mars 28, 2024, 16:37:36 pm *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 31
61  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: november 01, 2021, 23:11:56 pm
Sjekk gnist på plugg. Ingen gnist = sjekk gnist på kabel ut fra coil. Ingen gnist der = død eller feilkoblet coil. Gnist der og ikke på plugg = feil ligger i fordeler. Sjekk lokk for sprekker, sjekk rotor for sprekker. Sjekk kabel som ligger inni fordeler, det gnages fort hull på isolasjonen om denne er borti bevegelige deler. Ingen feil her = bytt kondensator.
Empi fordeler ville ikke jeg montert dersom noe annet var tilgjenngelig. Men det er min personlige mening.
Da har jeg gått ut ifra at ting er koblet riktig og stifter virker.
Stopper bilen igjen etter en stund, Sjekk temp på coil.
62  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: november 01, 2021, 08:20:58 am
Skal vi klare å hjelpe deg trengs noen grunnleggende opplysninger.
Har bilen fungert som den skal frem til den nå begynnte å tulle?
Har du testet om pluggene som var døde, fungerer?
Har du testet om Coil blir varm etter en liten kjøretur?
Går bilen bra frem til den begynner å fuske?
Har du sjekket stiftåpning og kabel som ligger nedi fordeleren? Den hender det gnages hull på denne som medfører fusk og stans.

Dersom coilen blir glovarm under en kjøretur ligger mest sannsynlig feilen der, dersom dette ikke er noe du har satt sammen nå og koblet feil. Enkel, rask feilsøkning. Blir ikke coilen glovarm, må feilsøking fortsette. Men begynn ett sted.
Det er ikke så vanlig at stiftproblemer går over av seg selv, men coilen funker helt problemfritt når den er kald. Derfor hadde det vært fint å utelukke dette før du demonterer hele bilen. Og legg ohm meteret langt ned i verktøykassa.
63  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: oktober 28, 2021, 16:08:25 pm
Dersom du sitter med de gamle pluggene ennå, prøv med disse igjen med kald motor.
Varmegang i coil er ett kjent problem. Eller bare bytt coil og test.
64  Forum / Problemløseren / Sv: hjelp takk på: oktober 28, 2021, 16:05:58 pm
Det er en fin utveksling på 1500 kassa. Men om det er nødvendig å bytte er umulig å si uten å vite hva du har fra før av.
Alt går, men det blir noen ganger til at mer må byttes. Endeslakk kan være skummelt ja, men noen kjører med "god" endeslakk i flere år.
Hvor kjent er tilstanden på 1500? Stått i flere år? En løsning er jo å bruke den du har, mens du overhaler 1500. 
Sitter sikkert noen her som har årganger og modeller i forhold til lange aksler, ny type utløserlager, og gaffel til utløserlageret. Så hva er tenkt bruk av bilen, og hvor mye penger tenker du å legge i bilen?  Det er det som er avgjørende.
65  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: oktober 27, 2021, 19:55:08 pm
Dårlig kontakt er ett velkjent problem på gamle biler, sikker på at pluggene ikke virker?
Er det snakk om en slapp kabelsko så bytt denne, og prøv igjen. Mer vanlig at gammle dårlige plugger dreper Coil enn at Coil dreper
plugger.
Test gnist fra ledningen ut av coilen. Den som går ned midt i fordelerlokket. Hold denne litt unna "jord" og få noen til å "starte" motoren.
Har du gnist der funker coilen. Prøv med andre plugger på pluggledning. For å teste gnist der.
Vi satser på at pluggene virker og at årsak er løs kabel.
66  Forum / Problemløseren / Sv: hjelp takk på: oktober 27, 2021, 19:46:44 pm
Punkt 1. Sett bosted på forumet, så finnes det mange hjelpsomme personer her som kanskje bor i nærheten.
Punkt 2. Hvorfor tok du ut motoren dersom du ikke synes den gikk dårlig.
Punkt 3. Syltynt grunnlag å bytte noe som helst på.

Få folk som vil hjelpe til å se over. Førstegangseiere som begynner med en masse på en gang uten å vite om det er nødvendig
eller hjelper, ender ofte med katastrofe og salg av prosjekt. Som boble eier er det jo kjøringen som bør komme i første rekke.
Så tar man andre ting ettersom erfaring etc. øker.

Kun ment som råd. Men jeg ville aldri røsket motoren ut av bilen min fordi en på bensinstasjonen mente det var nødvendig.
Mulig han har rett, men mulig han tar feil også.
67  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: oktober 26, 2021, 19:32:20 pm
Her blir det litt feile å prøve. Så bruktmarkedet eller om noen i nærområdet har en for utlån.
Sikkert mange som har en slik liggende i garasjen.
68  Forum / Problemløseren / Sv: Tennplugg problem på: oktober 26, 2021, 16:40:23 pm
Dersom ting er på stell og motor går greit med nye plugger, tror jeg det er coilen som er årsaken. pluggledninger bør jo også sjekkes.
Hvordan er temperaturen på coilen?
69  Bruktbørsen / Deler selges / Hjulsylinder foran splitt buss på: september 17, 2021, 15:53:04 pm
Ett stk. ATE 24.2725-0903.3 0g ett stk. Ate 24. 2725-0904.3   211 611 069 c 211 611 070 c. Nye i eske. 500 kr stk.

