Vis innlegg
|
Sider: [1] 2 3 ... 17
|
1
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: april 23, 2020, 00:01:15 am
|
Ja, se hvordan rotorene ser ut.
Jeg tenker at det er 3 grunner du ser mindre enn forventet trykk 1. Belegget på rotorene har begynt å falle av som gir betydelig mindre effektivitet 2. Belt slip. Her ville du ha sett en del støv fra reimet 3. Boost lekkasje et sted.
Legger en 50lapp på nr1
Alex
|
|
|
2
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: april 22, 2020, 23:14:08 pm
|
Hei Roy,
155kpa på full gass på en 1600 er noe mindre enn det jeg hadde forventet. Ta og holde spjeldet åpen og ta bilde med blits ned i kompressoren. Mulig du vil få en overraskelse av det du ser.....ask how i know....
Alex
|
|
|
3
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 18, 2020, 01:34:29 am
|
Hei Roy,
Bra at du har funnet ut at tenningen stemmer mellom virkelighet og hva du får opp i tuner studio og at du har funnet ut noen lekkasjer!
Jeg stemmer for at det er for magert + for mye tenning som får turtallet til å gå opp. (luft lekkasjer bidrar til dette også)
Ang tenningstabellen, kanskje dra opp cellene ved 1800 rpm med noe grader. Da blir overgangen ikke så bratt + du kan fint kjøre med mer timing enn 12grader@1800 rpm. Ved cruise kan du også kjøre mye mer tenning men det kan du komme tilbake til. Jeg skal se om jeg kan hente ut min siste tenningsmap som jeg kan sende deg. Ve tabellen synes jeg ser litt merkelig ut. Mest sannsynlig er autotune/mye vann/falsk luft ikke noe som har dratt ting i en positiv retning. Tenker at det blir nok bedre med litt kjøring etter falsk luft er fikset. Hvordan ser ut AFR target tabellen?
Angåenge tuning med vann, ville jeg ha funnet ut hvor store dyser du har før jeg begynte å teste noe mer. Det er ingen vits å starte tuning hvis dysen er alt for stor. Du vil helst ha mer bensin enn vann i sylindere:) Det skal stå et tall på selve dysen. Hvis det er snow performance du har, tenker jeg at en #3 bør være passende.
Alex
|
|
|
4
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 16, 2020, 00:08:04 am
|
Det er 3 ting som kan være feilen. - det lekker luft et sted. Prøv med startgass for å se om alt er tett - spjeldet er ikke lukket. Relativt lett å sjekke. - din tune ender opp med å gi høy turtall når det skal være tomgang:)
Jeg stemmer for nr 3! Kan du poste hvordan din timing og ve map ser ut? Tenker at du har alt for mye timing i nedre delen ve tabellen samt for høy ve verdier som ender opp med å dra opp turtallet. Hvilke afr har du da ved «tomgang» min motor liker best rundt 13:1 Det er ingen vits med å begynne å kjøre før du har kontroll på tomgang. Viktig at du setter opp autotune så den ikke berører cellene ved tomgang, min erfaring er at det blit tull når autotune sksl justere tomgang....
Alex
|
|
|
5
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 14, 2020, 23:40:10 pm
|
Hei Roy,
Så bra at det var en enkel fiks:) Det blir litt feil når motoren får mer vann enn bensin! Jeg tenker at vann bør kobles på kun når motor ser boost boost og det bør rampes opp.
Hva slags kontroller kommer du til å bruke? Hvilke størrelse er dysen du bruker?
Jeg tenker at du kommer til å slite litt med temp når du cruiser rundt uten å se boost og har ikke vannet på. Derfor er jeg en tilhenger av å kjøre fuel pre kompressor:) Da har du en viss form for kjøling hele tiden og kan supplementere med vann når i boost.
Du bør ha kontroll på tenning og fuel før du gir full gass og makser turtallet:) Være sikker på at tenning i MS stemmer med virkeligheten og vær relativ konservativ. Bruke temp funksjonen for å trekke tenning som ekstra beskyttelse. Sjekk også at alle sylindrene fyrer. Misfire på en sylinger vises som lean og du kan fort blir lurt av det ved tuning spesielt hvis du bare lar autotune styre VE tabelen.
Hilsen Alex
|
|
|
6
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 14, 2020, 00:11:23 am
|
Hei Roy,
90kpa på tomgang er veldig høyt. Det bør ligge en god del lavere. Er dette med vann på?
Jeg tenker at hvis du kjører masse vann i sylindere uten at det trenges som f.eks ved tomgang, kan hende at vannet ikke fordampe helt og vasker ned sylinderne og det forårsaker blowby. Det kommer masse vann når systemet er på og det bør skje kun ved boost og en del rpm.
En lett måte å sjekke om dette har noe med vann innsprøytning å gjøre er å koble fra, vaske alt av oljesøl og ta en kort tur for å se om det fortsetter.
Ingen ekspert på dette forresten, en glad amatør som deg men med noen år med prøving og feiling:)
Alex
|
|
|
7
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 13, 2020, 21:48:09 pm
|
Hele tiden? Som fra tomgang? Vanligvis slår på vann ved kpa mer enn 100-110. Hvis du har hatt på mye vann på hele tiden, kan det har forårsaket blowby du så???
Alex
|
|
|
8
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: februar 13, 2020, 13:31:41 pm
|
Kjedelig at motor er ikke helt frisk.
Hvor har du plassert iat sensoren? Er det vann før eller etter kompressor. Fra hvilke kpa begynner du å slå på vannen?
Alex
|
|
|
11
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: november 03, 2019, 23:41:03 pm
|
Hei Roy, Hva slags utveksling skal du kjøre? Med 130mm reimhjul ved kranken er du kanskje litt begrenset med hvor liten reimhjul du kan ha på kompressoren.
Alex
|
|
|
12
|
Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Grelland's Ghia
|
på: september 02, 2019, 13:24:24 pm
|
Opprinnelig plan var 17-19 psi på 1300cc, men så viser det seg at motoren jeg skal bygge på er en 1600, og da blir det 12-14psi.
Hva slags turtall skal du dra motoren til og hvilke utveksling skal du ha? Alex
|
|
|
21
|
Forum / Drag-race / Sv: Norske timeslips!
|
på: juli 08, 2017, 22:21:50 pm
|
Er det ingen andre som kjører 14sec? Det ville havært hyggelig å ha noen som er på ca samme nivå å kjøremot i årets scc. Alex
|
|
|
|