april 25, 2024, 07:45:47 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1] 2 3 ... 14
1  Forum / Prosjektgarasjen / Prosjekt brannpumpemotor til 912en! på: mars 04, 2021, 14:09:05 pm
Her må det jo først spoles noen år bakover...
67 912 prosjektet ble kjøpt på Lillehammer(Øyer) vinteren 2013 etter annonse på finn.no.
Bilen var komplett men med en T1 motor montert med forgassere med stag og dynamo fra 912 motoren. Og så fulgte det med endel motor deler fra en Porsche industrimotor.

Det er denne motoren jeg har som basis til ny "riktig" motor til 912en.
Jeg har vurdert de fleste alternativer som T1, T4, oxybokser og ikke minst sekser. Samtlige av disse alternativene er nok billigere, enklere og mer fornuftig til forholdet effekt/pris enn valget jeg har landet på men det er jo litt deilig når motorfester, deksler mm er originalt og passer samt er mer riktig til bilen. Det er, og blir, en 912 så 616 motor blir det. Altså 356/912 type motor med 3-delt blokk og org 1600cc med to doble Solex forgassere som gir 90hk i 912, (95hk i 356SC) mens 356C hadde 75hk ned Zenith forgassere og lavere komp og snillere kam.

Min basis er blokk, veiv(uten motvekter=litt lettere) og topper fra en industrimotor, mest sannsynligvis vannpumpe fra Sivilforsvaret. Disse er stort sett gått veldig lite så bra utgangspunkt.
Det aller mest vanlige er å bruke "Big Bore" syl/stempler som er 86mm mot org 82,5mm. Dette gir 1720cc og med en litt mer sporty kam og evt Weber 40IDF pleier dette å gi ca 100hk.

Jeg har tenkt å strekke strikken litt til og har kjøpt 91mm syl/stempel sett mm fra Willhoit racing i USA. Dette gir 1925cc med org 74mm slag og vil gi ca 110-120 hk med bra dreiemoment og uten å tyne for langt ut på turtall. Jeg har i tillegg kjøpt råder fra Carillo som er sterkere og lettere enn org selv om de siste org rådene også er veldig bra.

Syl større enn 86mm betyr at man må dreie større hull i blokk og topper, som på VW. Dette er jo en av grunnene til at ikke så mange gjør dette da bra 616 blokk og topper ikke akkurat vokser på trær.

Men etter mye fram og tilbake har jeg landet på denne set up.
Prismessig blir det nok omtrent dobbelt så dyrt som et T1 bygg, så jeg har solgt unna mye deler i det siste kan man si Glad Glad Glad

Blokk, topper ol er rengjort og klare for maskinering og det er nå det neste på programmet samt prepping av kjøleblekk, service av forgassere og fordeler mm
[attachment=2]
2  Forum / Problemløseren / Sv: Krav til varmeapparat/defroster i 67? på: august 28, 2020, 14:36:23 pm
Vi satser på det!!  Glad

Forskriftene fra '47 er jo ikke akkurat utfyllende og konkrete så strengt tatt så skal det gå greit hvis man har bremser og lys.... Osteaktig
3  Forum / Problemløseren / Sv: Krav til varmeapparat/defroster i 67? på: august 28, 2020, 10:51:33 am
Takk, høres lovende ut!
4  Forum / Problemløseren / Sv: Krav til varmeapparat/defroster i 67? på: august 28, 2020, 09:23:06 am
Takk for svar! Jeg pratet med teknisk på Bts og har lest kjøretøyforskriften fra '47 (som er gjeldende før'71) og der står det ikke noe om defroster eller varmeapparat så forholder meg til det i første omgang.
Før '71 er det heller ikke krav til å ha speedometer...
5  Forum / Problemløseren / Krav til varmeapparat/defroster i 67? på: august 27, 2020, 22:41:43 pm
Jeg skal førstegangs godkjenne bilen etter import og lurer på om det er krav til varmeapparat/defroster? Bilen er en 1967 912 med vwmotor uten varmerrør i viftehus. Motor er kun midlertidig og for å registrere bilen.


6  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 21, 2020, 15:57:02 pm
Takk for tips, jeg skal måle åpning ved pådrag og sammenligne.
Det er 28mm venturier så der skal vel være ok. Jeg vet forøvrig ikke hvor stor kubikk det er eller hva som er gjort. AD blokk med nye topper stemplet VW/Audi.[attachment=1]
7  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 21, 2020, 11:45:42 am
Motor sitter i en 912 så jeg bruker org 356/912 gasstag som sitter fast på forsiden av viftehus.

