Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3 4 ... 29
|
31
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / 1:1.1 ventil løftere på 1200 motor.
|
på: juni 14, 2018, 13:14:13 pm
|
Her om dagen fikk jeg høre at jeg med fordel kunne sette på andre ventilløftere på den gamle 34 hesters 1200 motoren i bilen til fruen. Originalt så sitter det jo 1:1 løftere baki der, mens 1300 og de større motorene har 1:1.1 løftere som passer rett på den eldre 34 hestern. Vedkommende kunne visst fortelle at 1:1.1 løfterne ga en merkbar (om liten) forskjell i ytelsene på bilen. Har noen andre her inne prøvd eller hørt om dette? Hvis det har noe for seg så hadde det vært artig å prøve siden vi har et drøss med gamle ventilløftere på lager.
|
|
|
32
|
Forum / Snikk-snakk / Troll på boblechassis
|
på: juni 14, 2018, 13:04:13 pm
|
Vi traff disse karene på Cars & Coffee på Sørumsand i går: https://www.smørekoppen.no/troll7/ En gjeng med NTNU studenter fra Trondheim som har laget en cabriolet versjon ut av de gamle støpeformene til Troll bilen og montert det på et boble chassis. Et veldig artig prosjekt. Vi inviterte dem til SCC men de var ikke helt sikre på den turen.
|
|
|
35
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 16, 2018, 10:42:04 am
|
Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal. Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren.
Stiften bryr seg ikke om hvor mange volt det er, kun coilen som gjør det. Kondensatorene kan brukes om hverandre, da den hverken ser 6 eller 12V, men kanskje 20.000V fra coilen. Da lærte jeg noe nytt i dag også.
|
|
|
36
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 13, 2018, 20:53:32 pm
|
Det et viktig at fordeler og forgasser samarbeider skikkelig. Mange av fordelerne har ulike tenningskurver og de forskjellige forgasserne har igjen ulikt vakuumsignal. Fordeleren i seg selv bryr seg fint lite om hvor mange volt det er i el systemet. Men det gjør stiften og kondensatoren.
|
|
|
37
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 10, 2018, 11:55:51 am
|
Vakuum opptrekket på fordeleren henter vakuum signalet fra forgasseren. Har man uflaks så kan bensina finne veien gjennom der. Dette er et stålrør som sitter montert mellom forgasseren og fordeleren. Det skal ideelt ha en oppovervendt "knekk" der det er festet i forgasseren som skal hindre at bensina renner ned der.
Slangen du mangler er forvarming til forgasseren. I kaldt vær gjør det livet litt lettere for motoren fram til den blir god og varm. Har hørt mange si at dette ikke har så mye å si men det som satt montert på disse bilene da de var nye var der som regel av en god grunn.
|
|
|
38
|
Forum / Problemløseren / Sv: Tomgangshastighet/fjusking/klakking
|
på: januar 05, 2018, 12:25:12 pm
|
Hvis du har 1300 motor så skal den egentlig ha 30pict forgasser. Dette er jo ikke løsningen på problemet men det er lettere å få ting til å fungere med samme deler som bilen forlot fabrikken med.
|
|
|
41
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Koble blinklys bryter i 1963 boble.
|
på: oktober 16, 2017, 17:58:03 pm
|
Da tror jeg at jeg fant ut av det. Kobbertråden inni ledningene er helt klart av nyere dato enn 1963, og isolasjonen var ganske elastisk. Så da har det vært byttet ledninger i seinere tid. Jeg tok like got å lysete med ei kraftig lommelykt inn i glippa mellom de to halvdelene av bryteren og d var det faktisk mulig å skimte hvor de ulike ledningene var montert. Jeg tok ikke sjansen på å åpne bryteren for sist jeg gjorde det gikk det ganske dårlig med bryteren.
|
|
|
43
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Koble blinklys bryter i 1963 boble.
|
på: oktober 16, 2017, 16:02:29 pm
|
Hallo hallo. Jeg har fått tak i en gamel blinklysbryter som jeg skal montere i 63 modellen vår. Men ledningene som kommer ut fra den nye bryteren har andre farger en det som er merket av i koblingsskjemaene jeg har funnet. Der er det merket av md svarte ledninger med grønne og hvite striper. Men denne bryteren har en svart, en blå og en rød ledning. Har noen vært borti dette før? Eller kan det ganske enkelt være slik at det har vært byttet ledninger på den en gang i tida?
