april 19, 2024, 11:38:55 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 29
61  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvilken modell er denne boblen? på: juli 25, 2017, 09:49:50 am
Gjetter også på 62 modell.
Det er bare og løfte opp sitteputa til baksetet så finner du rammenummeret presset inn i rammetunellen. Rett foran den lille luka.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/ba/68/13/ba68134f38173e6f14dc11f3aea38ca1.jpg

Du får høyst sannsynlig bedre pris enn vrakpant hvis du selger den. Ut ifra bildene ser den jo ganske så reddbar ut.
Men i verste fall så kan den jo fortsette å tjenestegjøre som delebil.
62  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1200 motor selges på: juni 30, 2017, 15:00:12 pm
Det kan jeg gjøre. Sender deg en PM.
63  Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: VW 1968 type 1 1300 på: juni 28, 2017, 20:25:25 pm
Originalt blir aldri feil. De forskjellige fordelerne har litt forskjellige innstillinger. De som flytter fortenninga minst skal justeres til 7,5° før TDC ved tomgang, mens de som flytter den mest skal som oftest justeres til 0° på tomgang (hvis jeg husker riktig i farta). De gir et ganske så identisk resultat ved max fortennig, men tenningskurven kan nok variere litt mellom de ulike modellene. Personlig har jeg ikke merket noe forskjell under kjøring med de forskjellige fordelerne, men jeg synes ikke jeg har nok fartstid i 1300 boble til å gi noen fasit der.
64  Forum / Type 1 1968-1979 / Sv: VW 1968 type 1 1300 på: juni 28, 2017, 13:43:53 pm
Solex 30pict-2 skal være riktig forgasser for bilen din ja. Og det stemmer at 30pict-1 var i bruk i 1966-67, men denne kan nok fint brukes på motoren fra 68 også. I skjemaet jeg har (hentet fra en gammel dansk verksted manual) så står det at biler produsert mellom 2/8-65 og 1/8-68 ble levert med 3 forskjellige fordelere. De har alle tallkoden 113905205 og har enten bokstaven K, L eller T på slutten. Men jeg har lest et sted at du kan bruke den som slutter på M også. 315905205B kan også brukes.
65  Forum / Problemløseren / Sv: Bryter til viskermotor på: juni 27, 2017, 23:03:37 pm
66 modellen til en kar jeg kjenner har selvparkering. 63 modellen vår har også det.
66  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: juni 26, 2017, 23:11:36 pm
Nå har jeg funnet ut at den største synderen har hele veien vært forgasseren. Ny pakning og sliping av anleggsflatene mellom forgasser og innsug gjorde mye, men det ble fortsatt ikke helt bra. En kveld satte jeg sammen en reserve forgasser (alltid greit og ha) av noen deler jeg hadde i boden. Så for å teste om jeg hadde fått skrudd alt riktig sammen så monterte jeg den i bilen og startet opp. Og da fungerte plutselig opptrekket som det skulle. Nå ligger den på 10° på tomgang, øker jevnt opp til 28° når jeg gasser på, og synker ned til 10° igjen når jeg slipper opp. Så da fungerer i hvertfall det. Jeg er ganske sikker på at det ikke har vært helt 100% tett mellom de to delene av  forgasseren, da anleggsflaten på toppen av selve forgasserhuset ikke var helt flat.

Men nå tror jeg enten coilen eller kondensatoren holder på og takke for seg. De begynner jo å bli noen år. Coilen tror jeg har vært i bruk siden hippietiden minst. Det har vært litt småfusking ved sjeldne anledninger som gradvis har blitt verre i løpet av de siste ukene. Den drar som bare det når motoren er kald, men når den blir varm så kan det kjennes ut som om jeg har fylt kenguru bensin. Motoren har også stoppet på tomgang et par ganger.
Men dette skal vi nok få en ordning på ganske raskt.

Edit: Rotet fram en ny kondensator fra "delelageret" da jeg kom hjem fra jobb i dag. Og vipps så var plutselig all nøkking og fusking borte. Rart hvor stor innvirkning et lite fingerbøll med noen meter sammenrullet aluminiumsfolie kan ha egentlig.
67  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 1200 motor selges på: juni 26, 2017, 15:29:12 pm
Da begynner jeg budrunden med 1200,-
68  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: juni 24, 2017, 09:35:09 am
Har sett en hvit boble fra 68 eller nyere parkert utenfor Mekonomen på Sørumsand de siste dagene.
69  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: juni 20, 2017, 12:39:19 pm
Har møtt en beige boble (64-67 modell tror jeg. Vanskelig og se nøyaktig i farta) flere ganger på Blaker i løpet av den siste tida. Artig å se nye biler i området.
70  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Injector rens på boble på: juni 18, 2017, 23:33:01 pm
Fant en STP flaske på Esso'n så da prøver vi.
71  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Plassering av bensinfilter på: juni 18, 2017, 12:05:38 pm
Veldig lurt med en påminner om dette en gang i blant.
Har også lest at feilplassert bensinfilter kan få messingtappen som på forgasseren til å løsne over tid. Den løsnet på den ene bilen vår en gang (heldigvis mens vi stod stille på gårdsplassen). For sikkerhets skyld så har alle bilene våre har også fått denne løsningen her:
https://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=553008