Jeg har målt med vakuummåler og det er nokså likt. Et problem vedr justering er at mengdeskruene er vanskelig å komme til da rammevangene i motorrom er nær så jeg må bruke et bøyd skrujern og det er klønete å bruke og finjustere. Må få laget meg et bits med et "hjul" på som er enklere å bruke.

Men må nok først sjekke/rense forgasserne.

Jeg hadde prøveskilt i går så ble noen mil så motor går ganske bra selv om uryddig på lavere turtall og tomgang.
8  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 21, 2020, 09:08:45 am
Motor går nå ganske greit men litt høy tomgang og litt popping og harking. Satser på å åpne gasser e og ta en ultralydrens og se om det hjelper.
9  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 19, 2020, 15:34:20 pm
Har plukket opp noen teorier her på forumet og en av de var at "pang-i-potta" på tomgang og normal cruise kommer av for lite bensin. For mye bensin smeller kun i kombinasjon av hull i eksos eller altfor sen tenning og aldri på tomgang eller normal kjøring.

Takk for tips! Jeg prøver med litt mer bensin!
10  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 19, 2020, 14:15:42 pm
Har du vakuum til fordeler eller er nipplene på forgasser blindet av?

Det er er vakuum rør (tror jeg) på ene forg som jeg har blendet.
11  Forum / Problemløseren / Sv: Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 19, 2020, 10:18:13 am
Takk for svar! Jeg har prøvd å justere så de åpner likt. Skal sjekke tomgangsdysene! Men det smeller i forgasserne og den går uryddig hele veien? Falsk luft?
Da jeg satt dem på gikk den jevnere syns jeg men måtte ha dem av pga montasje av deksler ol.
12  Forum / Problemløseren / Weber IDF 40 på 1600, hoster og harker....? på: august 18, 2020, 23:31:31 pm
Jeg har satt på et par Eldre italienske IDF 40 på min 1600 motor, men den vil ikke gå skikkelig. Hoster og harker og går ikke jevnt. Forgassere ble renset og gikk nytt pakningsett for noen år siden og ikke prøvd eller brukt etter det.
Motor tror jeg er en 1600 som ble bygd/kjøpt i USA og satt i 912en før den ble eksportert til Norge i ‘97.

Jeg har prøvd flere forskjellige plugger, pluggledninger, fordelere, coiler ol.
Med en gang jeg satt de på i forrige uke gikk den mer normalt men etter jeg hadde dem av for å skifte plugger mm har den ikke gått bra. Jeg mener å ha fått innsug og forgassere tett så den ikke suger falsk luft.
Jeg har satt tomgangskruen 1/2 inn etter anslag og blandeskruen 1 runde ut samt økning til 1,5.
Supert om noen ar tips !
13  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke gnist...? på: juni 28, 2020, 15:53:09 pm
Skiftet ut fordeler igjen til standard 009 med stift, men samme resultat. Men skiftet plugg kabel til coil og da ble det gnist og start! Det var en nesten ny Beru som satt på...🤔

