april 29, 2024, 07:44:46 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 ... 118 119 [120] 121 122
3571  Forum / Krigsmodeller / Sv: schwim i drift på vannet på: desember 26, 2007, 20:21:44 pm
Dette er akkurat den bilen du kan lese om i "medlemmenes biler"-tråden under klubbsidene til "Veteran Schwimmwagen Norge". Sven Almåsbakk - trønder i exil i Tønsberg.
3572  Min klubb / Screwdrivers / God Jul fra Screwdriver #2 på: desember 23, 2007, 13:17:57 pm
...
3573  Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: Bilder fra første møtet på torget i -94 på: desember 21, 2007, 12:15:30 pm
...det husker vi godt.... Hjelmene altså.

Noen som har bilder av Barry, woodiebilen hans, og/eller elgcrashet?

Hvordan er det egentlig med han? "BeBobleLuha" ... er du her inne Barry?
3574  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 21, 2007, 11:21:14 am
JHU: Skjønner hva du mener. VW-rod bølgen "So Cal Look" (senket, wire wheels, framflyttet aksel, skjermløst, taksenket) er vel mest i tråd med "fenderless"-bølgen og hot rod stilen som er best eksemplifisert med lette karosserier uten skjermer fra 1935-1955. Etter det kom whitewalls, flake og skjermer for fullt igjen. T-buckets er jo en show-greie fra sent 50 og 60-tall som har lite til felles med So Cal Lookers.

Men - veldig enig i ditt spørsmål...rart at ikke flere VW-fat fendered customs bygges. De to i denne tråden er egrntlig gode eksempler på gode tanker i så måte.
3575  Forum / Originalprat / Sv: hva slags motor passer disse til?? på: desember 21, 2007, 10:40:04 am
Wow wow wow....her nede ligger denne tråden i all anonymitet uten at jeg har oppdaget den..

Dette er akkurat som du sier selv - helt originalt og standard på alle VW-motorer opp til Mars 1949. Og - på Porsche-motorer helt opp til den 3-delte blokka kom i ... var det 1953.

98% av disse ble klippet istykker av førstemann som skulle demontere blekket på en slik motor og fant ut at han måtte ta av toppen for å få av blekket. Sjeldent å se dem i et stykke, og enda mer sjeldent med NOS.

Jeg stiller meg høylydt i køen som kjøper - tell me how much.
3576  Forum / Snikk-snakk / Sv: Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 20, 2007, 13:26:53 pm
Det som er rart, og dette sier jeg som designer, er at man vanligvis legger opp til en stil på disse roddene basert på 1910-1920 design. Denne har fått detaljer som ligger mer i tidlig 30 tall.

Vår kjære vw har jo mye mer felles trekk med 40 tallets rodder "Fat Fenders" ??

Dette må du forklare nærmere... mener du at hovedtrenden i hot rodding er å tilnærme seg 1910-20-type design?

Skjermene på denne bobla ser ut som type 1931-32 skjermer.
3577  Forum / Type 3 og 4 / Sv: Hvem har Norges elste Type 3 Notchback?Variant? Fastback? på: desember 20, 2007, 12:00:27 pm
Jeg har ikke noe Type 3 lengere, jeg har solgt alle delene mine også.

Bortsett fra en ting: Verdens eldste Type 3 motorblokk. Nummer 938
(eller noe sånt, denne ligger på fjernlager i TriveligeTrøndelag - arkivert i "EBay-pensjonsfondet")
3578  Forum / Krigsmodeller / Medlemmenes biler - en presentasjon: på: desember 19, 2007, 12:24:58 pm
Her kommer en tekst- og bildetråd om noen av bilene til noen av medlemmene i Veteran Schwimmwagen Norge.
3579  Forum / Krigsmodeller / Wehrmacht-grå - hvor får jeg tak i det? på: desember 19, 2007, 10:04:08 am
Første tråd i lukket rom...

Jeg skal lakkere/male Kubelen...og vil ha den grå. Hallstein sier det finnes to nyanser grå og i tillegg til detet vil jeg ha min bil veldig matt. Jeg tenker å få blandet en RAL-kode og be om ekstra dose matte-middel for å få den veldig mye mattere enn det som var "originalt".

Hva er riktig RAL-kode for en nordisk Kubel? Hva er forskjellen (i bruk og utseende) på de to originale gråfargene? Hvor handler dere slik maling/lakk?
3580  Forum / Cal-look / Senterkopper til originale 5-spoke? på: desember 19, 2007, 09:37:52 am
Endelig ble den tidløse felgdrømmen virkelighet...et sett med OG 5-spokes er på vei over dammen. Deilig å ha de (beyond discussion) fineste VW-aftermarket felgene i hus.