|
|
|
44
|
Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken boble?
|
på: oktober 05, 2017, 14:20:31 pm
|
Det meste av deler er lett å få tak i til de fleste modellene. Noen deler passer om hverandre. Men det er massevis av forskjeller mellom de ulike årsmodellene så det er alltid lurt å ha en viss oversikt over hva man har.
|
|
|
46
|
Forum / Problemløseren / Sv: Olje
|
på: september 17, 2017, 11:26:47 am
|
Har sett mange som klemmer på en tennisball på låsen på innsiden av motorluka for å få litt glippe mellom luka og karosseriet. Mange velger også å sette på ei motorluke fra en cab.
|
|
|
48
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Tannstang
|
på: september 04, 2017, 20:11:20 pm
|
Hvordan er det å montere tannstang på en 1302? Er det bolt on? Har 2bolts fjærbein.
Ramme hodet på bilene med tannstang er litt annerledes. Det er mye lavere i området der styredemperen siter festet på 1302.
|
|
|
51
|
Forum / Problemløseren / Sv: Klakker i hjulet, og rattet rister
|
på: august 25, 2017, 16:33:42 pm
|
De indre foringene på bærearmene (innerst ved rammehodet) har en tendens til å være morkne ja, og da kan det jo komme litt ulyder. Har hørt veldig delte meninger angående hva man bør bruke. Selv har jeg alltid hatt originale gummiforinger. Er det i området rundt midten av hjulet det klakker, eller kommer lyden fra et annet sted?
|
|
|
55
|
Forum / Problemløseren / Blinklys som oppfører seg rart
|
på: august 14, 2017, 14:27:12 pm
|
Blinklysene på 1302'en har begynt og oppføre seg litt rart i det siste. Når jeg blinker til høyre oppfører de seg helt som normalt. Men når jeg blinker til venstre så blinker de normalt en 3-4 ganger før de begynner å blinke dobbelt så fort. Alle blinklys pærene fungerer og blinker som de skal. Har noen andre vært borti dette?
|
|
|
57
|
Forum / Problemløseren / Sv: Bremser
|
på: august 09, 2017, 17:24:26 pm
|
Stemmer også for å ta en rask titt på mastersylinderen rett bak pedalene. Dette er et sted hvor det kan være vanskelig å oppdage lekkasjer. Som tidligere nevnt kan det lekke ut ved pedalene. Men bremsevæska kan også ta seg en tur andre steder i både napoleonshatt, rammetunnel og rammehode. Har også hatt bremsevæske av Houdini typen på 1302'en min. Da var det de korte slangebitene som går ut fra beholderen og inn på mastersylinderen som lakk noe voldsomt.
|
|
|
59
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Enderør eksos
|
på: juli 30, 2017, 15:49:32 pm
|
Ja det stemmer nok. Noen mener visst også at det ene enderøret skal stikkes mye lenger inn enn det andre av en eller annen grunn. Men dette anser jeg som en av de mange "boble mytene". Må bare ta av meg hatten og takke for flotte svar. Takk Bare hyggelig å kunne være til hjelp.
|
|
|
60
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Enderør eksos
|
på: juli 29, 2017, 22:52:55 pm
|
Personlig så pleier jeg å montere dem så de nesten akkurat fyller de små stussene som man monterer dem i. Så er jeg sikker på at de ikke stikker for langt inn i eksosanlegget samtidig som jeg kan være trygg på at de ikke ramler ut når jeg kjører. Det aller viktigste er at de ikke kommer for langt inn for da blir det litt vanskeligere for eksosen å komme seg ut.
I en gammel verksted manual leste jeg en annen forklaring. Inni eksosen er det jo et lite rør som kommer fra forvarminga til innsuget. Det ene enderøret skal overlappe dett lille røret inni eksosanlegget med 6mm. Så justerer man bare det andre så begge to stikker likelangt ut. Dette har jeg personlig aldri brydd meg noe med. Jeg har bare skrudd på biler med nyere repro anlegg og der har de ikke vært like nøye på disse detaljene. Så å få til denne "overlappingen" har egentlig alltid vært umulig for min del.
|
|
|
|