Vis innlegg
|
Sider: 1 2 [3] 4
|
71
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekt russebil
|
på: april 19, 2009, 09:33:17 am
|
Hi, hi, morsomt!
Bare tenk dere om før dere herper for mye..
For 15 år siden var jeg og ElDiablo russ med 69 mod dobbelcab. Ikke så gammel bil da og ikke verdt noe for oss i og med at bay var stusselig (vi hadde jo selvfølgelig ikke en gang hørt begrepet baywindow). Skulle gjerne hatt den bilen nå..
Lykke til (vi ses vel på Bug Camp dersom du er kvitt de verste abstinensene til da?)!
ISAK
|
|
|
72
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: veteranskilter
|
på: april 18, 2009, 18:26:25 pm
|
Hei!
Til min bil som også startet sin karriere i forsvaret, vurderer jeg nå å bytte til det originale fem-sifrede nummeret den hadde der, kun med tillegg av en bokstav foran. Bør bli rimelig tidsriktig også.
Har du forresten fått og lest PM fra meg?
Mvh ISAK
|
|
|
73
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1953 switter
|
på: april 15, 2009, 08:40:09 am
|
Flott!
Da er det håp i hengande snøre. Det er ei stund til jeg går på helrestaurering, men dagen kommer.
Send meg gjerne en PM med adresse og telefonnummer, det hadde vært artig å se bilen og spesielt fargen.
Jeg bor som du ser i Bekkelaget.
ISAK
|
|
|
74
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: 1953 switter
|
på: april 13, 2009, 22:52:21 pm
|
Hei!
Dette var kjempemorsomt! På tide å treffes vi som bor i distriktet, skjønner jeg.
Hvor blander du lakk? Hamar Bilpleie forsøkte å lage lakk til meg, men den de mente å være L11, viste seg å være for mørk.
Stå på!
Isak 91769936
|
|
|
75
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Overhalings-sett til Split Boble bremser?
|
på: februar 12, 2009, 23:17:52 pm
|
Dette er standard størrelser. Jeg overhalte mine 4bolt hjulsylindre hos Hamar Bremseservice og han sier at det er uproblematisk å skaffe pakninger.
Så vidt jeg vet er Hamar Bremseservice nå nedlagt, men han har kjøpt deler fra Christoffersen og Bekken. Snakk med Ole Bekken, så hjelper han deg sikkert.
Men: Er ikke sylinderne bak 16 mm eller riktigere 5/8 tommer? (Tyskerne er jo ikke så glad i tommer, men dette er faktisk og så vidt jeg vet 5/8" eller altså 15,875 mm, selv om sylinderne er stemplet 16 mm)
Korriger om jeg tar feil!
Mvh ISAK
|
|
|
78
|
Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Bensin filter
|
på: januar 10, 2009, 13:19:02 pm
|
Jeg har satt et billigfilter på slangen mellom tunnelrøret og røret inn på bensinpumpa, altså innenfor ve bakhjul. Der synes det ikke og det fungerer helt fint.
ISAK
|
|
|
80
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Konfgava mi. T1 1965.
|
på: desember 18, 2008, 23:45:04 pm
|
Heisann!
Supert at du er blitt like glad i VW som oss andre! Jeg ser fram til mange treff og stunder framover. Ta med deg far'din og stikk innom en dag.
Legger ut noen mobilbilder fra da vi henta bilen.
GOD JUL!
Isak
|
|
|
81
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Merkelig merknad i vognkort om bevaringsverdig motorvogn!
|
på: november 25, 2008, 20:04:14 pm
|
Biltilsynet prøvde å definere min 1950 modell i fjor som bevaringsverdig (bruktimort fra Sverige). Jeg tror det ble gjort i beste mening, men som jeg tolker teksten, kan det gi relativt store begrensninger i bruk.
Jeg argumenterte derfor for at bilen ikke er bevaringsverdig, ved at den tilfredsstiller kravene i gjeldende forskrift i Norge (av 1942) da bilen var ny, og fikk nytt vognkort.
Håper det er greit at jeg legger ved en kopi av kjøretøyforskriften:
§ 1-7. Unntak for bruktimporterte kjøretøy
Kjøretøy som tidligere har vært registrert, eller tatt i bruk uten registreringsplikt i annet land skal tilfredsstille de krav som i Norge gjaldt på det tidspunkt kjøretøyet ble registrert eller tatt i bruk i annet land.
§ 1-9. Bevaringsverdige kjøretøy
1. Bestemmelsene i denne paragraf gjelder for:
- kjøretøy som tidligere ikke har vært registrert i Norge, - kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, og som ønskes tilbakebygd til original utførelse, - kjøretøy som er registrert på unntaksbestemmelsene for bevaringsverdig motorvogn, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, - kjøretøy som tidligere har vært registrert på forsvaret.