Men..jeg kan for lite om dem. Var senterkoppene originalt i alu eller plast? Hvor kjøper man perkefte repro senterkopper og stickers?
3581  Forum / Snikk-snakk / Hvor kul kan en "helt feil" bil egentlig bli? på: desember 19, 2007, 09:27:01 am
I utgangspunktet er denne forferdelig, men jaggu....den er ganske kul også. Det ligger mange spennende tanker bak der ihvertfall:

http://www.thesamba.com/vw/classifieds/detail.php?id=544373
3582  Forum / Krigsmodeller / Informasjon om- og fra foreningen på: desember 19, 2007, 09:18:56 am
Veteran Schwimmwagen Norge (VSN) er en interesseforening for eiere av originale VW-modeller fra før 1945 (Kubelwagen, Schwimwagen og Boble) og eiere av andre amfibiekjøretøyer (Trippel, DUCKW, Amphicar, etc). Foreningen ble etablert i 2007 av Sven Ole Almåsbakk, som også var en av stifterne i dagens "Veteran VW Klubben" i det herrens år 1966.

På grunn av den tyske okkupasjonen av Norge fantes/finnes det forholdsvis mange slike kjøretøy her i Norge. Alt for mange av disse er blitt eksportert fra krigen og frem til i dag og ett av hovedmålene for klubben er å ta vare på og "foredle" de som finnes og samtidig sikre at det finnes norske kjøpere til de som er til salgs. Dette er tross alt en del av vår felles kultur- og krigshistorie.

Pr 31.11.07 teller foreningen 16 medlemmer. Ta gjerne kontakt for mulig medlemskap - primært gjelder dette eiere av slike kjøretøy. Foreningen er ment som et suplement til medlemskap i andre VW- og militærhistoriske klubber og aktivitetsnivå og fokus vil være deretter.

I denne tråden vil det postes litt informasjon fra foreningen, her går det også an å poste for andre ang foreningen og denne typer kjøretøy. Det finnes også et delforum hvor bare medlemmene har tilgang.

Fra formålsparagrafen:

•   Foreningen er en historisk interesseorganisasjon med det formål å ta vare på denne gruppen kjøretøy, teknisk og sosialt. Om ønskelig, formidle salg til egnede nye eiere i Norge.

•   Er politisk nøytral. Heller ikke et forum for ytringer som kan virke krenkende.

•   Skal være et felles kontaktorgan for andre klubber også internasjonalt.

•   Et forum for utveksling av kunnskap, hjelp og støtte.

•   Om mulig arrangeres det et Norsk treff i året, helst i forbindelse med vann.

•   Koordinering av felles opplegg også til utenlandske treff.
3583  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mekaniske bremser på 1959 modell? på: desember 19, 2007, 08:45:56 am
Jeg legger meg flat i støvet. Og lover å aldri tøffe meg med / lefle med post-1960-kunnskap mere.

"Fråga inte mig, jag er inte Jesus" sier svenskene.... Splittman kan sammenlignes med Jesus til en viss grad, da han er den eneste jeg kjenner som kan gå ut på SÅ tynn is at det i praksis er bare kaldt vann! Kabelbremser på Balljoint forstilling, i ETT ÅR?... please!!  Blunker



Hva er en "balljoint"-forstilling?


SplitMan
-:linkpins for eternity:-
3584  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Sjeldne godbiter på: desember 18, 2007, 14:06:43 pm
Jeg har et par svarte i stål selv jeg...og innkjøpet av de er tidenes største "alt eller ingenting"-deal for meg. Det har seg sånn at en av de aller ivrigste skogsvraksamlerne i Norge bor i Østfold, og i hans "et sted mellom ett og to hundre" biler fantes det en anseelig mengde VW. 6-7 split window boble skogsvrak, en Notch, to Ovaler og en '62 Boble for å være nøyaktig. Ingen av Splittene var/er restaurerbare - men der fantes mange gode deler. Alle de 4 andre bilene var det håp for.