Eventuelt kan man også bytte ut den originale tappen. Man får de jo også med gjenger så de skrus ordentlig fast i forgasseren.
72  Forum / Snikk-snakk / Sv: Boblespotting på: juni 16, 2017, 08:39:41 am
Lav og blå boble gjennom Lørenfallet i går kveld. Tror det må ha vært en 1960 modell.
73  Forum / Teknisk, teori og praksis / Injector rens på boble på: juni 15, 2017, 13:41:14 pm
En gammel jerv anbefalte meg en gang å ha litt injector rens i tanken. Dette skulle visst løse opp litt i avleiringer og møkk inni forgasseren. Har noen andre hørt dette? Og i såfall, har noen prøvd?
74  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: juni 07, 2017, 20:06:00 pm
Da viser det seg at det sannsynligvis var pakningen mellom forgasser og innsug som var synderen. Den dekket ikke ordentlig til vakuumhullet på bunnen av forgasseren. At forgasseren også var litt skeiv i bunnen har sikkert ikke gjort ting bedre heller. Så nå fungerer ting som de skal baki der.
Igjen takk for alle innspill.
75  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 73' 1303S med originalt soltak selges i deler på: juni 07, 2017, 15:12:46 pm
2 stk. 1600 topper uten sprekker.
76  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 73' 1303S med originalt soltak selges i deler på: juni 07, 2017, 12:27:38 pm
Har du noe motordeler fra denne?
77  Forum / Problemløseren / Sv: Fikse kaliper. på: juni 07, 2017, 12:26:06 pm
Sist jeg demonterte calipperne på 1302'en (våren 2015) så presset jeg de bare inn igjen. Etterpå bare luftet jeg bremsene og siden har det fungert som bare det. Byttet i samme slengen ut all bremsevæska og gikk over alt av gummi foran der. Så lenge det ikke har kommet seg inn noe møkk inn i calipperen gummien er hel og tett så bør det gå bra.
78  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 68 1300 selges i deler på: juni 06, 2017, 13:46:49 pm
Takk for tilbudet, men jeg ser på kartet nå at jeg bor veldig langt unna.
79  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 68 1300 selges i deler på: juni 05, 2017, 11:46:48 am
I hvilken tilstand er karosseriet på denne?
80  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: BOSCH 019 fordeler på: juni 05, 2017, 10:18:15 am
Hvor mye vil du ha for den?
81  Forum / Problemløseren / Sv: Advance curve 123Ignition VW1303 på: juni 01, 2017, 14:25:46 pm
Her står litt om tenningskurven på fordeleren du nevnte (klippet og limt fra en gammel dansk manual).

82  Forum / Problemløseren / Sv: Advance curve 123Ignition VW1303 på: mai 31, 2017, 22:13:09 pm
Jeg har en pdf med et utdrag fra en gammel dansk manual hvor det står mye rart angående de fleste fordelerne som var i bruk fra 1960 til 1973.
Jeg kan sende deg den på mail eller lignende hvis du vil ha den.
83  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 29, 2017, 10:10:35 am
Ja du sier noe der. Jeg er mest vandt med å skru på 70 talls motorer, og der er det jo motvekter også. Det fungerer jo tross alt ganske bra sånn som det er, så da satser vi på at det fortsetter sånn. Igjen stor takk til alle som har bidratt.
84  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 28, 2017, 21:43:42 pm
Hovedgrunnen til at jeg driver med dette er mest fordi jeg synes det er veldig gøy. Mye av moroa med veteranbil for min del er alskens vedlikeholds arbeid, justering og feilsøking. Spesielt på denne tiden av året har jeg en tendens til å ta av litt.
Bilen det gjelder brukes en del av fruen i huset også, så jeg liker å holde alt på stell så unngår å strande langs veien. Hun får til mye rart selv, men noen mekaniker er hun definitivt ikke.

Smergelpapir og glassplate skal prøves i morgen kveld.
85  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 28, 2017, 19:55:54 pm
Nå lærer jeg mye nytt (det er alltid et stort pluss).
Jeg skrudde av forgasseren i stad og kikket litt, og spjellet dekker delvis til hullet når choken er av. La også merke til at pakningen mellom forgasseren og innsuget begynte og se ganske sliten ut så jeg laget like godt en ny en, og gjorde reint både undersiden av forgasseren og innsuget.
Når jeg skulle sette på plassforgasseren igjen så merket jeg at bunnen på forgasseren også har sett bedre dager. Den har rett og slett blitt bøyd (jeg gjetter på at dette skyldes x antall møter med mer eller mindre hardhendte mekanikere gjennom 54 år. Og der inkluderer jeg meg selv). Omtrent 0,5mm glippe er det på midten. Hvis det kan bli problemer når den åpne vakuumporten i bunnen av forgasseren ikke dekkes ordentlig til, som SveinT nevner, så kan jo dette være en årsak.