2. Med original utførelse menes den utførelse kjøretøyet hadde fra fabrikantens side, med eventuelle endringer som på det tidspunkt var nødvendig for registrering i Norge, samt eventuelle endringer som følge av tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
Tilnærmet original utførelse vil videre si at kjøretøyet ikke med hensikt skal være vesentlig endret, hverken teknisk eller utseendemessig utvendig eller innvendig, uansett om hensikten har vært å følge en mote eller å gjøre kjøretøyet mer trafikksikkert. Unntatt herfra er tidstypiske modifikasjoner og ombygninger for spesielle formål der det kan dokumenteres at disse ble foretatt og godkjent i den periode da kjøretøyet var i vanlig bruk.
3. Kjøretøy som er 30 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelsen selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Innretning/utstyr som har betydning for sikkerheten, må virke tilfredsstillende.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes ikke av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
4. Kjøretøy som er 15 år eller eldre (regnet fra 1. januar i fabrikasjonsåret), men yngre enn 30 år, og er i tilnærmet original utførelse, kan godtas som bevaringsverdig og godkjennes i denne utførelse selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7, såfremt det er av spesiell interesse. « Spesiell interesse » vil i denne forbindelse vanligvis avhenge av alder og sjeldenhet (i Norge), slik at det til et 15 år gammelt kjøretøy stilles meget strenge krav til sjeldenhet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
5. Kjøretøy som er yngre enn 15 år og er i tilnærmet original stand, kan i helt spesielle tilfelle godtas som bevaringsverdig og godkjennes selv om det ikke oppfyller betingelsene i § 1-7. Slike vedtak skal i tilfelle fattes av Vegdirektoratet.
Kjøretøy i denne gruppen omfattes av senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende.
6. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3, 4 eller 5, skal ha følgende påtegning i vognkortets anmerkningsrubrikk ved registreringen:
« Bevaringsverdig kjøretøy. Må ikke endres konstruktivt eller utseendemessig. »
7. Kjøretøy som er godkjent etter nr. 3 eller 4, skal ha følgende påtegning i tillegg:
« Må bare benyttes - ved spesielle anledninger som f.eks. motorhistoriske samlinger og løp - ellers leilighetsvis når bruken ikke er til unødig fare eller ulempe for annen trafikk. »
8. Ved deltagelse i motorhistoriske samlinger og løp, men ikke kjøring til eller fra, kan kjørtøy, som et unntak fra nr. 2, ha den utførelse det hadde fra fabrikantens side.
9. Hvis kjøretøy som er godkjent etter ovenstående unntak for bevaringsverdige kjøretøy, endres konstruktivt eller utseendemessig etter registreringen, omfattes det ikke lenger av disse unntaksbestemmelsene. Kjøretøyet må da fremstilles for ny godkjenning og § 1-7 må tilfredsstilles.
10. Kjøretøy som er ordinært registrert i Norge, kan tilbakebygges til original utførelse. Kjøretøyet får da status som bevaringsverdig kjøretøy og pålegges de aktuelle restriksjoner med hensyn til endring og bruk.
11. Kjøretøy som er registrert etter unntaksbestemmelsene for bevaringverdig kjøretøy, men som etter gjeldende bestemmelser kunne vært ordinært registrert, kan registreres ordinært og eventuelle restriksjoner strykes.
12. Militærtaktiske kjøretøy som tildligere har vært registrert på forsvaret, må, for å kunne registreres ordinært, tilfredsstille de ordinære kravene som gjaldt da kjøretøyene ble registrert første gang på forsvaret, pluss eventuelle senere tekniske bestemmelser som er gjort tilbakevirkende. Kjøretøy kan om ønskes beholdes i original militær stand mot at det gis status som bevaringsverdig kjøretøy. Det skal da ha påtegningen i nr. 6 ovenfor i vognkortet pluss hele eller første del av påtegningen i nr. 7 ovenfor. Dette avgjøres av regionvegkontoret etter vurdering av om kjøretøyet kan bevege seg sammen med øvrig trafikk med rimelig sikkerhet.
0 Endret ved forskrift 21 nov 2007 nr. 1275 (i kraft 1 mai 2008).
Mvh ISAK
|
|
|
84
|
Min klubb / Volkswagen Auto Club Mjøsa / Sv: tysklandstur?
|
på: november 17, 2008, 20:10:43 pm
|
Noen av oss skal til Hessich Oldendorf, og jeg regner med at vi planlegger å kjøre innom Wolfsburg også. Jeg var der med familien i sommer (også) og bekrefter at det finnes noe for alle. Spartansk men hyggelig camping i gangavstand fra fabrikken og Autostadt. www.uraltkaefer.de/ ISAK
|
|
|
90
|
Forum / Problemløseren / Sv: Hovedbremsesylinder/master til pre 53 mod - 19 mm.
|
på: april 14, 2008, 10:39:22 am
|
Jeg kjøpte hos Clutch og brems i Oslo. De hadde ny ATE-pumpe med skruterminaler på bremselysbryteren. Jeg tror de kan skaffe flere. Du kan ringe Ole Bekken på telefon 22 07 15 09.
Jeg kjøpte min i fjor høst og tror den kostet ca 15-1800 kroner.
Mvh ISAK
|
|
|
|