Den ene Splitten...en svart en hvor gulvet var helt vekk, karosseriet hadde delt seg i to og var separat fra det som var fragmentene av en tunell... dashboardet var ribbet, bortsett fra et par helt komplette hanskeromluker. Jeg ble utrolig ivrig den høstdagen i '96 da jeg først så dette - og ville naturlig nok kjøpe hanskeromslokk. Roar var iferd med å redusere samlingen sin, og ville gjerne selge alt VW under ett....så det var alt eller ingenting... Som sagt, så gjort. Jeg pendlet med bilhenger opp og ned de Østfoldske bakveier en hel sommer....men jaggu fikk jeg fatt to fine hanskeromslokk.
3585  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: desember 18, 2007, 14:00:38 pm
Hvis det var å gå fem på, kunne jeg lurt mange...som vi si. Kjenner deg bedre enn du tror din STP.
3586  Forum / Krigsmodeller / Sv: hva er den eldste vw luftkjølte bilen i Norge? på: desember 18, 2007, 13:20:21 pm
Her er fine bilder av en enda flottere bil - Norges garantert eldste registrerte Boble:

http://www.vw166.com/kdf/kdf_typ92_n.htm
3587  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mekaniske bremser på 1959 modell? på: desember 18, 2007, 09:48:55 am
Standard-modellene ble bare solgt på eksport ved spesialbestilling. Det kom noen hvert eneste år via Møller til Norge. Standard-modellene hadde mekaniske bremser helt opp til og med modellår 1966.

Er du sikker å at de mekaniske bremsene hang med helt til 1966? Ifølge VW delekatalog hadde 111 og 112 wirebremser tom modellår 1962 (opp til ch nr 4 630 937)...

Jeg legger meg flat i støvet. Og lover å aldri tøffe meg med / lefle med post-1960-kunnskap mere.

Du har helt sikkert rett Syncro.
3588  Forum / Snikk-snakk / Sv: Mekaniske bremser på 1959 modell? på: desember 18, 2007, 00:50:44 am
Var å hentet  en bil her om dagen . 1959 modell standard med mekaniske bremser.
Har lett etter info om dette ,men er vel litt treg, så derfor spør jeg her :
kom det virkelig  bobler til Norge med mekaniske bremser så sent som 1959? chnr  2003444, dette er den første jeg har sett som er så "ny".
Denne må jo være sjelden?  Har bilder av bilen på min hjemmeside   http://bugfvr.spaces.live.com   delebiler  repobjekter.
  Mvh Lars

Ifølge mine lister er denne fra Juli 1958. MEN - om chassis nr skrives -2-003444- så er det som Sven sier et Kubelchassis, men når sant skal sies tror jeg vel ikke prefix "2" kom før i 1942, så mine 99 kroner vedder jeg på at du har en helt vanlig standardmodell fra 1958. Sikkert førstegang registrert i 1959.

Standard-modellene ble bare solgt på eksport ved spesialbestilling. Det kom noen hvert eneste år via Møller til Norge. Standard-modellene hadde mekaniske bremser helt opp til og med modellår 1966.
3589  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Sjeldne godbiter på: desember 18, 2007, 00:43:27 am
Hei! Starter tilværelsen på vwnorge med å spørre om hvor sjeldne mine hanskeromslokk er?

Hanskeromslokk til Split boble?

Hvis ja - så: JA - de er sjeldne! Standard på ale Cabrioleter, uvanlig i Norge på Sedan. Finens i slett stål og i modellert bakelitt. Hva har du?
3590  Forum / Krigsmodeller / Sv: hva er den eldste vw luftkjølte bilen i Norge? på: desember 18, 2007, 00:41:15 am
Litt revidert:

Ikke-registrert:
Eldste VW: 1941 Kubelwagen fra Februar (VIN 001451)
Eldste Boble: 1942 Type 60 i Østfold

Registrert:
Eldste VW: 1941 Kubelwagen fra Oktober (Nøtterøy) (VIN 003039)
Eldste Boble: 1943 Type 82E i Asker

De to registrerte finner du sikkert bilder av på nettet. Søk på VolksFest fra Holmenkollen fra 2007 eller var det 2006?
3591  Forum / Krigsmodeller / Sv: hva er den eldste vw luftkjølte bilen i Norge? på: desember 17, 2007, 19:59:55 pm
Mine two cents:

Ikke-registrert:
Eldste VW: 1941 Kubelwagen fra Februar
Eldste Boble: 1942 Type 60 i Østfold

Registrert:
Eldste VW: 1941 Kubelwagen fra Oktober (Nøtterøy)
Eldste Boble: 1943 Type 82E i Asker
3592  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: desember 10, 2007, 22:47:39 pm
Må si jeg kvapp litt da jeg så bildet ditt, da det minnet om steinrøys her på vestlandet... :-)

Lykke til Øystein :-)

Nettopp - og har du sagt A må du si B. Ihvertfall gjerne hvor mange du har på lista di.
3593  Forum / Krigsmodeller / Hvor mange Kubler i Norge? på: desember 10, 2007, 12:06:57 pm
Jepp...dette spørsmålet stiller man seg / vi oss stadig... Og faktum er at det finnes egentlig veldig mange Kubler i Norge. Jeg vil tippe ca 50-60 stk totalt. Ca 40 er godt kjente og helt sikre, av de er nesten halvparten registrert. Men det finnes "store mørketall" - og helt sikkert mye som ikke er så kjent. I tillegg til at mange har fått boblekarosseri og noen bare har identiteten igjen..

