mars 29, 2024, 09:22:37 am *
Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
Har du ikke mottatt e-post for aktivering ?

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Takk for din støtte!
Nyheter: Velkommen til et samlet VWNorge!
 
  Hovedside Hjelp Søk Logg inn Registrer  
  Vis innlegg
Sider: [1]
1  Forum / Problemløseren / Sv: hypotetisk spørsmål - dempere / fjærer 02 på: mai 28, 2011, 13:39:34 pm
Man må forstå prinsippene her før man kapper. Ei spiralfjær er i prinsippet ei lang jernstang i fjærstål. Ved kapping blir den kortere men også stivere. (lettere å bøye en lang stang enn en kort ikke sant, og kjempe vanskelig å bøye en kort stump, og klarer man det knekker den gjerne....)

Derfor opplever mange at ingenting skjer med høyden ved kapping av et par vindinger. Kapper man veldig mye vil man merke høydeforskjell og få det lavt og stivt, men miste den viktige forspenningen som gjør at fjæra ikke spretter ut og river opp dekksida ved full utfjæring. Fjæra kan også bli overbelastet og knekke.

Mange har ødelagt fjærer for bare å finne ut at det er senkesett de trenger, men som forskning er det jo interessant..
En annen ulempe ved kapping er at fjæra ikke legger seg ned i fjærskåla skikkelig. Gjerne bare spissen som står ned i fjærtallerken. Ved svinging svinger da fjæra ut og tar i dekket.

På mitten av åttitallet da cal-look stilen kom med bilbladene fra usa, monterte jeg fjerbein fra Golf 1 på min -74 1303s Big. Selve Golf-fjærbeinet er vesentlig kortere og passer fysisk på 1303'er etter okt-73. Bilen ble ikke lavere, det på grunn av den stivere golffjæra. kapping ble bare problemer og ideen ble til slutt skrotet. Noe kom det likevel ut av det. Innsatsdemperen til Golfen er kortere og kan brukes i boblefjærbeinet med en rørbit på toppen, under muttera.. nok om det, nyttige erfaringer når man i dag står og skal godkjenne senkede biler.... Gliser
2  Forum / Snikk-snakk / Sv: Dokumentasjon. på: mai 12, 2011, 09:01:20 am
Det er nok slik at biltilsynet godtar nærmest alt som er grundig dokumentert. MEN man må naturlig nok dokumentere sin egen bil, ikke naboens bil eller 8 andre vognkort for den saks skyld. Det som står i andres vognkort sier bare at noe er godkjent, ikke på hvilket grunnlag det er godkjent.
Så må man selvfølgelig også dokumentere de delene man faktisk har brukt, ikke helt andre deler. Kärscher dokumentasjonene kan man ikke forvente skal kunne dokumentere alle mulige typer fantasifulle bremseombygginger. Samsvar er et stikkord.

Men skulle ikke dette være tråden for de som hadde dokumentasjoner å dele? Arnt Dahle skrev veldig mange dokumentasjoner da han jobbet hos HA Møller. Kom fram med dem. Jeg skal legge ut mine , straks jeg finner og får skannet dem..

3  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: 1958 Beach Buggy selges. på: september 21, 2010, 16:59:02 pm
Fin buggy.
Få den godkjent så er jeg interessert.
Plutselig blir man vinket inn eller innkalt til biltilsynet for at noen ser den er ombygd, da nytter det vel ikke å klage til selger.


mvh
Motor Ed


4  Bruktbørsen / Biler ønskes kjøpt / Bay pickup, enkel eller dobbelkabin på: januar 25, 2009, 11:42:01 am
Ønskes kjøpt i bra stand!
Send PM.



Mvh
Motor Ed  Sjokkert
5  Forum / Type 2 / Sv: Din type 2 på: november 24, 2008, 15:27:35 pm
Min Daily driver


Ed
6  Forum / Type 2 / Sv: Din type 2 på: november 24, 2008, 13:58:24 pm
Hvordan får man bilder inn her?
7  Forum / Type 2 / Pris på T2 -66 på: november 24, 2008, 13:29:23 pm
Skal si prisene stiger om dagen ?

http://www.blocket.se/vi/19021985.htm?ca=2_s

Ed
8  Bruktbørsen / Biler selges / Sv: Vurderer salg av Beach Buggy m/Impreza Turbo motor på: juli 04, 2008, 22:01:33 pm
Er den godkjent ombygd som buggy kun, eller er den også godkjent med Impeza turbo motor?
BILDER!!

Har en 67 mod godkjent ombygd Beach Buggy med en 95 mod Impreza Turbo motor. Bilen er registrert med en 1600 cc motor som starter og går. Jeg har også en komplett Imreza Turbo motor med ledningsnett/ecu/girkasse/mellomaksling/diff/komplette bremser og 17" gull felger. Det følger også med et bur og noen råe Kirky racing stoler som er meget lette. Felgene som står på bilen nå er noen chromspoke 17" med 355 bak og 225 forand. For den som har tid kan dette bli en alvorlig kul gatebil som vekker stor oppmerksomhet på veien og på bane. Har dessverre ikke så mye tid til dette prosjektet lenger og vurderer derfor å selge den. Kunne tenkt meg en pris på 65000kr eller seriøse bud.
Bilen står lagret i et varmt og tørt lokalet.

91723840
Christer
9  Forum / Krigsmodeller / Sv: Hvor mange Kubler i Norge? på: januar 26, 2008, 20:23:46 pm
Denne skulle til Norge, men gutta pimpa den til helgepermen og ble siden hengene på en fartshump i Berlin i -40

Sider: [1]
Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.20 | SMF © 2006-2008, Simple Machines XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!