Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 10
|
1
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvem har norges mest komfortable senkede balljoint bil?
|
på: desember 04, 2014, 14:09:29 pm
|
Dette er vel enkel geometri. Å tro at fjærene blir stivere fordi de roteres rundt sin innfestning er feil. Å ha bærearmene i angrepsvinkel, dvs pekende nedover i bakkant, er essensiellt. Dropspindler gir feil KPI, men kan kanskje kompensere for manglende angrepsvinkel forøvrig? Boble forstillinga er feilkonstruert uansett, pga. ingen camberkompensasjon ved nedfjæring. Hva er den gyldne middelvei mellom disse kompromisser er vel spørsmålet?
|
|
|
3
|
Bruktbørsen / Biler selges / SOLGT-1967 Boble 1500 selges billig
|
på: november 16, 2014, 12:28:02 pm
|
Denne ser verre ut en den er.
Fin å kjøre. Meget god 1600 dobbel port motor med grenrøreksos. 1500 girkasse med god utveksling. Gode bremser med skivebremser foran. Har 6,5" orginal type breddede bakfelger. Den har hatt en noe dårlig rustsveising på kvartpanelene bak dørene, som har sprekt opp i sparkel som må ses på. Dørene i seg selv bør byttes, men kan fikses også. Interiøret er slitent. Har hatt en liten forgasserbrann som tok lakken og lagde bulker i baklokket, men motoren er fikset. Alle skjermene er orginal VW, venstre bakskjerm og bakplate er restaurert og rustfrie, samt epoksygrunnet. Rust i bunnplata under batteri. Kanaler, innerskjermer og andre vanlige rustproblemer er OK.
Ingen heftelser, papirer i orden, men mangler EU. Denne kan fysisk kjøres hjem, dersom du tør ta sjansen på "manglende EU-avskiltingsbegjæring", men strengt tatt er den ikke veglovlig. Selges rimelig som restaureringsobjekt, eller delebil for 8000,- blanke kr, eller bud.
[attachment=2] [attachment=3] [attachment=5] [attachment=1]
|
|
|
6
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Lee Richard Cooksey....
|
på: november 05, 2014, 13:54:43 pm
|
Legg vennligst til 1stk. "speeking against". Kan godt utdype på Pm for de som ønsker ,for moderatorene sletter negative kommentarer rundt denne personen av en eller annen grunn.
|
|
|
9
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hybrid airride?
|
på: desember 23, 2013, 01:23:53 am
|
Hvis noen som leser tråden er opptatt av lovlighet, sikkerhet og slikt: Hijackers/ luftstøtdempere foran er Helt forbudt i følge lovboka. Kun tillatt bak som lastregulering. Fjærene på bilen skal bære bilens vekt i forsvarlig kjørehøyde, ikke støtdempere.
|
|
|
11
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: A-frame tauing I norge
|
på: oktober 05, 2013, 13:32:11 pm
|
Så vidt jeg kan se er det egne regler for tauing. En bil blir m.a.o ikke en tilhenger selv om det er stag i mellom.
Men kravet til bremser er der. Dvs du kan kun taue med stag i Norge dersom du har
1: forsvarlige bremser på bilen som blir tauet, 2: en tauepartner som aktiverer bremsene i bilen som blir tauet.
Men som vanlig, sikkert lover med rom for tolkninger....
|
|
|
24
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Bilder selger .... sies det.
|
på: mai 30, 2013, 16:13:20 pm
|
Jeg synes det er veldig spesielt at på dette verktøyet på bildet...for å forspenne bakfjærene....så ser det ut som mutteren sitter på feil side...og det kan jo ikke være hensiktsmessig når man skal stramme fjærene slik dette er tenkt...eller tenker jeg feil?
Yeps, du tenker feil.... Verktøyet er skrudd full pupp (eller helt sammen )
|
|
|
25
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
|
på: mai 29, 2013, 13:27:21 pm
|
Jeg tror nok internasjonaliseringen av hobbyen kan være et toegget sverd. Kjempespennende på kort sikt, men det skal mer til å begeistre enn før. Dvs at man bør helst ha en 40 talls boble eller en annen ubersjelden vw modell for å være med å leke. Konsekvensen kan bli å miste bredde-interesse.
|
|
|
27
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvorfor er luftkjølt VW så billig?
|
på: mai 27, 2013, 12:37:31 pm
|
Det norske markedet er bittelite, men samtidig finnes 1600stk veteranbiler til salgs på Finn akurat nå. Sett i lys av valgmulighetene folk har, må vi nok innse at bobla fremdeles er en liten, bråkete lavstatus veteranbil i øynene til mange potensielle kjøpere, som ikke har noe forhold til den fra før.
Når det gjelder den norske prisboomen spesiellt på spitbussvrak, var denne kunstig drevet av etterspørsel i utlandet og påvirkning på nettet tror jeg. Splitbusser er utrolig tung-restaurerte, dvs arbeids og resurskrevende i forhold til boble. Supert at mange lar seg inspirere av suksess historier, men hverdagen slår deg fort i bakhodet når man faktisk skal ferdigstille bussprosjektet. Men igjen supert at mange får det til.
Paradokset er dog at de ferdige bilene ikke steg tilsvarende i pris. Eksempel fra 2010: Barndoor vrak: 140.000. ( -2 tusen timer senere -) Restaurert : 250.000. Det sier seg selv at det ikke er et bærekraftig nivå. Enten var prosjektene for dyre, eller ferdig bil alt for billig.
(I tillegg er en orginal tidlig buss desverre mer sammenlignbar prestanda og komfortmessig med T ford, enn man kunne ønske, dog uten at det nødvendigvis har noe med saken å gjøre...)
Men jeg tror nok at ekte entusiaster hever seg over trender og fortsetter som før. Kjøp og salg er ikke alt. Og blir det litt billigere skrot å få kjøpt er det helt greit også. Man kan kose seg med bilene uansett.
|
|
|
|