Men - for å bidra til ytterligere kartlegging av dette tema - utfordres du herved:

- Vet du om noen Kubler i Norge?

Det kan veldig gjerne være godt kjente og registrerte biler...alle teller! Legg dem inn her eller send PM. Han gamlingen som stiller på veteranklubbens vårmønstring hvert år.....den du har hørt rykter om på låven eller i naustet....skogsvraket som er for dårlig til å reddes....meld dem inn i manntallet.

Et par jeg veldig gjerne skulle vist litt mer om:
- En registrert fin en som dukket opp på Amcar-treff på Tyrigrava i fjor sommer
- En kar/direktør/disponent i Sarpsborg som hadde/har 2 stk
- Far ("Kubel") og sønn fra www.vw2you.com som jaktet på, og kartla hele vestlandet for slikt
- 2-3 stykker som er "forbundet" med det "frivillige motormuseet" på Sola

....bring 'em on ... alt av interesse. La oss se hva landet - og ditt distrikt - har og by på!
 
3594  Forum / Type 1 1946-1957 / Sv: Sjeldne godbiter på: desember 09, 2007, 20:10:18 pm
Artig tråd!

Her er et utdrag fra min ratt-samling:
3595  Forum / Ghia / Sv: Eldste Ghia i Norge? på: desember 09, 2007, 20:03:17 pm
Wow...det var lenge siden. Husker ikke engang å ha skrevet det der, viste virkelig ikke at det lå ute på nettet. Det er min bil, den samme som er omtalt først i denne tråden. Det aller mest skremmende er at statusen på bilen i dag egentlig er akkurat som beskrevet i denne artikkelen ... skrevet for utrolige ti år siden...træg trønder ja.
3596  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Antenne til sen Boble KJØPES på: desember 05, 2007, 22:03:53 pm
En kamerat av min onkel har en flott, original 1968-modell Boble. Den har mistet antennen sin. Her er et bilde av basen som nå altså savner selve antennen.

Vi leter desperat etter en slik original antenne som kan skrus rett ned på denne basen - alle tips mottas med takk...og takk for det.

3597  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Sv: Orginal oval kjøpes på: desember 05, 2007, 11:34:52 am
Jeg kan pm'e deg nummeret til en mann i Sande (nær Oslo) som har en 54 Oval (grønn, men vet ikke hvaforen grønn)
som skal være nokså rustfri og orginal om du er intressert.

Han ringte meg anngående denne for en månde siden, vet ikke om den  enda er til salg

Denne bilen har jeg sett mange bilder av. Den er "Ulf Kaiser"-grønn og er et godt prosjekt, men desverre for dårlig til å kjøres som den er. Kjenner jeg deg rett Lars, så krever denne litt mer enn det du planlegger å investere av restaureringsarbeid - men for all del - kongefarge og kongeårsmodell og norsk ...
3598  Forum / Snikk-snakk / Sv: Klubb løs!!!!! på: desember 05, 2007, 11:01:33 am
"Die Kafer Jugend" på 'Vinger er jo en av de mest hardcore klubbene i Norge... send en søknad dit.
3599  Forum / Snikk-snakk / Sv: På bortgjemte stier på: desember 04, 2007, 09:26:09 am
Snubla over noe gammalt skrammel i sommer.....

Tony....er du her?

China....var du der?
3600  Forum / Cal-look / Sv: Tyre kicking! (Bildetråd) på: november 27, 2007, 06:01:00 am
Mest fordi det er et tysk design, produsert siden 1961 av Lemmertz... og langt senere importert til Statene av EMPI. Var i utgangspunktet designet for å være et "kult og bredt" design...men da det kom til USA år senere, var det i konkurranse med felger med "kult, bredt og lett"-design...og da er det vel obvious hva som var datidens valg for en tenkende cal look eier...
Sider: 1 ... 118 119 [120] 121 122
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!