Så da ble det første prøvetur med 912en!
Men litt nedtur igjen, clutch tar ikke ordentlig(selv med slakk wire)så må ut med motor igjen og se hva som ikke passer sammen her 901 kasse og VW motor...)
Og forgassere (doble Solex PII 40) hoster og harker så skifter ut til webere....
14  Forum / Problemløseren / Sv: Får ikke gnist...? på: juni 24, 2020, 22:56:43 pm
Takk for gode tips folkens!! Jeg tester ut dette! Fordeler m lokk, rotor ol funket i annen bil rett før og coil har jeg ohmet og ser ut som den er noenlunde innafor. Har også prøvd ny coil. Plugg ledninger er neften nye Beru.
Sikkert en rar feil, kommer tilbake etter litt testing!
15  Forum / Problemløseren / Får ikke gnist...? på: juni 24, 2020, 15:39:40 pm
1600 T1. Har prøvd 3stk coiler, og fordeler er en 009 med pertronix(som funket da den ble plukket av annen bil et par dager før). Coil har 12v på +(15) siden når jeg skrur på tenning og når jeg kinner og motor har jord. Jeg har koblet på tenningslampe men den vil ikke lyse og ikke gnist på pluggene??
Rotor går rundt med motor. Hva gjør jeg feil?
16  Forum / Problemløseren / Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her... på: april 20, 2020, 09:16:12 am
Takk for svar. Ja, jeg har også tenkt på om motor kan ha vært åpnet og drev satt litt feil (hvis det går..?) . Men ser på Superbeetle.com at vakum klokke står rett bakover så kan jo stemme at fordeler skal stå så vridd "mot klokka". Men da må vi se på klemme og bolt da fordeler krasjer i dette å man ikke får på pipe ved justering.
17  Forum / Problemløseren / Sv: 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her... på: april 20, 2020, 07:59:26 am
Bedre bilde og motor dreid en omdreining.
18  Forum / Problemløseren / 1300DP, fordeler og justering tenning, noe rart her... på: april 20, 2020, 07:56:38 am
Vi holder på og skal starte en 1300 dobbeltport (AB). Men, rotor står 90 grader(altså ikke 180) feil når reimskive står på TDC eller fortenningsmerket? Vi får ikke vridd fordeler langt nok da støpeprofil i bunn av fordeler krasjer med låsebolten. Vakuum klokka skal vel stå til venstre og ikke rett bakover? Har vi satt på feil fordeler??
19  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Topper, vipparmer, deler til 356/912/industri motor ØK på: november 08, 2019, 13:03:26 pm
Jeg trenger deler til 616 Porschemotor, (1600 356/912, brannpumpemotor).
Alt av deler av interesser men helst topper og/eller komplette vipparmer.
Også interessert i å kjøpe komplett eller short motor.
20  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nye støtdempere 67 T1 Bilstein eller Koni??? på: juli 19, 2019, 18:51:17 pm
Du har pm!
21  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Nye støtdempere 67 T1 Bilstein eller Koni??? på: juli 19, 2019, 08:13:42 am
Takk for svar!

Dette er en bil som ikke skal brukes "daglig" og jeg ønsker litt sporty oppsett selv om dette ikke er så komfortabelt.

Har du noe Bilstein dempere du vil selge?
22  Forum / Teknisk, teori og praksis / Nye støtdempere 67 T1 Bilstein eller Koni??? på: juli 18, 2019, 23:22:47 pm
Jeg har en 67 1500 moderat senket med puma og senkespindler. Jeg har 5,5" og 6" felger med smale dekk.

Jeg ønsker å oppgradere for litt stivere understell, noen som har erfaring med Koni eller Bilstein (B6) dempere?
23  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler til VW Boble på: juli 09, 2019, 07:46:48 am
Kommer tilbake til deg! Glad
24  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / 2-krets bremsevæskebeholder med brakett KJØPT på: juni 17, 2019, 11:43:13 am
Jeg trenger en(eller to) 2-krets bremsevæskebeholder til T1, helst med brakett i stål. Noen som har?

25  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Skivebremser foran til 1303 på: juni 17, 2019, 11:36:13 am
Jeg har nye skiver 4-100. 1000,-/begge
26  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Div deler til VW Boble på: juni 17, 2019, 11:33:55 am
Hei
Har du tilfeldigvis bremsevæskebeholder til 2-krets bremser, gjerne inkludert brakett (hvis ikke den sitter sveiset fast i bilen?) Trenger også div annet småtteri da jeg bygger om bremser samt fra 6 til 12V. Kanskje også 68-69 speedometer og el. tankmåler, dash deksler på hver side av speedometer mm.

Kjell T Brekka, Kragerø
27  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: 165-15 sommerdekk selges 500,- på: juni 07, 2019, 20:30:45 pm
Eller byttes i fint 68-69 speedometer med tankmåler og giver.
28  Bruktbørsen / Deler selges / 165-15 sommerdekk selges 500,- på: juni 05, 2019, 12:47:37 pm
Et sett 165/15 sommerdekk Sky Master Radial med 5-6mm mønster.
Sikkert noen år men ser fine ut.
Selges 500,- for alle.
Hentes I Kragerø men kan sende inn til Fjellhamar ved anledning.
29  Bruktbørsen / Deler selges / Bremseskiver foran 4x130 selges på: juni 05, 2019, 10:17:29 am
Jeg har et par nye skiver til T1 4x130 som jeg Ikke trenger. Esken er merket med 1303 men de passer vel lletrodde jeg??

Ubrukte men selges halv pris av nye. Kan evt ta momo boss til T1 60-74 som delbetaling. Eller om du har et bra sort passasjersete til 66- T1?

Kan sende bilder
30  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Halvbur/veltebøyle T1 vurderes kjøpt på: juni 05, 2019, 07:47:35 am
Noen som har en eller annen type veltebøyle/halvbur som passer 67 mod T1? Kun for show forøvrig men må jo kunne festes forsvarlig. Alt av interesse!!
Sider: [1] 2 3 ... 14
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!