Vis innlegg
|
Sider: 1 [2] 3
|
31
|
Forum / Problemløseren / Sv: Utladet over natta (6v)
|
på: august 15, 2013, 04:56:44 am
|
Siden det hopper ned til 4V kun ved at tenningen slåes på, tyder det fælt på at en celle i batteriet er defekt, ja. Men å teste lys på 12V hjelpestarter er nok ikke så veldig lurt. Kan fort grille noen lyspærer eller releer. Har selv brukt startkabler fra 12V, men kobler det kun til akkurat når starteren skal svive. Men du kan også være heldig at det kun er noen sikringer som har dårlig kontakt siden lysene ikke virker.
Ok. Da har jeg sikkert grilla enten ett par pærer eller releer Fikk i meg ett splitter nytt batteri i går og ingen startproblemer etter det, men langlysa samt noen av instrumentpærene fungerer ikke. Skal sjekke sikringer samt pærer i dag. Hvordan ser/måler man om releer har tatt kvelden?
|
|
|
32
|
Forum / Problemløseren / Sv: Utladet over natta (6v)
|
på: august 14, 2013, 05:32:02 am
|
For å teste, kan du koble fra batteriet og la det stå over natta. Viss det da er tomt, er det nok som Andersen skriver.
Viss ikke det blir tomt kan du koble til minuspolen, men på pluss kobler du en 6V lyspære mellom pol og polsko. Er det strømlekasje vil lyspæren lyse, svakt eller sterkt alt etter hvor stor lekasjen er. Viss den lyser, tar du bort sikringer i sikringsboksen helt til den slukker. Når du finner rette sikringen kan du koble til batteriet normalt og se hva på bilen som ikke virker når den sikringen mangler.
Kan også være laderele, men det kan vi ta viss ikke noe av det andre gir resultater.
Jeg ladet batteriet forleden som jeg skrev ovenfor, tok av polene og lot batteriet stå en stund (par dager). Sjekka etterpå med multimeter og det står på litt over 6v. Når jeg vrir om tenninga så hopper det helt ned til 4v og bilen starter ikke (uten hjelp fra en 12v hjelpestarter). Har lagt merke til at når jeg slår på hjelpestarteren så fungerer ikke langlys, blinklys etc. (dvs ikke uten hjelpestarter heller). Har bestilt nytt batteri i håp om at det er problemet. Hva annet kan være feil?
|
|
|
35
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en 1500 motor??
|
på: august 02, 2013, 15:10:32 pm
|
Samme sjekk hver gang: Går den rundt? Endeslakk? Bensinpumpe? Dårlig membran? Klutsj? Forgasser? Må den overhales? Dynamo, lader den?
1300F motor tidlig(6v) er blokk med små oljekanaler, og dårlig egnet til evt nytt bygg med større effekt.
Kjøp Haynes, How to Rebuild og How to keep your VW alive, les og lær, prøv og feil,les og spørr på ny hvis det går feil, bli en flink egen-mekaniker så du kan ta det meste selv. Kjøper man boble, må man uansett regne med å skru.
Takker for tips Lasse. Har alle de bøkene Øystein H. skal være med og hjelpe meg med og skru ut motoren, vi sjekker alt det der før vi begynner og skrur / mens vi skrur Også skal "orangebug" inspisere motoren før den settes inn i bilen. da så Har noe til pulverlakk hvis du kan? Pris? Send meg evt pm Pm sendt.
|
|
|
36
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en 1500 motor??
|
på: august 02, 2013, 12:34:51 pm
|
Samme sjekk hver gang: Går den rundt? Endeslakk? Bensinpumpe? Dårlig membran? Klutsj? Forgasser? Må den overhales? Dynamo, lader den?
1300F motor tidlig(6v) er blokk med små oljekanaler, og dårlig egnet til evt nytt bygg med større effekt.
Kjøp Haynes, How to Rebuild og How to keep your VW alive, les og lær, prøv og feil,les og spørr på ny hvis det går feil, bli en flink egen-mekaniker så du kan ta det meste selv. Kjøper man boble, må man uansett regne med å skru.
Takker for tips Lasse. Har alle de bøkene Øystein H. skal være med og hjelpe meg med og skru ut motoren, vi sjekker alt det der før vi begynner og skrur / mens vi skrur Også skal "orangebug" inspisere motoren før den settes inn i bilen.
|
|
|
37
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en 1500 motor??
|
på: august 01, 2013, 16:33:18 pm
|
Det vet jeg ikke, men det er en 1300 som du ikke vet noe om.
Se litt hva andre 1300 motorer har gått for her inne da vel.
Jeg bydde 1000,- for motor, girkasse samt forgasser (som ikke er på bildet), og det gikk bra. Satser på at "orangebug" tar på seg inspiseringen og at dette bli bra..
|
|
|
39
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en 1500 motor??
|
på: august 01, 2013, 14:22:27 pm
|
Oljelekkasjer...