Faste og hydrauliske ventilløftere til T 4 motor.
Faste 75 kr. stk. Febi.
 Hydrauliske 100kr Stk. Febi.
Sendes mot forskudd pluss porto.
70  Forum / Problemløseren / Sv: Svepco gearolje på: august 16, 2021, 16:40:36 pm
Kan eventuelt ta med noen tilsetninger i morgen til styremøte. Så får du kanskje en indikasjon på om det hjelper.
Men da trenger bilen en litt langtur for å bli skikkelig varm i kassa, for at det skal hjelpe.
71  Bruktbørsen / Deler selges / Kingbolt sett på: juli 06, 2021, 18:20:59 pm
Kingboltsett til boble selges. Er fra Febi.  500kr pluss frakt.
72  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: juni 28, 2021, 20:51:12 pm
Endelig har det skjedd noe med ovalen igjen Kult
[attachment=1][attachment=2]
Godt å se at noen stropper stumt. Gliser
73  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: juni 07, 2021, 19:23:39 pm
Alltid tryggest å lære av andres feil, da dine egne kan være livsfarlige. Men egne feil sitter bedre notert i hjernebarken.
Stå på rein rutine detta.
74  Forum / Problemløseren / Sv: LADING på: mai 29, 2021, 08:21:41 am
Oppdatering. Ved montering følte jeg at jeg ikke fikk dratt til balokk tilfredsstillende med en tykke gummipakningen imellom.
Vurderte nylonlock muttere, men det blir jo varmt bak der. Så en meget dyktig blikkenslager lagde skiver som jeg skal legge i mellom.
Dette forskes på i helgen.
Så dersom det virker setter jeg bryter i mellom ladelampe og dynamo. Og tar resten derfra. Får jeg ingen feilslag med bryter kan denne byttes med en diode etter hvert. Hjelper det ikke med bryter i mellom blir det feilsøking etter eliminasjonsmetoden. I og med at feilen er periodisk må jeg prøve ut over lengre perioder. 0 problemer på PKK f.eks. Ladelampe dagen etter. Stopper greit på PKK ......Osv.
Men når bilen ikke tar fyr, og muligens lader skal jeg vel ikke klage på at den ikke stopper. For meg er jo det ett luksusproblem.
75  Bruktbørsen / Deler selges / Sv: Glassruter til buss? se bilder og tekst på: mai 27, 2021, 19:25:13 pm
Har målt men kan ikke svare på hva det er Blunker.  På Ulf- grovt målt... Bakrute 35 høy og 110 lang.
Bakre siderute er mer skrå på ene siden og 110 nede og 101 på toppen 40 høy. midtre siderute 106 lang 40 høy.
Alle mål grovt målt med ruter i bilen.  Mulig det er til firkantbuss?
76  Forum / Problemløseren / Sv: LADING på: mai 20, 2021, 16:28:25 pm
Det hadde vært flott.
77  Forum / Problemløseren / Sv: LADING på: mai 19, 2021, 21:02:51 pm
Nye problemer med sjekket dynamo og vippe / regulator. Nå skal disse to være i orden. Min dynamo ladet bra tross gløding i ladelampe. Men når jeg nå skal montere lokket bak på dynamo T4 1700 type treffer dette pluss utgangen på dynamoen og det er jo ikke ideelt. Hæ. Kan snu lokket 90 grader rundt men da passer ikke luftslangen fra viftehuset. Denne har jo sittet i bilen før og virket.
Kan de ved reparasjon av dynamo klart å snu frempart av dynamoen så festene kommer 90 grader feil? Eller har den positivt ladet delen av dynamo kommet nærmere bakstykke? Eller har jeg bare hatt griseflaks tidligere som ikke har kortsluttet direkte til starter.
Skal sitte en tynn pakning imellom lokk og dynamo men dette blir jo uansett jordet igjennom skruefester. Har ikke umiddelbart lyst til å banke til lokk, og undres på om andre har hatt samme problem.
78  Forum / Problemløseren / Sv: LADING på: mai 18, 2021, 19:37:26 pm
Kommer til å gå for dioder, dersom jeg finner ut hvilke jeg trenger eller bryter mot dynamo. Men for å muligens finne hvor strømmen kommer fra når tenning er av - tenkte jeg å montere på en xtra lyspære fra samme punkt på sikringsboks, som vil lyse dersom det kommer strøm etter at tenning er slått av. Denne vil lyse konstant med tenning på. Siden feilen oppstår periodisk får jeg da kanskje noen tips om når dette skjer. Kan da følge med på temp, tid etc. for å finne en logikk i dette.
79  Forum / Problemløseren / Sv: LADING på: mai 17, 2021, 21:27:22 pm
Har tenkt tanken, men siden feilen er periodisk blir jeg litt blank. Når nok en dynamo blir fikset, tenkte jeg å prøve uten å koble til ladelampen. Da kan jeg få prøvd over en lengre periode kanskje. Er litt jobb å bytte den pluss at det koster litt hver gang. Er vel konstant strøm på lysbryter, varselblink og blinklysbryter som også kanskje har gjennomslag. Hva tenker du om ideèn?