Da er spørsmålet: Kan man ganske enkelt løse dette ved å løsne på pinneboltene i bunnen av forgasseren og pusse den til den er flat? Eller bør jeg heller bytte ut hele greia?

Forresten, stor takk til alle som har kommet med innspill så langt. Er veldig fint å få hjelp av dere som kan sakene.
86  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 27, 2017, 23:27:20 pm
Tok en kikk på vakuum uttaket på forgasseren i stad. Hullet som var der var en god del større enn knappenål størrelse. I kommoden i gangen så hadde jeg et utbrukt og maltraktert kadaver av en forgasser som hadde mindre hull i vakuumuttaket. Bare for moro skyld så kappet jeg av dette og plasserte det inni slangen mellom forgasseren og metallrøret som går ned til fordeleren. Det hadde ingen innvirkning.

Vakuum uttaket sitter over spjeldet. Etter det jeg har blitt forklart tidliger så skal visstnok fortenningen øke kun noen få grader ved tomgang for så og stige helt til den får fullt utslag et sted mellom 3000 og 3500 omdreininger. Men jeg har tatt feil mange ganger før. Jeg skal ikke kalle meg noen ekspert på dette. Derfor er jeg glad for at vi har forumet hvor man kan spørre dere som virkelig kan det om hjelp.
Hvis det er sånn som Einic sier så kan det jo godt hende at det bare er jeg som surrer (det har også skjedd mange ganger før). Vi har ikke hatt noen problemer med tenningsbank eller lignende med denne motoren, og vi har aldri opplevd at den har gått varm. Og det vil vi gjerne unngå i framtiden også, så da er det greit og sørge for at alt er på stell.
87  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 27, 2017, 14:21:14 pm
På disse fordelerne så skal den justeres med slangen av hvis det skjemaet jeg har stemmer.
I dag demonterte og renset jegfordeleren, og nå går plata nedi fordeleren mye lettere fram og tilbake. Nå klarer fjæra og trekke vakuumklokka helt tilbake uten problemer. Men det opprinnelige problemet er der enda. Jeg tar av slangen og justerer tenningen til 10° mens motoren går på tomgang, og så fort jeg kobler på slangen igjen så flytter den seg opp på 28-30°. Tar jeg av slangen så er den nede på 10° grader igjen.
Jeg heller fortsatt mot at det er fjæra som begynner og bli sliten. Da jeg tok den av i dag så jeg at den begynner å se strekt ut i den ene enden.
Eller kan problemet ligge i forgasseren, siden det er her vakuumet kommer fra?
88  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Fester til sikkerhetsbelte, 6volt fordeler og 2stk. topper ønskes kjøpt. på: mai 26, 2017, 19:16:12 pm
Hallo hallo.
Jeg trenger 3 deler til 3 forskjellige biler.

ORDNET. Del nr. 1 er et feste til sikkerhetsbeltet på passasjersiden. Det er av den typen hvor det ikke sitter noe feste på beltet i seg selv, men hvor selve beltet klemmes fast i festet (veldig dårlig forklart, men jeg håper det går an og forstå).

ORDNET. Del nr. 2 jeg trenger er en 6volt fordeler. Helst ZV/PAU 4 R 5 eller lignende.

Del nr. 3 er ganske enkelt 2 stk. sprekkfrie topper til 1600DP motor.

Skrik ut hvis du har noe av dette liggende.
89  Forum / Problemløseren / Sv: Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 26, 2017, 14:16:11 pm
Tusen takk for svar. Da lærte jeg noe nytt. Jeg trodde det bare var en fjær inni fordeleren. Den som man ser når man tar av fordelerlokket er i hvertfall hel. Da får jeg demontere og se hva jeg finner.
Forgasseren den samarbeider med er en Solex 28pict som har bare et vakuum uttak.

3-5° høres mer riktig ut ja. Det er noe sånt jeg har hatt på andre motorer.

Edit: Fant ut at det bare sitter en fjær inni fordeleren. Men jeg fant også ut at den ikke klarer og dra armen fra vakuumklokka helt tilbake igjen (alt som er bevegelig inni fordeleren beveger seg helt fint og ingenting sitter fast så vidt jeg kan se), så det kan vel kanskje tyde på at jeg bør få tak i en ny fjær.
Eller kanskje det kan være vakuumklokka som er problemet?
90  Forum / Problemløseren / Fordeler gir maks fortenning på tomgang på: mai 26, 2017, 11:01:29 am
Hallo hallo.
Jeg driver og tukler litt med en fordeler fra en 1200 motor nå om dagen (delenr. ZV/PAU 4 R 5). Jeg har stilt tenninga etter det som står i manualen som er 10° før TDC på tomgang med vakuum slangen koblet fra. Når jeg kobler på slangen igjen så gir den maks fortenning med en gang, og det skal de vel egentlig ikke gjøre. Kan det være såpass enkelt at fjæra som sitter inni fordeleren begynner og bli slakk i strikken, eller kan det være noe annet mystisk?
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 29
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!