Vanskelig å vurdere motoren uten å se den i virkeligheten. Ser jo ut som denne motoren har sin del av oljesøl.
1300 motor fra oktober 1966.
Han sier at den svetter litt, men ingen lekkasjer. Er vel 2 år med svetting det vi ser på bildet da..
|
|
|
40
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Er dette en 1500 motor??
|
på: august 01, 2013, 13:12:51 pm
|
1300
Ok.. ifølge eier så har denne stått i 2 år på en låve (i bilen), men den startet og gikk fint når den ble plassert der. Er det ting i boblemotorene som kan skje når de bare blir stående (som jeg må fikse)? Samt er den verdt 2000,-?
|
|
|
46
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhale 1200 motor eller...
|
på: juli 30, 2013, 23:08:12 pm
|
Hvem gav dette? En som driver med det på "heltid"? Eller en hobbymekaniker?
Det er en kar på Ler, Melhus. Han blir kalt for Boble-Rolf. Driver visstnok med både boblerestaurering og bobleracing. Rolf Tiller, mener du? Gammel i faget, han. Har holdt på lenge. Ja.
|
|
|
48
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhale 1200 motor eller...
|
på: juli 30, 2013, 21:53:37 pm
|
Da ser du sikkert på nærmere 12 om den er sliten.
Dukker opp nyoverhalte motorer på forumet fra tid til annen til 10k +
Ok. Takk for tips Har lagt ut en enkel annonse under deler kjøpes nå. Men passer en 1300 motor i ei 1200 girkasse?
|
|
|
49
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhale 1200 motor eller...
|
på: juli 30, 2013, 21:27:07 pm
|
Ok.
Om du er opptatt av originalitet, og vil ha samme motornummer som du har orginalt (gitt at det er org. motor som sitter i nå) er jo overhaling ett alternativ.
Om ikke så får du jo en bra 12,13-1600 for en rimeligere penge, men da ikke overhalt.
8000,- er egentlig ikke så verst.
1000,- linjeborring 1000,- for sliping av ventilseter 200,- for pakningssett 3-500,- for div annet Så kan man like så godt bytte clutch. Stifter + nye lager
Og 15-20timer jobb.
Og dette er uten at noe er ødelagt. (Kam, løftere, ventiler, seter, ventilfjærer) etc etc
Er nok ikke originalmotoren nei. Det er ei 66 mod, og det står ett 1300 kromdekal på motorlokket. Han sa 8000,- eksklusive evnt. Slitedeler. Så blir nok mer enn 8 lappet
|
|
|
52
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Sv: Overhale 1200 motor eller...
|
på: juli 30, 2013, 20:59:10 pm
|
Du får en bra 12-1300 for 1000lapp og oppover. Lurer litt på hva som ligger i uttrykket "pakninger osv"? 8000 bare for å få satt på pakningsett til under 200kr er litt i overkant vil jeg mene.
Ok, nei jeg kjenner ikke karen, men han sa 8000,- for full overhaling.
|
|
|
54
|
Forum / Teknisk, teori og praksis / Overhale 1200 motor eller...
|
på: juli 30, 2013, 18:01:21 pm
|
Har fått ett tilbud på 8000,- for og ta ut 1200 motoren i bobla mi, plukke den helt ned til blokka, bygge den opp igjen med nye pakninger osv, og deretter sette den inn i bobla igjen.
Det jeg lurer på er om det blir billigere for meg og kjøpe en hel og grei 1200 / 1300 motor, og sette inn denne selv, eller er det bedre på lang sikt og få denne jobben gjort?
|
|
|
59
|
Min klubb / Trondheim VW Klubb / Sv: VW 1200 - Full overhaling?
|
på: juli 27, 2013, 14:56:36 pm
|
3 enkle sjekkpunkter for hvor slitt motoren er:
1: Ta tak i nedre reimhjul, og pøv å dra det ut og inn. Det skal ikke være mye slakk der, helt nærmest ikkenoe.
2: Ta tak i reimhjulet, og snurr motoren rundt (giret må stå i fri). Du skal tydelig kjenne at det er litt tungt å dra over kompresjonene. Pass fingrene.
3: Ta av ventildekslene, og se hvordan det ser ut. Mye svart fastbrent olje/bek er et dårlig tegn.
Er det mye endeslakk, og/eller lett å tørne motoren rundt for hånd, trenger den overhaling...
Alt det der var greit, har ikke sjekket ventildekslene ennå. men så er det slik at når man oppdager en "feil", er det vanligvis en eller flere rett rundt hjørnet Kjørte en tur med bobla i dag, først så hoppet bensinslangen av (lukta no j***ig til bensin). Etter jeg hadde festet den, så røk høyre varmerør (eller hva det når er, se bilde). Med det samme som det røret røyk så rukkler det voldsomt baki motor-rommet, og ifølge bildet så ser det ut som at viftehuset har falt ned litt.
|
|
|
|