80  Forum / Problemløseren / LADING på: mai 17, 2021, 08:32:47 am
1972 BUS MED T4 MOTOR.
Bilen spiser dioder i dynamo. Eneste forklaring jeg har kommet opp med er at det periodisk kommer pluss mot ladelampe
og inn i dynamo uten at tenning står på. Har noen erfaring eller tanker om dette. Skjer kun en gang i mellom, men en gang er nok til å skade dynamo. Byttet både vippe og dynamo flere ganger. virker bra en stund for så å knekke dynamo.
Montert innsprut, ikke funnet noen feilkoblinger der. Byttet tenningslås bakstykke og ny blinklysbryter. Opplevd at bilen ikke stopper når tenning slås av. Dette også periodisk. Alt annet virker som det skal på bilen.
81  Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Hvor mye på peilepinnen? på: april 24, 2021, 18:27:54 pm
På min peilepinne er det ca. 22,6 cm. til max merket. Og ca. 23,9 til min. merket. Fra der pinnen treffer røret.
82  Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler på: april 24, 2021, 12:27:00 pm
Da ser det ut som du har problemer med aks. pumpen.
Du finner den på siden av gasseren ved flotørkammer. Der sitter det en arm og ett stag. Trykker du inn armen (samme jobb som staget skal gjøre) Skal det sprute bensin ut av det røret i gasseren du påpeker. Det skal sprute bensin også når du gir gass.
Den virker på samme måten som en bensinpumpe, som reagerer på gassbevegelse.
Kommer det ikke bensin ved bevegelse der = tett kanal fra flotørkammer, eller tett fra pumpe til rør. Membrand i pumpe røket. Stag står helt feil. Her ser det ut som om en feil er funnet ihvertfall.
83  Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler på: april 22, 2021, 18:55:47 pm
Når motor går på tomgang napper du en og en pluggledning av. så finner du ut om den går på alle og i så fall hvem den ikke går på.
plugga var stygge ja. Hvordan er resten av motoren? komp etc.
Deler du forgasser ( tar av toppen mens den står i bilen) ser du mengden bensin i kammeret. Er det fullt der virker bensinpumpen.
Er det for mye er det rusk i ventilen som skal stenge for bensinen når forgasser er full. Sjekk flotør høyde også.
Mye av de samme symptomene om det er tenningsproblemer eller bensinproblemer. Rusk i diverse dyser kan også være ett problem.
Falsk luft. Her blitt vel litt prøving og feiling før den plutselig kommer.
84  Forum / Problemløseren / Sv: Tenningsrekkefølge Vw 1300 uorginal fordeler på: april 22, 2021, 17:51:08 pm
Under plastbeskyttelsen på fordeler. På kanten, der lokket ligger nedpå er det som regel ett lite hakk. Sporet / hakket skal stemme med retning rotor når motor står på ødp. syl 1.  Da skal det være mulig å se om du er på riktig 180 grader på motor. Stemmer dette er det bare å stable kabler i riktig rekkefølge.
85  Bruktbørsen / Deler ønskes kjøpt / Sv: Fjærbein venstre side 1303 74 på: mars 21, 2021, 11:38:45 am
Hei.
Mener du kun fjærbein uten spindel har jeg vel dette.
86  Forum / Problemløseren / Sv: Justere Solex Forgasser på: februar 23, 2021, 17:06:52 pm
Litt seint kanskje, og trolig ingenting med start å gjøre, men......
Når du skrur inn skruene så MÅ du ikke skru hardt, da går ting åt skogen. Sett mange gassere hvor dette har skjedd.
87  Forum / Prosjektgarasjen / Sv: Prosjekttråd 1300/oval på: januar 26, 2021, 21:30:20 pm
Flinke gutter. Øyerulling Ser at det er en stor fordel med varme i garasjen, hmmm. Noe å tenke på etter hvert dersom man blir boende.

88  Bruktbørsen / Deler selges / Hengerfeste på: januar 20, 2021, 18:52:28 pm
Solgt
89  Min klubb / Follo VW Klubb / Sv: Klubbkalender 2021 - må betales og bestilles innen 15/12-2020 på: desember 25, 2020, 12:33:38 pm
I følge min kalender er mandag 28 desember. Så for sikkerhetsskyld.
Mandag eller 29 desember?
90  Min klubb / Follo VW Klubb / RIKTIG GOD JUL TIL ALLE SAMMEN på: desember 23, 2020, 17:55:17 pm
I disse dager er det fortsatt viktig å holde avstand, men å treffes er også viktig.
Så ta det pent og dropp klemmen (noe jeg har sagt i alle år ), så møtes vi til 2021 sesongen, vaksinert og chippet.
GOD JUL og stell pent med bilen i vinter.
Sider: 1 2 [3] 4 5 ... 31
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!