3 fase , men 1fas 16A funker også . Greit med lys, å mekke bil i mørket er no shit. andre fasiliteter er ikke så nøye, men kjekt om det finnes et hjørne utenfor hvor man kan "slå vannet av poteta" om dette skulle være nødvendig. Lokalet bør helst ha plass til en bil , gjerne 2 ..da planen er å plukke av bunnplata av bilen . Greit med litt "workspace" . Alt av utstyr har jeg selv inkl kompressor. Og at det skal gå ann å låses så ikke noe tjuvpakk kommer inn!!
Men MÅ befinne seg i Hamar/Ringsaker området .. pris ? tja. billig som mulig. og om du ikke har et lokale til overs. men bare ekstra god plass i garasjen duger det å ..
send meg gjerne en mld her på forumet ..
PS: Spre ryktet!!
|
|
|
1230
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: trimming av 1600
|
på: desember 09, 2007, 11:54:56 am
|
har snakka med KFS fra unneberg. han har gitt meg et tilbud. men det er på overhaling og lett trimming. Og iflg han selger ikke remtec motorer til type3. men jeg tenkte at hvis man kjøpte en T1 motor kunne man bygge den om selv ...
|
|
|
|